Jump to content

Klatring i seilbåtmast - bruke taustige?


tobixen

Recommended Posts

Det har vært diverse tråder tidligere angående klatring i mast, men jeg husker ikke helt konklusjonene.

 

Tidligere har jeg kommet meg opp i masta ved at noen har vinsjet meg opp med fallvinsjen på masta.  Det er imidlertid mye arbeid med slik vinsjing.  De siste gangene har jeg brukt en stige, fått noen til å trekke den opp langs masta, så har jeg klatret til toppen, og hengt i klatreselen mens stigen ble trukket opp enda et stykke.  Det har vært noe vrient med den stigen, vi prøver å holde den stramt ved å ha et tau festet i nederste trinn, men likefullt er det stigen veldig ukontrollerbar når jeg begynner å klatre i den.  Selv om det på ingen måte er noen perfekt løsning, så er det mye raskere og enklere.  Det blir litt mer arbeid på den som skal klatre opp, og vesentlig mindre arbeid på de som skal hjelpe til fra dekk.

 

Det er veldig lenge siden jeg har klatret i taustige, minnes fra min barndom at det også var utfordrende - men allikevel, jeg undres på om det ikke kunne være en idé å gjøre samme triks med en taustige?  Det tar om ikke annet litt mindre plass å stue vekk.  Jeg ser også for meg at det må være mulig å lage noe provisoriske greier basert på det man har av tauverk ombord.

 

Før jeg går i gang med å prøve på noe slikt - er det noen som har erfaringer å dele?  Er dette et dødfødt prosjekt?

Link to post
Share on other sites

Her en taustige som du trer i storseil- profilen om du ikke har rullestor, eller.., det er vel et reservespor i Selden rullemast. Goggle ‘mast climbing equipnent’ så finner du diverse patenter. Jeg vinsjer opp frua de skjeldne gangene det er nødvendig. https://4yachts.eu/mast-ladders/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwltKxBhDMARIsAG8KnqW2CZyANjxKIiugbUSHGu5UxsozoCCc-ZlHdVGy7kE26HRckV2fD98aAla8EALw_wcB

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Code0 said:

eller.., det er vel et reservespor i Selden rullemast.

Ser ut til at det er et spor på siden, ja (ikke Selden, men rullestor).

 

12 minutes ago, Code0 said:

Jeg vinsjer opp frua de skjeldne gangene det er nødvendig.

Selvfølgelig er det også en opsjon å vinsje et lettere besetningsmedlem opp i masta :-)

 

Link to post
Share on other sites

Med to låser på tauet og stropper ned til beina kan du spasere oppover tauet.

Kan også bruke stropper som knyttes med prustik-knute, men låser er enklere og sikrere for uvante folk.

Bruk gjerne en egen lås eller karabin som du fester til brystet som sikring slik at du ikke mister taket og blir hengende etter beina

Helt ordinært utstyr for klatrere og treskjærere (arborister)

https://www.vpg.no/Petzl-Ascension/187689/

 

 

Mons

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, mons said:

Med to låser på tauet og stropper ned til beina kan du spasere oppover tauet.

 

 

12 hours ago, Maika said:

Ascensions med fotstropper er det jeg også bruker.

 

Dette er trolig midt i blinken for meg.

 

Å klatre opp i masten er noe jeg toppen gjør en håndfull ganger i året, ofte mindre enn dét.  Jeg ønsker ikke å investere mye, hverken i rene kostnader eller stueplass for et spesialprodukt som bare kan anvendes til akkurat dét formålet.  "Petzl Ascension" med fotstropper virker å være en løsning som koster lite, tar lite stuerom, som er generell og kan anvendes til andre ting enn å "bare" klatre i masten.  (men - dersom man har løsninger for hånden som gjør det enkelt og sikkert å klatre i masta, kan det jo hende man gjør det oftere - kanskje ikke bare for vedlikehold, kanskje til og med for å nyte utsikten).

 

Å bestille ting er ikke allid enkelt når man ikke har en fast adresse å bestille til, og her trenger man ikke engang å kjøpe spesialprodukt.  Konseptet kan testes med en gripeknute (prustik er ny for meg - jeg ville normalt benyttet https://en.wikipedia.org/wiki/Gripping_sailor's_hitch - er det noen fordeler/ulemper med disse to?).

 

"Elektrisk vinsjhåndtak" hadde jeg faktisk en stund, men i praksis fungerte det ikke så godt.  For meg er det uansett ganske enkelt å løfte meg selv 20 meter opp i lufta så lenge jeg kan bruke bena til det.  Jeg synes også det gir litt mer frihet enn å måtte kommunisere til noen nede på dekk - og det føles også sikrere dersom hjelper nede på dekk bare har én arbeidsoppgave, nemlig å holde sikringstauet stramt.  Ja, man burde kunne greie seg uten hjelper i det hele tatt, jeg minnes da jeg gjorde vedlikehold på taket sist at jeg festet sikringssele til et klatretau med noe sikringsgreie fra petzel som låste seg stramt rundt tauet dersom den ble dratt nedover - en gripeknute kan vel sikkert også fungere til sikring.

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, tobixen said:

er det noen fordeler/ulemper med disse to?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_friction_hitch_knots gir en liste over denne familien med knuter, men sier lite om fordeler/ulemper.

 

Prusik'en virker jo å være veldig enkel å mekke til dersom man har en tauløkke, mens den jeg bruker trolig er best dersom man har et tau med to løse ender.  Så skal man jo ikke bare opp, men også ned en gang, og da er det en fordel med en knute som kan gli begge veier.

Link to post
Share on other sites

Hm.  Nå har man jo gjerne to fallvinsjer tilgjengelig på masta og begrenset med falltau tilgjengelig, og begrenset antall hjelpere på dekk, men hypotetisk, kan dette være en løsning:

  • Ett tau festet til høyre fot
  • Ett tau festet til venstre fot
  • Ett tau til sikring
  • Tre hjelpere på dekk, hvis eneste arbeidsoppgave er å til enhver tid sørge for at alle tre tauene er stramme.

Man kan da relativt raskt vekselvis sparke fra med høyre og venstre fot, mens hjelpere på dekk strammer tauene etterhvert som man klatrer.

 

Nå kan man jo sikkert fjerne det tredje sikringstauet og feste sikringsselen til ett av de to første tauene.  Da trenger man bare to hjelpere, to fallvinsjer og to falltau, og det har man jo ofte tilgjengelig.

 

Jeg kan ikke forestille meg at jeg er den første til å tenke ut denne tanken - trolig har dette vært prøvd ut i praksis før og vist seg å ikke fungere ... eller hva?

Link to post
Share on other sites

Er ikke elektrisk winch litt skummel hvis den du heiser opp hekter seg i noe?

Jeg bruker Petzl Acension og vanlig klatresele pluss en prusik knop på et annet fall til sikring.

Sjekk at du kan komme deg ned igjen før du klatrer for høyt :wink:

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, shipahoy said:

Er ikke elektrisk winch litt skummel hvis den du heiser opp hekter seg i noe?

 

 

Det er et poeng.

 

Jeg har en kraftig elektrisk vinsj i cockpit, men bruker den så lite som mulig - og når jeg har hjelpere ombord hender det at jeg ikke engang forteller at det finnes en knapp.  Jeg hadde en kar ombord engang som ble sint da han etter et par dager med masse vinsjing ble klar over knappen.  En av årsakene er at det er så lett for at ting går galt når man bare trykker på en knapp.  Som da falltauet til genoaen surret seg rundt forstaget.  Mannskapet hadde vel seilt med meg i over en måned allerede og jeg hadde vel aldri fortalt ham at det fantes en knapp - men det var mye vind og litt bråttom å få inn genoaen tidligere på dagen, så jeg viste ham knappen.  Han forstod ikke at noe var galt, han bare stod på knappen helt til forstaget røk.  Og det er tross alt bedre at et forstag ryker, enn at et menneske på vei opp i masten (eller evenuelt tauet som holder vedkomne på plass) ryker.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 22 timer siden:

den stramt ved å ha et tau festet i nederste trinn, men likefullt er det stigen veldig ukontrollerbar når jeg begynner å klatre i den

Det løser jeg med å ha med noen Tess-stropper rundt masta og vangen ( fra salingshornet og opp over). Bruker 3m skjøtestige.

 

Skiftet antennen på garantien da kom det en masteklatrer og han klaret opp med føttene med to fall og heiste opp et tau med blokk  som han hadde med som han etterstrammet og firte seg ned i. pluss et fall  som han festa  til rekka, som han kopla til en fallbrems på.

image.png.303c2c1d00611ce15c95ab897b2d06b0.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Prusik er veldig enkel å flytte opp og ned når den ikke har belastning, og sitter godt på omtrent alt når det er drag i den. Den er vanlig å bruke i klatremiljøer (og oppkalt etter en klatrer).

Man trenger altså ikke Ascensions, men jeg som ikke er en dreven klatrer syns det føles tryggere. Jeg har en løkke fra den øverste festet i klatreselen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg tryggest når dattern betjener knotten på el-wichen, mens Admiralen nerver og kommenterer. Redd for at halve pensjonen skal klaske i dekket fra 17 meter. Da jeg var guttunge, klatret jeg opp. Men det er >60 år og 30 kg siden. Den gangen turde jeg rett og slett ikke at gsmleFritjof skulle heise meg opp. Sittende på en plankestump som det var tredd et tau gjennom. Nå ødelegger jeg en seriøs tråd igjen.

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Roger jo said:

an klaret opp med føttene med to fall og heiste opp et tau med blokk  som han hadde med som han etterstrammet og firte seg ned i. pluss et fall  som han festa  til rekka, som han kopla til en fallbrems på.

 

Det blir en variant av mitt siste forslag med tre falltau og tre medhjelpere, bortsett fra at han greide seg uten hjelp :-)

Link to post
Share on other sites

Prusik er en nødløsning, det funker men tar litt mer tid ennen eller annen mekaniak tauklemme. Vi har noe tilsvarende som en slik: https://www.vpg.no/Singing-Rock-Ascender-Lift/104660/?utm_source=adtraction&utm_medium=partner&utm_campaign=adtraction&at_gd=9CBB11B50EF2009C411587A0021D5CC8DC33FE20

 

i tillegg bør man vurdere en grigri eller tisvarende som låser automatisk ved et fall:wink:

Link to post
Share on other sites

Prusik (takker for rettelsen) var ment som et eksempel på at man kan gå opp  langs fall eller vant istedenfor å bli passivt løftet.

Metoden gir lettvint adkomst uten mye rigg og rett utført mye sikrere enn at et uvant fruentrimmer ;-) skal sveive deg opp med ei winsj. Ikke mye uoppmerksomhet eller feil som skal til før man ligger på dekk igjen.

Ved å gå på tauet har man belastningen under føttene og stopper ikke noe blodomløp. Det er enkelt å bruke ett fall til å gå på og et annet til sikring med en ekstra taulås.

Hvis man har ca 1500 kr til innkjøp og tid nok er mekaniske låser absolutt å anbefale på tau.

Hvis du skal klatre i stålvant kan mekaniske låser lage bruddanvisninger.

Bruker selv de i linken til Krimart på jobb og er godt fornøyd. Stropp (liten rundslings) ned til føttene. Karabinkrok og taulås i brysthøyde som hindrer meg i å falle bakover.

Hvis du bruker bare ett tau blir det en fot(arm) som må gjøre all løftingen, men du kan bruke to stramme tau og "spasere" oppover.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...