dennrick Startet 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2024 Hei, På motorbåten hadde vi 50m 8mm kjetting med et Rocna anker på 20-25 kg. Vi brukte det veldig mye og hadde aldri uhell med at det slapp. Nå har vi seilbåt på andre sesongen, og jeg vurderer ankringsutstyret ombord. Akterut er det blytau og et 20 Kg Bruce. Vi liker godt å komme oss i land i uthavner, og med grunn kjøl på 1,6m, så jeg ser for meg at vi gjerne vil bruke dette en del. Det kan hende det kommer et Rocna eller Vulcan anker der bak også. Men til det jeg lurer på: Er kjetting bedre enn blytau? Jeg antar at dersom svaret er et ubetinget ja (jeg tviler kanskje litt på det?), så antar jeg at en blytauvinsj ikke kan håndtere kjetting? Så da betyr isåfall kjetting også en ny vinsj? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Førstefender Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Om du kan benytte kjetting på vinsjen din kommer ann på kabularet evt om du kan bytte kabular til en annen type. Har hatt både kjetting og tau på di siste båtene og selv om det er "opplest og vedtatt" at kjetting er best, så må jeg si jeg har vært veldig fornøyd med tau på vinsjen, lettere ved frislipp og en hyggelig "bivirkning" ved bruk av bruce anker, som "flyr" bakover i vannet og lander alltid riktig. Med kjetting så har man natuligvis mer vekt og det er en viktig egenskap og den fjærer kanskje noe mer. Siste båten med tau var 42fot og 10tonn, savnet aldri kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Enkelt å sette på avlaster på kjetting. Blytauet blir vel hangende på vinsjen, eller finnes det løsninger med en taulås av noe slag? Når du ligger mot fjellet og det blåser opp fra siden, blir det store krefter. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Code0 skrev 16 minutter siden: Enkelt å sette på avlaster på kjetting. Blytauet blir vel hangende på vinsjen, eller finnes det løsninger med en taulås av noe slag? Når du ligger mot fjellet og det blåser opp fra siden, blir det store krefter. Tau kan du jo knytte i nærmeste kryssholdt, må innrømme jeg sjeldent gjorde dette, det hang som regel på vinsj, selv i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Code0 skrev 1 time siden: Enkelt å sette på avlaster på kjetting. Blytauet blir vel hangende på vinsjen, eller finnes det løsninger med en taulås av noe slag? Når du ligger mot fjellet og det blåser opp fra siden, blir det store krefter. De kreftene som kan oppstå da er ganske kraftig undervurdert i mine øyne. Ser stadig diskusjoner her inne om at man ikke trenger så kraftig ankringsutstyr i hekken, men når vinden dreier og får tak på skrå bakfra blir kreftene på ankertauet stor. Førstefender skrev 50 minutter siden: Tau kan du jo knytte i nærmeste kryssholdt, må innrømme jeg sjeldent gjorde dette, det hang som regel på vinsj, selv i dårlig vær. Det er ikke en øvelse du har så veldig lyst til å gjøre når vinden først har dreiet og frisknet opp. I mange tilfeller vil man ikke klare det heller. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Førstefender Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Komodo skrev 1 time siden: Det er ikke en øvelse du har så veldig lyst til å gjøre når vinden først har dreiet og frisknet opp. I mange tilfeller vil man ikke klare det heller. Nei, så da gjør man det kanskje først? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Førstefender skrev 34 minutter siden: Nei, så da gjør man det kanskje først? Ja, det er vel det logiske. Men som du skriver over; det blir (med enkelte unntak) ikke gjort Vi har tau, men har mange ganger ønsket meg kjetting, særlig når været har tatt seg opp og blitt dårlig. Vi har et anker som virkelig sitter bare ankringsbunnen er god, men har opplevd noen ganger at tauet har sluret på kabularet. Når baugen begynner å nærme seg fjellet og det virkelig er spenn i ankertauet, så klarer ikke jeg å frie ut vinsjen for legge tauet på pullerten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Førstefender Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 @Komodo Med båt på 10tonn og 42 fot opplevde jeg aldri at tau sluret på kabular, har du strukket tau kan det være lurt å kjøpe nytt evt justere kabular. Det er også viktig at tauet er mest mulig i inngrep rund kabular, har sett flere tilfeller hvor tau bare er rundt 25% av kabularet, da er det ikke rart det slurer for enkelte. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 dennrick skrev for 11 timer siden: Men til det jeg lurer på: Er kjetting bedre enn blytau? Når du skal etablere ankeret i bunnen, så vil kjetting spille en viktig rolle for å få til horisontale trekk krefter for nedgraving. Er tau eller kjetting for lett, så vil kraften raskt ha retning opp mot båten. Da er det kun scope som styrer nedgraving av anker, og det blir gjerne ikke like treffsikkert. Det er med andre ord mye viktigere med scope for etablering om man har blytau enn ved kjetting som er tung nok for ankeret. På en 13 tonns turseiler, så ville jeg tatt utgangspunkt i 10mm kjetting og 25kg moderne anker. Har man plass til det, og skal ha båten i noen år, så kjøp det og glem kostnaden. Situasjonene man trenger skikkelig ankringsutstyr i er såpass viktige for mannskapets trivsel at man lett kan forsvare det beste valget. Unntaket er om man er veldig dyktig og alltid vurderer riktig i forhold til plass og vær. Det er ikke jeg, men jeg føler meg ganske flink. Årsaken er at jeg har lært mye av mine feil, og nå har kraftig ankrings utstyr. Det måtte 2 ulike vinsjer, tre ulike ankere, og to ulike kjettinger til for å lære. Alle unntatt siste løsningen med en følelse av at det ikke var godt nok. Vi snakker om læring den harde veien med andre ord. Så ettersom du er i tvil og stiller spørsmålet. Dette er noe du har erfart, og så lurer du på om det er verdt investeringen. Svaret mitt er ett soleklart ja, gitt at du bruker båten utaskjærs i all slags vær, og da ofte søker trygge uthavner fremfor gjestehavner. Det er gjerne bruken som avgjør om man ønsker den forbedringen. De som kun ligger i uthavner i finvær trenger det kanskje ikke. Spesielt om de da alltid ligger sammen med andre like store båter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Førstefender skrev for 6 timer siden: har du strukket tau kan det være lurt å kjøpe nytt evt justere kabular. Det er også viktig at tauet er mest mulig i inngrep rund kabular, har sett flere tilfeller hvor tau bare er rundt 25% av kabularet, Tauet er bra (nesten nytt), det er nok verre med vinsjen. Det jeg har savnet noen ganger er å kunne kjøre tauet litt inn. Gjør jeg det, så mister jeg noen ganger det gode grepet i kabularet, og så slurer det. Har også problemer med at tauet slurer når jeg kjører inn ankeret. Ny vinsj hadde nok vært smart, enten det hadde blitt med kjetting eller tau. Håper nå at @dennrick bytter ut vinsjen og selger den gamle billig til meg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 10.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Jeg skal si ifra @Komodo Må bare konkludere på hva jeg gjør først. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 dennrick skrev 59 minutter siden: Jeg skal si ifra @Komodo Må bare konkludere på hva jeg gjør først. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 10.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Takk forøvrig for gode innspill. Jeg skal ut en tur i båten ila helgen og inspisere hva jeg har for vinsj akterut, og hvordan det ser ut der blytauet trekkes inn. Det går rett i ei bøtte, vet jeg. Utover det har jeg ikke rukket å inspisere denne løsningen enn så lenge. Er jo så mye annet å gjøre seg kjent med også idet vi starter sesong nr to Som @Seilars nevner, så er det jo en besnærende tanke å oppgradere til 10mm kjetting og et større anker akterut når jeg først skal gjøre noe. Av tabellen til Rocna/Vulcan, så mener jeg selv at 25 kg er det som anbefales. Skal jeg opp et hakk blir det 33 kg. Jeg har tenkt til å gå for 33 kg i baugen der jeg har 10 mm kjetting. Skulle jeg like gjerne dratt på med 33 kg akterut også? Samtidig, jeg forestiller meg liksom at man ikke trenger like stort akterut siden båten ikke vil ligge og pendle så mye med anker ut bakover ? Eller tenker jeg feil der? Er det noen som har kjetting og anker akuterut på en seilbåt, så legg gjerne igjen et bilde Et annet spørsmål. Svivel. Det har jeg forut. Tenkte jeg skulle montere inn en lyr sjakket mellom den og ankeret for å få riktig retning på kreftene gjennom svivelen. Et annet alternativ er å droppe svivelen helt ? Bakgrunnen for det spørsmålet er at jeg ser Seatronic selger svivel for 10mm kjetting for anker opp til 25 kg. Vil det si at 33 kgs anker er noe svivelen ikke takler? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Dropp svivel. Ett svakt punkt mindre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Komodo skrev for 18 timer siden: men har opplevd noen ganger at tauet har sluret på kabularet. Hadde samme problemet da larvene i kabulsaret ble slitt (helstøpt i Messing/ bronze?) bestilte nytt i to delt, men det var firkant hull og jeg har rund med kile. Løsningen ble og skjære det i to da kom en til med vinkelsliper og laget nye larver. litt tilpassing så tauet klemmer på ca 75 % av radiusen, som nytt. dennrick skrev for 2 timer siden: annet spørsmål. Svivel. Det har jeg forut. Drop svivel , Mulig metoden med en kort kjetting stomp mellom anker og svivel er løsningen. men en svivel får en ikke sjekket så jeg sier nei, hvis ankret ikke takler en 180 grader, skift anker. dennrick skrev for 23 timer siden: Men til det jeg lurer på: Er kjetting bedre enn blytau? Tja... har 8mm kjetting og 20kg org Bruce i baugen 16 tonn båt har, fungert siden 1977. på alle tenkelige bunnforhold og godt over 20 i vind, 19mm blytau og 25 Kg Engbo akter plus en kraftig Dømann siden 92, Engbo ble bra da jeg fikk modifisert den (større vinkel) men Brucen synet det var mye styr akter, så den kom opp med fru Bruce på 20 kg + 10m 10mm kjetting (2001) så nå er det harmoni i båten. Det skulle bare hvert tau akter ,En fin stille aften og så kommer det en 6-7 båter og slipper 40 m kjetting både 1 og 3 ganger før paraplydingsen akter finner en sten. det er fort et par timer med bråk. Komodo skrev for 20 timer siden: Ser stadig diskusjoner her inne om at man ikke trenger så kraftig ankringsutstyr i hekken, men når vinden dreier og får tak på skrå bakfra blir kreftene på ankertauet stor. Det hender at værmeldingen bommer, da er der fram mer et 10mm fjellklatringstau, ned på platformen og slå en stoppknute og bruke en av vinsjene så en får avlastet dreggsauet så en får det ut av kabularet og satt fast i Pullerten, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seilars Svart 11.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Min erfaring er at ankring med hekkanker krever endel mer av utrustningen enn ankring på svai. Hos oss går vi ut på svai/longside hvis været blir for krevende. Vi har derfor den beste ankerutrustningen akter for å slippe å gå ut så ofte. I dårlig vær er det longside eller svai som gjelder, men vi har med 8,5 tonn seilbåt og 20kg rocna/8mm kjetting akter en utrustning som gir oss godt feste når det begynner å bli rufsete. Hadde vi hatt en Vision 42, så ville vi gått for 10mm kjetting både forut og akter. Jeg er ikke overbevist om at ett størst mulig anker er det riktige valget. Årsaken til det er at jeg ved behov for mer holdekraft kjøpte større anker på lett kjetting. Det gav ikke ønsket resultat. Konklusjonen min ble derfor at tyngden på kjettingen begrenser nedgravingsevnen til ankeret. Grunnen er at ett stoooort anker vil på litt hard bunn sette tuppen ned i bunnen, og da gi winsjen så mye motstand at en lett kjetting/tau løfter seg med vinkel mot båten. Der får det i noen tilfeller ikke ideell vinkel for ytterligere etablering. Med «riktig» anker i forhold til kjettingtyngde, så får man x antall kilo horisontal trekkraft før kjetting løfter seg fra havbunnen. På min båt med 8mm kjetting så har jeg med 44 meter kjetting ute og 4x scope en horisontal trekkraft på ca. 100 kilo før kjettingen løfter seg fra bunnen. Ved Rocna 20 som jeg har, så har det vist seg å fungere bra. Vårt anker pleier å sette seg på første forsøk. Med 10mm kjetting så ville jeg tenkt at ett moderne anker på 25kg vil fungere utmerket. Spesielt i baug, så trenger man ikke mer. Det er jo også en greie at disse ankerene kan etablere seg noe helt hinsides ned i bunnen, så man må jobbe dem opp igjen. På en langturseiler så ville kanskje 33kg vært ideelt, men i skagerak så søker vi alltid ly for bølger, og har gode værvarsler. Jeg ville ikke hatt rocna i baug, for har hørt at det av og til ikke re etablerer seg. Mantus og andre har vel ett bedre rykte. Akter er Rocna bra. Svivel har jeg droppet akter, det er unødvendig når man aldri svaier med det. I baug så har vi 10-15cm kjetting før svivelen. Det er for å ikke «brekke» av svivelen ved store vind endringer. Med 10-15 cm kjetting først, så får svivelen kun strekk/rykk krefter. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Takk for god info i innlegget ditt @Seilars. Fant ut idag at jeg har Quick DP3 Prince Series 1000W foran med working load 120Kg, maks 370Kg. Lurte litt på om det kan gå å erstatte den bakerste rulla med en slags låseplate som båten kan henge i, og som avlaster for vinsjen. Hadde det i motorbåten. Eller er det frem med kjettingkroken som jeg har og tau til kryssholtene som gjelder? Akterut har jeg også Quick, men modellen er Balder 1200W. Denne har max working load på 480Kg. Var først nede i «kjelleren» og rota, før jeg fant et mannhull med tilgang til vinsjen. Jeg antar denne vinsjen er laget for tau, men vet noen om den kan bygges om til å håndtere kjetting? Erkjennelsen fra idag er at det er trangt, og jeg tror jeg trenger hjelp. Mannhullet sitter ned i et lagringsrom, og jobben må nok gjøres inn der. Jeg er ikke så god på akrobatiske arbeidsstillinger, og har ikke erfaring med det dette prosjektet ser ut til å bli. Filmet litt i blinde og trakk ut noen bilder. Må undersøke om det finnes et firma eller noe i nærheten som evt kan gi meg et tilbud på jobben. Er desverre ikke så billige disse vinsjene heller dersom jeg må ha en ny en. Men bruktmarkedet vil kanskje bidra noe dersom jeg går videre med prosjektet akterut. Nå ser du hvordan vinsjen ser ut @Komodo. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
seilfred Svart 11.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Skal ikke si hva som er best, men har alltid likt tau akter av den grunn at en da kan legge en skikkelig tung dømann. Det har mange fordeler som: rykkdemping, bedre vinkel for ankerfeste og det at du får dregglinen din ut av veien (under) for passerende båter i trange bukter f.eks. Kan nesten ikke skjønne at tau med dømann skulle være særlig mye dårligere enn kjetting? Det å kunne binde tauet hvor du vil er også en fordel. Noen ganger er det ønskelig å binde det på den ene siden av båten, snarere enn midt på akter. Synes bare de poengene skulle belyses.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
dennrick Svart 11.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Jeg syntes det er gode poenger @seilfred Hva bruker du som dømann? Det er jo ikke noe jeg har funnet til salgs ihvertfall. Hvor mye vekt har du brukt? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Førstefender Svart 11.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 https://www.maritim.no/daumann-fortoyningslodd-4kg Selv brukte jeg en liten paraplydregg som dauman hvis det var meldet litt dårlig vær. Fordelen med den at den kunne brukes til andre formål også. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Se der ja. Går vel an å hekte på flere også? Skal ikke se bort ifra at jeg kan ende opp med et rustfritt delta anker jeg kan bruke som daumann Men har hatt litt dialog med Seatronic om prosjektet akterut, og sjekker innom med de igjen til uken om vinsjen min kan håndtere kjetting med en ombygging. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Roger jo Svart 11.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 dennrick skrev On 9.5.2024 at 20.54: . Akterut er det blytau og et 20 Kg Bruce. Er det en Bruce kopi? Her er måla på en 2o kg org Beuce. . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 11.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Tror det er en kopi @Roger jo. Fikk ikke vedlegget ditt til å virke. Målte 79 cm fra senter rulle til hengslen mot skroget idag. Se evt bilde over. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
seilfred Svart 11.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Førstefender skrev 8 minutter siden: Selv brukte jeg en liten paraplydregg som dauman hvis det var meldet litt dårlig vær. Fordelen med den at den kunne brukes til andre formål også. Ja, samma som jeg bruker, og den har du selvfølgelig til lettbåten hvis du skulle få bruk for det. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 dennrick skrev for 3 timer siden: Men bruktmarkedet vil kanskje bidra noe dersom jeg går videre med prosjektet akterut. Nå ser du hvordan vinsjen ser ut @Komodo. Ser ut til å passe som hånd i hanske den der 👍 dennrick skrev for 3 timer siden: Hva bruker du som dømann? Det er jo ikke noe jeg har funnet til salgs ihvertfall. Hvor mye vekt har du brukt? Den beste dødmannen er av bly, og den støper du selv. Hvis det har vært virkelig ruskete har jeg hengt på 20-25 kg. Har flere lodd ombord. Dødmannslodd kan du også bruke på kjetting om du vil, men da bør du ha ei trinse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.