Konas båt Startet 28.April Del på Facebook Startet 28.April Har montert inn Sleipner CV120 Powertrain. Alt er strammet til moment etter beste evne. Men eit spørsmål har meld seg, var det riktig å smøre alle flater på klemnavet? I monteringsanvisningen står der "Det er en fordel å olje inn hele klemnavet.", men burde ikkje det bare gjelde skruer og flatene i konen som gir ekspansjon, og at klemflatene inn mot aksling og trykkflaten ut mot "endekoppen" burde være tørre for bedre friksjon? Har smurt det inn med SAE 20 olje. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April På mitt Sigmadrive, som også har konisk klem hylse, så er kun ytterdel som går mot resten av koblingen smurt med olje. Mot aksel er det tørt. Smøring er kun for at det skal la seg løsne igjen senere ifølge Sigmadrive manualen. Hadde det nettopp ute, å det løsnet da greit med olje smøring som kom på første gang. Men av nysgjerrighet, Hvor stor motor har du montert dette på, å hva er slutt prisen på dette? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Korrekt som Okkaby skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 28.April Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April Drivleddet står på ein 42 hk Vetus. Pria ca 11.000. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April For mitt RLK 200 Cone clamping element sier monteringsanvisningen at alle kontaktflater skal oljes. Det er jo en spalte i ringene, så det er en liten tangentiell bevegelse når den strammes. Jeg tror derfor olje mellom aksel og ring gjør at kreftene fordeles bedre, og riving unngås. " 9.6 Apply a light coat of oil to all contact surfaces, clamping screw threads and screw head contact points." Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April Jeg har jobbet en del med slike 'klemringer' offshore. Der avfettet vi akslingen og pusset den gullende ren under 'kontaktflaten'. Ellers benyttet vi ofte smøreolje tilsv. VG32. Viktigst å følge fabrikantens instruks og trekke til med riktig moment og prosedyre. Etter å ha rota litt rundt i hukommelsen. Mener John Crane Inc spesifiserte lett smøreolje på akslingen. Ikke inne i boringen mot akslingen. Grunnen var at materialene ikke skulle 'sveise' seg mot hverandre under installsjonen. Merk at dette var utstyr av meget høy presisjon. Med et uhyggelig prisnivå. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 29.April Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April Takk for tilbakemeldingene. Ser på denne tegningen at yttre klemflate går aksialt når den strammes. Så den må nok smøres for å hindre riving under montering. Men rundt aksling blir det bare klem. Tenker eg i første omgang å dra over med momentnøkkel ein gang til før oppstart og setter merke på aksling og klemnav. Da skulle det vel fort vise seg om noe slipper litt. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 21.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai Lørdag kom dagen for å sette teori ut i praksis. Siden klemnav var montert etter instruksjonen med olje på alt ble det testet slik. Giret eit nytt TMC60A, det eg vil kalle eit "klank" gir, er ganske hard i innkoblingen, håper det bedrer seg etter noe bruk. Før innkobling. Etter innkopblin. Liten ripe i klemnavet viser at aksling har rotert nesten ein heil omdreining. Ergelig, familien var gira på første prøvetur. Mandag, klemnav demontert og vasket reint for olje, også koppen der navet sitter. Pusser forsiktig ripe og det som trolig laget den. Vasker reint igjen. Smører tynt lag på ytre flate som går mot koppen, og kon. Aksling og navflate mot aksling holdes tørre. Skruene smøres. Alt strammes litt 3Nm over spec. Litt dårlig designet, trangt mellom aksling og insexbolt. Må knote med 6mm bits og kråkefot på momentnøkkel. Før andre test. Etter andre test. Suksess. Da blir rederinnen fornøyd og vi ta ein etterlengtet prøvetur. 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.