Jump to content

Nauticat 331. Bygge på "vinge" med 2-300kg på kjølen


94EK

Recommended Posts

Som emnet sier, så har jeg lekt litt med tanken på å støpe på kjølen på min Nauticat 331 en "vinge" med bly, da jeg føler at den svaier lett, å kanskje vingene kunne unngå litt ruling ved motorgange

 

331 veier 11.500 kg med fulle tanker og stikker 160cm dypt. Blykjøl

 

Noen som har noe erfaring med å bygge på kjølen på seilbåt?

Link to post
Share on other sites

Å øke kjølvekten øker belastning både på kjølinnfesting og rigg. Nå er det sikkert litt å gå på på en Nauticat, så et par hundre kilo er neppe særlig risikabelt. Men prinsipielt så bør båten beregnes på nytt.

 

Den endringen du foreslår kan kanskje bedre farten på kryss og skarp slør ørlite, men jeg tviler på at du vil merke noe særlig for motor.

 

I noen forhold kan det hjelpe godt mot rulling å gå med storseilet oppe.

Link to post
Share on other sites

Storseil eller fokk satt stramt midtskips hindrer rulling. 
jeg tenker utfordringen er formstabiliteten mer enn manglende kjøl. Du har et rundt skrog, det slingrer til tyngdekraften tar over ved 5-10 graders krenging.  Det løses neppe i stor grad ved mer kjøl. 
 

nyere båter er bredere og skarpere i kantene og har større formstabilitet. 

 

slingrekjøler på siden av skroget eller en gyrostabilisator kan kanskje vurderes om problemet er opplevd stort 

 

Seatronic selger denne

https://seatronic.no/quick-mc2x-gyrostabilisatorsystem

 

tror prisen er feil ;-) 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

seilegenskapene er igrunn overraskende bra til å være en motorseiler, bruker nesten konsekvent å gå med storseil eller mesan oppe ved motorkjøring.

Ellers meget fornøyd med 331

 

Foretrekker heller Nauticatens solide bygg framfor en ordinær seilbåt som seiler bedre da jeg bruker båten mye på vintern også (Nord Norge) er det helt fantastisk å sette seil å gå inn i styrhuset med doble ruter og en 8 kw varmer og defroster som gir varm å komfortabel båt

 

Har vært inne på tanken om slingerkjøl også.

 

slingring under motorgange er ikke så ille med støtteseil, men på for eksempel på svai syns jeg hun ruller lett.

en av naboene i havna har en nauticat 38, naturligvis en større båt en 331, men virker mere stabil når man går ombord ifra siden.

 

331 gynger lengre sidelengs før den stopper for eksempel når man går ombord ifra siden.

tror ca 200 kg mer motvekt i kjølen kan hjelpe på.

 

Link to post
Share on other sites

94EK skrev On 1.5.2024 at 21.31:

har jeg lekt litt med tanken på å støpe på kjølen på min Nauticat 331 en "vinge" med bly

Mulig bruktmarkedet vil sky båten om du gjennomfører slike modifikasjoner uten dokumentasjon fra verftet.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 2.5.2024 at 10.41:

Seatronic selger denne

https://seatronic.no/quick-mc2x-gyrostabilisatorsystem

 

tror prisen er feil ;-) 

Tror prisen er riktig. Har sett tester av denne og utrolig effektivt. Må også ha generator på mens denne går. 
 

har byttet kjøl på en båt. Dyrt, ble brukt mye timer av konstruktør og ingeniører for simuleringer. Men effekten ble som ønsket. Litt lavere topphastighet men mye bedre akselerasjon og høyde i lav fart.
 

Dette er ett prosjekt for de som har veldig spesielle ønsker. Ville kontaktet en båtkonstruktør. Mulig de som tegnet båten fremdeles finnes. De kan si noe om dette vil fungere eller ikke. per ferskau har kanskje kontakter hvis du vil ha ett navn utenom nauticat. 
 

jeg tror ikke dette fungerer, men det er ren synsing. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...