Jump to content

Grov ripe gjennom gelcoat og glassfiber på Windy 22 DC, under vannlinjen


Rygge med henger

Recommended Posts

Min Windy 22 DC ble i fjor dratt over på henger etter å ha stått på land. Dieselmotor og nesten full dieseltank betyr høy vekt, og sammen med en noe kritikkverdig gjennomføring førte dette til at en grov og langsgående ripe i skroget - nesten midt på V-en. En av kjølrullene tålte ikke belastningen, og skroget har derfor presset mot kjølrullens støtte/stativ/arm mens båten ble dratt på hengeren. Der ripen stopper hviler skroget nå rett på stålet, dog har jeg skrudd opp støtter på begge sider for å avlaste skadeområdet og resten av hengeren.

Ettersom vi her snakker om en stålbit som er minst 5 mm bred er det nesten vanskelig å kalle skaden en ripe. Den er grov, og den er lang. De første centimetrene har det kun gått ut over gelcoaten, men det går fort over til skade også på glassfiberen. Jeg har lest på det jeg har kommet over av forumtråden og andre kilder, men har utrolig nok ikke funnet et lignende tilfelle. Jeg lurer på hvordan jeg skal angripe denne skaden, og forsåvidt også hvor alvorlig den kan være. Er i utgangspunktet ikke redd for at dette er gravalvorlig, og lener foreløpig mot at det er både vanskelig og lite hensiktsmessig å gå til med glassfiber for å utbedre dette. Det må samtidig understrekes at jeg aldri har vært borti noe lignende. 

Arbeidshypotesen er å sparkle med epoxy, slipe, grunne, og så gå over med hardt bunnstoff (gjerne i en farge som skiller seg ut, det vil si ikke svart eller blå). Hvilken løsning anbefales i dette tilfellet, og er det noe jeg må være ekstra påpasselig med?

 

Har lagt ved en del bilder som viser det hele i detalj:

IMG_6701.jpeg.38f27641966bbbb1b02170943dce2500.jpegIMG_6702.jpeg.418e53cab0942394e962b9878901e829.jpegIMG_6703.jpeg.1282d89fb2ca41f146ccc738dba02ceb.jpeg IMG_6714.jpeg.e333380f410a648a9b69f3afefb21e89.jpegIMG_6700.jpeg.9f2e8d4524fdf4d133224712c2a3a495.jpegIMG_6712.jpeg.222dcbc217aab9e7cda31d5eac683eb4.jpegIMG_6709.jpeg.3a0e18b272993dabf907886f95dcbf19.jpeg 

IMG_6704.jpeg

IMG_6705.jpeg

Link to post

Den der så rimelig alvorlig ut i mine øyne, en lang sprekkanvisning langs kjølen med flere mm dybde. Skroget er svekket, og det å sminke det med epoxysparkel hjelper ingenting. Her ville jeg faktisk ha slipt bort alt med skade og laminert opp til opprinnelig tykkelse og styrke på laminatet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
36 minutes ago, index said:

Den der så rimelig alvorlig ut i mine øyne, en lang sprekkanvisning langs kjølen med flere mm dybde. Skroget er svekket, og det å sminke det med epoxysparkel hjelper ingenting. Her ville jeg faktisk ha slipt bort alt med skade og laminert opp til opprinnelig tykkelse og styrke på laminatet. 

Jeg holder med Index.

Skroget er ganske kraftig bygget på Windy, men likevel så har du hatt ganske mange kilo rett i sprekken.
Et par skrogstøtter fra Biltema kan hjelpe godt til her.
Få båten stabil, og senk hengeren. Slipp ut lufta av dekkene eller ta av hjulene, slik at du kommer til.
Det finnes flere forklaringer her inne på forumet ang. glassfiberarbeide, så det vil jeg ikke gå inn i.

Link to post
index skrev 53 minutter siden:

Den der så rimelig alvorlig ut i mine øyne, en lang sprekkanvisning langs kjølen med flere mm dybde. Skroget er svekket, og det å sminke det med epoxysparkel hjelper ingenting. Her ville jeg faktisk ha slipt bort alt med skade og laminert opp til opprinnelig tykkelse og styrke på laminatet. 

Støtter også index i dette. Dersom du har en strukturell skade er sparkel bare pynt.

 

Det er vanskelig å si hvor mange lag med fiber du har kommet gjennom her:

Windykjlskade.jpeg.236a1eb854931cfae75effe54f16b2fa.jpeg

 

Vet faktisk ikke helt hva jeg ville gjort. Men jeg ville kanskje vurdert å sette båten ned på klosser/støtter, tømt dieseltanken samt alt annet ræl, og forsøkt å vippe den litt over. Deretter fjernet bunnstoff (med skrape) i et område som er større enn det som skal slipes opp for støping, og deretter begynt å slipe opp skaden. Bredden på det området som skal slipes opp vil avhenge av hvor mange lag du skal legge på, men jeg tenker kanskje 10-15cm ut til hver side. @Knude kan kanskje si mer om det, men igjen avhenger det av dybden på skaden. Bruk et skyvelære og mål dybden på såret på det dypeste.

Link to post

Med sparkel beholder du en stor bruddanvisning som vil bøyes hver gang du dunker i en bølge.

Jeg holdt på å gå ned i vinter når jeg hentet en båt der strukturell skade var sparklet igjen, og det var ikke spesielt hyggelig.

Ville tatt jobben med å slipe rent og støpe skikkelig.

Ettersom dette er under båten og ikke synlig på noen måte antar jeg at det visuelle ikke har stor betydning, noe som gjør jobben adskillig enklere. Om båten blir 5-6 mm tykkere i det aktuelle området betyr ikke noe for egenskapene.

Jeg ville fjernet hengeren helt for å lette arbeidet. Hvis du ikke kan få løftet den av kan du sette klosser og bukker under akterenden, trekke hengeren litt fram, flere bukker og klosser trekke fram osv.

Jekk båten opp og bytt den ødelagte kjølrulla før du begynner.

Mons

Link to post

Takk for alle innspill!

 

Båten er nå jekket betydelig opp, og etter å ha kommet til under er jeg positivt overrasket over dybden på skaden jeg nå har valgt å kalle en flenge. Det er snakk om 1-2 millimetre langs det aller meste av flengen, helt til man kommer til enden - der skroget har hvilt på kjølrullens stålarm. Her er det dypere, og mer alvorlig. Jeg hadde dessverre ikke et skyvelær tilgjengelig, og må ta til takke med tommestokk og øyemål. Dyden anslås til 4-5 millimeter på det verste. Når jeg pirker lett i dette området kjenner jeg at det er svært porøst, og noe som absolutt må forsterkes. På innsiden av skroget har jeg lokalisert en kul der skroget har blitt presset oppover, som understreker behovet for å gå til med kraftigere lut enn bare epoxysparkel. Her må det presiseres at denne kulen ikke stikker svært tydelig opp, se bilder av før og etter jeg har tørket over med vann.

 

Jeg sitter nå igjen med to hovedspørsmål: 

 

 

Ettersom dybden på skaden er såpass ulik er jeg usikker på hvordan overgangen mellom 1-2 millimeter og 4-5 millimeter skal håndteres ved påføring av ny glassfiber. Er det bare å tilpasse antall lag til hvor dyp flengen har vært? 

 

Hva kan jeg gjøre på innsiden for å forsterke skadeområdet på en hensiktsmessig måte? (Slipe opp litt og legge ny glassfiber over kulen+litt til, feks 10-15 cm i diameter?)

 

- Legger også ved en film av hele skaden.

Screenshot2024-05-13at21_39_27.png.538bda03b389d4dc54aae4c1fe108d11.pngScreenshot2024-05-13at21_39_43.png.fd2129ddcf53e6204756b952b575a9e5.pngScreenshot2024-05-13at21_39_07.png.7b261cbba81b0136cd9c3e755db8c081.pngScreenshot2024-05-13at21_38_46.png.56c34115ddb818a887d0ece7674149e9.png

 

IMG_6911.MOV.zip

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...