Jump to content

Ansvarsforsikring i utlandet ved kryssing av Atlanterhavet


Valkyrja

Recommended Posts

Poseidon skrev for 2 timer siden:

 

Blant norske sjøfolk går et utsagn som bygger på lang erfaring  -  og som kan være verdt å merke seg:
"Man kan ikke stole på en jæ..l sør for Rotterdam"!

Bestefaren min var tredjemaskinist hele livet, og han hadde mildt sagt fargerike uttalelser på lager når han snakket om verden utenfor europa.

 

Men kvinnene likte han, er ikke mange år siden vi oppdaget en hittil ukjent onkel.

Om jeg noensinne får dratt på jordomseiling, så får det være i slektsforskningsøyemed :giggle:

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Valkyrja said:

Hva var de mest fokusert på når de sjekket papirene?

Generelt sett, de fleste som spør (enten det er ansatte i en gjestehavn eller offentlige tjenestemenn) har en sjekkliste over dokumentasjon de ber om, og de er pålagt å be om all denne dokumentasjonen - men de er ikke pålagt å granske om dokumentasjonen er god nok.  Dersom noe mangler (eller dersom noen hevder at dokumentasjonen ikke er god nok), så kan man ha alvorlige problemer (eventuelt kan det være et hint om at man må betale bestikkelser - jeg har en mistanke om at det var dét som var bakgrunnen en gang vi ble sittende fast i bil på en grensestason i mange timer fordi "norske pass skal være blå!").  Jeg leste et sted at på Kypros (syd) så krever de å se skjøte fra når båten ble kjøpt, og dokumentasjon fra fabrikken på at båten tilfredstiller CE-krav.  Det siste har jeg selvfølgelig ikke for min båt, da den er hjemmebygd.

 

"Sydenfor Rotterdam" bør man ha:

  • Skipssertifikat.  Båten min er registrert i NOR, så jeg har et nasjonalitetsbevis som stort sett har vært akseptert (med to unntak nevnt lengre ned).
  • Målebrev - en del havner og myndigheter krever dokumentasjon på båtstørrelse.
  • Båtførerprøve eller noe annet slags sertifikat (dette ble jeg spurt om én gang i Polen, ellers bare i eks-Joguslavia, Hellas og Tyrkia)
  • Forsikringsdokumenter.  Det er selvfølgelig ansvarsforsikring som er relevant.  I praksis er det altså bare i Hellas at de faktisk stiller spørsmål/krav til forsikringen.
  • Pass - selvfølgelig.  (Europeisk ID-kort fungerer i det meste av EU - og jeg fikk komme inn i Tyrkia med mannskap som bare hadde dette, men det er tryggest å ha pass).
  • Lokale dokumenter - f.eks. dokumentasjon på at man har betalt lokale avgifter i land hvor det er relevant (eks-Joguslavia, Hellas).
  • Eventuelt, crewlist.  Krysser man landegrenser med passkontroll, så må skal man ha en stemplet mannskapsliste fra landet man forlater - men i enkelte land må man også ha en oppdatert mannskapsliste ombord til enhver tid.  Dette er de særlig strenge på i Hellas.  Så vidt jeg har forstått, for EU-båter i Hellas holder det å ha en håndskreven lapp, for norske båter må crewlist stemples av havnepoliti ved hver endring.  Jeg undres på om det ikke er noen krav i Spania og Portugal på dette også - i Spania så jeg et skilt i en havn om at man måtte huske på å si i fra ved endring av mannskap, i Portugal følte jeg at politiet problematiserte at de hadde registrert at vi vi var fire personer i båten da vi krysset fra Spania til Portugal, mens vi bare var to personer ombord etter å ha hatt et uhell.

Ofte blir man spurt om hva forrige havn var, hva neste havn er, og hvor mange man er ombord.  Dette er ting man bør kunne svare rask på, uten betenkningstid.  Det er ikke alltid lett når man har ligget for anker i mange måneder, samt når man hverken husker stedsnavn eller aner hvordan de uttales.

 

Politiet i Italia var interessert i litt mer enn bare å sjekke at dokumentasjonen var på stell, de viste faktisk litt pragmatisme og handlingskraft.  Kartplotteren var påskrudd da de plutselig dukket opp på inspeksjon, og det var synlig track på den, så da ble jeg umiddelbart bedt om å vise track.  Det er jo særlig smugling av narkotika og mennsker de ønsker å håndheve, da gir det mening at man ønsker en viss kontroll på hvor båtene kommer fra, hvor de skal, og hvor de har vært på mellomveien.  Det gir etter mitt skjønn omtrent null mening med papirkontroll av typen de har i Hellas, det gjør det vanskelig å ferdes lovlig, samtidig som at det gir omtrent null beskyttelse mot de som faktisk ønsker å skjule sporene sine.  (Jeg har et par tilfeller av menneskesmugling på samvittigheten - midt i beste covid-tid smuglet jeg en polakk inn i Norge slik at han kunne ta buss tilbake til Polen neste dag, og her om dagen var det et par nordmenn med bostedsadresse i Athen som var med meg, ble sjøsyk, og stakk av til Lesvos mens jeg seilte med tyrkisk gjesteflagg.  Det er etter mitt skjønn veldig lett og nærmest risikofritt, og jeg skjønner ikke at enkelte er villige til å betale kjempesummer for å bli med på overfylte transporter i synkeferdige skip).

 

Det er sikkert lovpålagt at marinaer i mange land skal sjekke dokumentasjon - men selv om man ligger på svai eller rett og slett seiler, så kan man bli stoppet av kystvakt eller politi som vil sjekke dokumentasjon.  Man har noen rettigheter på "innocent passage" dersom man passerer et farvann uten planer om å stoppe, men disse rettighetene forsvinner så fort man beveger seg inn i skjærgården, ankrer opp eller bruker jolla, og man har sikkert plikt til å kunne fremvise nødvendig dokumentasjon selv om det er snakk om "innocent passage".

 

I Tyrkia er de særlig fokusert på at jeg har et "blått kort" - en QR-kode jeg skal vise frem ved tømming av septiktank til landbasert anlegg.  I Hellas var det som nevnt mye, mans kal ha dokumentasjon på at lokale avgifter er betalt, forsikringsdokumentene må eksplisitt vise at de dekker ihht gresk lovgivning, mannskapsliste og "transit log". Siste skal stemples på lokal politistasjon ved innsjekk og utsjekk i enhver havn.  Man slipper når man ligger på svai, men da er det kjekt å raskt kunne vise til noe track eller historikk i tilfelle man blir spurt om hvorfor det er et "hull" på tredve dager uten innstempling i transit logg.

 

Noen av de rareste kravene jeg har fått ...

 

I en havn i Portugal (i 2022) var det en nattevakt som insisterte på at jeg måtte ha et båtregistreringsdokument eksplisitt gyldig for år 2022.

 

Samt på Rhodos, hvor han ikke ville godta at målebrev og skipssertifikat var to forskjellige dokumenter.

 

Skipssertifikatet mitt er jo på engelsk, men det skjedde en gang at jeg ble bedt om å forklare hva "Kingdom of Norway" egentlig betydde.

 

1 hour ago, Valkyrja said:

Og siden du har god erfaring på området; pleide de å sjekke skipsregisteret?

Min båt er for liten, så jeg må nøye meg med å registrere meg i småbåtregisteret.

Generelt sett, folk myser på dokumentasjonen, tar en kopi og ferdig med det.  Jeg har aldri opplevd at noen har vært fokusert på å verifisere om dokumentene er ekte eller ikke - som sagt, både "båtførerprøven" og forsikringspapirene mine er dokumentasjon i norsk språkdrakt som strengt tatt gir minimalt med informasjon om hva papirene gjelder for, men dersom jeg sier "her er forsikringsdokumentet mitt", så tar de kopi av det og ferdig med det.  Mange steder ønsker de imidlertid å kopiere ting fra de offisielle dokumentene over i datasystemene sine.  Jeg har tenkt tanken at en utskrift fra NOR (det er mulig å skifte språk til engelsk der) hvor de viktigste opplysningene var fremhevet med markørpenn hadde vært greit å ha som tilleggsdokumentasjon.

 

Det finnes jo små norske båter som drar rundt i verden, så det må være mulig uten NOR-registrering - trolig vil et dokument fra småbåtregisteret være godt nok.  Trolig vil et selvskrevet dokument med noe slags form for stempel slik at det ser ekte ut være godt nok - men som nevnt, dokumentet blir kopiert og arkivert, og dokumentfalsk er straffbart.  Med nye EU-regler som også er ratifisert i Norge så har man ikke lengre "norsk rettsvern" dersom et annet EU-land mener at du har gjort noe straffbart (det har vært noen horrible historier i media om nordmenn som har fått problemer med spanske myndigheter for de minste ting, eller uten at det finnes snev av bevis for at man er skyldig i en straffbar handling).

1 hour ago, Valkyrja said:

 

Klar over det, og må si jeg er veldig glad jeg bor i et land der jeg allerede som barn kunne ferdes fritt på sjøen og ellers i naturen (allemannsretten) uten å betale i dyre dommer.

Absolutt.  Men nesten uten unntak på turen min, så har det vært helt innafor å ankre opp omtrent hvor som helst (noen ganger på innsiden av et havnebasseng!) uten å betale noe for det.  Det største problemet er jo at det finnes mye eksponert kystlinje hvor man ikke ønsker å ankre opp bortsett fra under helt idéelle værforhold.  Ja, pluss at man ofte har svært lite mulighet til å gjøre seg kjent med eventuelt lokale reguleringer for hvor det er lovlig/ikke lovlig å ankre opp og må basere seg på "heresay" fra Internett.  Av og til blir man jaget bort av kystvakt (eller ansatte ved nærmeste marina som truer med å kontakte politi), det kan være ubehagelig nok dét (særlig om man har seilt langt og lenge og absolutt ønsker å sove), andre ganger blir man bøtelagt.

Link to post
Share on other sites

Tusen hjertelig takk for meget utfyllende svar tobixen!

 

Målebrev; holder det her å printe ut dokumentasjon fra f.eks produsent?

Jeg har jo hverken baugspyd eller badeplattform.

 

Mannskapsliste; lager man den bare selv, eller bør man ha enslags type offisielle dokumenter man fyller ut?

 

Tenker uansett å være offshore på den Iberiske halvøya for å unngå spekkhuggere om været spiller på lag, så unngår forhåpentligvis endel der. Kanariøyene er slik jeg forstår hakket enklere enn fastlandsspania.

 

Godt poeng med skrekkhistoriene om utleveringsavtalene, jeg vil for all del ikke innom det spanske rettsvesenet.

Har mange spanske venner, og de sier at de har null tillit til det grunnet korrupsjon og nepotisme, der de kom med flere eksempler på folk som slapp billig unna med grov vold ettersom de hadde bedrift med god omsetning, og rett venner, mens andre regelrett ble flådd for bagateller.

 

Det er mulig at en spansk venninne av meg blir med et stykke på turen, så da blir det lettere å sette seg inn i lokale bestemmelser. Burde jo forøvrig få fingeren ut, og lære meg spansk mtp på der jeg skal seile. Da er jo 90% av landene dekket språkmessig.

 

Stusser ellers over hvor mange av dere som har hatt utfordringer i middelhavet, skulle jo tro at hellas osv burde ha et lettfattelig og enkelt system, all den tid de er avhengige av turisme.

 

USA har jo laget en app man kan bruke til innsjekking dersom man tilfredsstiller kravene, det er jo attpåtil såpass ressurssparende at de fort tjener inn pengene den kostet å lage.

 

Satser på at jeg bare ender opp med morsomme historier når alt kommer til alt.

 

Leste nylig Joshua slocum's bok om jordomseilingen hans i 1895, der han ofte klager over tunggrodd byråkrati, og hvor mye bedre alt var før.

Han skulle bare visst :giggle:

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 55 minutter siden:

Når det gjelder de av oss som ikke har båten registrert i NOR er en forholdsvis rimelig vei til et offisielt utseende registreringsdokument å melde seg inn i sxk.se og bestille det derfra.
https://sxk.se/kretsmedlem/internationellt-certifikat

Men da må man jo seile under svensk flagg? Takk for tipset, får ha det i bakhånd.

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Valkyrja said:

 

Mannskapsliste; lager man den bare selv, eller bør man ha enslags type offisielle dokumenter man fyller ut?

Ved kryssing av Schengen-grensa og andre landegrenser er det et offisielt dokument, skjema og antall kolonner i det varierer fra land til land.

 

I Hellas forstår jeg det slik at man selv kan lage lista for hånd dersom man har båt med svensk flagg, mens man med norsk flagg må bruke et offisielt skjema og få det stemplet av havnepolitiet.

 

I Tyrkia fikk jeg ferdig maskinskrevet og stemplet liste, men må betale masse for å få gjort endringer på den. Jeg er alene ombord nå, var en ekstra person med meg da jeg ankom Tyrkia. Har gått fint så langt å si at han ikke er ombord i dag når jeg er blitt kontrollert og har vært alene ombord. Har ikke blitt kontrollert mens jeg har hatt andre folk ombord enda.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde sertifikat fra SXK på halve vår langtur. Vi "byttet" til Småbåtregisteret på Trinidad, dvs. vi sjekket inn med det svenske sertifikatet og ut med det norske, men de brydde seg ikke.

 

Noen kommenterte at plastkortet fra Småbåtregisteret var noe spesielt til å være dokumentasjon, men vi sa "We're a small country with a small registry and a small card!", og da bare nikket de og stemplet i vei.

 

De færreste i verden vet hvor Norge og Sverige er, og hva som eventuelt er forskjellen på de to.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 48 minutter siden:

Vi hadde sertifikat fra SXK på halve vår langtur. Vi "byttet" til Småbåtregisteret på Trinidad, dvs. vi sjekket inn med det svenske sertifikatet og ut med det norske, men de brydde seg ikke.

 

Noen kommenterte at plastkortet fra Småbåtregisteret var noe spesielt til å være dokumentasjon, men vi sa "We're a small country with a small registry and a small card!", og da bare nikket de og stemplet i vei.

 

De færreste i verden vet hvor Norge og Sverige er, og hva som eventuelt er forskjellen på de to.

Ikke dum replikk det, skal låne den om jeg får registrert meg i småbåtregisteret :giggle:

 

Hvorfor byttet dere?

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 6 minutter siden:

Fordi vi ante at det kunne være forvirrende å ha svenske papirer og norsk flagg på båten, selv om det aldri bød på faktiske problemer.

Ser den, men godt å vite at det fungerer uansett. Tusen takk.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd alle sammen, da har jeg sånn noenlunde oversikt over hva jeg må ha i mappa:

 

* Ansvarsforsikring

* Registreringspapirer

* Pass

* Mannskapsliste

*Målebrev

* VHF-papirer

* Europeisk helsetrygdkort

* Vaksinekort

* Helseforsikring (utenfor europa)

 

Da gjenstår det bare om jeg skal ta båtførerprøven. Slipper jo det med god margin på båten min, og skal jo i utgangspunktet forholde meg til Norske regler der i utlandet ihht internasjonale avtaler.

 

Men er dette noe som faktisk blir avkrevd? Flere av dere her inne er jo født før 1980, og regner med de færreste har D5L.

Link to post
Share on other sites

Ja, i enkelte land krever de at du viser noe form for sertifikat/lisens, og så langt har jeg kommet meg langt med båtførerprøven (som jeg tok for ikke så lenge siden - jeg betalte prisen for et kveldskurs + umiddelbar prøve, men jeg kunne antageligvis ha skippet selve kursdelen, fikk 100% rette svar på prøven.  Dama som holdt kurset virket ikke å ha noe som helst peiling på annet enn pensum for bfp, men nå sporer jeg av igjen).

 

Første gang jeg ble spurt om det var i Polen, da hadde jeg ikke båtførerprøve, de klødde seg litt i hodet da jeg påsto at jeg ikke trengte slikt i Norge (født før 1980), trakk på skuldrene og lagde ikke noe problem ut av det.  Neste gang jeg ble spurt var i Kroatia.  Der sier faktisk reglene at dersom man ikke har noe krav til lisens i hjemlandet, så må man få seg kroatisk lisens!

 

Andre ting som bør være på plass i mappa er VHF-lisenser (personlig sertifikat for at man kan lovlig bruke radioen, og lisens for å ha radiostasjon ombord).  Dette har jeg så langt aldri måtte vise frem.  "Mappa" mi er todelt, den har de dokumentene jeg kommer til å bli spurt om fremst, også har jeg et stort arkiv bl.a. av gamle dokumenter som jeg trolig aldri får bruk for, lisensdokumentene fra Telenor er et sted i det store arkivet.  Det personlige sertifikatet tror jeg at jeg har ombord et sted, det er ganske lenge siden jeg så det sist ... men nå sporer jeg av igjen, poenget mitt er at jeg aldri har vist det frem til noen.  Jeg mener å huske å ha lest i en eller annen tråd her på BP at noen ble spurt om dette en gang.

 

Dersom man ikke har VHF-radio ombord, så slipper du selvfølgelig unna disse kravene.  Jeg vet ikke om det er påbudt noe sted å ha VHF, men det er i allefall veldig forventelig at man har dette på plass.  I enkelte land blir de sinte i marinaen dersom du ikke melder fra på VHF ved ankomst.

Link to post
Share on other sites

Da får jeg se om jeg får meldt meg opp til prøven. Har jo boka (eneste endring er vel fartsgrense for barn), og leser i den fra tid til annen når jeg driver avsted i områder med mye sjømerker. Er vel egentlig bare kartgreiene jeg må pugge litt på :smiley:

 

 

IMG_20240510_123316608_HDR.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg snakket med en utrolig hyggelig kundebehandler hos gjensidige. Han kunne dessverre ikke hjelpe, da de måtte ha eksisterende kundeforhold (Bil, hus, person osv) for å kunne tilby ansvarsforsikring, men han kom med flere forslag til andre selskaper som muligens kunne hjelpe.

 

Veldig positivt overrasket, å anbefale konkurentene når man selv ikke har et produkt er et stort pluss i min bok.

Link to post
Share on other sites

Ble oppringt av pantaenius nå, og fikk klarhet i hva de krevde.

 

Jeg må i forkant av forsikringstegnelse sende dem diverse bilder av båten.

 

I tillegg ble det krevd riggsjekk på Kanariøyene før kryssing av atlanterhavet.

 

Totalpris kom på ca 4000kr, noe som er overkommelig. Europa utenom madeira og sørover kom på snaue 1500kr.

 

Ser nå at det ikke er krav om forsikring i karibia, de fleste amerikanerene jeg har lest trådene til på nett som seiler der hele året dropper det, da det blir fort dyrt ifb med orkansesongen.

 

Men riggsjekk er jo uansett lurt, og da er jo ikke 2500 kr fra eller til noe å spare på.

 

Skal sjekke litt videre, men der i gården var de i det minste veldig flinke på fagfeltet sitt.

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev On 8.5.2024 at 13.02:

Hva var de mest fokusert på når de sjekket papirene?

Slik jeg har lest meg frem til, er det kun ansvarsforsikring som er fokus?

 

Og siden du har god erfaring på området; pleide de å sjekke skipsregisteret?

Min båt er for liten, så jeg må nøye meg med å registrere meg i småbåtregisteret.

 

Klar over det, og må si jeg er veldig glad jeg bor i et land der jeg allerede som barn kunne ferdes fritt på sjøen og ellers i naturen (allemannsretten) uten å betale i dyre dommer.


Vår erfaring er at i havnene fokuseres det på LOA og at du er eier av båten i tillegg til forsikring. SXK beviset fra den Svenske krysserklubben er å foretrekke siden dette er relativt enkelt å skaffe samt at det er godt kjent. Her står både LOA, ditt navn og passnummer. 

Som nevnt vil du også ha behov for en mannskapsliste. Vi seilte under Svenskt flagg og viste mannskapslisten kun ved innsjekk i Hellas. I Hellas har du også båtskatten TEPAI som må betales og fremvises ved innsjekk. https://www.aade.gr/dl_assets/etepai/etepai_e-brochure_en.pdf


Vi brukte std. IMO crew list. Vi fikk et tips at det er viktig å ikke skrive passasjer i rank/rating, men crew member om du har gjester ombord. Ellers kan du visstnok bli tatt for å bedrive ulovlig charter virksomhet. 
 

Som Norsk båt er det en del ekstra trøbbel som @tobixen er godt innsatt i. Med Svensk flagg er det stort sett som hjemme.
korr-2-rsr-11-2017-imo_modell_for_mannsk
En laserprinter/scanner er veldig greit å spandere på seg før en tur.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Barbaria said:

Vi fikk et tips at det er viktig å ikke skrive passasjer i rank/rating, men crew member om du har gjester ombord. Ellers kan du visstnok bli tatt for å bedrive ulovlig charter virksomhet. 

Standard. Jeg har vært med som bryllupsgjest på en skute en gang, og måtte skrive meg inn som "mannskap". Men jeg undres meg litt over hva jeg skal gjøre når ungene kommer. Er de også "crew", eller kanskje bedre å skrive "family"? :)

Link to post
Share on other sites

Absolutt! Men bryllupet jeg var i, det var på Shtandart i Russland. Trolig var det noen i lokalbyråkratiet der som ikke fikk tilstrekkelig med bestikkelser, det var mye problemer, og alle gjestene måtte gjemme seg under dekk da vi passerte kystvaktstasjonen. Den skuta har seilt i eksil nå i mer enn et dekade, de har ikke de rette dokumentene for å seile lovlig i Russland. Den har også ukrainere ombord som mannskap, likefullt har de problemer med at det ikke er særlig populært å seile med russisk flagg i Europa nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...