Jump to content

Nauticat 331. Bygge på "vinge" med 2-300kg på kjølen


94EK

Recommended Posts

Som emnet sier, så har jeg lekt litt med tanken på å støpe på kjølen på min Nauticat 331 en "vinge" med bly, da jeg føler at den svaier lett, å kanskje vingene kunne unngå litt ruling ved motorgange

 

331 veier 11.500 kg med fulle tanker og stikker 160cm dypt. Blykjøl

 

Noen som har noe erfaring med å bygge på kjølen på seilbåt?

Link to post

Å øke kjølvekten øker belastning både på kjølinnfesting og rigg. Nå er det sikkert litt å gå på på en Nauticat, så et par hundre kilo er neppe særlig risikabelt. Men prinsipielt så bør båten beregnes på nytt.

 

Den endringen du foreslår kan kanskje bedre farten på kryss og skarp slør ørlite, men jeg tviler på at du vil merke noe særlig for motor.

 

I noen forhold kan det hjelpe godt mot rulling å gå med storseilet oppe.

Link to post

Storseil eller fokk satt stramt midtskips hindrer rulling. 
jeg tenker utfordringen er formstabiliteten mer enn manglende kjøl. Du har et rundt skrog, det slingrer til tyngdekraften tar over ved 5-10 graders krenging.  Det løses neppe i stor grad ved mer kjøl. 
 

nyere båter er bredere og skarpere i kantene og har større formstabilitet. 

 

slingrekjøler på siden av skroget eller en gyrostabilisator kan kanskje vurderes om problemet er opplevd stort 

 

Seatronic selger denne

https://seatronic.no/quick-mc2x-gyrostabilisatorsystem

 

tror prisen er feil ;-) 

Link to post

Takk for gode svar!

 

seilegenskapene er igrunn overraskende bra til å være en motorseiler, bruker nesten konsekvent å gå med storseil eller mesan oppe ved motorkjøring.

Ellers meget fornøyd med 331

 

Foretrekker heller Nauticatens solide bygg framfor en ordinær seilbåt som seiler bedre da jeg bruker båten mye på vintern også (Nord Norge) er det helt fantastisk å sette seil å gå inn i styrhuset med doble ruter og en 8 kw varmer og defroster som gir varm å komfortabel båt

 

Har vært inne på tanken om slingerkjøl også.

 

slingring under motorgange er ikke så ille med støtteseil, men på for eksempel på svai syns jeg hun ruller lett.

en av naboene i havna har en nauticat 38, naturligvis en større båt en 331, men virker mere stabil når man går ombord ifra siden.

 

331 gynger lengre sidelengs før den stopper for eksempel når man går ombord ifra siden.

tror ca 200 kg mer motvekt i kjølen kan hjelpe på.

 

Link to post
94EK skrev On 1.5.2024 at 21.31:

har jeg lekt litt med tanken på å støpe på kjølen på min Nauticat 331 en "vinge" med bly

Mulig bruktmarkedet vil sky båten om du gjennomfører slike modifikasjoner uten dokumentasjon fra verftet.

Link to post
Bitteliten skrev On 2.5.2024 at 10.41:

Seatronic selger denne

https://seatronic.no/quick-mc2x-gyrostabilisatorsystem

 

tror prisen er feil ;-) 

Tror prisen er riktig. Har sett tester av denne og utrolig effektivt. Må også ha generator på mens denne går. 
 

har byttet kjøl på en båt. Dyrt, ble brukt mye timer av konstruktør og ingeniører for simuleringer. Men effekten ble som ønsket. Litt lavere topphastighet men mye bedre akselerasjon og høyde i lav fart.
 

Dette er ett prosjekt for de som har veldig spesielle ønsker. Ville kontaktet en båtkonstruktør. Mulig de som tegnet båten fremdeles finnes. De kan si noe om dette vil fungere eller ikke. per ferskau har kanskje kontakter hvis du vil ha ett navn utenom nauticat. 
 

jeg tror ikke dette fungerer, men det er ren synsing. 

Link to post
  • 5 måneder senere...
Hulda skrev On 3.5.2024 at 11.15:

 Før i tiden korrigerte ved å legge ballast ut til borde. 


Dette har jeg hørt om før. Vet du noe mer om det? Hvor mye skal til? Hvor langt ut i borde? Hvor høyt over / under vannlinjen?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Det blir som å svare på hvor lang er en strikk. 

Ballast ut til borde og et stykke opp øker treghetsmomentet.

 

Da jeg gikk på 'skipperskolen' regnet vi på hvor mye dekkslast en lastebåt burde ha for at den ikke skulle bli en slingrebalje. Så da var det å finne en gylden middelvei mellom slingrebalje og noe som kunne tenke seg å rulle rundt i havet. 

 

For å fortsette teorien over, så vil mer vekt i kjølen kunne føre til at du får motsatt effekt, at båten din blir mer slingrebalje enn tidligere. Hulda er også en slingrebalje når frekvensen på bølgene treffer skrogets iboende frekvens. Men Hulda veier minst 16 tonn. Så det å gå om bord gir ingen slagside. Men enkelte plasser er helt ulevelige å gå gjennom når det ikke er vind, kun bølger og vi må kjøre motor. En gang tapetserte Admiralen fronten på pentryet med siste måltid, rakk ikke bort til kanten på vasken før det kom. Og avstanden fra der hun satt og til vasken er ikke mer enn 1,5 meter. Noen ulemper må man bare akseptere. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...