Jump to content

Ansvarsforsikring i utlandet ved kryssing av Atlanterhavet


Valkyrja

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Ser at de fleste havner i utlandet krever ansvarsforsikring, og lurte derfor på om noen av dere har erfaringer eller anbefalinger på den fronten.

 

Har sendt forespørsel til diverse selskaper, men de tilbyr enten ansvarsforsikring for Norge som dekker særdeles lite, ellers er det pakkeløsning med full kasko og SAR, noe som ikke er aktuelt for meg, muligens med unntak av skadeutbedring ved påtreff av mannevonde spekkhoggere.

 

Trenger dekning for europakysten, kanariøyene, Karibien og muligens østkysten av USA.

 

Takker på forhånd for alle innspill!

Link to post
Share on other sites

Hva koster den?

 

Ble anbefalt av en kompis som tok samme turen i en albin alpha om at det var lurt å ha, da de fleste havnene på turen krevde det, i større grad enn skipsregister/småbåtregisterbevis.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, S/Y Emma said:

Ble forøvrig bare spurt om forsikringspapirer èn gang på vår langtur.

Lengre syd i Europa har jeg så langt opplevd å bli spurt hele tiden.  I Frankrike ville enkelte (svært få) havner se forsikringspapirene, i Spania mener jeg å huske at jeg ble inspisert av politiet, de ville se forsikringspapirer, og alle havnene ville se det, samme i Portugal.  Jeg besøkte omtrent ikke havner etter å ha forlatt fastlandsspania, men myndighetene ville se papirene i Italia, Kroatia, Bosnia.  I Hellas var det ekstremt, der krever de ganske høye dekningsbeløp bl.a. for "miljøkostnader", dette er noe mange forsikringer ikke dekker.  Normale norske forsikringer gir ganske dårlig dekning i tilfelle skader på mannskap ombord i egen skute - der er det også høye dekningskrav ... og selv om forsikringen faktisk dekker (mer) enn hva greske myndigheter krever, så risikerer man å få underkjent forsikringen dersom ikke forsikringsdokumentene eksplisitt nevner at de dekker i henhold til til greske forskrifter.  I Tyrkia måtte jeg også vise forsikringsdokumenter for å få sjekket inn.

 

Bortsett fra enkelte steder i Hellas har jeg kommet meg unna med å vise mitt norske forsikringsdokument - selv om den er rimelig intetsigende for folk som ikke kan norsk.  Nå fant jeg jo etterhvert ut at forsikringen min (fra Storebrand) ikke dekker seiling utenfor Norden utenfor sesong, og heller ikke seiling utenfor Europa (og når jeg etterhvert seiler i Tyrkisk farvann så er jeg muligens utenfor Europa).  Storebrand er ikke villig til å selge meg noe ekstraforsikring.  Å få tegnet ny forsikring på min båt er slett ikke enkelt, selv om jeg ber om bare ansvarsforsikring.  Panatheus vil ikke gi meg noe tilbud (selv ikke på ren ansvarsforsikring) før båten har vært oppe på land og fått den inspisert av en "surveyor", i tillegg krever de riggsjekk.  En del andre selskaper har like standardvilkår som Storebrand, og nekter å tilby noe mer.   Atter andre forsikringsselskaper bare dropper ballen når jeg tar kontakt med dem.

 

I Hellas var det omtrent katastrofe - jeg gjorde omfattende research på internett uten å greie å få tak i noe god nok ansvarsforsikring.  Et googlesøk ledet meg til en gresk "forsikringsagent", som "skulle lete etter tilbud for meg på det inernasjonale markedet".  Noen dager senere gav agenten opp - hun kunne skaffe gresk forsikring til meg, men bare dersom jeg var registrert fastboende på Hellas.  Jeg greide  meg med nød og neppe helt til utreisedagen, jeg fikk ikke lov å forlate Rhodos uten å ha god nok forsikring i orden.  I tillegg ville han ha et norsk skipssertifikat som inkluderte måledata - å ha et separat "målebrev" var ikke tilstrekkelig, mente han.  Jeg var helt paff, men mannskapet mitt syklet rundt og greide å ordne både forsikringsdokumenter på et lokalt kontor og i tillegg greide han å fullføre rundene med utsjekk med byråkratiet (så jeg betalte for tre måneder med forsikring for Hellas, og sjekket offisielt ut av Hellas samme klokketime som avtalen ble signert - og da vi kom til Tyrkia så ba de faktisk ikke om å få se gyldig stemplet crewlist fra Hellas, så vi kunne bare ha dratt uten å sjekke ut).

 

Sånn apropos, det var vel i Kroatia at jeg for første gang ble spurt om "skippers license", men den har jeg trengt overalt etter Kroatia.  Jeg har etterhvert fått tatt båtførerprøven ... men det er jo også et norsk dokument som ikke egentlig gir noe som helst informasjon om hva det egentlig er gyldig for.  Særlig angående forsikring, det eneste som trengs er jo egentlig en PDF-fil eller et papirark som ser gyldig ut.  Dokumentfalsk er straffbart, men jeg har nesten vurdert dét som et alternativ når alt annet feiler.

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 6 timer siden:

Lengre syd i Europa har jeg så langt opplevd å bli spurt hele tiden.  I Frankrike ville enkelte (svært få) havner se forsikringspapirene, i Spania mener jeg å huske at jeg ble inspisert av politiet, de ville se forsikringspapirer, og alle havnene ville se det, samme i Portugal.  Jeg besøkte omtrent ikke havner etter å ha forlatt fastlandsspania, men myndighetene ville se papirene i Italia, Kroatia, Bosnia.  I Hellas var det ekstremt, der krever de ganske høye dekningsbeløp bl.a. for "miljøkostnader", dette er noe mange forsikringer ikke dekker.  Normale norske forsikringer gir ganske dårlig dekning i tilfelle skader på mannskap ombord i egen skute - der er det også høye dekningskrav ... og selv om forsikringen faktisk dekker (mer) enn hva greske myndigheter krever, så risikerer man å få underkjent forsikringen dersom ikke forsikringsdokumentene eksplisitt nevner at de dekker i henhold til til greske forskrifter.  I Tyrkia måtte jeg også vise forsikringsdokumenter for å få sjekket inn.

 

Bortsett fra enkelte steder i Hellas har jeg kommet meg unna med å vise mitt norske forsikringsdokument - selv om den er rimelig intetsigende for folk som ikke kan norsk.  Nå fant jeg jo etterhvert ut at forsikringen min (fra Storebrand) ikke dekker seiling utenfor Norden utenfor sesong, og heller ikke seiling utenfor Europa (og når jeg etterhvert seiler i Tyrkisk farvann så er jeg muligens utenfor Europa).  Storebrand er ikke villig til å selge meg noe ekstraforsikring.  Å få tegnet ny forsikring på min båt er slett ikke enkelt, selv om jeg ber om bare ansvarsforsikring.  Panatheus vil ikke gi meg noe tilbud (selv ikke på ren ansvarsforsikring) før båten har vært oppe på land og fått den inspisert av en "surveyor", i tillegg krever de riggsjekk.  En del andre selskaper har like standardvilkår som Storebrand, og nekter å tilby noe mer.   Atter andre forsikringsselskaper bare dropper ballen når jeg tar kontakt med dem.

 

I Hellas var det omtrent katastrofe - jeg gjorde omfattende research på internett uten å greie å få tak i noe god nok ansvarsforsikring.  Et googlesøk ledet meg til en gresk "forsikringsagent", som "skulle lete etter tilbud for meg på det inernasjonale markedet".  Noen dager senere gav agenten opp - hun kunne skaffe gresk forsikring til meg, men bare dersom jeg var registrert fastboende på Hellas.  Jeg greide  meg med nød og neppe helt til utreisedagen, jeg fikk ikke lov å forlate Rhodos uten å ha god nok forsikring i orden.  I tillegg ville han ha et norsk skipssertifikat som inkluderte måledata - å ha et separat "målebrev" var ikke tilstrekkelig, mente han.  Jeg var helt paff, men mannskapet mitt syklet rundt og greide å ordne både forsikringsdokumenter på et lokalt kontor og i tillegg greide han å fullføre rundene med utsjekk med byråkratiet (så jeg betalte for tre måneder med forsikring for Hellas, og sjekket offisielt ut av Hellas samme klokketime som avtalen ble signert - og da vi kom til Tyrkia så ba de faktisk ikke om å få se gyldig stemplet crewlist fra Hellas, så vi kunne bare ha dratt uten å sjekke ut).

 

Sånn apropos, det var vel i Kroatia at jeg for første gang ble spurt om "skippers license", men den har jeg trengt overalt etter Kroatia.  Jeg har etterhvert fått tatt båtførerprøven ... men det er jo også et norsk dokument som ikke egentlig gir noe som helst informasjon om hva det egentlig er gyldig for.  Særlig angående forsikring, det eneste som trengs er jo egentlig en PDF-fil eller et papirark som ser gyldig ut.  Dokumentfalsk er straffbart, men jeg har nesten vurdert dét som et alternativ når alt annet feiler.

 

Det der høres ut som et mareritt! Skjønner godt at du vurderer photoshop når de er såpass urimelige.

 

Båten min er attpåtil bare 22 fot, så selv seilas til Shetland blir et svare strev papirmessig.

 

Planen er å seile fra DK til Nederland for å slippe Tysk byråkrati, deretter langs kysten til Frankrike, over biscaya til Nordspania, og dersom jeg får fatt i mannskap der direkte til Kanariøyene offshore for å unngå spekkhuggerne og byråkratiet i Portugal.

 

Kanskje best å bare holde seg til Haiti i karibia, nesten lettere å forholde seg til pirater enn rigide kaffka-prosseser... :jollyroger:

Link to post
Share on other sites

Ingen problemer i Tyskland?  Vel, det ble litt trøbbel på siste tur gjennom Kielkanalen.  Det er ikke lov å seile gjennom med fritidsbåt etter solnedgang.  Vi ankom Holtenhau ved solnedgang - det er gratis ventebrygge der, men den var smekke full - så vi la oss ved kaia noen meter lengre bak.  Hva kunne vel gå galt - vi skulle jo videre ved soloppgang?  Vel, før kl 08 på morgenen ble vi vekt, "bank, bank, bank!  Det blir 50 euro i havneleie, takk!".

 

På andre siden kom vi til Brunsbüttel litt før solnedgang.  Der er det også gratis ventebrygge.  Vi bestemte oss for å sove over natta der og fortsette ved daggry.  Først kommer det en kar og krever inn 10 EUR i havneavgift - en halvtime senere kom politiet og sa at ... "nei, der kan dere ikke ligge over natta".  Vi kom oss gjennom slusa og satte kursen mot Helgoland.  Siste etappen der så sover jeg på dørken mens jeg har mannskap ved roret, han banker for å vekke meg før ankomst Helgoland og jeg bare spretter opp øyna og tenker: "å nei, nå må jeg betale enda mer havneavgift!".

Link to post
Share on other sites

Fikk svar idag fra Pantaenius, som jeg na om tilbud idet jeg startet denne tråden.

 

De skulle ha 1250kr for et år, med god dekning av alt mellom himmel og jord, i tillegg til ren ansvarsforsikring med opp til 95.000.000 i dekning.

 

Men heldigvis leste jeg vilkårene, og til tross for at jeg spesifiserte hele atlanterhavet nord for ekvator (-afrika og Grønland), var det jammen bare dekning i Nordeuropa...

 

Jeg regner med det er en teknisk feil på siden deres, evt at de har gått utifra at jeg har merket et større geografisk område enn det som forventes av en 22 fots seilbåt med et uhell.

 

For hvis ikke, så kommer jeg til å unngå dem i fremtiden for å si det mildt. Har bedt om oppklaringsmail, så blir det gjensidige neste så snart jeg får tid (all fritid går med til å klargjøre båten nå om dagen).

Link to post
Share on other sites

Pantaenius har mange forskjellige områder og dette gir forskjellige priser. F.eks er Norge delt i 2 og skal du nordom Vestfjorden må du endre seilingsområde.
Du må da gi beskjed og vil få annen premie for perioden du er utenfor opprinnelig område, og slik regner jeg med det vil være for hver gang du forflytter deg inn i nytt område.
image.png.f83af4542d3a8f0eeff78fc848ba0fdf.png

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Er klar over områdene deres, men ba jo spesifikt om dekning for alle jeg behøver.

 

Blir jo utrolig knotete om man må kontakte dem for hver eneste gang man flytter seg, hadde aldri giddet å ha en reiseforsikring som ikke lot en ta en svipptur innom Laos om man var på ferie i Thailand

Link to post
Share on other sites

Ser nå at de har sendt meg flere eposter, der de resterende områdene er omfattet. Mulig at systemet deres skiller mellom europa og resten av verden.

 

Også her er hovedfokuset på forsikring av selve båten, med en unntaksliste lang som et vondt år. Dersom dette er modus operandi for alle forsikringsselskaper tviler jeg på at jeg noensinne kommer til å forsikre en båt...

 

Uansett, med unntak av krav om riggsjekk for ansvarsforsikring (merkelig, men det har jeg jo gjort nylig uansett), så ser det overkommelig ut, dog vesentlig mye dyrere (4x) enn forslaget ask kom med.

 

Frister nesten å spørre dem om de dekker speedflying og basehopping underveis, bare for å se hva de har å si til det :giggle:

 

Mulig at jeg er litt farget av å ha kategorisk skydd forsikringer som pesten utover det som er lovpålagt hele livet. Har stort sett levd etter prinsippet om å ikke eie noe jeg ikke har råd til å miste, og det akter jeg å fortsette med :smiley:

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Valkyrja said:

Er klar over områdene deres, men ba jo spesifikt om dekning for alle jeg behøver.

 

Blir jo utrolig knotete om man må kontakte dem for hver eneste gang man flytter seg, hadde aldri giddet å ha en reiseforsikring som ikke lot en ta en svipptur innom Laos om man var på ferie i Thailand


Sorry, men jeg skjønner faktisk ikke problemet. Du skal ha ansvarsforsikring på en 22-fots seilbåt?

For det første kan det nå ikke være mange hundrelappene i året? Dertil kommer du ikke til å ‘svippe’ noe som helst sted her, ting tar tid i 3-4 knop så du har god tid til å justere dekningen, og det må vel være å foretrekke da det blir mye dyrere å betale for alle områdene samtidig enn å bytte etterhvert som behovet oppstår? 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Virker som du bruker mer tid på å irritere deg over byråkrati enn du vil oppleve i Europa. Ha en mappe med båtpapirer (eierskap, ansvarforsikring og pass), ta med på havnekontoret og vis det de ønsker. Tar noen minutter. UK litt mer da det er utenfor Schengen. Tyskland husker jeg ikke noe ut over å betale havneleie. Mulig jeg har hatt flaks. Caribien husker jeg som mye mer tungrodd, men det er lenge siden jeg har vært der. Men ut fra det jeg leser har det ikke endret seg så mye. Afrika er i en helt annen liga, grensepassering kan ta 2 timer, men der har jeg ikke vært med båt. 

 

For å redusere byråkrati lev livet på svai. Mye billigere også. Sjekk forresten ut siste episode fra Gone with the wynns på YouTube. De beskriver byråkrati i Filippinene. Skal en leve levet i paradis er en av prisene å betale at byråkrati tar tid, heldigvis er Europa enkelt men det kan vel ikke kalles paradis…

 

Å bytte region med Pantenius er veldig enkelt, og en betaler bare for dyre områder når en er der. 

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, pacuare said:

... heldigvis er Europa enkelt ...

 

Nord-Europa er veldig enkelt, har omtrent ikke hatt noe som helst byråkratiske problemer i Nord-Europa - men når man kommer nedover til Spania, Portugal, Italia, eks-Joguslavia, Hellas ... så blir det fort mer tungrodd.  Særlig Hellas.  Vel, jeg må si at jeg alt jeg hadde av byråkratiproblemer i Hellas var forbundet med å komme til havn, kystvakta kom aldri ut til meg mens jeg seilte eller lå på svai, så lenge man greier seg med å bare ligge på svai så slipper man unna masse problemer - da jeg var der i februar var det jo god plass i havnene og mange av de er gratis eller svært billige, så da fristet det å gå i land - og selv om man ligger på svai må man uansett huske på å betale TEPAI-skatt, få seg en "transit log", samt ha en ansvarsforsikring som eksplisitt dekker det den må dekke i hehold til gresk lovgivning.

Link to post
Share on other sites

Vi har aldri hatt problemer med Pantaenius i Europa. Du vil bli spurt om forsikringsbevis, og det bør for enkelheten skyld være på engelsk. Det er bare å venne seg til byråkrati og tungvinte løsninger, det er litt av opplevelsen med å være på tur.
 

Ikke glem at du er på besøk.
 

Forsikringsansvar handler ikke om din båt, men de båtene eller økosystemene du kanskje ødelegger på veien. Du vil snart finne ut at Norge er en vits når det gjelder stivbeinte regler for båtliv. 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Barbaria said:

Forsikringsansvar handler ikke om din båt, men de båtene eller økosystemene du kanskje ødelegger på veien. Du vil snart finne ut at Norge er en vits når det gjelder stivbeinte regler for båtliv. 

 

Ja, dette har jeg skrevet litt om i andre tråder også.  I Norge kan ethvert barn bygge seg en flåte og sette på en 9.9 hk motor, og det er opp til foreldrene å vurdere om farkosten er sjødyktig - det er en frihet man ikke har f.eks. på bilveien eller i mange andre deler av verden.  Det er en frihet jeg setter stor pris på, og som jeg mener at det er verd å ta vare på - men det kan neppe vare.  Det er på sett og vis allmenningens tragedie - for det første så blir det etterhvert så mange båter i norske farvann (det var i allefall alt for mange i Covid-perioden) at det bare er nødvendig med litt strengere regulering, for det andre har du de få som ødelegger for alle andre - båtvrak som bare blir liggende for anker eller henlatt i gjestehavn helt til de synker, etc.

 

Når det er sagt, det byråkratiske styret i Hellas virker ganske meningsløst.  Det er også svært stor forskjell fra sted til sted hvor nøye reglene håndheves samt om havnemyndighetene er vennlig instilt eller ikke.  Og ja, jeg er enig, den byråkratiske kampen er en opplevelse og kilde til gode historier, det er ikke bare negativt :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 57 minutter siden:

Nord-Europa er veldig enkelt, har omtrent ikke hatt noe som helst byråkratiske problemer i Nord-Europa - men når man kommer nedover til Spania, Portugal, Italia, eks-Joguslavia, Hellas ... så blir det fort mer tungrodd. 

 

Blant norske sjøfolk går et utsagn som bygger på lang erfaring  -  og som kan være verdt å merke seg:
"Man kan ikke stole på en jæ..l sør for Rotterdam"!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 6 timer siden:


Sorry, men jeg skjønner faktisk ikke problemet. Du skal ha ansvarsforsikring på en 22-fots seilbåt?

For det første kan det nå ikke være mange hundrelappene i året? Dertil kommer du ikke til å ‘svippe’ noe som helst sted her, ting tar tid i 3-4 knop så du har god tid til å justere dekningen, og det må vel være å foretrekke da det blir mye dyrere å betale for alle områdene samtidig enn å bytte etterhvert som behovet oppstår? 

Mente som i at jeg vil ha en forsikring jeg kan betale før avreise, printe ut forsikringspapir, og glemme den.

 

Er ikke sugen på å måtte jakte på internett med en gang jeg ankommer karibien f.eks, da er jeg mer lysten på et godt måltid med en gang jeg har sjekket inn.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 3 timer siden:

Virker som du bruker mer tid på å irritere deg over byråkrati enn du vil oppleve i Europa. Ha en mappe med båtpapirer (eierskap, ansvarforsikring og pass), ta med på havnekontoret og vis det de ønsker. Tar noen minutter. UK litt mer da det er utenfor Schengen. Tyskland husker jeg ikke noe ut over å betale havneleie. Mulig jeg har hatt flaks. Caribien husker jeg som mye mer tungrodd, men det er lenge siden jeg har vært der. Men ut fra det jeg leser har det ikke endret seg så mye. Afrika er i en helt annen liga, grensepassering kan ta 2 timer, men der har jeg ikke vært med båt. 

 

For å redusere byråkrati lev livet på svai. Mye billigere også. Sjekk forresten ut siste episode fra Gone with the wynns på YouTube. De beskriver byråkrati i Filippinene. Skal en leve levet i paradis er en av prisene å betale at byråkrati tar tid, heldigvis er Europa enkelt men det kan vel ikke kalles paradis…

 

Å bytte region med Pantenius er veldig enkelt, og en betaler bare for dyre områder når en er der. 

Her legger du ord i munnen på meg, jeg er tross alt i forkant med å finne ut av hva som kreves, og ha alt på stell.

 

Det kommer jo også tydelig frem fra flere innlegg her at håndhevelse varierer fra havn til havn i samme land, noe man ikke kan finne ut av å kun lese lovtekster. Da er det gull verdt at folk deler hva de i praksis har erfart.

 

Svailivet er forøvrig planen så langt det går, har det siste året gått til innkjøp av større jolle, motor til denne, og overdimensjonert ankerutstyr :smiley:

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 3 timer siden:

Vi har aldri hatt problemer med Pantaenius i Europa. Du vil bli spurt om forsikringsbevis, og det bør for enkelheten skyld være på engelsk. Det er bare å venne seg til byråkrati og tungvinte løsninger, det er litt av opplevelsen med å være på tur.
 

Ikke glem at du er på besøk.
 

Forsikringsansvar handler ikke om din båt, men de båtene eller økosystemene du kanskje ødelegger på veien. Du vil snart finne ut at Norge er en vits når det gjelder stivbeinte regler for båtliv. 

Hva var de mest fokusert på når de sjekket papirene?

Slik jeg har lest meg frem til, er det kun ansvarsforsikring som er fokus?

 

Og siden du har god erfaring på området; pleide de å sjekke skipsregisteret?

Min båt er for liten, så jeg må nøye meg med å registrere meg i småbåtregisteret.

 

Klar over det, og må si jeg er veldig glad jeg bor i et land der jeg allerede som barn kunne ferdes fritt på sjøen og ellers i naturen (allemannsretten) uten å betale i dyre dommer.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 3 timer siden:

Når det er sagt, det byråkratiske styret i Hellas virker ganske meningsløst.  Det er også svært stor forskjell fra sted til sted hvor nøye reglene håndheves samt om havnemyndighetene er vennlig instilt eller ikke.  Og ja, jeg er enig, den byråkratiske kampen er en opplevelse og kilde til gode historier, det er ikke bare negativt :-)

Har ingen problemer overhodet med byråkrati der det gir mening, eksempelvis Australia og NZ sine strenge innreiseregler for å verne et sårbart økosystem.

 

Men slike eksempler gjør jo at en nesten foretrekker land der en legger en bunke med dollarsedler i passet, da vet man iallefall hva man har å forholde seg til :giggle:

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 3 timer siden:

 

Nord-Europa er veldig enkelt, har omtrent ikke hatt noe som helst byråkratiske problemer i Nord-Europa - men når man kommer nedover til Spania, Portugal, Italia, eks-Joguslavia, Hellas ... så blir det fort mer tungrodd.  Særlig Hellas.  Vel, jeg må si at jeg alt jeg hadde av byråkratiproblemer i Hellas var forbundet med å komme til havn, kystvakta kom aldri ut til meg mens jeg seilte eller lå på svai, så lenge man greier seg med å bare ligge på svai så slipper man unna masse problemer - da jeg var der i februar var det jo god plass i havnene og mange av de er gratis eller svært billige, så da fristet det å gå i land - og selv om man ligger på svai må man uansett huske på å betale TEPAI-skatt, få seg en "transit log", samt ha en ansvarsforsikring som eksplisitt dekker det den må dekke i hehold til gresk lovgivning.

Var det innsjekking i hver eneste havn, og ikke bare ved ankomst i landet?

 

Godt at middelhavet har mange fine plasser å ligge på svai!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...