Jump to content

Kan dette filteret til vannutskiller fra Aliexpress virkelig være ekte saker?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg skal snart ta service og blant annet bytte drivstoffilteret i vannutskilleren. For moro skyld søkte jeg på Aliexpress og fant et til en drøy femtilapp pluss frakt og moms! :eek: Kan dette være ekte, eller er dette sannsynligvis en etterligning som ikke filtrerer i det hele tatt? Med frakt blir det jo ikke superbillig, i forhold til for eksempel T.Hansen, som har det til 300 kroner, men likevel...

 

https://www.aliexpress.com/item/1005005982223591.html

 

Tilsvarende filter på Boatparts er latterlig dyrt, 621 kroner bare for innsatsen!

 

Edit: Dette blir jo enda billigere, her koster det drøyt hundrelappen, mens frakten er gratis, så rundt 150 med frakt og moms:

 

https://www.aliexpress.com/item/1005004272822777.html

Link to post
Share on other sites

Produksjonskostnaden på et slikt filter er vel fint liten så vi betaler vel mest for butikkdrift, merke, reklamasjonsrettigheter og lagerhold. Blir en filosofigreie det der. Noen sverger til originalt, andre ikke. Jeg er forsiktig med ting som kan skade motor, men streken går ved veivluftefilter til 2300 kr originalt og vannsensor til sekundærfilter (1500 originalt, og dritten knekker eller crosser gjengene for et godt ord..) for min del. Hadde ikke vært så skvetten på det filteret men med frakt var differansen for liten synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 9 minutter siden:

@Fantino Takk! Se på det andre filteret, som jeg la til etterpå. Der er det faktisk halv pris.


Det blir ofte rimeligere når frakten er ‘bakt inn’ i prisen ja.

 

Litt på siden, men samme greia, i alle fall for den vannsensordingsen jeg irriterer meg på: https://www.facebook.com/share/v/HaypPV9y5voa3vxA/?mibextid=KsPBc6

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan finne samme på Temu, så er du sikker på ikke å få moms/fortolling i tillegg, da de har dette bakt inn. På Ali, så variere det veldig, alt etter hvem selger er.

Blir plutselig dyrt om du får posten sin fortolling i tillegg.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Takk, men jeg tror ikke det er noe problem lenger. Jeg handler på Ali fra to til altfor mange ganger i måneden (jeg fikk senest to pakker i går, med noen strømplugger og en bunke gjengebor som koster en brøkdel av det de gjør i Norge), og det må være et par år siden jeg fant noe som helst der som ikke allerede var momset. Jeg tror Ali har mva-kontrakten med myndighetene i Norge, ikke den enkelte selger.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 38 minutter siden:

Jeg tror Ali har mva-kontrakten med myndighetene i Norge, ikke den enkelte selger.

Det varierer nok litt og VOEC-merking av pakkene fra Ali er heller ikke helt beint fram. Stort sett funker det greit og du ser det under utsjekk hos Ali om MVA er inkludert.

 

Hadde en sak for et år siden der jeg betalte MVA og hadde VOEC fakrura fra Ali men FedEx stipulerte en verdi for pakken og krevde MVA for dette fantombeløpet. Etter en lang krangel ba jeg FuckUp (litt mer passende navn...) om å sende saken til inkasso men de ga seg da inkassobyrået så galskapen og ikke ville ta saken...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Helt klart ulike opplevelser, ja. Jeg har fått krav fra Posten et par ganger (sist i januar, tror jeg) om å betale moms, men det har vært nok å sende fakturaen fra PayPal, som spesifiserer mva, pluss VOEC-koden til Aliexpress, så har de blitt frigitt.

 

@SveinHa Derfor kjøper jeg aldri noe som skal med Fedex (eller DHL), det er bare kødd og syke gebyrer med dem. Vanlig post, eller glem det. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Etter oppskrift i fra Fantino her inne har jeg lagt inn VOEC nummret til Ali og E-bay i adresse nr 2 feltet.
Da er man ikke avhengig av att selger merker pakken rett.

Dog har jeg sluttet helt å kjøpe reservedeler i fra E-bay og Ali da det er mye fake varer med alt for dårlig kvalitet der ute nå.
Når det gjelder dette filtret hadde jeg ikke vært overrasket over om det slipper igjennom større partikkeler enn det skal slik att man risikerer motorstopp eller slitte dyser,
Spikeren i kisten for meg var da jeg bestilte en vannsensor merket med org nummer i fra E-bay uk.
Dritten lå i en lynlock pose der org nummeret var skrevet på med sort tusj
Den veide bare halvparten og etter noen få dager lakk den og filtret tømte seg i løpet av natten slik att motoren ikke startet dagen etter.

Heldigvis hadde jeg tatt vare på den gamle som virket men sendte falsk vann i diesel melding.
Nei betal heller en hundre lapp eller to mer for ett filtrer som er garantert produsert etter speck er mitt råd.
Kan disse kineserne ta noen snarveier så gjør de det om det bare er noen få ører som skiller på å produsere med god nok kvalitet eller å lage noe dritt som de tjener marginalt mer på

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Ja, det er sikkert bedre for bedrifter.

 

@pipe Nå har jeg også merket det sånn, jeg husker at @Fantino anbefalte det, men jeg hadde glemt det. Og akkurat de filtrene er det vel nokså enkle å lage, så jeg tar sjansen. Det er uansett drivstoffilter på motoren, og det kan jo sprettes opp og sjekkes etter denne sesongen og så følgende sesong, for å se om det er noen forskjell på originalt filter og Aliexpress-kopi. Men jeg tviler på at jeg finner noe uansett. Jeg har en sveiset alutank som for bare to år siden ble tatt ut av båten og gjennomspylt fullstendig, samtidig som nye rør ble montert og tankmåleren ble tatt ut og montert på nytt med ny pakningssilikon. I tillegg er det sil på røret som går ned i den. Og drivstoffslangene ble byttet samtidig, så jeg ser ingen steder der det egentlig kan komme noen partikler i systemet nå, det må i så fall være fra bensinstasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er kommet et eller annet nytt krav nå, der de krever at selger deklarerer VOEC elektronisk. Hadde en forsendelse som ble krevd mva og gebyr for pga dette. Men har sikkert fått 10 andre fra Ali uten problem i samme tidsrom. Så enten ser de gjennom fingrene med det delvis, eller så var det denne ene selgeren som ikke gjorde det riktig.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir stadig like forundret over hvor ukritisk mange velger billigste produkt uansett til såpass kritisk bruk som fremdrift i båt. Mange kan klare å lage et filter som ligner på originalen utvendig, men om innmaten faktisk filtrerer ut det den skal, om den går i oppløsning over tid etc, det har man null dokumentasjon på. Og er man uheldig og velger en dårlig kopi, risikerer man stopp på verst tenkelige sted. Mye av et samme kan forsåvidt sies om kinavarmere til en tusenlapp eller to, men de påvirker heldigvis ikke fremdriften. Bare brannfaren. Men ja, poenget er at billigst ikke alltid er bra. Jeg betaler heller for et produkt fra en ansvarlig produsent med god kvalitetskontroll. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

59 minutes ago, index said:

Jeg blir stadig like forundret over hvor ukritisk mange velger billigste produkt uansett til såpass kritisk bruk som fremdrift i båt. Mange kan klare å lage et filter som ligner på originalen utvendig, men om innmaten faktisk filtrerer ut det den skal, om den går i oppløsning over tid etc, det har man null dokumentasjon på. Og er man uheldig og velger en dårlig kopi, risikerer man stopp på verst tenkelige sted. Mye av et samme kan forsåvidt sies om kinavarmere til en tusenlapp eller to, men de påvirker heldigvis ikke fremdriften. Bare brannfaren. Men ja, poenget er at billigst ikke alltid er bra. Jeg betaler heller for et produkt fra en ansvarlig produsent med god kvalitetskontroll. 

Fullstendig enig!  Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg prioritert merkevarer/kvalitetsvarer.  Enkelte ting ytgjør det jo ikke all verden, men komponenter som mekanisk slites er det jo enorm kvalitetsforskjell på.  Ting som i utgangspungtet ikke er så dyrt ser jeg ikke noe grunn til å ikke kjøpe originalt. eller kjendt merke med erstattningsdele nr.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tja. 1500 for denne vannsensoren som er en plastring med en skrue gjennom og kontakt på andre sida:

 

IMG_1795.jpeg.38d84a64122d5b5adf765e0feff8975c.jpeg

 

Ca 2200-2300 for originalt veivluftfilter (kan _ikke_ vaskes må vite)

 

IMG_1796.jpeg.877bad5b1d11abffdadd61de1680a379.jpeg
 

Ikke akkurat det jeg kaller slitedeler. Er absolutt andre ting jeg ikke ville drømt om å kjøpe uoriginalt, men dette er stjerneeksempel på hva en betaler for merkenavn og lagerhold. Så får hver enkelt vurdere selv. 

Link to post
Share on other sites

 

Fantino skrev for 10 timer siden:

Ikke akkurat det jeg kaller slitedeler. Er absolutt andre ting jeg ikke ville drømt om å kjøpe uoriginalt, men dette er stjerneeksempel på hva en betaler for merkenavn og lagerhold. Så får hver enkelt vurdere selv. 

Problemet er etter min mening dypere enn som så.
Har ikke problemer med å kjøpe reservedeler i fra kjente produsenter isteden for originale i fra merkeforhandler men trenden der ute nå er å selge oss fake kopideler som er merket med anerkjente produsenter og originale dele nummer.
Disse delene holder ofte rett og slett ikke mål men de som selger og produserer de bryr seg katta om hva dette kan medføre av problemer.

Filtret som TS vil kjøpe på Ali er ett tydelig eksempel på en fake reservedel som antagelig ikke holder mål fordi det er litt billigere å produsere med lav kvalitet enn god nok.

Nå var den vannsensoren du viste til nesten lik den sensoren som jeg kjøpte på ebay i fra England.
Den var merket med Jaguar sitt delenummer men antagelig hadde selgeren kjøpt denne billige kopiskitten på Ali Ekspress og tatt 10 gangeren i påslag.
Har i ettertid funnet de på Ali Ekspress.
Etter kort tid rant diesel rett igjennom vannsensoren og tømte filtret.
I dette tilfelle så startet bare ikke bilen en søndags morgen jeg skulle til bakeren for å fange søndagsfrokost til familien men det skal ikke stor fantasi til å tenke att slik skitt kunne man fått montert i båten og att denne stoppet da det passet dårligst.

Erfaring nummer to.

Kjøpte 5 trykksensorer til varme og kjøle anlegget på en E-golf merket med Vag sitt delenummer på Ali.
Tenkte å spare endel kroner så byttet de selv men måtte ha time på Møller til å tape ut AC gassen først og for å programmere inn sensorene til bilen og fylle opp ac anlegget igjen.
Møller fikk ikke kontakt med kina kopiene og fikk derfor ikke programmert de inn.
Så det endte med å måtte betale noen tusenlapper ekstra for tiden Møller brukte på å ikke få det til, bytte sensorene en gang til og få enda en time oss Møller samt att hadde blåst noe på nordsiden av tusenlappen på kina bløffen.
 

Jeg har lest og hørt om flere med min erfaring så for all del ikke kjøp noe som ikke kommer i fra der det burde.
Jeg har i vertfall lært leksa mi 
 

Ligger masse om temaet på youtube men her er ett eksempel dog uten høye smell og fordervelse
 

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:

 

Problemet er etter min mening dypere enn som så.
Har ikke problemer med å kjøpe reservedeler i fra kjente produsenter isteden for originale i fra merkeforhandler men trenden der ute nå er å selge oss fake kopideler som er merket med anerkjente produsenter og originale dele nummer.
Disse delene holder ofte rett og slett ikke mål men de som selger og produserer de bryr seg katta om hva dette kan medføre av problemer.

Filtret som TS vil kjøpe på Ali er ett tydelig eksempel på en fake reservedel som antagelig ikke holder mål fordi det er litt billigere å produsere med lav kvalitet enn god nok.

Nå var den vannsensoren du viste til nesten lik den sensoren som jeg kjøpte på ebay i fra England.
Den var merket med Jaguar sitt delenummer men antagelig hadde selgeren kjøpt denne billige kopiskitten på Ali Ekspress og tatt 10 gangeren i påslag.
Har i ettertid funnet de på Ali Ekspress.
Etter kort tid rant diesel rett igjennom vannsensoren og tømte filtret.
I dette tilfelle så startet bare ikke bilen en søndags morgen jeg skulle til bakeren for å fange søndagsfrokost til familien men det skal ikke stor fantasi til å tenke att slik skitt kunne man fått montert i båten og att denne stoppet da det passet dårligst.

Erfaring nummer to.

Kjøpte 5 trykksensorer til varme og kjøle anlegget på en E-golf merket med Vag sitt delenummer på Ali.
Tenkte å spare endel kroner så byttet de selv men måtte ha time på Møller til å tape ut AC gassen først og for å programmere inn sensorene til bilen og fylle opp ac anlegget igjen.
Møller fikk ikke kontakt med kina kopiene og fikk derfor ikke programmert de inn.
Så det endte med å måtte betale noen tusenlapper ekstra for tiden Møller brukte på å ikke få det til, bytte sensorene en gang til og få enda en time oss Møller samt att hadde blåst noe på nordsiden av tusenlappen på kina bløffen.
 

Jeg har lest og hørt om flere med min erfaring så for all del ikke kjøp noe som ikke kommer i fra der det burde.
Jeg har i vertfall lært leksa mi 
 

Ligger masse om temaet på youtube men her er ett eksempel dog uten høye smell og fordervelse
 

 


Ingen tvil om at en kan få ‘skit’ fra Kina. Men når produsent leverer skit til fantasipriser så blir det stopp for min del. Vannsensoren fra VP har så blaute gjenger at den måtte skiftes med den fra Ali som jeg klokelig hadde handlet i backup ved første filterbytte 😝 Følger en manual og ikke renser gjengene på dieselfilter for lakk med en bolt på forhånd er det faktisk bortimot umulig å få på uten å crosse gjenger når en entrer, og drar en til så mye som manual sier er gjengene stort sett på siste verset..

 

Men  en skal være kritisk, samme hvor en kjøper delene. Går jeg inn på Maritim og ber om filtre og div til motor så får jeg som regel ‘erstatningsdeler’. Ikke alltid det står noen produsent på heller. De er sikkert litt billigere enn VP, men hvor går avansen hen? Jeg tviler på at produksjonskostnaden på det ørlille filteret til Kanzaki-girkassen (en liten tass på kanskje 5 cm, Ø det samme) forsvarer en utsalgspris på snaue 700..(men jeg har ikke lett etter det på Ali og gjør det ikke heller..)

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 10 minutter siden:

Ingen tvil om at en kan få ‘skit’ fra Kina.

Det er nok heller regelen når vi snakker om fake deler som er merket med en annen produsent enn de som har laget delen.
Så er nok ikke særlig tvil om att man bør holde seg langt unna diesel filtret som TS vurderer som har påtrykket original nummer.

Link to post
Share on other sites

@pipe På mitt (og T.Hansens) Easterner-filter står også Racor-betnnegelsen S3213. Og det er ikke diesel, det er bensin. Men uansett, når @Fantino, som har erfaring i bøtter og spann med Ali, ikke ville vært redd for det filteret, så er ikke jeg det heller.

 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte et par av disse Racor kopier fra Kina fatter nylig, i forbindelse med installering av nye dagtank. Da brukes det kun mellom gamle tanker å dagtank, før diesel går gjennom det andre grovfilter og motor finflter. Brukes da kun for å følge med på om det kommer dritt i gamle hovedtanker. Så her holder det nok mer enn godt nok.

 

Men ene jeg kjøpte, gikk det ikke an å skru av filter på. Dette satt som limt fast til filterholder. Sjøl i skruestikka hjemme, så ble filter totalt knust,uten det løsnet.

Så dette gik i søpla. Neste kom uten nipler/plugger, men med filter som satt løst. Så med nipler/plugger fra første filter, ble det montert.

Men på linje til motor, sitter det dobbelt filter med vender kjøpt hos Varhaug. Nye filtre her, koster vel ca 200kr pr stk. Så den årlige utgift på disse to, finfilter og oljefilter kommer kanskje på små 1000kr Vil ikke ha disse ali filtre på på motor linjen eller selve motor. Til det er motor for ny å dyr.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Eika Brukte han noe han ikke var sikker på som det siste fileret før forgasseren? Det hadde ikke jeg tatt sjansen på! Dette er forfilter/vannutskiller, men det sitter selvsagt et bensinfilter i selve motoren, og det har jeg et ekstra av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...