Jump to content

Bytte til Lithium - innspill/korrigeringer


trydis

Recommended Posts

Bytter til Lithium på forbruksbanken kommende uke. Er langt fra en ekspert på strøm, setter derfor stor pris på innspill eller korrigeringer, dersom noe er feil.

 

Båt: Bavaria 27 Sport
Motor: Volvo Penta D4
Dynamo: Mitsubishi 115 A

 

Bytte av komponenter
Shunt: Bytter ut eksisterende med en Victron SmartShunt
Lading via dynamo: Bytter ut skillediode med 2 utganger, til en Victron Argofet med 3 utganger

 

Dagens batteribanker
Start: 140 Ah blybatteri
Forbruk: 3 x 140 Ah blybatterier (forsyner også baugpropell, ankervinsj i baug og ankervinsj akter)

 

Nye batteribanker
Start: 140 Ah blybatteri
Baugpropell/ankervinsj akter: 140 Ah blybatteri (tar det nyeste fra eksisterende bank)
Forbruk: 2 x 100 Ah med 100 A BMS per batteri

 

Har vært innom tanken om at 200 Ah kan bli snaut, men tenker å forsøke det i 1. omgang, siden "ladevilligheten" er høyere kontra bly. Håper derfor at opplevd kapasitet er større, hvis ikke får jeg spe på med enda et batteri. Noen her kan kanskje bekrefte/avkrefte dette?

 

Annet

  • Relé til ankervinsj i baug er montert på, og får strøm via, båtens "power unit"
    • Denne vil dermed bli forsynt med strøm fra Lithium-batteriene
    • Sikring er på 70 A, så håper og tror de takler dette greit
  • Droppet å tegne inn landstrøm, sikringer osv., for å holde det noenlunde oversiktlig

 

Eksisterende opplegg

  • Regulator er koblet feil, negativ må flyttes fra batteri til "load minus" på ny shunt

 

image.png.bad84d79f6921e119639239fbe0ca59d.png

 

 

Nytt opplegg

  • Minuskabel mellom startbatteri og shunt er spinkel, tipper 16 mm2 (de tykkere på bildet er oppgitt til å være 50 mm2). Vurderer å bytte til 35 mm2, for sikkerhets skyld, selv om kabelen er kort

 

image.png.8dc826ed533a860347bd8780b56321ba.png

 

image.png.3ddefebc05af968a27f44cf25ae93a2b.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat slik jeg har sett for meg oppsett etter mye tenking, spørring her på forumet og lesing av tråder om temaet.

 

Noen har bygget litiumbatteriene selv og forsøkt seg med større bms for å kunne kjøre vinsjer og truster på litiumbanken og slippe tre batteribanker.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ja, har blitt en del lesing, grubling, krabbing i motorrom og litt målinger 😀

 

Er litt i tvil angående minuskabel mellom SmartShunt og batteri for thruster/vinsj. Om den optimalt sett heller burde ha vært mellom batteri for thruster/vinsj og startbatteri, men usikker på om det har noe særlig å si i praksis.

 

Det vil være mindre endringer i kabling, og kortere strekk, om den går til/via shunt. Alle brytere er plassert på styrbord side, sammen med batteri til thruster/vinsj, mens batterier til forbruk + start er på babord side.

Link to post
Share on other sites

Har ca. 6 tonn seilbåt, så batterivekt betyr ikke mye. Har ”Optima-kopi” til start og tilsvarende til baugpropeller og ankerwinch forut (ankerwinch akter betjenes av startbatteriet). Til forbruk 2 stk. åpne bly/syre på 120 Ah hver koblet i parallell med 100 Ah LiFePO4 batteri. Med mitt relativt beskjedne forbruk fungerer bly/syre batteriene i praksis bare som backup. Ligger stort sett i utehavn på ferieturer og er aldri tilkoblet landstrøm (bortsett fra en sjelden gang i hjemmehavn). Et par solcellepaneler og litt motorgange gir meg normalt nok strøm.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, eivindch said:

Med mitt relativt beskjedne forbruk fungerer bly/syre batteriene i praksis bare som backup.

De fungerer også som last for dynamoen. Dersom BMS kutter ladingen av lithiumbatteriene under motorgange, vil disse bly/syre batteriene berge diodene i dynamoen fra ødeleggelse.

Link to post
Share on other sites

eivindch skrev 51 minutter siden:

Har ca. 6 tonn seilbåt, så batterivekt betyr ikke mye.

Men TS har (iht til signaturen) en Bavaria 27 Sport, da stiller saken seg annerledes. 

 

Vestkystseiler skrev 47 minutter siden:

De fungerer også som last for dynamoen. Dersom BMS kutter ladingen av lithiumbatteriene under motorgange, vil disse bly/syre batteriene berge diodene i dynamoen fra ødeleggelse.

Ja, men det vil også et startbatteri som ligger i parallell mens motoren er i gang. 

Link to post
Share on other sites

eivindch skrev for 5 timer siden:

Hvis blybatteriene dine er i god stand, hvorfor kaste dem ut av båten ? Sjekk denne:

 

De 2 som fjernes er ikke i toppform, beholder det som er kjøpt i senere tid. Om jeg hadde beholdt alle ville det nok blitt dårlig med plass og jeg kvitter meg gjerne med litt vekt. Har en gummijolle med 8 hk på badeplattformen.

 

 

Vestkystseiler skrev for 2 timer siden:

De fungerer også som last for dynamoen. Dersom BMS kutter ladingen av lithiumbatteriene under motorgange, vil disse bly/syre batteriene berge diodene i dynamoen fra ødeleggelse.

 

Dette oppfyller jeg vel(?) da lading fra dynamo går via Argofet'en til alle batteribankene. 

 

 

Ask skrev for 3 timer siden:

Eg hadde vurdert å ha ein bank for både start og pysevispen.

 

Slik jeg har forstått det er Volvo Penta D4 sensitiv i forhold til spenningsfall og at man dermed ikke bør koble pysevisper, vinsjer etc. mot samme batteribank.

Link to post
Share on other sites

trydis skrev On 29.4.2024 at 23.10:

Håper derfor at opplevd kapasitet er større, hvis ikke får jeg spe på med enda et batteri.

På mine 2 stk á 200A Ritar lithium står det begrensning max 2 stk i parallell. Så jeg er isåfall usikker på om det bare er å legge på fler batterier. Noen som kan bekrefte dette generelt på lithium?

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 48 minutter siden:

På mine 2 stk á 200A Ritar lithium står det begrensning max 2 stk i parallell. Så jeg er isåfall usikker på om det bare er å legge på fler batterier. Noen som kan bekrefte dette generelt på lithium?

Sikker på at det ikke er begrensninger på antall batterier i serie? Eller kanskje en trykkfeil?

Batteriet kan vel umulig merke noe til hvor mange batterier det er som er koblet sammen i paralell?

Link to post
Share on other sites

trydis skrev for 9 timer siden:

 

 

 

 

 

Slik jeg har forstått det er Volvo Penta D4 sensitiv i forhold til spenningsfall og at man dermed ikke bør koble pysevisper, vinsjer etc. mot samme batteribank.

 

Motoren går vel når ein brukar pysevispen? Då blir det vel lite eller ikkje noko spenningsfall?

 

Dersom dette er eit problem med VP D4 så er det nok ein grunn til å ikkje ha VP.

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev for 7 timer siden:

Sikker på at det ikke er begrensninger på antall batterier i serie? Eller kanskje en trykkfeil?

Batteriet kan vel umulig merke noe til hvor mange batterier det er som er koblet sammen i paralell?

 

Se spek fra batteriene her. Maks 2 sets i parallell står det?

Screenshot_20230723_121612_Adobe Acrobat.jpg

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 4 timer siden:

 

Motoren går vel når ein brukar pysevispen? Då blir det vel lite eller ikkje noko spenningsfall?

 

Dersom dette er eit problem med VP D4 så er det nok ein grunn til å ikkje ha VP.

En baugthruster kan trekke 200A eller mer. Og startstrømmen kan være betydelig høyere. Dessuten vil en dynamoregulator bruke litt tid på å reagere.  Så det nok smart å ha et eget thrusterbatteri. Helst med en egen DC-DC lader, som begrenser ladestrømmen. Da slipper en at dynamoen må gå fra lav last til full last og tilbake til lav flere ganger under manøvrering.

 

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 12 timer siden:

På mine 2 stk á 200A Ritar lithium står det begrensning max 2 stk i parallell. Så jeg er isåfall usikker på om det bare er å legge på fler batterier. Noen som kan bekrefte dette generelt på lithium?

 

Dette sier Sparelys om sine:

image.png.ca7deae0092f4ffda70ab400be8f656a.png

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 11 timer siden:

 

Se spek fra batteriene her. Maks 2 sets i parallell står det?

Screenshot_20230723_121612_Adobe Acrobat.jpg

Tja, ikke forstår jeg hvordan batteriet skal merke noe til dette.

Noe juridisk og fraskriving av ansvar kanskje?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...