Jump to content

Sy fokk av et storseil.


Nycappeln.

Recommended Posts

Glem det. Seil er ikke bare et laken, de er sydd med fasong for å gi båten fremdrift fremfor krenging. Det er STOR forskjell i fasong på et storseil og et forseil.

Et stormseil et dimensjonert, forsterket og sydd  annerledes for å tåle mye vind, et storseil reves om det blåser mye. 

Link to post
Share on other sites

Har gjort dette en gang. Forlik på andre rev. Skjøtehjørne på tredje rev. Da trengte jeg ingen forsterkninger. Båten seilte en tur rundt jorda med dette som kutterseiil. Formen var bra. Byttet sleidene med pistolhaker som. Heis opp seilet og prøv. I dag hadde jeg nok kjøpt nytt. 

Link to post
Share on other sites

Nycappeln. skrev On 29.4.2024 at 16.22:

Å kjøpe en, selv en brukt, koster langt over båtens verdi, en Granada 27.

Hvis noen skal selge deg et brukt forseil til en Granada 27 for langt over 30.000 kr så skjønner jeg at du blir forbannet!

 

image.png.366af1bb52cf8a3a88d02c8308a03df7.png

Link to post
Share on other sites

Prøv heller å få tak i en brukt stormfokk. Å sy om et storseil blir ingen god stormfokk, og koster mer enn et brukt. Antar at mange har det liggende men som de aldri har brukt. Behold storseilet som ekstraseil :wink: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...