Jump to content

Hovedstrømbryter fjernkontroll fra Temu?


MarexSuncab_FD

Recommended Posts

MarexSuncab_FD skrev for 5 timer siden:

Synes det er et herk å måtte åpne motorlokket og fjerne puter for å skru av strømmen. 

skrur du av hovedbryterne for hver tur? For min del skrur jeg på strømmen når jeg setter ut båten på våren, og skrur den av når jeg tar opp på høsten i oktober-november en gang. Det blir mange turer under dørken i løpet av den tiden, men ikke for å skru på hovedbryterne. 

Link to post
Share on other sites

Temu er fint til blandebeger, rørepinner, malingsruller, engangs ting. Men skal man ha kvalitet er ikke temu plassen 

 

Liten funfact, hvis jeg må blande polyester/vinylester/gelcoat i 4 omganger med nye beger og pinner hver gang, så sparer jeg nå 60kr på de 4 rundene siden det ikke står ett fanzy firmanavn på det litt tjukkere blandebegert, rørepinner og pensel. Til sånt er temu helt konge 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

skrur du av hovedbryterne for hver tur?

 

Det gjør jeg også.

Men nå har jo jeg bare en hovedbryter, slik at jeg da legger alt dødt. Alt går gjennom denne bryteren. (Har bare 1 batteri).

Link to post
Share on other sites

Jeg slår av begge hovedbryterne etter hver tur, selv om det ofte er flere turer til dagen. Det føles tryggest slik, da kan ikke en eller annen krypstrøm tappe ned batteriet. Minuset er at jeg sliter ut hovedbryterne, har skiftet 4-5 stk på den båten jeg har nå. Men det skyldes vel mer dårlig kvalitet på bryterne enn at de faktisk brukes. Jeg skiftet til BEP sist gang, og så langt ser det bra ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 22 timer siden:

skrur du av hovedbryterne for hver tur? For min del skrur jeg på strømmen når jeg setter ut båten på våren, og skrur den av når jeg tar opp på høsten i oktober-november en gang. Det blir mange turer under dørken i løpet av den tiden, men ikke for å skru på hovedbryterne. 

Ja, er det ikke vanlig å skru av etter hver tur?

Link to post
Share on other sites

Aldri om jeg hadde kjøpt slik "dritt" og brukt til en så viktig oppgave som hovedstrømsbryter. 

 

 

Da hadde jeg heller flyttet bryteren.

 

Forøvrig er det Temugreiene noe av det mest miljøfiendtlige som finnes, en masse billig "søppel" som går istykker "med en gang", eller bare er "kult å ha" skal fraktes halve jorden rundt.

Klart det er sikkert noe innimellom der som kan være greit nok, men tror det er langt mellom de tilfellene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt fjernbetjent hovedbryter i båten tidligere. Begge kjøpt gjennom diverse billigsider. Og holdbarheten er ikke god.

Selve fjernbetjening og mottaker funker fint.

Men releet er elendigt. Den siste holdt en halv sesong. Nå har jeg stor hovedbryter på lett tilgjengelig plass.

500 amp ss rele bryter er under vurdering. Men i det samme det er til marine bruk, så er prisen ganske stiv.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte for en tid tilbake et rele på ebay som jeg tenkte å bruke til ankervinsjen. Dette skulle vel tåle 250amp. Det første jeg reagerte på var at det var m6 tilkoblings skruer på det. Åpnet det opp for å se kontaktene inni, det var virkelig puslete greier. Små kontaktflater og særdeles myke "armer" som skulle legge inn kontakter. Hørte egentlig også litt på lyden at det virket slapt. Det gikk rett i søpla.

Link to post
Share on other sites

Hulda kjører konsekvent BEP. Den fjernstyrte bryteren til baugbatteriet holdt i 20 år. Temmelig nøyaktig. Erstattet med ny BEP. Slår av den 1-polede kretsen hver gang vi forlater båten, hver gang luken låses. Denne kretsen inkluderer motorstrøm. 

Link to post
Share on other sites

Det som fint kan kjøpes er disse reléene fra Ebay. De er produsert av den anerkjente produsenten TE Connectivity og er oppgitt til 500A kontinuerlig strømføringsevne. De bryter 2000A ved 320VDC. Maks spenningsnivå er 900VDC med 12 kVDC holdfasthet mellom kontaktpunktene. De er hermetisk lukket og fylt med en inert gass for å redusere lysbue ved kobling. Mekanisk levetid er oppgitt til 500 000 sykler.

 

Jeg bruker denne som bryter på 12V før en 3 kW inverter. Reléet kommer i en utgave med economizer som gjør at det bruker svært lite energi for å holde kontakten aktiv.

 

Og ikke minst er prisene svært hyggelige.

 

Link to post
Share on other sites

MarexSuncab_FD skrev for 11 timer siden:

Ja, er det ikke vanlig å skru av etter hver tur?

Vet ikke hva som er mest vanlig, men jeg skrur i alle fall ikke av mine brytere. Bare å gå ombord og vri om nøkkelen. Men nå vet jeg også at jeg ikke har lekkasjestrøm, så det går greit. Kjøleskapet står også alltid på, klar til bruk. 

 

På jolla derimot må jeg stenge hovedbryteren. Der har jeg en lekkasjestrøm som tapper batteriet, noe som gjør at jeg antagelig må bytte batteri i år. Nå har nemlig batteriet vært nede i 2V flere ganger... Må finne den feilen :confused:

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev for 1 time siden:

Det som fint kan kjøpes er disse reléene fra Ebay. De er produsert av den anerkjente produsenten TE Connectivity og er oppgitt til 500A kontinuerlig strømføringsevne. De bryter 2000A ved 320VDC. Maks spenningsnivå er 900VDC med 12 kVDC holdfasthet mellom kontaktpunktene. De er hermetisk lukket og fylt med en inert gass for å redusere lysbue ved kobling. Mekanisk levetid er oppgitt til 500 000 sykler.

 

Jeg bruker denne som bryter på 12V før en 3 kW inverter. Reléet kommer i en utgave med economizer som gjør at det bruker svært lite energi for å holde kontakten aktiv.

 

Og ikke minst er prisene svært hyggelige.

 

Se der ja. Det ser jo ut til å være ordentlige saker. Jeg endte opp med en industrikontaktor som jeg paralellkoblet alle inn og utganger på og brukte den. Fant "tilfeldigvis" en i roteskuffen. 

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev for 2 timer siden:

Det som fint kan kjøpes er disse reléene fra Ebay. De er produsert av den anerkjente produsenten TE Connectivity og er oppgitt til 500A kontinuerlig strømføringsevne. De bryter 2000A ved 320VDC. Maks spenningsnivå er 900VDC med 12 kVDC holdfasthet mellom kontaktpunktene. De er hermetisk lukket og fylt med en inert gass for å redusere lysbue ved kobling. Mekanisk levetid er oppgitt til 500 000 sykler.

 

Jeg bruker denne som bryter på 12V før en 3 kW inverter. Reléet kommer i en utgave med economizer som gjør at det bruker svært lite energi for å holde kontakten aktiv.

 

Og ikke minst er prisene svært hyggelige.

 


Disse er plenty gode nok ja, er jo samme type som brukes til golf carts og diverse. Får også disse fra Ali.. Nedesida er at de har en del tomgangsstrøm. Magnetiske/bi-stabile relé for høye DC-strømmer er ikke så lette å finne til en god pris dessverre. Blir fort BEP, Blue Sea eller lignende. Princess originalmonterer noen flotte beist som er impulsstyrte, men de er forbaska dyre selv om en kjøper de direkte. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 3.5.2024 at 13.10:


Disse er plenty gode nok ja, er jo samme type som brukes til golf carts og diverse. Får også disse fra Ali.. Nedesida er at de har en del tomgangsstrøm. Magnetiske/bi-stabile relé for høye DC-strømmer er ikke så lette å finne til en god pris dessverre. 

 

De har economizer-spole så bruker kun 1.7 watt når kontakten er trukket/aktivert. :thumbsup:

 

image.png.7574425f99f9f04672c7f00df24a764b.png

Link to post
Share on other sites

Sequoia skrev 7 minutter siden:

 

De har economizer-spole så bruker kun 1.7 watt når kontakten er trukket/aktivert. :thumbsup:

 

image.png.7574425f99f9f04672c7f00df24a764b.png


Det var ganske akseptabelt ja! Ville dog beholdt de manuelle i parallell for nødoperering om det blir kluss, men det er jo enkelt å gjøre. Likevel litt snodig at Kinagutta ikke lager bi-stabile relé i denne A-klassen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...