mons Startet 30.April.2024 Link til dette innlegget Startet 30.April.2024 Søgne Dykkerklubb har stor aktivitet og det blir for liten plass i Mørejeten. Vi vurderer firkantet aluminiumsbåt lignende det som brukes av skjærgårdstjeneste og brannvesen i størrelse rundt 11*4 meter. Feks denne https://www.hatloy.no/project/oxpro-al10-sc/ Det vil i tilfelle bli med langt styrhus montert nokså langt fram og nesten full båtbredde på styrhuset. Bred dør ut bak og lavest mulig dekk. Multistrålelodd med Olex, Hipap ol flyttes over fra Mørejeten. Vi vurderer en Volvo på ca 400 hk eller to påhengser på ca 250 hk. Driftsutgifter er viktig med ca 500 motortimer i året hvorav halvparten er på tomgang under dykk. For økt sikkerhet og færre motortimer (antall serviser) tenker vi på muligheten for en nedsenkbar elektrisk propell i baugen på 5-10 hk med samme system som baugmonterte trolling motorer der du bare trykker på knappen så ligger båten stille. Jeg finner motorer med gps-styring til å henge på baugen fra Motorguide og MinnKota, men ingen med tilsvarende funksjon for å sette i et rør og senke ved behov. Noen tips til baugmotor eller andre innspill til vår nye båtdrøm? (Ikke tips om bruktbåter ol.) Mons Link to post
trixie2 Svart 30.April.2024 Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 Haugesund brannvesen har fått seg ny båt ala det sjiktet dere er i, sitat fra teksten fra Haugesunds Avis: Det er også en del tekniske ting som de fremdeles setter seg inn i. Blant annet en propell i front som skal kunne «snakke» med motoren bak. – Det betyr at vi skal kunne ligge bortimot helt stille, eller drive sidelengs hvis det er behov for det, sier Grinde. https://www.h-avis.no/endelig-pa-plass-har-aldri-hatt-denne-muligheten-for/s/5-62-1694806#am-comments Prøver meg på en copy/paste på hele artikkelen: HAUGESUND BRANNVESEN SJØ Endelig på plass: – Har aldri hatt denne muligheten før SAVNET: Egen båt er noe brannvesenet har savnet lenge. Men det har kostet penger. Brannsjef Jan Ove Solstrand (t.v) og brigadeleder Tor Gunnar Grinde har tatt Haugesunds Avis med på en liten omvisning. Foto: Jørgen Grønner Åpne deleknapper for artikkelen 27.04.24 18:27 Jørgen Grønner Haugesund brannvesen har fått på plass sitt nye verktøy. Tidligere har de vært avhengige av andre. For abonnenter HAUGESUND: Haugesund brannvesen er det eneste brannvesenet lokalt med redningsdykkere. Men de har ikke hatt egen båt før. Avtaler med redningsselskapet og dykkerklubben har fått mannskapene ut på sjøen. I noen tilfeller også bruk av private båter. Men fredag ble den nye båten hentet hos Smart Marine på Karmøy. – Dette er noe vi har savnet. Vi har aldri fått muligheten til å ha en slik båt tidligere, sier brannsjef Jan Ove Solstrand i Haugesund. Han viser fram båten sammen med brigadeleder Tor Gunnar Grinde. Grinde har kanskje vært den i brannvesenet som har vært tettest på utformingen av den nye båten. Solstrand sier båten vil styrke beredskapen dersom noe går galt til sjøs. – Det kan være alt fra redningsoppdrag, dykkeroppdrag, og brann i båter, sier han. BRANNBÅT: Haugesund brannvesen har vært avhengig av andre for å få folk ut på sjøen. Nå er det slutt på det. Foto: Tor André Johannessen Pumpe og dykkerutstyr Den nye båten vil få en brannpumpe som pumper opp sjøvann som videre kan brukes til brannslukking. Pumpen er ennå ikke på plass. BRANNPUMPE: Her, bak på båten, kommer brannpumpen. Men både Solstrand (bildet) og Grinde er enige om at det er ikke først og fremst brann båten er laget for. – Den blir nok mest brukt som redningsbåt, og øker beredskapen vår her lokalt, sier de. Foto: Jørgen Grønner Den er også utstyrt med infrarødt kamera som kan fange opp personer som ligger i overflaten, eller på land. – Det er lyskastere både over og under vann, og så er båten særlig godt utrustet for dykkerne våre, sier Grinde. Det er også en del tekniske ting som de fremdeles setter seg inn i. Blant annet en propell i front som skal kunne «snakke» med motoren bak. – Det betyr at vi skal kunne ligge bortimot helt stille, eller drive sidelengs hvis det er behov for det, sier Grinde. En rampe i fronten gjør det enkelt å komme seg av og på, og det er mulig å kjøre en ATV om bord. Båten er først og fremst en arbeidsbåt, og ikke laget for enorme hastigheter. Men toppfarten er rundt 35 knop. – Det er fort nok, er Solstrand og Grinde enige om. KAMERA: Den hvite dingsen på toppen er et infrarødt kamera som sender til en skjerm inne i båten. Foto: Jørgen Grønner Tre millioner Og prislappen? I fjor sommer skrev Haugesunds Avis at brannvesenet ville bruke 2,3 millioner på ny båt. Prisen har endt på rundt tre millioner kroner. LES OGSÅ Kjøper brannbåt til 2,3 millioner: Må fortsatt ha hjelp fra andre – Økte priser har rammet oss også. Vi er veldig glade for at det har blitt bevilget penger til dette, sier Solstrand. Nå gjenstår det å finne en plass båten skal ligge. Foreløpig er den i gjestehavnen Smedasundet, og brannvesenet ser seg om etter et egnet sted. – Vi vil ha den nær sentrum. Vi ser blant annet på en lokasjon på Risøy, sier Solstrand. FORNØYDE: Brannsjef Jan Ove Solstrand (til venstre) og brigadeleder Tor Gunnar Grinde. Foto: Jørgen Grønner Omfattende opplæring Det gjenstår grundig opplæring av brannfolk som skal føre båten. – Vi håper det er på plass før sommeren. Det er høye krav, og man må ha gjennomført sikkerhetskurs og opplæring. Vi skal nå ta en grundig intern runde, og så har vi fått dispensasjon for sikkerhetskurset ut året, sier han. Det er ikke bare dykkerne som skal bruke farkosten. – Det blir nok en fordeling. Ønsket er at flest mulig skal være båtfører, sier brannsjefen. Link to post
Janoho Svart 30.April.2024 Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 Fantastisk båt de har kjøpt der i Haugesund, men hvor mye penger har klubben på bok til å kjøpe båt, driftsutgifter og service til en nyere båt må jo også regnes med, på mørejet'en gjør dere vel alt selv ? Jeg hadde definitivt gått for utenbords motor pga. lettere tilgjenglighet ved service og reparasjoner, lettere hvis man får tau i propellen underveis selv om dere selvsagt er dykkere og nok enkelt kan fikse dette selv. Dessuten kan man antakeligvis tryggere gå inn på grunnere farvann ved behov. Jon O. Link to post
-morten- Svart 30.April.2024 Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 Ville tatt en titt på Skarsvåg, men det spørs jo litt på budget! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
mons Svart 30.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 Båten i Haugesund var interessant, og hvis vi tar vekk brannvernutstyr og henter mye av elektronikken fra Mørejeten er ikke prisen urealistisk. Hvis man har et bra mål ordner det seg nok med pengene. Tar kontakt med leverandøren og kikker også på Skarsvåg. De virket gjennomtenkt. Mons Link to post
enslagsgjest Svart 30.April.2024 Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 Hadde kikket på Skarsvaag ja. Mange gode leverandører på Nordvestlandet; Brødrene Hukkelberg, Kaasbøll og ikke minst Maritime Partner. Liker selv også designet på rafnar båtene fra Island Angående motor, kanskje et samarbeid med Evoy? Kanskje de trenger en testplattform. Jeg er en slags gjest Link to post
Komodo Svart 30.April.2024 Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 Spennende med båtjakt! Med tanke på driftskostnader ville jeg definitivt gått for innenbords diesel, ikke påhenger. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
skagenekspressen Svart 30.April.2024 Link til dette innlegget Svart 30.April.2024 12 hours ago, -morten- said: Ville tatt en titt på Skarsvåg, men det spørs jo litt på budget! Støtter Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn