Jump to content

Maling av glassfiberbåt med bengalack?


Fritjof135

Recommended Posts

Det går helt fint å male båten med Bengalack, har selv gjort det med en gammel båt. Men ikke forvent samme resultat som med andre tokomponente malingssystemer eller gelcoat, så det kommer jo litt an på hvilket nivå du vil legge deg på. Det kommer jo også mye an på hva slags båt det er snakk om. Dersom det dreier seg om en båt med en viss verdi, så vil en slik operasjon forringe verdien ganske kraftig. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Sikker på årstallet?

 

Fritjof135 skrev for 2 timer siden:

Er en askeladden 16 fra 1883 så ikke så veldig mye verdi i den fra starten av ;D

 

 

Kan det være en mindre versjon av denne?

 

Askeladden_og_de_gode_hjelperne_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det for å få en annen farge? Hvis du ikke skal endre farge er det nok bedre å slipe/rubbe og polere.  Men hvos poenget er ny farge: Bruk heller tokompoment polyuretan. International er bra, ikke kjøp på Biltema. Grundig vask, avfetting med aceton, sliping av overflate med 220 eller finere, tørk og støvsug før ny avfetting med aceton. Bruk en god vekt til å veie opp nøyaktig. Bruk en god rulle beregnet på 2K, jordan har en god men koster litt. Jobb med rulle og fordriver. Rull en vei og dra over diagonalt med fordriveren. 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 5 timer siden:

Men hvos poenget er ny farge: Bruk heller tokompoment polyuretan. International er bra, ikke kjøp på Biltema.

Har BT endret leverandør på dette? Den de hadde før var i alle fall billig og veldig bra. 

 

Ellers så er det jo ulike årsaker til at TS vil male båten med Bengalack eller annen maling. Når jeg har gjort dette har det gjerne vært fordi vi har hatt ei gammel jolle full av stygge merker og skader, og har hatt et ønske om å få den hel og pen på et par kvelder. Grundig vask med glovarmt vann og kraftvask, mattslipe med en eksentersliper, rulle over med maling. Hvis objektet er av veldig liten verdi så kan Benga være greit, ellers holder jeg jo selvsagt en knapp på tokomponet polyurethan som Krimart anbefaler. Jeg nevnte vel det innledningsvis som et alternativ også. 

 

Polering og sparkling av riper og småsår kan fort bli mye mer jobb, og det er ikke alltid man er interessert i å bruke mer enn et par kvelder på ei slik gammel jolle. At @Fritjof135 kom til å skrive at den var fra 1885 og ikke 1985 synes jeg ikke vi skal vitse alt for mye med. Karen er et nytt medlem på forumet, ikke motta nye medlemmer med å drite dem ut!

Link to post
Share on other sites

Takk for omtalen Komdo :thumbsup: - det står igjen en del, men noe skal man jo ha å henge pensjonistfingrene sine i :lol:

(de øverste bildene var fra da jeg kjøpte båten, slitt og dårlig, de nederste etter utvendig lakkering med 3 strøk 2komp DD lakk fra Dycas, Solbris marine (Chilli Solbris) selger samme gode lakk, kan anbefales!)

4 på 1 - til båtplassen.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Hvis man først skal ødelegge en båt med maling, er benga fint, malingsfjerner og høytrykkspyler så kan neste eier evt få den fin i gelcoat'n igjen hvis det noen gang blir aktuelt. 1k maling er lett og få vekk igjen :) 

 

Slip med 320-400, vask med silikonfjerner eller annen tynner, rull på Benga, vent ett døgn, sjøsett

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 22 timer siden:

Har BT endret leverandør på dette? Den de hadde før var i alle fall billig og veldig bra. 

 

Ellers så er det jo ulike årsaker til at TS vil male båten med Bengalack eller annen maling. Når jeg har gjort dette har det gjerne vært fordi vi har hatt ei gammel jolle full av stygge merker og skader, og har hatt et ønske om å få den hel og pen på et par kvelder. Grundig vask med glovarmt vann og kraftvask, mattslipe med en eksentersliper, rulle over med maling. Hvis objektet er av veldig liten verdi så kan Benga være greit, ellers holder jeg jo selvsagt en knapp på tokomponet polyurethan som Krimart anbefaler. Jeg nevnte vel det innledningsvis som et alternativ også. 

 

Polering og sparkling av riper og småsår kan fort bli mye mer jobb, og det er ikke alltid man er interessert i å bruke mer enn et par kvelder på ei slik gammel jolle. At @Fritjof135 kom til å skrive at den var fra 1885 og ikke 1985 synes jeg ikke vi skal vitse alt for mye med. Karen er et nytt medlem på forumet, ikke motta nye medlemmer med å drite dem ut!

 

Det kan godt være BT har endret leverandør (igjen). Min erfaring er fra 2015/16 - Jeg prøvde først med BT, men resultatet ble  dårlig. Internasjonal var betydelig bedre. 

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 4 timer siden:

Hvis man først skal ødelegge en båt med maling, er benga fint, malingsfjerner og høytrykkspyler så kan neste eier evt få den fin i gelcoat'n igjen hvis det noen gang blir aktuelt. 1k maling er lett og få vekk igjen :) 

 

  :thumbsup:  Gode råd trenger ikke være dyre.

Link to post
Share on other sites

Biltemas variant har gått ut av sortimentet (igjen), så blir jo spennende å se om de får slikt inn igjen. Hadde for så vidt grei erfaring med forrige variant, denne var litt bedre enn varianten før det. Varianten før forrige fikk hinne såpass kjapt (selv i lavere temperaturer) at det ble en utfordring å få jevnt resultat. Forrige variant var bedre der, og strakk seg til en viss grad. Lakkerte blant annet dekk og planlokk til bilen med den. Blank og fin, nesten som sprøytelakkert, men med innslag av ujevnheter her og der. 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 1 time siden:

Det kan godt være BT har endret leverandør (igjen). Min erfaring er fra 2015/16 - Jeg prøvde først med BT, men resultatet ble  dårlig. Internasjonal var betydelig bedre. 

 

Hakkannen skrev 31 minutter siden:

Biltemas variant har gått ut av sortimentet (igjen), så blir jo spennende å se om de får slikt inn igjen. Hadde for så vidt grei erfaring med forrige variant, denne var litt bedre enn varianten før det. Varianten før forrige fikk hinne såpass kjapt (selv i lavere temperaturer) at det ble en utfordring å få jevnt resultat. 

 

Ok, da skjønner jeg. Da jeg bygde om min Draco til jolle brukte jeg Biltemas hvite epoxy enkelte steder, og må si jeg hadde meget god erfaring med den. Måtte ha to strøk for at den skulle dekke skikkelig, men da ble det også en meget sterk og glatt overflate som er lett å holde ren. For å ha på dekket i en båt blir dette alt for glatt, da må man i tilfelle ha noe antiskli. Utfordringen med å få det pent (kontra gelcoat) var at jeg måtte være forsiktig med å legge på for mye, da det lett ble sig. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 1.5.2024 at 11.55:

Ellers så er det jo ulike årsaker til at TS vil male båten med Bengalack eller annen maling.

 

Joda ulike årsaker,  men arbeidsmengden blir den samme. Kostnaden for Bengalack er muligens litt lavere, men ikke mye (International koster 500 kr for 0,75l, Bengalack 300 kr.)

 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 1 minutt siden:

Joda ulike årsaker,  men arbeidsmengden blir den samme. Kostnaden for Bengalack er muligens litt lavere, men ikke mye (International koster 500 kr for 0,75l, Bengalack 300 kr.)

 

Ja, jobben blir den samme. Og med den prisforskjellen du sier der, samt den kunnskapen jeg har i dag, så hadde jeg helt klart gått for polyurethan, ikke Bengalac som vi brukte den gangen. I et annet tilfelle hjalp jeg en kompis med å male båten hans. Den var fra før malt med enkomponent, så der var det ikke et alternativ å gå på med tokomponent. Hele skroget ble malt rødt. Den ser allikevel veldig pen ut ennå etter flere år (eldre sjark).

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

For å ha på dekket i en båt blir dette alt for glatt, da må man i tilfelle ha noe antiskli.

Det er viktig ja, hvis ikke blir det fort et ufrivillig bad og to:giggle: Blandet i hvite antiskliperler fra Hempel da jeg tok for meg dekket, dette har fungert greit, selv i sjøsprøyt og regn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...