trydis Startet 29.April Del på Facebook Startet 29.April Bytter til Lithium på forbruksbanken kommende uke. Er langt fra en ekspert på strøm, setter derfor stor pris på innspill eller korrigeringer, dersom noe er feil. Båt: Bavaria 27 Sport Motor: Volvo Penta D4 Dynamo: Mitsubishi 115 A Bytte av komponenter Shunt: Bytter ut eksisterende med en Victron SmartShunt Lading via dynamo: Bytter ut skillediode med 2 utganger, til en Victron Argofet med 3 utganger Dagens batteribanker Start: 140 Ah blybatteri Forbruk: 3 x 140 Ah blybatterier (forsyner også baugpropell, ankervinsj i baug og ankervinsj akter) Nye batteribanker Start: 140 Ah blybatteri Baugpropell/ankervinsj akter: 140 Ah blybatteri (tar det nyeste fra eksisterende bank) Forbruk: 2 x 100 Ah med 100 A BMS per batteri Har vært innom tanken om at 200 Ah kan bli snaut, men tenker å forsøke det i 1. omgang, siden "ladevilligheten" er høyere kontra bly. Håper derfor at opplevd kapasitet er større, hvis ikke får jeg spe på med enda et batteri. Noen her kan kanskje bekrefte/avkrefte dette? Annet Relé til ankervinsj i baug er montert på, og får strøm via, båtens "power unit" Denne vil dermed bli forsynt med strøm fra Lithium-batteriene Sikring er på 70 A, så håper og tror de takler dette greit Droppet å tegne inn landstrøm, sikringer osv., for å holde det noenlunde oversiktlig Eksisterende opplegg Regulator er koblet feil, negativ må flyttes fra batteri til "load minus" på ny shunt Nytt opplegg Minuskabel mellom startbatteri og shunt er spinkel, tipper 16 mm2 (de tykkere på bildet er oppgitt til å være 50 mm2). Vurderer å bytte til 35 mm2, for sikkerhets skyld, selv om kabelen er kort Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 30.April Del på Facebook Svart 30.April Det er akkurat slik jeg har sett for meg oppsett etter mye tenking, spørring her på forumet og lesing av tråder om temaet. Noen har bygget litiumbatteriene selv og forsøkt seg med større bms for å kunne kjøre vinsjer og truster på litiumbanken og slippe tre batteribanker. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
trydis Svart 30.April Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April Ja, har blitt en del lesing, grubling, krabbing i motorrom og litt målinger 😀 Er litt i tvil angående minuskabel mellom SmartShunt og batteri for thruster/vinsj. Om den optimalt sett heller burde ha vært mellom batteri for thruster/vinsj og startbatteri, men usikker på om det har noe særlig å si i praksis. Det vil være mindre endringer i kabling, og kortere strekk, om den går til/via shunt. Alle brytere er plassert på styrbord side, sammen med batteri til thruster/vinsj, mens batterier til forbruk + start er på babord side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Svart 30.April Del på Facebook Svart 30.April Hvis blybatteriene dine er i god stand, hvorfor kaste dem ut av båten ? Sjekk denne: Slik har jeg gjort det. Det har fungert fint foreløpig. Eivind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 30.April Del på Facebook Svart 30.April eivindch skrev 1 time siden: Hvis blybatteriene dine er i god stand, hvorfor kaste dem ut av båten ? I en 27 fots planende båt er det om å gjøre å holde vekta nede. Ellers enig, og jeg kommer til å gjøre det samme 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 30.April Del på Facebook Svart 30.April Hei. Eg hadde vurdert å ha ein bank for både start og pysevispen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Svart 30.April Del på Facebook Svart 30.April Har ca. 6 tonn seilbåt, så batterivekt betyr ikke mye. Har ”Optima-kopi” til start og tilsvarende til baugpropeller og ankerwinch forut (ankerwinch akter betjenes av startbatteriet). Til forbruk 2 stk. åpne bly/syre på 120 Ah hver koblet i parallell med 100 Ah LiFePO4 batteri. Med mitt relativt beskjedne forbruk fungerer bly/syre batteriene i praksis bare som backup. Ligger stort sett i utehavn på ferieturer og er aldri tilkoblet landstrøm (bortsett fra en sjelden gang i hjemmehavn). Et par solcellepaneler og litt motorgange gir meg normalt nok strøm. Eivind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 30.April Del på Facebook Svart 30.April 3 minutes ago, eivindch said: Med mitt relativt beskjedne forbruk fungerer bly/syre batteriene i praksis bare som backup. De fungerer også som last for dynamoen. Dersom BMS kutter ladingen av lithiumbatteriene under motorgange, vil disse bly/syre batteriene berge diodene i dynamoen fra ødeleggelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 30.April Del på Facebook Svart 30.April eivindch skrev 51 minutter siden: Har ca. 6 tonn seilbåt, så batterivekt betyr ikke mye. Men TS har (iht til signaturen) en Bavaria 27 Sport, da stiller saken seg annerledes. Vestkystseiler skrev 47 minutter siden: De fungerer også som last for dynamoen. Dersom BMS kutter ladingen av lithiumbatteriene under motorgange, vil disse bly/syre batteriene berge diodene i dynamoen fra ødeleggelse. Ja, men det vil også et startbatteri som ligger i parallell mens motoren er i gang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
trydis Svart 30.April Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April eivindch skrev for 5 timer siden: Hvis blybatteriene dine er i god stand, hvorfor kaste dem ut av båten ? Sjekk denne: De 2 som fjernes er ikke i toppform, beholder det som er kjøpt i senere tid. Om jeg hadde beholdt alle ville det nok blitt dårlig med plass og jeg kvitter meg gjerne med litt vekt. Har en gummijolle med 8 hk på badeplattformen. Vestkystseiler skrev for 2 timer siden: De fungerer også som last for dynamoen. Dersom BMS kutter ladingen av lithiumbatteriene under motorgange, vil disse bly/syre batteriene berge diodene i dynamoen fra ødeleggelse. Dette oppfyller jeg vel(?) da lading fra dynamo går via Argofet'en til alle batteribankene. Ask skrev for 3 timer siden: Eg hadde vurdert å ha ein bank for både start og pysevispen. Slik jeg har forstått det er Volvo Penta D4 sensitiv i forhold til spenningsfall og at man dermed ikke bør koble pysevisper, vinsjer etc. mot samme batteribank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai trydis skrev On 29.4.2024 at 23.10: Håper derfor at opplevd kapasitet er større, hvis ikke får jeg spe på med enda et batteri. På mine 2 stk á 200A Ritar lithium står det begrensning max 2 stk i parallell. Så jeg er isåfall usikker på om det bare er å legge på fler batterier. Noen som kan bekrefte dette generelt på lithium? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Gabi skrev 48 minutter siden: På mine 2 stk á 200A Ritar lithium står det begrensning max 2 stk i parallell. Så jeg er isåfall usikker på om det bare er å legge på fler batterier. Noen som kan bekrefte dette generelt på lithium? Sikker på at det ikke er begrensninger på antall batterier i serie? Eller kanskje en trykkfeil? Batteriet kan vel umulig merke noe til hvor mange batterier det er som er koblet sammen i paralell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai trydis skrev for 9 timer siden: Slik jeg har forstått det er Volvo Penta D4 sensitiv i forhold til spenningsfall og at man dermed ikke bør koble pysevisper, vinsjer etc. mot samme batteribank. Motoren går vel når ein brukar pysevispen? Då blir det vel lite eller ikkje noko spenningsfall? Dersom dette er eit problem med VP D4 så er det nok ein grunn til å ikkje ha VP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Lars Hansen skrev for 7 timer siden: Sikker på at det ikke er begrensninger på antall batterier i serie? Eller kanskje en trykkfeil? Batteriet kan vel umulig merke noe til hvor mange batterier det er som er koblet sammen i paralell? Se spek fra batteriene her. Maks 2 sets i parallell står det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Ask skrev for 4 timer siden: Motoren går vel når ein brukar pysevispen? Då blir det vel lite eller ikkje noko spenningsfall? Dersom dette er eit problem med VP D4 så er det nok ein grunn til å ikkje ha VP. En baugthruster kan trekke 200A eller mer. Og startstrømmen kan være betydelig høyere. Dessuten vil en dynamoregulator bruke litt tid på å reagere. Så det nok smart å ha et eget thrusterbatteri. Helst med en egen DC-DC lader, som begrenser ladestrømmen. Da slipper en at dynamoen må gå fra lav last til full last og tilbake til lav flere ganger under manøvrering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trydis Svart 1.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai Gabi skrev for 12 timer siden: På mine 2 stk á 200A Ritar lithium står det begrensning max 2 stk i parallell. Så jeg er isåfall usikker på om det bare er å legge på fler batterier. Noen som kan bekrefte dette generelt på lithium? Dette sier Sparelys om sine: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 1.Mai Del på Facebook Svart 1.Mai Gabi skrev for 11 timer siden: Se spek fra batteriene her. Maks 2 sets i parallell står det? Tja, ikke forstår jeg hvordan batteriet skal merke noe til dette. Noe juridisk og fraskriving av ansvar kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.