Dixie 2100 Startet 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2024 Jeg var i Horten i ettermiddag og observerte det som kunne se ut som en onsdags-regatta. Det jeg la merke til var at sikkert 70-80% av båtene hadde sorte seil. Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er at jeg ikke kan si at jeg har sett så mange seilbåter med sorte seil på sommeren. Er det noen fordeler med det ene eller det andre? Link to post
Hakkannen Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Det er nok brukt mer rendyrkede regattaseil i regattaen du har observert. Altså seil som er laget for prestasjon framfor varighet, bestående av mer eksklusive materialer, laminater av blant annet kevlar og annet knask. Mens de hvite seilene du ser sommerstid ofte er mer til turbruk, og er laget i det mer holdbare og samtidig rimeligere materialet dacron, altså vevd polyester. Et material som gjerne ikke er like formstabilt som de mer eksklusive materialene og laminatene beregnet for regattabruk, men langt mer holdbart for turseileren, og som tåler mer «misbruk» i form av blafring og slikt før det blir ødelagt. Link to post
Ask Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Hei. Fargen skuldast nok materialet segla er laga av. Svarte segl er ofte laga av dyre stekkfaste fibre. Gjerne karbon. Føremonen er at desse segla er meit formstabile, men dei varar ikkje så lenge,og dei er dyre.... Kvite segl er truleg segl av dacron. Link to post
Ask Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Hakkanenen kom meg i forkjøpet. Link to post
skagenekspressen Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Det var starten på Skagen Race. Lite vind, så en utfordring kan være å rekke festen i morgen kveld Link to post
Dixie 2100 Svart 8.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Hva man lærer her inne Link to post
Maika Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Mange av de hvite seilene var nok laminat og ikke Daceon. Link to post
Hulda Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Hulda har de mer eksklusive dacron med sorte prikker og grønnskjær i kantene. Det er forskjellige kvaliteter der også. Men ellers som over. Vi har en båtnabo med regattamakin og sorte seil i karbon, laminat. Skjøre saker når de pakkes. Tror nok det går med seil for 50000 i sesongen. Link to post
Valkyrja Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Litt avsporing her, men mener jeg har sett dacronsail i andre farger? Dyneema og kevlar fås jo i diverse farger. Ser ikke helt poenget da, i mitt hode bør jo det gi redusert UV-bestandighet. Link to post
Lazyjack Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Valkyrja skrev 50 minutter siden: Litt avsporing her, men mener jeg har sett dacronsail i andre farger? Dyneema og kevlar fås jo i diverse farger. Ser ikke helt poenget da, i mitt hode bør jo det gi redusert UV-bestandighet. Her handler det nok ikke om UV-bestandighet men om optimal fasong i den korte tiden disse seilene varer. Link to post
Lazyjack Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Lazyjack skrev 7 minutter siden: Her handler det nok ikke om UV-bestandighet men om optimal fasong i den korte tiden disse seilene varer. Det var forøvrig båter på vei til Skagen du så, deltakere i Skagen Race, der er det mye dyr seilduk ombord. Link to post
Valkyrja Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Jeg mente dacronseil i andre farger enn hvitt, da eksempelvis dyneema og andre uhmwpe-tau kan kjøpes i andre farger. Er ganske sikker på at jeg så det på en polsk ketch, kjenner igjen laminat. Kult med variasjon da, kunne godt tenkt meg det selv dersom jeg hadde penger til overs Link to post
Sun Flyer Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Det er tull at "sorte" seil nødvendigvis varer så kort. Regattabåter seiler i mange forhold som turseilere ikke går ut i. Når soloseilere på regatta kommer rundt jorden på samme sett sier det jo litt. Mange turseilere med dacron må kjøpe nye før de er kommet rundt. Selv om de ikke seiler på langt nær så hardt Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 De som seiler regatta jorden rundt bruker ikke flere år på turen. Selv om Hulda ikke har seilt langt, har dacronseilene hengt på båten i 22 år. Link to post
J-Å Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 https://www.northsails.com/blogs/north-sails-blog/why-are-racing-sails-black Dette skyldes altså til en viss grad at karbonfiber er svart, men det er også snakk om mote og markedsføring. Også de som ikke har råd til karbonfiber kan få svarte seil. For mange av seilene har som ytterste lag taffettaduk eller polyesterfilm som er farget svart. Dacronseil kan vel også farges svarte, men det blir gjerne sett på som litt "harry". Seil som er støpt med fibere av dyneema eller lignende, og som er dekket med tafettaduk på begge sider, holder ganske lenge. Og de holder formen betydelig bedre enn dacronseil. Link to post
Ask Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Sun Flyer skrev for 7 timer siden: Det er tull at "sorte" seil nødvendigvis varer så kort. Regattabåter seiler i mange forhold som turseilere ikke går ut i. Når soloseilere på regatta kommer rundt jorden på samme sett sier det jo litt. Mange turseilere med dacron må kjøpe nye før de er kommet rundt. Selv om de ikke seiler på langt nær så hardt Det er imponerande at slike segl held på ei heil jordomsegling. På slike soloseglasar er det å unngå at utstyr ryk ein del av vinnaroppskrifta. Link to post
Maika Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Ask skrev 40 minutter siden: Det er imponerande at slike segl held på ei heil jordomsegling. Ja, men nå er vel disse som seiler jorden rundt-regatta litt mer opptatt av å opprettholde optimal seil-form som ikke blafrer og dermed sliter mindre på seilene enn den gjennomsnittlige er-det-ikke-bra-nok-nå-da-ferie-seileren :D Link to post
Valkyrja Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Dersom man ikke er opptatt av holdbarhet, så kan man jo sy seil av pressening slik som denne karen Link to post
Akvanauten Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Hulda skrev for 4 timer siden: De som seiler regatta jorden rundt bruker ikke flere år på turen. Selv om Hulda ikke har seilt langt, har dacronseilene hengt på båten i 22 år. Jeg byttet genua i 2022 og mesan i 2023, mens storseilet fra 1982 fortsatt gjør susen. Seilmaker har gått over sømmene, men mente det kunne holde et par år til. Storseilet er altså 42 år gammelt, så du må nok holde ut noen år til skal Hulda matche meg. ps, motoren er også byttet i 2018, og holdt altså ikke like lenge som seilene. "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Sun Flyer Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Akvanauten skrev 2 minutter siden: Jeg byttet genua i 2022 og mesan i 2023, mens storseilet fra 1982 fortsatt gjør susen. Seilmaker har gått over sømmene, men mente det kunne holde et par år til. Storseilet er altså 42 år gammelt, så du må nok holde ut noen år til skal Hulda matche meg. ps, motoren er også byttet i 2018, og holdt altså ikke like lenge som seilene. Si meg ikke hvor gammelt seilet er. Fortell heller hvor mye du faktisk har seilt. Og i hvilke værforhold. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Akvanauten Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Sun Flyer skrev Just now: Si meg ikke hvor gammelt seilet er. Fortell heller hvor mye du faktisk har seilt. Og i hvilke værforhold. Båten er 42 år gammel, men jeg har hatt den kun de siste 3 årene, så jeg vet ikke så mye om hva båten har vært igjennom før jeg overtok. Selv er jeg 52 år gammel, og min erfaring fra seilas på mange av de 7 hav er at seilene holder utrolig lenge hvis man steller pent med dem og aksepterer at noen andre kommer først frem. De som har dårlig tid tar fly. "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Framtia Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Akvanauten skrev 1 minutt siden: . De som har dårlig tid tar fly. eller kjøper sorte seil :-) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Akvanauten Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Framtia skrev 1 minutt siden: eller kjøper sorte seil :-) Ja, den så jeg ikke komme. Fantastisk kommentar! "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Framtia skrev 13 minutter siden: eller kjøper sorte seil :-) Den må man bare applaudere :-) Huldas måte å seile på, er vel at reving er noe dritt. Første revet på storseilet er bare for å flate ut seilet. Andre revet kan brukes. Fler rev er det ikke. Så når det blåser over 10 m/s på kryss, er storseilet pakket på bommen, og kun full genoa kjører. Blåser det stikker og strå, er Hulda tjoret fast til land et eller annet sted. Er jeg utpå, så er genoa innrullet og sikret. Da kjører kun selvslående kryssfokk. Den er testet til 22 m/s, og funker. Hulda kan krysse med alle tre seilene. Enten de er heist alene eller i kombinasjon. Link to post
Akvanauten Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Hulda skrev for 5 timer siden: Den må man bare applaudere :-) Huldas måte å seile på, er vel at reving er noe dritt. Første revet på storseilet er bare for å flate ut seilet. Andre revet kan brukes. Fler rev er det ikke. Seilmakeren din kan sy inn et tredje rev. Så popper du fast noen blokker utenpå bommen, og vipps så har du tre rev i storseilet. Legger ved et kornete bilde som viser denne blokka. "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn