Jump to content

Anker akterut. Blytau eller kjetting? 42 fot, 13 tonn. Prosjekttråd.


dennrick

Recommended Posts

Det bør la seg gjøre å bygge om til kjetting kabular akter, og få ett kraftigere anker forut.  Men jeg tror nok at du gjør lurt i å forsterke akterspeilet.  Moderne seilbåter er ikke laget for å ha winsj akter, så her bør man forsterke slik at kreftene fordeles over ett større område. Det gjelder også ankerrulle/arm.   Ei kjettingkasse som alt vann og søl havner i sammen med kjettingen er også nødvendig. Alt dette synest jeg bør gjøres uavhengig av om du bygger om til kjetting eller ikke. Er ikke spesielt imponerende det arbeidet som bildene viser av winsj montasjen akter.  Det er jo fullt mulig å demontere litt slanger og utstyr for å få til en god installasjon. Det lar seg også gjøre å permanent flytte annet utstyr for å få til en god winsj installasjon. Montering av flere/større inspeksjonsluker bør også være en mulighet.  Synest båten ellers ser ut som om den kan håndtere en 10mm kjetting akter. Quick balder leveres dessuten også som 10mm kjettingwinsj ser det ut til, så det bør la seg gjøre å kjøpe delene eller bytte winsj.   Det blir ikke nødvendigvis billig, men du finner vel noen som klarer å gjøre dette på en proff måte selv i en litt rufsete bransje.

 

Når det gjelder daumann, så bør vel den dimensjoneres i forhold til antall tonn båt.  Så om dem som er fornøyde med daumann på tau har 20 kilo daumann og 4 tonn båt, så bør vel du i såfall ha minst tre stk. 20 kilos for å bli like fornøyd.  Da begynner det å bli ganske tungvint (bokstavelig talt). 

 

Det er mitt inntrykk at man ofte ikke er flinke nok til å øke dimensjonen på anker og kjetting når man øker størrelsen på båt. Med det resultat at endel 40+ fotere søker gjestehavner eller longside i litt rufsete vær, mens 30 fotere ligger på hekk anker i uthavner.  Felles for begge disse er at de gjerne har en eller annen bruce kopi, som gjerne er 15 kilo. Og om den tilfeldigvis er 17 eller 20 kilo på 40+ foteren, så er den ikke tilsvarende større i areal, kun i tyngde.  Resultatet er gjerne at 40+ foteren har vesentlig dårligere forutsetninger for å ligge trygt i litt rufsevær. Jeg tolker denne tråden litt som at TS savner følelsen av å ha mer margin på ankerfestet slik han hadde med den forrige båten. Det bør la seg gjøre om du finner ett profesjonelt båtverksted som har tid til den jobben. 

Link to post
Seilars skrev for 13 timer siden:

jeg tror nok at du gjør lurt i å forsterke akterspeilet.

Nesten så jeg er fristet til å sitere alt du har skrevet i denne tråden Seilars, men det blir jo bare rot og tull :giggle: Uansett, det du skriver er veldig fornuftig, som om jeg skulle sagt det selv. Angående sitatet så stusset jeg også på styrken i akterspeilet der vinsjen er montert. Det ideelle hadde nok vært å forsterke dette. Har også mange ganger stusset på båter jeg ser i havnene som har det jeg oppfatter som små og puslete ankere i forhold til båtstørrelsen. Nå har jeg vel et inntrykk av at de fleste kanskje bare kjører fra gjestehavn til gjestehavn, så noe av forklaringen ligger kanskje der. 

Link to post

Jeg også syntes @Seilars hadde gode poenger her, også det om å forsterke innfestingen @Komodo. Kanskje også frese ut en større åpning og sette inn en luke for å forenkle tilkomst? Det vil ikke syntes annet enn når jeg åpner det ene setet i cockpiten for å finne frem fortøyningstau. Har dialog med Seatronic, og kommer nok snart frem til noe :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Førstefender skrev On 11.5.2024 at 23.03:

25kg dauman er jo bare tull og rør. 

 

Komodo skrev On 11.5.2024 at 23.04:

Fordi at?

 

Ein grunn er at det tek lengre tid å få opp ankergodset, og det er meir dom kan gå galt.

Det kan henda at ein må forlata ankerpøasden fort. T. d. pga dårleg bær, eller fordi andre båtar dreggar mot der ein ligg.

 

Til ts sitt spørsmål. 

Eg hadde brukt ein sesong eller tonpå å prøva det som alt ee om bord før eg brukte mykje tid og oengar på ny vinsj.

 

 

 

 

Link to post
Ask skrev 21 minutter siden:

Ein grunn er at det tek lengre tid å få opp ankergodset, og det er meir dom kan gå galt.

Det poenget ser jeg. Men om loddet veier 5 eller 25 kg spiller jo mindre rolle, opp må det uansett.

 

Det som deriot blir mye ekstra strul når man plutselig skal gå ut ved f.eks. skiftende vindretning eller om man blir overrasket av kraftig uvær er om man har lagt ankertauet rundt pullerten. Har man kraftig vind inn bakfra kan man være avhengig av å bakke opp mot vinden for å klare å løsne tauet fra pullerten, deretter må tauet fort kjøres inn slik at man ikke havner inn i fjellet med baugen, samtidig som man ikke må få ankertauet i propellen når man skal bakke ut. Men så klart, dødmannslodd på dreggtauet er ekstra strul når man skal gå ut i en fart. Det gjelder enten loddet er lett eller tungt. Med det ankeret vi har nå ser jeg stort aldri noen gevinst i å bruke dødmannslodd. Det setter seg noe enormt uansett bare ankringsbunnen er god nok.

Link to post
dennrick skrev for 3 timer siden:

Kanskje også frese ut en større åpning og sette inn en luke for å forenkle tilkomst? Det vil ikke syntes annet enn når jeg åpner det ene setet i cockpiten for å finne frem fortøyningstau.

Ja, bedre adkomst er aldri feil :thumbsup: Blir også mye hyggeligere hvis du senere må gjøre noe service eller reparasjoner.

 

dennrick skrev for 3 timer siden:

Har dialog med Seatronic, og kommer nok snart frem til noe

Blir spennende å høre hva de sier. 

Link to post

Det var en tråd som etter hvert gikk veldig i dybden om effekten av ulike kjettinger og blytau tilbake i 2016.   Den er veldig interessant for dem som liker å forstå hvor mye krefter som skal til for å løfte en kjetting opp fra bunnen ved belastning, og hvordan den hjelper ankeret med å etablere seg i bunnen.  Fikk ikke til å kopiere en link til den fra enheten jeg bruker nå, men tråden het «Ankerline med bly vs. uten bly.» om noen er interessert i mer detaljer. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
On 5/12/2024 at 11:18 PM, Seilars said:

Men jeg tror nok at du gjør lurt i å forsterke akterspeilet.  Det gjelder også ankerrulle/arm.

 

Jeg tolker denne tråden litt som at TS savner følelsen av å ha mer margin på ankerfestet slik han hadde med den forrige båten. Det bør la seg gjøre om du finner ett profesjonelt båtverksted som har tid til den jobben. 

Ja, det er nettopp det jeg er ute etter. Dialogen med Seatronic har fortsatt både igår og idag. Må ha ny vinsj for 10mm kjetting, og da er det denne: https://seatronic.no/quick-balder-bl3-ankervinsj-1200w-12v-frittfall-10mm-kjetting Man kan visstnok også kople ut frifallet dersom det er ønskelig.

 

Kan du si litt mer om hvordan du ser for deg forsterkninger av akterspeilet?

  • På selve vinsjen så vil den nye kjetting vinsjen (ihht Seatronic) isåfall få en anleggsfalte som er ca 70% større enn tau vinsjen jeg har påmontert idag. (151x110 mm vs. 195 x 146). Tenker du at det er nødvendig å montere en slags plate på innsiden for å forsterke ytterligere? Hva slags materiale isåfall?
  • Hva gjorde du f.eks med innfestingen til løfterulla - vel, det er det jeg har. Der har jeg foreløpig ikke tittet. Jeg antar at hvis den også bør forsterkes, så tar jeg gjerne imot tips der også. En plate på innsiden der også?
  • Når det gjelder sikringswire (se bilde), så tror jeg den er skrudd fast i noe mer solid "glassfibergods" - tenker du at noe bør gjøres med den også? Evt sette på en til?

Ankertråden du tipset om og som @Komodo linket til var forøvrig veldig interessant. Ser at man anbefaler 10 mm kjetting på 25 Kg Rocna som jeg planlegger bak der. Det er vel da sikkert, som du sier, å få tung nok kjetting til å få ankeret til å sette seg ordentlig.

Quick Balder 3.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 2 timer siden:

Kan du si litt mer om hvordan du ser for deg forsterkninger av akterspeilet?

 

Det enkleste tenker jeg er rustfrie plater av litt tykkelse som lamineres fast på innsiden i akterspeilet med tec7.   Vel og merke om det er sånn passe flatt.  Du kan jo ta med deg det oppdraget til ett mekanisk verksted, så lager de ett par plater til deg, gjerne med avrundede hjørner. Med laminere så mener jeg at du feks. maskerer rundt platene så det ikke blir noe gris, og så bruker du så mye Tec7 at det ikke finnes luft mellom rustfri plate og akterspeil.  På det viset så får man en løsning som er relativt rask å montere, og som har god kontakt med akterspeil hele veien. 

 

Andre har sikkert bedre forslag, men jeg tenker at en slik enkel løsning bør kunne fungere.  Hos meg var kryssfiner valgt da første underdimensjonerte winsj ble montert i Oslo. Denne platen for rulle arm var liten og ubehandlet, og ble derfor erstattet av større plate i behandlet kryssfiner, bakt fast i Tec7.  Den ser fortsatt ok ut, selv om det er en litt enkel løsning som sannsynligvis ville gitt Magnus Rassy søvnproblemer. 

 

Får du rett mann på jobben, så blir dere enige om noe greit tenker jeg.  

Link to post

@toholthe Jeg aner virkelig ikke - jeg er i båten nå, og det står ingenting på den annet enn tall som etter et google søk henviser til materialkvalitet.

 

Men siden du spurte, så sjekket jeg med forrige eier nå ikveld, og han sa at dette var noe han som kjøpte båten ny sannsynligvis fikk montert av Bavaria Båt Norge. Du kunne jo ha kontaktet de og forespurt. Send meg en PM dersom du trenger ytterligere detaljer. Lastet opp et nytt bilde av den

Ankerspill.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
On 5/14/2024 at 11:25 PM, Seilars said:

Får du rett mann på jobben, så blir dere enige om noe greit tenker jeg.  

 

Jeg har funnet rett mann. Vi får prøve å dokumentere litt underveis slik at denne tråden kanskje kan bli nyttig for andre seilere :-) 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
  • 3 uker senere...
Seilars skrev On 12.5.2024 at 23.18:

Men jeg tror nok at du gjør lurt i å forsterke akterspeilet.  Moderne seilbåter er ikke laget for å ha winsj akter, så her bør man forsterke slik at kreftene fordeles over ett større område. Det gjelder også ankerrulle/arm.   Ei kjettingkasse som alt vann og søl havner i sammen med kjettingen er også nødvendig. Alt dette synest jeg bør gjøres uavhengig av om du bygger om til kjetting eller ikke. Er ikke spesielt imponerende det arbeidet som bildene viser av winsj montasjen akter.  

 

Som nevnt over har jeg lovet @dennrick i å bistå med å installere ny vinsj, mot at jeg arver den gamle for en rimelig penge 🙂 

 

Vi har hatt en tett dialog siden siste post i denne tråden, med utveksling av bilder, og eposter og telefonsamtaler for å komme fram til en løsning vi begge har tro på. Detaljerte bilder, skisser og maler har blitt utvekslet, og vi er godt i gang med å prefabrikere alle deler som trengs til jobben. 

 

Godt inspirert av sitatet fra @Seilars over her vil akterspeilet bli forsterket med plater før den nye vinsjen blir satt inn. Vi diskuterte litt fram og tilbake hva slags materiale som vil være ideelt å bruke til dette, og landet på at ei solid glassfiberplate vil være et godt valg. I motsetning til stål eller aluminium er den lett å lime og få god heft, samtidig som at den har god spenst, og er ikke duktil. 

 

Glasset fra et gammelt vindu ble støpebord for å framstille glassfiberplate. Det ble også laget en enkel form for å støpe en ulikebeinet vinkel. 

20240604_210507.jpg.7b9f2563cac97994531c644202924f82.jpg

 

Tilpassing av glassfibermatter. Det første laget er allerede lagt.

20240605_210426.jpg.afcc81a0d1db36224e06156928806755.jpg

 

Og her er det ferdig støpt. Det ble 10 lag 450g matte på plata, og litt mer på vinkelen. 

20240606_001322.jpg.c56f1e31f85e68f62929b05bec9dfe56.jpg

 

Så var det avforming og renkapping. Plata ble ca 9-10mm tykk, så den blir nok solid og fin å stive opp med.

20240606_163319.jpg.bd1e461954a9486c2f1d3e13b56de538.jpg

 

Litt mer har også blitt gjort, fortsettelse følger i morgen. Nå må jeg ut i garasjen og sveise litt på nye septiktanken jeg skal ha inn i Viksunden 🙂

Link to post

Glassfiber må vel være det mest perfekte for å øke styrken i en  glassfiberbåt.  Artig å se at dere gjør en så god jobb.  Med overvekt av altfor svake ankrings systemer på slike båter, så skal det bli artig å følge med på hvordan brukeropplevelsen av denne nye winsjpakka blir.  Jeg tror det blir en veldig positiv opplevelse i værsystemer som blir stadig mer utfordrende å forutse.  

Link to post

Som nevnt er planen nå å bruke glassfiberplate som forsterkning bak både vinsjen og ankerrulla. Plata er bare støpt, den blir tilskjært når vi får demontert og får adkomst til å lage gode maler. 

 

Enkelte utfordringer dukket imidlertid opp i forberedelsene. En av disse er at det er en fordypning der braketten til ankerrulla er skrudd. Eller for å si det på en annen måte, det er forhøyninger på hver side. Aluminiumsplata på bildet er lagt på innsiden av rulla. Legg merke til at det bare er fire skruer som går tvers gjennom. Den siste er bare skrudd inn i forhøyningen på styrbord side...

19.Strrelseforsterkninginnvendigankerrulle.jpg.44df5419282eef3eaba5ac27ecdb2e88.jpg

 

Løsningen på det blir å fore ut med en kraftig 30mm kryssfinerplate, deretter blir det lagt en glassfiberplate over denne som går ut på sidene.

 

her er det tilpassing av kryssfiner etter mal fra reder. Tykkelsen er forskjellig i alle hjørner, og varierer fra 20-35mm. Når plata er ferdig tilpasset blir den presset inn mot speilet med en raus klatt langtrådet glassfibersparkel. Den vil fylle ut alle hulrom, og sørger for at vi får full kontakt mellom plata og laminatet i speilet. Kunne også brukt fugemasse til dette, men den har for lang herdetid. Sparkelmassen blir helt hard på kort tid. 

20240603_230538.jpg.2d0f42d22e3c7bb54d4db04335ef7b4f.jpg

 

20240603_230439.jpg.1fe40e5cc4467d4bc6739d5e3b47797a.jpg

 

20240603_232340.jpg.9f66c6ba5abc8e4342cc330fc0c41241.jpg

 

Her er finerplata tilpasset etter beste evne, og glassfiberproduktene er renskjært og slipt.

20240606_180130.jpg.aaca5bacad0483cd7fec35452c2fd939.jpg

 

En annen forbedring vi har tenkt å gjøre er å bytte ut den D-ringen der vaieren som holder rulla er festet med en mer solid brakett. D-ringen er skrudd med tre M5 skruer, og den virker litt veik. En ny brakett måtte derfor fremdeles i Komodos rotebule 😄

 

Ei 8mm plate ble kappet til med vinkelsliper. Den var varmvalset og veldig ru i overflaten, så jeg fikk en kompis til å planfrese den. En 12mm sjakkel fra Biltema skulle få æren av å bli bøyle.

20240531_172320.jpg.6ee8cb64a7fcec2cdcfdb1b854e4b294.jpg

 

Etternitidig oppmerking for å få nøyaktig senteravstand slik at sjakkelen skulle passe ble det boret og forsenket. Plata ble polert før boring, så jeg la messingshims mellom bakkene for å ikke få merker. 

20240601_144501.jpg.80dbe0bb10107c3a2682bed2bf7b0237.jpg

 

Klart for sveising. Laget gode fuger for å få solide sveiser. Smeltet først bare bunn av fugene med tig-en, og la deretter på to strenger til. 

20240601_150703.jpg.420bd1bdbffc04fdd17d576c2664e7e1.jpg

 

20240601_152608.jpg.a81527b3c40fe121f358d745c6d85c56.jpg

 

Ferdig sveiset på begge sider. 

20240601_151513.jpg.952cf9aa439300b35b9be9f3fbd1e415.jpg

 

Og ferig slipt og polert. Denne blir skrudd med M8 gjennomgående skruer, og forsterket på innsiden med glassfibervinkelen fra bildene over.

20240601_175339.jpg.00d5643c41a0296c0669290a03a0e3af.jpg

 

Et tredje dilemma var den midterste braketten som kan ses på akterspeilet (se tidligere bilder av utsiden av speilet). Altså den braketten som er mellom vinsjen og D-ringen. Den er antagelig bare et anlegg som ankeret skal stoppe mot. Den er skrudd med fire gjennomgående M8 skruer, men to av disse vil komme i konflikt med glassfibervinkelen som skal limes inn. Vi ble derfor enige om å fjerne disse to skruene, og bare sette inn to karosseriskruer. 

 

Det er imidlertid ikke mulig å få tak i karosseriskruer som har unbrako-senkhode. Rederen mente det burde gå an å leve med at det ble satt inn to vanlige senkeskruer der, men undertegnede var ikke helt enig i det. To syrefaste 8mm treskruer fikk derfor lov til å bytte hode med to M8 maskinskruer, så får vi se hvordan det passer 🙂

20240606_190107.jpg.8cd3883d969d6ce8c82a86a66d61209b.jpg

 

20240606_191217.jpg.184fe2a32214ab4101ed5d86ca4a9ddc.jpg

 

20240606_202151.jpg.bccb95a1dfab2e38893ba615dddf48ae.jpg

 

20240606_202202.jpg.a5a079ceb9c50875ef63c9d5c805f808.jpg

 

Det ble også laget en solid brakett som skal skrus fast inne i båten. Her skal enden på kjettingen sjakles fast, evt knytes fast med et tau som kan kappes. Denne blir ikke synlig, så den ble bare grovsveiset i full fart.

20240601_164722.jpg.382351a814f58433dd16ed173a36910e.jpg

 

20240601_180141.jpg.7ccacd7fb3adf992fb61891ee162153d.jpg

 

 

‐-‐----------

 

Seilars skrev On 12.5.2024 at 23.18:

Ei kjettingkasse som alt vann og søl havner i sammen med kjettingen er også nødvendig. Alt dette synest jeg bør gjøres uavhengig av om du bygger om til kjetting eller ikke.

 

Har du tenkt noe mer på dette @dennrick?

 

Link to post
dennrick skrev On 17.5.2024 at 0.24:

Jeg har funnet rett mann. Vi får prøve å dokumentere litt underveis slik at denne tråden kanskje kan bli nyttig for andre seilere :-) 

 

Det har du definitivt.  Det ser ut som om dere driver med NM i ankerwinsj.  Dette kommer til å bli en super installasjon.  Ikke bare blir det en veldig riktig anker løsning, det blir også teknisk i toppen av eliteserien. 

Link to post
Sitat
  • En annen forbedring vi har tenkt å gjøre er å bytte ut den D-ringen der vaieren som holder rulla er festet med en mer solid brakett. D-ringen er skrudd med tre M5 skruer, og den virker litt veik. En ny brakett måtte derfor fremdeles i Komodos rotebule 😄 
  • Ankerspill.jpg
  •  

Er tanken å sløyfe den stoppebolten i braketten, og legge hele lasten på vaieren?  Egentlig burde det vel vært to vaiere i  V form, for å ta opp sidekrefter bedre.  Men det blir jo bra styrke sideveis nå. Jeg tror jeg ville byttet  vaieren til en innspleiset Dyneema stropp, siden den ligger slakk inntil skroget. Og kan få et bra rykk hvis anker og arm slippes ned. 

Link to post
2 hours ago, Seilars said:

 

Det ser ut som om dere driver med NM i ankerwinsj. 

 

Ja, dette har virkelig blitt et artig prosjekt! Og som jeg nevnte for @Komodo igår, så syntes jeg det er veldig gøy å oppleve så mye kunnskap som han har, gode ideer til løsninger og godt håndverk! Gode diskusjoner har vi hatt underveis og det er mye å lære for meg som ikke er veldig kjent med f.eks glassfiberarbeid. Uten denne hjelpen, så hadde det ikke vært mulig å få dette til selv på samme måte. Så her er jeg utrolig takknemlig for at vi "fant hverandre" på denne tråden. Det hadde nok heller ikke blitt like bra som det nå blir på et verksted. Dog har det nok gått med mer tid for Komodo i planlegging, innkjøp og prefabrikkering enn vi hadde trodd i begynnelsen, men en god løsning og "ny" brukt vinsj til Komodo vil nok veie opp for innsatsen. Selv har jeg så langt tatt bilder, målt og laget maler i kartongpapp ut ifra det vi har diskutert, og så får vi håpe at disse er tilnærmet på korrekte mål når vi starter innstallasjonsjobben. Vi har begge tro på at dette kommer til å bli en god og bunnsolid innstallasjon når vi blir ferdige. Ankerrulla får en solid forsterkning som vil tåle mer sideveis krefter, og infestingen til vinsjen vil også få en god forsterkning på innsiden av akterspeilet. Erstatteren for d-ringen kommer også til å sitte dønn fast, og jeg tror den kommer til å ta seg bra ut på akterspeilet. Det er jo rene smykket, ref bildet som Komodo la ut over:smiley:

 

Valgt løsning ble da en Quick kjettingvinsj (1200W) for 10mm kjetting, og den skal mates med 50m, og betjene et nytt Rockna på 25 Kg. Kjettingen vil vel veie oppunder 140 kg om jeg husker rett. Seatronic har vært meget behjelpelige med valg av utstyr også, og med raske svar på mail. Desverre var ikke vinsjen på lager, og i skrivende stund gikk håpet ut om at den skulle ankomme fra Italia denne uken. Slik vi har tenkt, så håper vi det bare skal være å skru ut tau-vinsjen og sette inn kjetting vinsjen og gjenbruke øvrige elektronikk. Ny elektronikk som er i bestilling blir da med tau-vinsjen over i Viksunden. Forhåpentligvis kommer alt på lager over helgen, og så blir det tur over til Hvaler fra Tjøme der vi vil jobbe sammen. Er nok nødvendig å være to mann.

 

Vi har diskutert den stoppebolten @J-Å. Vi har kalt den tverrligger enn så lenge. Slik innstallasjonen er idag, så ligger nesten all vekt på den later det til - wiren er ikke helt stram. Det later til å være en litt tvilsom løsning med dagens innfesting av ankerrulla. Vi har luftet spørsmålet om å fjerne tverrliggeren, for den sitter med skruer, men akkurat nå ble jeg usikker på om vi har konkludert endelig med det og la wiren ta kreftene. Jeg ser poenget ditt med at wiren kan irritere gelcoaten når rulla er vippet opp :smiley:

 

Komodo: Kjettingkasse ja - jeg har tenkt litt, og ser for meg en solid kasse (plast?), som ikke er altfor høy. Jeg har en hjemme som jeg skal inspisere etterpå, men mistenker at den er litt for stor - og høy. Også lurer jeg på om kjettingen vil trenge en slags rampe ned i kassa den kan skli ned på og som vil gjøre det umulig for den å havne på utsiden av kassen. Idag havner ca halvparten av blytauet utenfor bøtta som står der. Drenering tror jeg kan bli vanskelig, men det kan være en mulighet under gulvet som den forrige eieren snekret nede i "kjelleren".

 

(Edit: i baugen oppgraderer jeg til Vulcan 33 Kg og Wichard 10mm sjakkel. I bestilling det også. Svivelen fjerner jeg)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...