Jump to content

Anker akterut. Blytau eller kjetting? 42 fot, 13 tonn. Prosjekttråd.


dennrick

Recommended Posts

Seilars skrev for 2 timer siden:

Det har du definitivt.  Det ser ut som om dere driver med NM i ankerwinsj.  Dette kommer til å bli en super installasjon.   

Ja, jeg har også klokketro på at dette blir bra 👍 

Kan også bekrefte som @dennrick skriver at vi har funnet en god tone, og i tillegg er det flere matcher både i alder, interesser og utdannelse, så vi har mye å snakke om! 

 

 

J-Å skrev for 1 time siden:

Er tanken å sløyfe den stoppebolten i braketten, og legge hele lasten på vaieren? 

Nå har jo allerede dennrick svart på dette, men for min del ser jeg liten vits i å beholde den. Er redd den kan gjøre større skade enn nytte. Dersom den skal ta opp en stor kraft blir det et voldsomt bøyemoment i akterspeilet, for den rulla stikker jo ganske langt ut! Ved å la vaieren ta opp lasten blir det ikkw noe bøyemoment fra vertikale krefter, kun trykkrefter mot speilet. Et bøyemoment vil kun oppstå fra horisontale krefter, og det er det vi har lagt til grunn for den forsterkningen vi gjør. Det er alltid forskjellige måter å gjøre ting på, men det er slik vi har tenkt. 

 

J-Å skrev for 1 time siden:

Egentlig burde det vel vært to vaiere i  V form, for å ta opp sidekrefter bedre.  Men det blir jo bra styrke sideveis nå. 

Hvis du skal ta opp sidekrefter må i tilfelle de vaierene gå veldig langt ut på siden. Det tror jeg blir vanskelig å få til. Jeg tror sidekreftene må tas opp av rulla. Utfordringen blir bøyemomentet i akterspeilet, men den veien er rulla stiv, så sånn må det nesten bli. Det er nettopp derfor vi kommer til å legge mye i å stive opp på innsiden her. 

 

Bildet under viser grovt hvordan vi har tenkt å forsterke. Aluplata blir erstattet av den kryssfinerplata som jeg la ut bilder av lenger opp. Denne er 30mm tykk. Alle ujevnheter blir fylt opp med langtrådet glassfibersparkel (har kjøpt inn fire bokser). Deretter blir det lagt en 10mm glassfiberplate over hele området slik strekene viser. Også her blir alle hulrom og ujevnheter fyllt opp med sparkel. Til slutt blir ankerrulla skrudd med lange gjennomgående skruer og mutter på innsiden. Dette bør bli vesentlig mer solid enn slik det er i dag. Det er i alle fall planen, så får vi se hva vi får til :smiley:

21.Kommentarerpbildenr19.jpg.a3addb508c77bace13497b3c569517eb.jpg

 

 

J-Å skrev for 1 time siden:

Jeg tror jeg ville byttet  vaieren til en innspleiset Dyneema stropp, siden den ligger slakk inntil skroget. Og kan få et bra rykk hvis anker og arm slippes ned. 

Godt forslag 👍 Men Dyneema har jeg lite erfaring med. Er det bedre enn vaier? Og tåler den sollys?

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Uten denne hjelpen, så hadde det ikke vært mulig å få dette til selv på samme måte. Så her er jeg utrolig takknemlig for at vi "fant hverandre" på denne tråden. Det hadde nok heller ikke blitt like bra som det nå blir på et verksted.

Baatplassen vet du :flag_bp: Men ja, jeg står for det jeg sa om å sette bort slikt til et verksted. Man kan selvfølgelig kjøpe seg ut av alt, og betaler man nok kan man involvere flere. Men jeg ser ikke for meg at man hadde fått til en like tett kommunikasjon, diskusjon og oppfølging fra et verksted som det vi har her inne på forumet. Som du nevnte på telefon dennrick, du skriver en epost med fem spørsmål, og er du heldig så svarer de på tre av dem :lol: Når flere legger hodet i bløt kan det komme opp mange gode forslag. Setter man slikt bort til et verksted, så velger de nok en del kjappe løsninger for å klare å gjøre dette for en overkommelig pris.

 

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Erstatteren for d-ringen kommer også til å sitte dønn fast, og jeg tror den kommer til å ta seg bra ut på akterspeilet. 

Ja, tror også denne blir solid. Men én ting er at braketten blir sterk, en annen ting er hva akterspeilet tåler 

 

Etter mye avveininger falt vi som tidligere nevnt på å lage en glassfibervinkel til å forsterke bak her. Denne vil bli limt inn mot akterspeilet og skottet midt i bildet. De tre skruene på bildet er baksiden av D-ringen. Ledningen er til akterlandterna, den tror jeg vi må flytte. Den ligger dessuten nesten helt ned på kabelaret på vinsjen på baksiden av dette skottet. Kan bli en utfordring å rengjøre for å lime her inne, men vi får se hva vi får til. Mot skottet tror jeg kanskje det er best å lime med fugemasse, ikke glassfibersparkel. Hva tror du @dennrick, klarer vi å skru vinkel mot skottet også? 

IMG_20240607_183448.jpg.03647e5e1fd834c1cba5fca66577f014.jpg

 

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Valgt løsning ble da en Quick kjettingvinsj (1200W) for 10mm kjetting, og den skal mates med 50m, og betjene et nytt Rockna på 25 Kg.

Her det vel kanskje verd å nevne at det gamle ankeret kun var på 15kg, ikke 20. Fra 15kg bruce med blytau til 25kg Rocna med 10mm kjetting, det blir litt av en oppgradering!

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Slik vi har tenkt, så håper vi det bare skal være å skru ut tau-vinsjen og sette inn kjetting vinsjen og gjenbruke øvrige elektronikk. Ny elektronikk som er i bestilling blir da med tau-vinsjen over i Viksunden.

Må si jeg gleder meg til dette, det blir en god oppgradering for oss 😄👍

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Komodo: Kjettingkasse ja - jeg har tenkt litt, og ser for meg en solid kasse (plast?), som ikke er altfor høy. Jeg har en hjemme som jeg skal inspisere etterpå, men mistenker at den er litt for stor - og høy. Også lurer jeg på om kjettingen vil trenge en slags rampe ned i kassa den kan skli ned på og som vil gjøre det umulig for den å havne på utsiden av kassen. Idag havner ca halvparten av blytauet utenfor bøtta som står der.

Ja, plastkasse blir bra 👍 Men sørg for å få tak i noe solid, og den bør ha god drenering eller perforert bunn, slik at kjettingen ikke blir liggende i vann. Alternativt kan du ha tett bunn og en skottnippel for å få ut vannet. I tillegg kan du lage ei perforert plate og legge i bunnen, da sikrer du at nederste del av kjettingen ligger tørt. For å illustrere hva jeg mener kan du klikke deg inn på "Dracotråden" om min ombygging av Draco til jolle, og gå tilbake til der jeg lagde benk med luke framme. Der lagde jeg ei slik plate som jeg la i bunn.

Du har jo god fallhøyde så jeg regner med at du har bestilt galvanisert kjetting? Det at tauet havner utenfor kassa sliter vi også med. Vi har ei melkekasse som tauet ligger i. Men med kjetting blir nok det problemet borte, den ramler stort sett rett ned. 

En løsning på den rampa som du nevner kan være et rør av svart PVC, tenker da på den slagfaste typen, evt. PE. Den vil også dempe lyden i båten. 

 

Link to post
2 hours ago, Komodo said:

Etter mye avveininger falt vi som tidligere nevnt på å lage en glassfibervinkel til å forsterke bak her. Denne vil bli limt inn mot akterspeilet og skottet midt i bildet. De tre skruene på bildet er baksiden av D-ringen. Ledningen er til akterlandterna, den tror jeg vi må flytte. Den ligger dessuten nesten helt ned på kabelaret på vinsjen på baksiden av dette skottet. Kan bli en utfordring å rengjøre for å lime her inne, men vi får se hva vi får til. Mot skottet tror jeg kanskje det er best å lime med fugemasse, ikke glassfibersparkel. Hva tror du @dennrick, klarer vi å skru vinkel mot skottet også? 

IMG_20240607_183448.jpg.03647e5e1fd834c1cba5fca66577f014.jpg

 

 

Her det vel kanskje verd å nevne at det gamle ankeret kun var på 15kg, ikke 20. Fra 15kg bruce med blytau til 25kg Rocna med 10mm kjetting, det blir litt av en oppgradering!

 

Ja, plastkasse blir bra 👍 Men sørg for å få tak i noe solid, og den bør ha god drenering eller perforert bunn, slik at kjettingen ikke blir liggende i vann. Alternativt kan du ha tett bunn og en skottnippel for å få ut vannet. I tillegg kan du lage ei perforert plate og legge i bunnen, da sikrer du at nederste del av kjettingen ligger tørt. For å illustrere hva jeg mener kan du klikke deg inn på "Dracotråden" om min ombygging av Draco til jolle, og gå tilbake til der jeg lagde benk med luke framme. Der lagde jeg ei slik plate som jeg la i bunn.

Du har jo god fallhøyde så jeg regner med at du har bestilt galvanisert kjetting? Det at tauet havner utenfor kassa sliter vi også med. Vi har ei melkekasse som tauet ligger i. Men med kjetting blir nok det problemet borte, den ramler stort sett rett ned. 

En løsning på den rampa som du nevner kan være et rør av svart PVC, tenker da på den slagfaste typen, evt. PE. Den vil også dempe lyden i båten. 

 

Jeg mener det er mulig å skru inn i skottet. Det er ingenting bak der. Jeg er dog usikker på tykkelsen. En liten alu-plate bak der også?

 

Om oppgraderingen, så tror jeg den blir vesentlig! I motorbåten oppgraderte vi fra 15 kg Bruce til 20 kg Rockna, 8mm kjetting. Jeg følte meg trygg overalt. Og nå øker vi på litt til 25 + større areal, antar jeg + 10mm kjetting. Så nå kommer det 20 Kg Delta i syrefast og 15 Kg Bruce i syrefast til salgs på FINN, med mindre noen melder sin interesse her (om det er lov å skrive her).

 

En perforert bunn er en god ide. Litt rart med Bavaria båter. Både i motorbåten og i seilbåten, så er dreneringen over bunnen av der hvor kjettingen ligger i baugen, så den ligger alltid i vann. Joda, det kan nok tørke opp der nede dersom man holder baugluka åpen. Men hver gang ved overfylling av vanntanken, så havner vannet der nede igjen og drukner bunnen av kjettingklasen. Jeg skal se på løsninger i baugen. Da jeg skulle legge en svær kalkun i saltlake til nyttårsaften, så kjøpte jeg en stor vaskebøtte på Biltema med en perforert bunn. Slike kan jeg legge i bunnen av ankerbrønnen i baugen. De var ikke så dyre heller. Jeg får finne en løsning på dette med kasse akterut. Jepp - jeg har bestilt galvanisert. Det ble et lite tårn under vinsjen i motorbåten. Men lite vann. Men spruten griset til mye greier med saltvann og fremskyndet korrosjon på noe utstyr. Jeg tror det er like mye høyde i seilbåten som i motorbåten. Skottnippel så genialt ut: Kan jo da evt drenere ned i en flaske eller noe ?

 

Et snapshot her av bilder Komodo jeg jeg har delt, kommentert, printet, og målsatt. Å montere ankervinsj i seilbåt er ikke bare å montere ankervinsj. Det er mye å tenke på. Så takk igjen til Komodo og dere andre som har bidratt, spesielt har @Seilars hatt inspirerende input.

 

Kom gjerne med flere tips, slik at vi sikrer at ankervinsjmontasjen i denne seilbåten vinner NM ! :lol:

 

image.png.2f656d9ad67d5b425ca37ddc43c66664.png

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 1 time siden:

Jeg mener det er mulig å skru inn i skottet. Det er ingenting bak der. Jeg er dog usikker på tykkelsen. En liten alu-plate bak der også?

Da satser vi på det. Jeg kan skjære til ei plate i sjøvannsbestandig alu som vi kan legge på baksiden. Bør holde med M6 der.

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Så nå kommer det 20 Kg Delta i syrefast og 15 Kg Bruce i syrefast til salgs på FINN, med mindre noen melder sin interesse her (om det er lov å skrive her).

Du får polere dem opp så de skinner, da blir du kvitt dem 👍 Det er helt sikkert mange med skålanker, Engbo osv som sikler på de der :yesnod:

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Jeg får finne en løsning på dette med kasse akterut.

Vi har rett og slett ei melkekasse til tauet vårt. Du vet, de blå plastkassene som vi fikk skolemelk i da vi var små. Den er perforert i bunn, så tauet blir alltid drenert. 

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Skottnippel så genialt ut: Kan jo da evt drenere ned i en flaske eller noe ?

Jeg tenkte egentlig at det kunne gå en slange fra den nippelen og rett ut i en skroggjennomføring. Men det forutsetter jo at bunnen på kassa kommer over vannlinja, så det går kanskje ikke? Et alternativ er jo at vannet ledes til en liten beholder der du plasserer ei lita pumpe med nivåbryter. Det bør fungere, men drar jo med seg et vedlikeholdspunkt til i form av rengjøring osv. Men det er jo litt viktig at du får ut vannsølet for å unngå fukt, lukt osv. Vi har ikke en god løsning på det hos oss. 

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Et snapshot her av bilder Komodo jeg jeg har delt, kommentert, printet, og målsatt. Å montere ankervinsj i seilbåt er ikke bare å montere ankervinsj. Det er mye å tenke på.

:lol:

Ja, det har blitt noen timer med planlegging nå :yesnod: Det er sikkert mange som kunne løst dette kjappere og enklere, men når du bruker så mye penger på å oppgradere dette, så er det jo deilig å få på plass de små detaljene slik at du blir helt fornøyd til slutt. Og da blir det jo litt fram og tilbake. 

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Så takk igjen til Komodo og dere andre som har bidratt, spesielt har @Seilars hatt inspirerende input.

Bare hyggelig det vet du, det er jo det bp er til for :thumbsup:

 

dennrick skrev for 1 time siden:

Kom gjerne med flere tips, slik at vi sikrer at ankervinsjmontasjen i denne seilbåten vinner NM ! :lol:

NM i ankervinsj ja :lol:

 

Link to post
dennrick skrev for 17 timer siden:

Så takk igjen til Komodo og dere andre som har bidratt, spesielt har @Seilars hatt inspirerende input.

 

Det som er artig er at alle mine dårlige erfaringer fra original montert winsj, og kunnskap tilegnet over flere forsøk på å finne en god nok løsning, er noe som du nå ser ut til å løse i en operasjon, og på mesterlig vis.  For oss har det blitt en revolusjon å  kunne grave ned ett moderne anker skikkelig i mudderet, for så å erfare at båten sitter ekstremt godt. Noen ganger så godt at du skal være forsiktig når du tar det opp. Vi legger oss normalt i posisjon rett over ankeret, og bruker litt tid der slik at vi ikke belaster rulla for mye.  Er det stille vær, så setter vi motoren rolig i forover, først i korte perioder, mens vi er rett over ankeret med stram kjetting. Da jobber man ankeret skånsomt rett opp med siget i båten.  Det jeg også har erfart med rocna akter, er at ankeret svømmer veldig fint om man vil rense det på vei ut fra havn. Da lar vi ankeret og litt kjetting være i vannet mens båten går på tomgang forover.  Så kjører vi det inn i rulla mens vi er på vei ut av havna, rent og fritt for mudder. Det er verdt å se om en slik innkjøringsmetode går på din rulle, for det er veldig kjekt å alltid ha rent anker uten vaskejobb/ masse mudder i kjettingkassa.  Du ser jo ut til å få god styrke i rulla, og det trenger du når 25 kilo med rocna har gravd seg skikkelig ned.

Link to post
8 hours ago, Seilars said:

 

Det som er artig er at alle mine dårlige erfaringer fra original montert winsj, og kunnskap tilegnet over flere forsøk på å finne en god nok løsning, er noe som du nå ser ut til å løse i en operasjon, og på mesterlig vis.

Takk - løsningene vi går for her er takket være @Komodo :smiley: Kjenner igjen det du sier. Har ofte og sakte manøvrert avgårde med Rocnaen i vannet i motorbåten. Folk har hoiet fra land. Etter en uthavn der sjøgress hadde årsmøte, så tenkte at det trengte litt ekstra vask. Så glemte jeg det og dro motorbåten opp i 27 knop. Det var et vilt syn å se ankeret en meter oppe i lufta.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 12 timer siden:

Takk - løsningene vi går for her er takket være @Komodo :smiley: 

Veldig generøst sagt dennrick, men disse løsningene har vi pønsket ut i fellesskap :wink:

Disclaimer; jeg ønsker heller ikke å sitte med alt ansvar dersom dette blir total fiasko :giggle:

 

dennrick skrev for 12 timer siden:

Etter en uthavn der sjøgress hadde årsmøte, så tenkte at det trengte litt ekstra vask. Så glemte jeg det og dro motorbåten opp i 27 knop. Det var et vilt syn å se ankeret en meter oppe i lufta.

Ha ha, skulle likt å vært flue på veggen der da :lol:

 

Seilars skrev 1 time siden:

Du må ikke avslutte denne tråden når dere er ferdige med prosjektet deres, men sørge for å dele erfaringen med opplevd forskjell på bly og kjetting. Det er jo mange som lurer på akkurat det, ...

Vi har snakket litt om dette, og litt av årsaken til at jeg pleier å beskrive veldig detaljert i slike tråder er for at andre som vurderer det samme skal slippe å finne opp kruttet på nytt. Hvis det vi gjør blir vellykket, kan heller nestemann perfeksjonere videre derfra. På samme måte bør det jo være veldig interessant for mange å få høre hvordan det blir med det nye, grovere ankringsutstyret i hekken. Begrensningen blir vel mangelen på en kvantitativ sammenligning.

Link to post
Komodo skrev for 19 timer siden:

På samme måte bør det jo være veldig interessant for mange å få høre hvordan det blir med det nye, grovere ankringsutstyret i hekken.

 

Ja, jeg tror mange som sliter med det samme vil synest at det er interessant å lese om erfaringen ved bruk.  At ikke så mange har foretatt ett slikt tau til kjetting bytte på tung båt gjør det bare mer interessant.  Personlig så lurer jeg på hvorfor profesjonelle monterer tau winsj og 15 kilo bruce kopi på en 13 tonns turseiler.  Etter en sesong med kjetting, så tror jeg nok @dennrick lurer på det samme. 

 

For egen del, så er jeg litt nysgjerrig på tyngden i 10mm kjetting, og hvordan den med sin vekt vil fungere når man spenner den mot ett tre eller en fast bolt på land.  På vår båt (8,5 tonn) er det 50 meter med 8mm, og den veier 1,35 kilo pr. meter. Når den strammes helt inn, og ut igjen ca. 50 cm, så ligger vi mot land med en forspenning på ca. 100 kilo. Da kan ikke båten dunke iland før kjettingen har nådd omtrent sin maksimale lengde og belastes med mer enn ankerfestet holder. Vel og merke dersom jeg har mer enn  50 cm klaring til land.   Disse tallene har jeg fra en gammel tråd der @Stradivarius regnet på hvordan en kjetting oppfører seg ved 4x dybden med 44 meter kjetting ute og kjettingvekt 1,35 kilo pr. meter.  Ved 10mm er imidlertid kjettingvekten 2,2 kilo pr. meter.  Det jeg er nysgjerrig på er hvor mye mer 10mm kjetting vil kunne strekke seg om man forspenner med ca. 100 kilo.  Det ekstra den kan strekke seg ved mer enn 100 kilos kraft, er den minimale avstanden det kan være lurt å ha i klaring til land.  Man vil jo kunne måle seg frem til dette og finne sine ankrings metoder, men jeg synest det er veldig artig å se at regnestykkene til Stradivarius samsvarer med mine erfaringer.  Så her kan dennrick teste litt og oppleve at tau og kjetting oppleves veldig ulikt når man snakker om en tyngre kjetting spent mot ett fast punkt på land, og ikke båt på svai.  Jeg håper den maksimale kraften winsjen klarer før den stopper, ikke utgjør mer ekstra kjetting inn enn den avstanden som det kan være aktuelt å ha i avstand til land.  Slike erfaringer vil jo også påvirkes av hvor mye overheng båten har i baugen, og om det er en god baugstige der som gir litt avstand ved lave svaberg. 

Link to post

Prosjekttråder fortjener oppdateringer. En skuffende nyhet fra Seatronic idag at den nye vinsjen "blir med på varebilen fra Quick idag" (dvs 11.06).  Det kan høres lovende ut, men det er det ikke. Quick ligger i Italia. Det var også kjedelig å høre dette siden vi hadde planlagt jobben i slutten av denne uken på bakgrunn av tidligere info fra Seatronic. Så da går det nok 7-10 dager før vi får startet (kanskje i beste fall).

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Tok turen fra Drammen til Seatronic idag. Nå er det to storslagne og nye parkeringskroker i hus :lol: Rockna på 25 akterut, og Vulcan 33 i baugen. De tok hele bagasjerommet i bilen. Det er helt vilt hvor store de er sammenliknet med det jeg har på båten idag (20 Kg Delta forut og 15 Kg Bruce akterut). La selvsagt en fyrstikkeske på det ene.  Det blir 1,4m2 og 1,7m2 "stopping force" i tillegg til vekten. En vesentlig oppgradering. Tror dette blir bra! 120 Kg med 10mm kjetting ligger fortsatt i bilen. Takk for handelen idag @Benji005

 

Når jeg ser ankrene ligger her inne, så får jeg en følelse lik den da jeg tok med to stk kulefendere hjem for å rense de med Wipe&Shine fra Maritim. Etter å ha brukt timesvis på å finne noe som funker, inklusive det å helle bensin på og tenne på, så er dette produktet det eneste jeg har funnet som renser fendere. Men tilbake til følelsen om størrelse: De to fenderne er store. Måtte bruke henger for å frakte de. På båten ser de bittesmå ut.

 

Jeg tipper det blir slik med ankrene også. Men nå kommer st. hans helgen fort @Komodo. Krysser fingre for en rask trailersjåfør som ikke har så mange stopp underveis.

27 Nye ankre.jpg

28 Nye ankre.jpg

29 Nye ankre.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Blir gull dette her @dennrick :thumbsup: 

 

De ankerene ser jo ganske røslige ut, hadde vært moro å sett den 15kg brucekopien ved siden av disse to. Det kommer til å bli en veldig god oppgradering fra tau og 15kg bruce, til 10mm kjetting og 25kg Rocna. Vi snakker vel egentlig her om to forskjellige verdener. Den utrusningen du har hatt i hekken der er nok mest beregnet for litt overnattinger på godværsdager når det er stabilt høytrykk og gode meldinger. 

 

Ps, har ordnet med et alternativt sted å ligge tilfelle det er opptatt på gjesteplassene her nede når du kommer. Mer om det siden.

Link to post
6 hours ago, Komodo said:

De ankerene ser jo ganske røslige ut, hadde vært moro å sett den 15kg brucekopien ved siden av disse to.

Det artige er at det får vi til, så det får vi ta et bilde av :smiley:

 

Åpnet dokumentasjonen som fulgte med Vulcan ankret idag. Det er artig med leverandører med selvtillitt, som leverer kvalitetsprodukter og som legger ved "noe ekstra" (som jeg likevel kan lese på nettet). Her fulgte det altså med en liten plansje av plast. Den ene siden inneholder Sizing Guidelines, og den andre noe mer generell, men spesifikt om hvordan de har tenkt når de har utformet Sizing Guidelines - nemlig konservativt. Det betyr vel at jeg er i nærheten av overkill nå, og det er jeg godt fornøyd med.

 

Har klusset litt på plansjen, og konklusjonen med 20Kg Delta forut og 15 Kg Bruce akterut, med en 13m båt på 13 tonn, er vel at det var på høy tid at denne oppgraderingen kom på plass. Antatt at Rockna og Vulcan er bedre enn de nevnte ankrene, så blir jo bildet med det som sitter på båten nå, verre, altså, ikke til å stole på.

Rocna 1.jpg

Rocna 2.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Imponert over hvor mye seriøse vurderinger og jobb dere legger i dette.

 

Vi hadde 23 kg engbo bak på vår Marex og mistet ofte feste. Jeg tok noen runder i havna og så at det ofte hang 15 kg Bruce på seilbåter opp til samme størrelse som du har @dennrick

Så da ble det 15 kg brucekopi på oss også og det var veldig bra oppgradering på vår båt. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
dennrick skrev for 6 timer siden:

, men spesifikt om hvordan de har tenkt når de har utformet Sizing Guidelines - nemlig konservativt. Det betyr vel at jeg er i nærheten av overkill nå, og det er jeg godt fornøyd med.

 

Har klusset litt på plansjen, og konklusjonen med 20Kg Delta forut og 15 Kg Bruce akterut, med en 13m båt på 13 tonn, er vel at det var på høy tid at denne oppgraderingen kom på plass.

 

Hmm, ut fra de plansjene ser det i alle fall ut som om vi er greit skodd med en 25kg Rocnakopi på vår Viksund som er 9 meter og 4-5 tonn 😅😆

Link to post

Planen @Komodo og jeg har lagt er iferd med å møte oppstart :smiley: Bagasjerommet i bilen er lastet med 178 kg ankringsutstyr, og imorgen drar jeg fra Drammen til båten for å få dette ombord i skuta. Kjettingen ligger i et rom under ankrene. Vi har alt vi trenger av utstyr, tror vi. Siden siste post har også ytterligere forberedelser blitt gjort i garasjen på Hvaler:thumbsup: 

 

Meldt dårlig vær imorgen med vind fra nord, så usikker på overfart fra Tjøme til Hvaler i regnet. Det vil skje uansett på søndag formiddag i solskinn, så nå sliper vi bare knivene og gleder oss til å komme igang !

Bilen.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 15 timer siden:

Vi har alt vi trenger av utstyr, tror vi. Siden siste post har også ytterligere forberedelser blitt gjort i garasjen på Hvaler:thumbsup: 

Ja, det har blitt noen timer med drøfting av detaljer nå :giggle: Litt flere deler har blitt laget, og lista over verktøy og materiell som trengs har fått noen punkter til. 

 

Det er jo ingen stor jobb i seg selv å bytte vinsj, det er jo det at vi skal forsterke akterspeilet som drar med seg jobb. Og utfordringen med denne jobben er at vi holder til såpass langt fra hverandre, og for at alt skal gå knirkefritt når vi først begynner, så må alt av verktøy pakkes i bilen, alle deler som skal brukes til forsterkning må være prefabrikkert, og hver skrue og kabelsko handlet inn på forhånd. Vi tåler nok en kjøretur for å skaffe noe småtteri dersom noe uforutsett dukker opp, men det må bli minst mulig av slikt. Hvis ikke ryker tidsskjemaet.

 

Planen er altså at @dennrick seiler hit på søndag formiddag, og at vi i løpet av mandagen er ferdig med alle utbedringer og inspiserte slik at han kan seile hjem mandag kveld, og gå på jobb på tirsdag. Det høres kanskje ikke så vanskelig ut, men det er en utfordring å planlegge alle detaljer ned til hver skrue når man er på to forskjellige steder. Det viser seg hele tiden å dukke opp små detaljer som må løses. Den siste lille detaljen som dukket opp var at pakningen på lokket til vinsjmotorens klembrett hadde en liten defekt fra fabrikken. Det løser vi med pakningssilikon, men det er bare et lite eksempel på detaljer som må på plass på forhånd. Pakninssmasse er forhåpentligvis innkjøpt i dag. Hadde det ikke vært for at @dennrick er en meget strukturert og detaljfokusert person hadde ikke denn planleggingen gått. Da måtte han bare lagt igjen båten, og så måtte det tatt den tiden det tar. Men jeg føler at vi har funnet tonen der, så dette har jeg tro på :flag_bp:

 

dennrick skrev for 15 timer siden:

Meldt dårlig vær imorgen med vind fra nord, så usikker på overfart fra Tjøme til Hvaler i regnet. Det vil skje uansett på søndag formiddag i solskinn, så nå sliper vi bare knivene og gleder oss til å komme igang !

Tror det kan være litt hyggeligere å krysse over på søndag formiddag ja. Ser det skal regne hele dagen og kvelden i dag. Gleder oss til å komme igang nå :yesnod:

Screenshot_20240622_134845_Yr.jpg.bf13373b0f25057f72918b026731ce89.jpg

Link to post

Biltema sin Pakningssilikon er kjøpt idag @Komodo:thumbsup: God oppsummering av planleggingen!

 

Har fått lastet opp skuta med ankre og kjetting og resten av det som sto på lista, og gleder meg til avreise imorgen! Det tok sin tid å få det gjort. Sannelig er det vått på Tjøme idag.

 

Lastet opp noen bilder, og det er jo selvsagt en del forskjell på 15 kg Bruce og 25 kg Rockna. Jeg tok av Brucen og hektet på Rocknaen for å transportere den greit. Mirakuløst nok, så passet ankeret ganske greit i ankerbøylen, syntes jeg. Må manipulere det litt når autostoppen i vinsjen sier stopp, men slik var det med Brucen også. Nå ligger Brucen i bilen og skal etterhvert på FINN.

 

Kjettingen lot seg også håndtere meter for meter, men det tok litt tid. Det var tredd inn en kraftig og dobbel ståltråd i den. Dessuten er 50m med 10mm kjetting langt mer enn 23 liter :giggle: Det så jeg da jeg kjøpte boksen, men den kan brukes til andre ting. Jeg kjøpte en annen en også på Biltema, men den stinket fælt av en rar plastikklukt og står ute i regnet enn så lenge. Dessuten er 10mm kjetting kraftige saker. Jeg tror ikke jeg hadde det på motorbåten hverken akterut eller forut. Og selv om det står i annonsen da jeg kjøpte båten min at det er 10mm kjetting forut, så ser den ikke like kraftig ut. Jeg tror det er 8mm. Men med 33 kg og Vulcan i enden, så tror jeg det blir bra likevel.

 

Vulcan ankeret har forresten fått plass i sofaen enn så lenge, men jeg får finne et sted å tjore det fast slik at det ikke blir en "løs kanon på dekk". Hadde det ikke regnet så mye, så hadde jeg snudd båten og hektet det på i ankerrulla.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 11 minutter siden:

Jeg tok av Brucen og hektet på Rocknaen for å transportere den greit. Mirakuløst nok, så passet ankeret ganske greit i ankerbøylen, syntes jeg.

:lol:

Så på bildene nå, og det der ser jo rett og slett ut til å være griseflaks! Hvis ikke måtte vi jo kappet og skjøtet rørene på rulla. 

 

dennrick skrev 11 minutter siden:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

 

 

:eek:

Det der kaller jeg utklassing! Det kommer til å bli som natt og dag!

 

dennrick skrev 11 minutter siden:

7.jpg

:giggle:

 

Ps, jeg har holdt på i båten, bla demontert dieseldyser. Har akkurat begynt å pakke utstyr i bilen nå. Har printet ut huskelista for sikkerhetsskyld :smiley:

 

20240622_211447.jpg.49f4664a2a7539f096e67e9ae333dc77.jpg

 

20240622_211501.jpg.36c5a5272271acc9ec5d0ed14a6d5b20.jpg

 

Link to post

Ja, glad vi slapp noe surr med ankerbøylen og det nye ankeret. Jeg har vel nevnt at det har vært et spenningsmoment for meg. Og så har jeg tenkt at dersom du ikke aksepterte hvordan Rocknaen lå i rulla, så hadde du låst fast båten min på Hvaler til du hadde fikset det:giggle: Bra vi slapp det.

 

Sees imorgen - går mot Rød :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...