Jump to content

Sort vs hvitt seil på seilbåter. Er det noen fordeler med det ene eller det andre?


Dixie 2100

Recommended Posts

Jeg har laminatseil med fibre av technora og vectran. Taffetaen, ytterste duk på seilet kunne velges i hvit, grå, eller sort. Fibrene hviskes godt gjennom den lyse laminatduken. Seilet i mitt tilfelle er det samme enten det er hvitt, grått eller sort, så det blir et spørsmål om smak. Når det gjelder seilene trådstarter har sett  er det ikke godt å si nøyaktig hvilke seil det er, men mange ser ut til å velge sorte seil i stedet for de hvite. 

Link to post
Share on other sites

Men da må seilet inn til seilmakeren, og jeg får abstinens og depresjon :-) Jeg har bom fra Seldén som jeg tror er beregnet for tre rev. Uansett, båten seiler maks selv uten storseil. Jeg er uansett en blakk pensjonist. Jeg må prøve å greie meg med det jeg har. Til vinteren må genoaen inn for å fikse solskade oppe i toppen, før noe ryker oppi der.

 

Det der med farge på seilene ser ut til å være motepreget. Før i verden skulle alle seil på skøyter være røde, eller kanskje brune. Mens den stilen de prøvde å etterligne var grove bomullseil som var nokså grå. Og ble fort nokså møkkete med jordslag. Lee Sail i Hong Kong leverte masse røde skøyteseil til Norge.

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev for 3 timer siden:


Seilmakeren din kan sy inn et tredje rev. Så popper du fast noen blokker utenpå bommen, og vipps så har du tre rev i storseilet. 
 

Legger ved et kornete bilde som viser denne blokka. 
IMG_3006.jpeg.fefda9c753d838ea97aebd385960d406.jpeg

Vet du hva det koster? Snuser på det selv.

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 18 timer siden:

Vet du hva det koster? Snuser på det selv.


Kan ikke fortelle deg hva det koster. Spør seilmakeren. Generelt er det vel slik at det ikke er mulig å bruke for mye penger på båt…

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at seil holder bedre nå enn før. Til regatta holdt forseil ett år, storseil to. Kjøpte transportseil i dacron for å ikke ødelegge regattaseilene. Nå byttes seil sjeldnere da de holder formen lenger. På en Færderseilasen klarte vi en gang å ødelegge 4seil, vi vant owerall så verdt det. Har inntrykk av at det ikke skjer lenger. Kastet også ett sett seil etter en ukes bruk, men det fikk mer juling enn en vanlig seiler klarer på 10 år. 
 

til tur fungerer dacron bra så lenge det er sydd riktig. Også en jordomseiling selv om lens i mye bølger sliter mye på seil. Mer enn på en regattabåt som planer med fylte seil på slør. 

Link to post
Share on other sites

On 5/9/2024 at 8:34 PM, Valkyrja said:

Vet du hva det koster? Snuser på det selv.

Jeg fikk sydd inn et tredje rev på den forrige båten min, hos John Sanderød på Maritimt Kompani i Trondheim.
Fant tilbudet nå, ca 3500kr.   Dette var i 2017.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...