Jump to content

Tette skruehull under båt, best metode?


Wester

Recommended Posts

Holder på m oppussing av en 1963 Ancas passbåt. Oppdaget at forrige eier har skrudd gjennom bunnen av båt v festing  av noen braketter bak i båten. Skruene stakk ut under.. Har skrudd ut skruene. Hva er beste måte og tette skruehullene ordentlig og holdbart?

 

slipe opp hullene og skrå kantene innover så støpe opp m glassfiber og polyester innenfra..?Eller holder det m f.eks epoxy / glassfiber sparkel?

 

hullene er små. Tynne skruer.. så lurer litt på om

støyping er «overkill».. 

Link to post
Share on other sites

Kommer selvsagt an på størrelsen på hullene, men ved små hull er det ikke det store behovet for strukturell styrke, da er det viktigere å få fylt opp hullene og få god heft. Har brukt fortykket epoksy til opp mot 6-7mm hull (G-Flex fra WestSystems), men disse tubene er dyre for en liten jobb. Så hvis hullene dine er små (type maks 3-4mm) ville jeg gjerne ha vurdert en rimeligere variant. Denne er ikke like tykk som G-Flex, men fyller du opp hullene fra innsiden og teiper over hullet på utsiden i det epoksyen siger gjennom vil du kunne fylle opp hullene fra innsiden. Dette er ikke den hardeste epoksyen, men det er gjerne like greit. Så lenge det er spor av gjenger i hullene får epoksyen god flate å lime mot. Har kort åpentid/potlife, en fordel å blande små prosjoner og gjøre deg ferdig med et hull om gangen.

Link to post
Share on other sites

Når jeg tetter slike små hull så bruker jeg en forsenker fra utsiden, og sliper deretter ut med en liten nesebåndsliper til et område med størrelse på ca et kronestykke.

Legger noen små csm glassfibermatter mettet med polyester slik at det fyller til litt under gropen du har slipt.

Sliper lett over, og legger noen lag med gelcoat til nivå litt over nivået rundt. Bryr meg ikke om å tilsette voks, det er bare på toppen det blir litt seigt.

Sliper ned med kloss, avslutter med 1500-korning, over vannlinja så rubber jeg opp til slutt. Reparasjonen blir usynlig og varig. Ikke mange minuttene med jobbing.

Du finner en god oppskrift på kanalen til Boatworks Today på YouTube.

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig av lamimat tykkelse og diameter på hullet.

Gjorde slik på noen 4mm hull i vår båt, 8 mm laminat tykkelse:

Vasket området med aceton. renset hullet ved å bore opp hull med 1 mm, forsenket på begge sider og pusset litt på innsiden.

Vasket med aceton.

Lett tyknet West Systrm epoksy. Dyttet godt inn fra utsiden og tapet over.

På innsiden la eg over peelply for å være sikker på at det ikkje var luft og skulle sige. Kunne gjerne lagt noen små biter glassfiber på under peelply.

Ville ikkje brukt sparkel, epoksy har bedre vedheft og fleksibilitet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha pusset vekk gelcoaten ca 10 cm rundt hullene og laminert i alle fall to lag med vevd glassfiberduk og epoxy. Å bare plugge med polyester eller glassfibersparkel vil ikke gi en varig løsning, det vil kunne sprekke opp rundt pluggen og du får lekkasjer. 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 17 timer siden:

Jeg ville ha pusset vekk gelcoaten ca 10 cm rundt hullene og laminert i alle fall to lag med vevd glassfiberduk og epoxy. Å bare plugge med polyester eller glassfibersparkel vil ikke gi en varig løsning, det vil kunne sprekke opp rundt pluggen og du får lekkasjer. 

10 centimeter rundt et lite skruehull...? 😬

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev for 10 timer siden:

10 centimeter rundt et lite skruehull...? 😬

Ja, du ønsker god binding mellom glassfiberduk og gammelt laminat, og da bør det være såpass. Jeg har dårlig erfaring med å bare tette med sparkelmasse (med eller uten fiber), det vil jo fungere en stund, men siden du ikke har noe glassfiber i kanten av hullet vil det etterhvert sprekke opp og du får lekkasjer. 

 

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev On 30.4.2024 at 8.39:

Når jeg tetter slike små hull så bruker jeg en forsenker fra utsiden, og sliper deretter ut med en liten nesebåndsliper til et område med størrelse på ca et kronestykke.

Legger noen små csm glassfibermatter mettet med polyester slik at det fyller til litt under gropen du har slipt.

Sliper lett over, og legger noen lag med gelcoat til nivå litt over nivået rundt. Bryr meg ikke om å tilsette voks, det er bare på toppen det blir litt seigt.

Slik ville jeg gjort det også. 

 

Krimart skrev On 1.5.2024 at 6.40:

Jeg ville ha pusset vekk gelcoaten ca 10 cm rundt hullene og laminert i alle fall to lag med vevd glassfiberduk...

I prinsippet enig, men så lenge det er snakk om et hull som er 3-4mm i diameter ville jeg ikke laminert så store lapper. Små lapper på f.eks. Ø30mm blir allikevel noen helt annet enn å bare sparkle. Debatten om epoxy/polyester tar jeg ikke opp nå, men jeg ville nok brukt polyester. Vet du er mer glad i epoxy, og det er jo helt greit. Der spiller det kanskje mest rolle hvilket materiale man liker å jobbe med :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Slik ville jeg gjort det også. 

 

I prinsippet enig, men så lenge det er snakk om et hull som er 3-4mm i diameter ville jeg ikke laminert så store lapper. Små lapper på f.eks. Ø30mm blir allikevel noen helt annet enn å bare sparkle. Debatten om epoxy/polyester tar jeg ikke opp nå, men jeg ville nok brukt polyester. Vet du er mer glad i epoxy, og det er jo helt greit. Der spiller det kanskje mest rolle hvilket materiale man liker å jobbe med :smiley:

 

Jeg må presisere, jeg mener Ø100 mm. Om det er 30 eller 100 : omtrent samme jobb, omtrent samme kostnad men 100 er etter min mening vesentlig bedre enn 30. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...