Jump to content

Ansvarsforsikring i utlandet ved kryssing av Atlanterhavet


Valkyrja

Recommended Posts

8 hours ago, Gunga Din said:

Har seilt til Tyskland sikkert 10ggr har aldri merkt noe av byråkrati

 

Jeg tror jeg nevnte det lengre opp, men enig - det er først i Frankrike man så smått møter på at enkelte gjestehavner ønsker å se forsikringsbevis og/eller registreringsdokumenter på båten, så snart man kommer over til Spania begynner byråkratiet, og jo lengre innover i Middelhavet man kommer jo værre blir det.  For oss med norskflagget båt er Hellas desidert det største marerittet, men bank i bordet - jeg har foreløbig til gode å bli sjekket opp av gresk kystvakt mens jeg ligger for anker.  Prioriteten deres ligger visst i å stemple dokumenter, ikke i å være ute på sjøen for å kontrollere (menneske)smugling (i Tyrkia blir man kontrollert av kystvakta både når man ligger for anker og når man går for motor, og i Bulgaria og Romania har de full kontroll på alt av grensekryssende trafikk med radar og patruljebåter).

 

8 hours ago, Gunga Din said:

vi fikk fylle i noe toll-papirer på Guernsey, att vi ikke hadde noe som skulle fortolles…..det er vel den kontakt vi hatt med myndigheter på vegen

 

Guernsey var båtens første tur noensinne ut av Schengen (tror jeg - jeg er jo tredje eier).  Det var litt ekkelt, for ihht det jeg hadde lest skulle man bli i båten inntil innsjekkingskjema var fylt ut, og denne ville bli levert til oss mens vi var på båten.  Det skjedde imidlertid ikke, jeg måtte selv gå til et kontor for å få tak i skjemaet.  Kontoret var stengt da jeg kom dit, så jeg måtte vente til neste dag (naboene hevdet at det var null stress - bare å nyte Guernsey som turist på tross av at skjemaet ikke var fylt ut enda).

 

Jeg tror at teoretisk sett så skal man sjekke ut av Frankrike før man sjekker inn i Guernsey, og så sjekke inn i Frankrike igjen.  Vi gjorde ikke dét, og hadde ingen problemer med det.  Men for oss med norskflagget båt så er det jo et poeng i å dokumentere at EU-oppholdet er brukket opp nå og da, for å unngå å oversitte 18-månedersgrensen.

Link to post
Share on other sites

Vi fikk skjemat på Guernsey av havne-kaptein…..o vi skulle ha Q-flagget oppe tils skjemat var levert til en postkasse ved brygga

 

»"My vessel is healthy and I require free pratique".

 

tror det er noe gammelr de holder fast ved !

 

 

tobixen skrev for 2 timer siden:

…..  For oss med norskflagget båt er Hellas desidert det største marerittet…….

 


vi har møtt flere engelsmenn med polsk flagg…..de har registrert båten i Polen. Alle så sier de…Oh I hate brexit !!  De kunde tidigere stanne så lenge de ville innom unionen, men nå gjelder 18 mån-regeln for dem også ! De som låg med båten i EU under brexit, har tydligen noen spesial-dispens for båten.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det polske flagget er standard "flag of convenience" benyttet av lokalbefolkningen i Middelhavsland for å slippe unna tungrodd nasjonalt byråkrati, at engelskmenn også bruker polsk flagg overrasker meg ikke, men jeg hadde ikke tenkt på det. Med polsk flagg trenger man ikke bekymre seg over attenmånedersgrense for båten, men det kan jo fortsatt være begrensinger på hvor lenge mannskap og kaptein kan oppholde seg i EU.

 

Gult flagg tror jeg er generelt lovpålagt fra man har sjekket ut i ett land til man har sjekket inn i et annet. "Courtesy flag" er ikke bare for høflighetens skyld, det har faktisk en juridisk mening, og jeg undrer meg fortsatt om jeg skal bruke bulgarsk, gresk eller gult flagg når jeg i morgen seiler intra-Schengen via Bosporus og Dardanellene. Tyrkerene har ingen mulighet til å stoppe smugling, inkludert menneskesmugling, uten å kunne sanksjonere mot feil flaggbruk. Blir jeg stoppet i kontroll med tyrkisk gjesteflagg, så må jeg kunne dokumentere at jeg har sjekket inn i Tyrkia. Uten tyrkisk gjesteflagg, så kan jeg ikke stoppe eller ta med meg eller slippe av passasjerer.

Link to post
Share on other sites

Får spare middelhavet til dagen jeg har en større, skipsregistrert båt :smiley: Men tusen takk for gode råd folkens!

 

Nå er vitneerklæring m.m innsendt til småbåtregisteret og forsikring i boks, så da er det klart for avreise så snart registreringen er i boks!

 

Er jo uansett drittvær de neste 7+ dagene, så nå skal jeg bare nyte alenetiden så lenge det varer.

 

Vi blir fire mann på mine snaue 22 fot til Nederland, så privatliv blir det lite av fremover :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...