Jump to content

Anker akterut. Blytau eller kjetting? 42 fot, 13 tonn. Prosjekttråd.


dennrick

Recommended Posts

Ankomst Hvaler ca kl 13 på søndag. Etter tre sene kvelder på søndag, mandag og idag, og lange dager på Hvaler, så er @Komodo og jeg i mål :thumbsup: Det gjenstår noe, men det er vi enige om at jeg fikser selv-bytte relee, tre inn kjettingen, feste den innvendig, og sette på ankeret. Vi skilte lag kl 22 ikveld, så imorgen tidlig blir det over til Tjøme igjen, og så på jobb. Men vi kommer til å holde kontakten videre, det er det ingen tvil om.

 

Vi har truffet veldig bra på det vi hadde planlagt av forberedelser og utstyr, men det har vært trangere enn forventet, og det har vært noen snags. Alle er løst opp i, men det stjeler litt tid. Så det har tatt litt mer tid, @Gullfisk. Men det er ok. Dette har vært en svært omfattende jobb. I tillegg kommer all planlegging og prefabrikkering som Komodo har gjort.

 

Underveis har det vært god stemning og rolige arbeidsforhold. Det har ikke vært noe stress. Vi har tatt en ting av gangen. Vi hadde snakket sammen ila 6 uker med planlegging, og møtet med komodo var over all forventning. Vi kommer godt overens, og dette har for meg vært tre utrolig fine dager som jeg kommer til å huske som et høydepunkt i båtlivet. Alt dette har skjedd pga en trådstart, og jeg har møtt en flott person jeg håper å ha kontakt med videre.

 

Jeg vil legge ut bilder når det siste er gjort, men det viktigste er det at @Komodo kommer til å legge ut detaljer på hva som ble gjort underveis. Det er her faget kommer til syne. Foreløpig noen stemningsbilder underveis i disse dagene

 

 

IMG_2783.jpeg

IMG_2786.jpeg

IMG_2790.jpeg

IMG_2798.jpeg

IMG_2799.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev On 25.6.2024 at 23.24:

Ankomst Hvaler ca kl 13 på søndag. Etter tre sene kvelder på søndag, mandag og idag, og lange dager på Hvaler, så er @Komodo og jeg i mål :thumbsup: Det gjenstår noe, men det er vi enige om at jeg fikser selv-bytte relee, tre inn kjettingen, feste den innvendig, og sette på ankeret. Vi skilte lag kl 22 ikveld, så imorgen tidlig blir det over til Tjøme igjen, og så på jobb. Men vi kommer til å holde kontakten videre, det er det ingen tvil om.

Ja, dette ble jammen litt av et prosjekt 😄 Man må vel nesten involvere meg for å lage så mye jobb ut av det å bare bytte ut en vinsj 😅 

 

 

dennrick skrev On 25.6.2024 at 23.24:

Jeg vil legge ut bilder når det siste er gjort, men det viktigste er det at @Komodo kommer til å legge ut detaljer på hva som ble gjort underveis. Det er her faget kommer til syne. Foreløpig noen stemningsbilder underveis i disse dagene

Bilder og forklaringer kommer, har bare ikke hatt tid å skrive noe ennå. Men helt kort så kan jeg jo bare si det at vi til tross for en tildels slitsomt møkkajobb med slipestøv på trange steder hadde tre fantastisk hyggelige dager med denne oppgraderingen! Har fått gleden av å bli kjent med en utrolig flott gutt fra Drammen som jeg håper jeg fortsatt får ha kontakt med. Har etterhvert fått gleden av å bli kjent med mange flotte mennesker gjennom baatplassen, så dette forumet er virkelig unikt!

 

Bilder og oppdatering på jobben kommer 👍

 

Link to post

Ja, det er kanskje sant @Gullfisk. Det var et par ting vi fant ut at jeg kunne har gjort selv før oppstart. Fjerning av noen snekrede hindringer nede i "kjelleren" fra forrige eier av båten+utpirking av fugemasse et sted vi skulle ha på en forsterkning. I tillegg prøvde vi oss på et langskudd ift adkomst, brukte en del tid på det, og så fortvilet på at ballen bommet på mål :smiley:

 

Det ble vel også sagt underveis at "Jojo, men nå er du i pirkeland" - @Komodo :lol: Men det er ikke derfor dette tok lengre tid enn planlagt. Alt ble selvsagt gjort supergrundig, og valgte løsninger ble drøftet frem og tilbake før vi landet på 100%. Men hovedgrunnen er nok at det ble mer omfattende der det trange arbeidsmiljøet var en faktor, samt at vi bommet på en mal. Men du verden hvor bra det ble til slutt, og det vil komme frem når Komodo dokumenterer. Nå når dette har sunket litt mer inn, så er det nesten slik at jeg savner de tre dagene til tross for at det var ganske intenst og slitsomt. Vi sto midt oppe i prosjektet, sto godt i det også, og hadde et mål som vi nådde. Det er en god følelse.

 

Det er et poeng vi nok skal ta litt på alvor @lurvetass. Får jeg det opp igjen eller blir jeg ankerfast resten av sommeren.... SIkringen gikk flere ganger da jeg skulle ha opp 20 kg Rockna med motorbåten, enda jeg gjorde det så forsiktig jeg kunne. Nå er ankeret enda større i overflate + 5 Kg tyngre. Vi diskuterte dette med å bruke en ankerline og bøye, kanskje med et lodd slik at det vil tilpasse seg dybden. Tenkte etterpå på en tung sjakkel som blir festet i tauet etter at det har gått gjennom bøya. Det går kanskje også an å bruke et langt tau som synker som jeg kan rigge til på en rulle akterut som bare er i båten?

 

Imorgen er det ut igjen, og planen er å få tredd kjettingen inn i vinsjen, feste den på innsiden i braketten som Komodo har laget, og så hekte på ankeret. Da kommer det flere bilder. Planen er å tre inn et tau gjennom vinsjen, ligge inne i "kjelleren" bak vinsjen og dra inn kjettingen til den får grep i kabularet og så kjøre vinsjen med fjernkontrollen. Tar gjerne imot tips til en bedre løsning for å få kjettingen montert.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Gullfisk skrev 12 minutter siden:

Kan være lurt å ha festetauet til kjettingen så langt at det kommer utenfor vinsjen og kan kappes, om det er behov for det. 

Jeg har det slik, men må da være nøye med å ikke kjøre ut all kjettingen, for tauet glipper på kabelaren. Jeg har jo nok av andre vinsjer til å avlaste med, men for de som ikke har det, er det kanskje like greit å basere seg på å kutte innenfor vinsjen.

Link to post

Det er gode innspill. Jeg tenkte et dyneema tau jeg har liggende i båten som jeg kan bruke. Snurre det et par ganger rundt brakett og kjetting, og låse loopen med en syrefast lyrsjakkel. Har to morakniver ved hver pidestall, og kan komme til dyneema tauet enkelt fra cockpit ved å åpne luka i dørken for å kappe dersom det blir nødvendig. Før jeg evt må gjøre det har jeg tenkt til å feste en A4 kulefender eller to i kjettingen på utsiden.

 

Må fikse noe tilsvarende i baugen. Der sitter kjettingen sjaklet fast i en bøyle som er festet til skroget.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 10 timer siden:

Sikringen gikk flere ganger da jeg skulle ha opp 20 kg Rockna med motorbåten, enda jeg gjorde det så forsiktig jeg kunne.

 

Ryker sikringen ved normal bruk, så er den kanskje for svak. Men ellers så er alle opptatt av scope ved ankring. Noen er fornøyde med 3x, andre skal ha 5x ved ankring. Gjør man motsatt når ankeret skal opp, så er det bare tiden som avgjør når det løsner. 1x dybden og en snubber fra kryssholt med motor i gir pleier å være veldig effektivt.  Da slipper man å overbelaste rulle og winsj. Med 33kg vulcan og 25 kg rocna, så er en snubber med kjettinglås til bruk både forut og akter endel av basis utrustningen.  Rett og slett fordi disse ankrene med 13 tonn båt og 10mm kjetting av og til vil suge seg fast i bunnen slik du aldri tidligere har opplevd.  Med en vanlig winsj og rulle,  så kan det nok bli tøft å brekke dem opp.  Så om ikke snubber er ombord, så bør det kjøpes inn raskt.  Det er også greit å alltid tenke på at det punktet der ankeret droppes på bør ha 1x dybden med 360 graders klaring til land for båten.  Rett og slett fordi det kan ta litt tid å få det opp om man plutselig må gå fra ankerplassen i dårlig vær og den minst gunstige vindretningen. 

 

Forøvrig ett veldig artig prosjekt dere har fullført.  Slike moderne båter er jo som tidligere nevnt ikke konstruert for winsj i hekk, så dette har nok vært en omfattende jobb.   

 

 

IMG_7857.jpeg.8dd9df6da7aa8ec227f2b9038630fac0.jpeg

 

 

Link to post

Forstod ikke helt hva du mente der @Seilars

Jeg har trodd snubber var for å avlaste vinsjen ved ankring.

Ikke at den har noen funksjon når ankeret skal opp? Eller mente du for å kunne kjøre det løs med båten uten å belaste vinsj?

 

Ellers er jeg imponert over hvor grundig og gjennomtenkt @dennrick er med alt til båten. Enten det er strøm ombord eller ankring. Håper det blir en bra båtsommer på dere.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev for 2 timer siden:

Eller mente du for å kunne kjøre det løs med båten uten å belaste vinsj?

 

Ja, når man har ett moderne anker så opplever man av og til at det sitter veldig fast. Da er snubber fin å bruke for å kjøre det løs.  Det er ikke hovedformålet med en snubber, men den er veldig kjekk å ha også til det har jeg erfart. 

Link to post

Idag hektet vi på Vulcan ankeret forut :smiley: Yngstemann på 18 ble med for å hjelpe til. Det er et styr å bruke både "heisekrana" i båten uten å ha folk på dekk som kan manipulere det som heises. Blåste fælt idag også, opp imot 12 m/s på måleren. 

 11.Vulcanheisesombord.jpg.66cbd9a015f5d97f5b034f9dcdb7e08b.jpg

 

 

Her er det gamle ankeret på vei opp. Slapp å snu båten med fall fra masten og vinsj vi kunne bruke:

12.Gammeltankerpveiav.jpg.6a00609c2c50da1161d5508d89bdbad1.jpg

 

 

Her en liten sammenlikning av det nye Vulcan ankeret på 33 Kg med det som satt der. Det er ikke et syrefast delta anker desverre. De er jo mer verdt på FINN enn det jeg har her. Det er nemlig et syrefast vinganker på 20 Kg. Det ligger på FINN nå. Måtte borre i stykker bolten på svivelen for å få det av. Ødela tre svarte borr uten at noe nevneverdig skjedde. Da slo det meg at jeg burde prøve et metallborr. Heldigvis hadde jeg to i verktøykassa. @Komodo hadde nok ledd av meg her :lol:   Etterpå spylte vi godt, så det er derfor det er så vått der i finværet.

13.Sammenlikning.jpg.5f0ba0ec36a370c0a53e39a3656a907c.jpg

 

 

Her ligger det fint i rulla !! Det så sinnsykt stort ut på rommet mitt hjemme, og i bilen, men dette er jo ganske greit ut på båten. Det stoppet greit i den ytterste rulla og strammet kjettingen. Skal sette på en sikring her i tilfelle noe som ikke skal skje, skjer. Jeg kjøpte en Dyneema 9mm soft-sjakkel for å erstatte metall-sjakkelen. Den setter jeg på imorgen. Da kan jeg binde fast et par A4-fendere på utsiden og kappe den i en situasjon der vi evt må rømme.

14.Vulcanpplass.jpg.870c28f52f6b85ed8aa3124256cceb80.jpg

 

 

Dette er bare et annet bilde av det nye ankeret forut. Det ser brukbart ut også, syntes jeg.

15.Vulcanirulla.jpg.94333f6558dca841f21368b1b1b826a8.jpg

 

 

Deilig å få gjort dette! Imorgen skal det blås enda mer, så jeg fyller båten med familien og så får vi se hva vi gjør.

 

Komodo og jeg kommer tilbake med mer dokumentasjon på hva som ble gjort akterut :smiley:

 

Takk igjen for gode bidrag. En snubber har jeg, men det er til 8mm kjettingen forut med kjetting krok. Jeg må få tak i en ny krok til kjettingen akterut. Der er det er jo 10mm, og så lage en passende avlaster som kan hektes på kryssholtene f.eks.

 

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev On 27.6.2024 at 21.03:

Det ble vel også sagt underveis at "Jojo, men nå er du i pirkeland" - @Komodo :lol: Men det er ikke derfor dette tok lengre tid enn planlagt. Alt ble selvsagt gjort supergrundig, og valgte løsninger ble drøftet frem og tilbake før vi landet på 100%. Men hovedgrunnen er nok at det ble mer omfattende der det trange arbeidsmiljøet var en faktor, samt at vi bommet på en mal.

Ha ha, ja, husker godt den kommentaren :lol: Greia var da vi skulle montere braketten for å feste kjettingen på innsiden. Vi hadde på forhånd ikke bestemt hvor den skulle sitte, men så foreslo du at det kunne være smart å feste den i en av skruene som holdt ankerrulla, de stakk jo litt ut på innsiden av speilet. Ved en inkurie viste det seg at den tilfeldig borede braketten passet på hullavstanden dersom vi la den i 45 grader. Men det syntes ikke jeg noe særlig om, jeg ville ha den i lodd, slik at eventuell belastning på den kom rett opp og ikke ga bøyemoment i den lille plata. Dessuten ville det ikke se særlig proft ut. Dette mente du var pirk, det ville jo ikke bli synlig for nonen der nede i "kjelleren", hvorpå jeg kommenterte at "ja, men nå er du i pirkeland" :lol: :lol: :lol:  Enden på visa ble uansett at vi ikke fikk tid til å sveise på ei ny plate til denne :worry:

 

dennrick skrev On 27.6.2024 at 21.03:

Men du verden hvor bra det ble til slutt, og det vil komme frem når Komodo dokumenterer. Nå når dette har sunket litt mer inn, så er det nesten slik at jeg savner de tre dagene til tross for at det var ganske intenst og slitsomt. Vi sto midt oppe i prosjektet, sto godt i det også, og hadde et mål som vi nådde. Det er en god følelse.

Ja, det er rart med det. Det var tre slitsomme dager med mye krabbing og håpløse arbiedsstillinger, men allikevel tre utrolig hyggelige dager! Det ene var jo at det var moro å se at løsningene vi hadde planlagt over epost og telefon fungerte, det andre var at vi rett og slett hadde det utrolig hyggelig sammen! 

 

dennrick skrev On 27.6.2024 at 21.03:
lurvetass skrev On 26.6.2024 at 11.32:

Når alt er på plass nå så blir kanskje problemet å få ankeret løs når det først har satt seg 😁

Det er et poeng vi nok skal ta litt på alvor @lurvetass. Får jeg det opp igjen eller blir jeg ankerfast resten av sommeren.... SIkringen gikk flere ganger da jeg skulle ha opp 20 kg Rockna med motorbåten, enda jeg gjorde det så forsiktig jeg kunne. Nå er ankeret enda større i overflate + 5 Kg tyngre.

Ja, helt klart! Du kan nok forvente at det blir en helt annen utfordring å få løs dette ankeret hvis du kjører det godt ned i blåleira i forhold til det gamle Bruce ankeret på 15kg. Vi merket en markant forskjell med å få løs vår Rocnakopi i forhold til den gamle Brucen på 20kg. Særlig de gangene vi har ligget på god ankringsbunn med fast leire, og det har blåst ganske kraftig over et par-tre dager. Da får ankeret tid og kraft til å jobbe seg langt ned i leira. Når ankeret kommer opp kan det være leire 2-3m opp på tauet. Holdekraften er da vanvittig!

 

Seilars skrev On 28.6.2024 at 11.32:

Ja, når man har ett moderne anker så opplever man av og til at det sitter veldig fast. Da er snubber fin å bruke for å kjøre det løs.  Det er ikke hovedformålet med en snubber, men den er veldig kjekk å ha også til det har jeg erfart. 

Ja, det er en smart måte å gjøre det på. Bør ikke kjøre vinsjen mer enn at kjettingen står stramt ned, så kjører man litt for motor for å brekke løs ankeret. 

 

J-Å skrev for 4 timer siden:

Det hadde vel gjort seg med et lite baugspryd, for å få bedre avstand til skroget når ankeret kommer opp?

Ja, men på den annen side så gir det jo også et større moment når man ligger på svai, så sant man ikke avlaster kjettingen mot et kryssholt. Men det er kanskje vanlig å gjøre det uansett?

 

--------------

 

Så var det tid for å oppdatere med litt flere bilder og litt forklaring. Men siden det har gått litt tid velger jeg å begynne med en kort oppsummering. Vi skulle altså bytte fra tauvinsj til kjettingvinsj, og i den sammenheng ønsket @dennrick å forsterke innfestningen og innsiden av akterspeilet. Akkurat det å bytte vinsj er jo egentlig ikke en veldig stor jobb, men det å forsterke akterspeilet skulle vise seg å dra med seg en del detaljer og pirk. Det var nemlig ikke så lett at man bare kunne kappe til ei plate og lime fast på innsiden.

 

Det var tre arealer som skulle forsterkes; bak vinsjen, bak ankerrulla (altså der braketten er skrudd i skroget), og bak D-ringen som holder ankerrulla oppe med en vaier. Det første bildet her viser arealene for ankerrulla og vinsjen. 

1.jpg.7915edc5a5435fdaa6dc67400d8f0494.jpg

 

Fra utsiden av akterspeilet var det omtrent dette arealet som skulle forsterkes bak vinsjen, her markert med isolasjonsteip. Ved den vertikale teipen går det et skott.

14.Akterspeilutvendig-muligplatestrrelse-segullapp.jpg.e2b4fdcfc75f8ac54873119de18cb2a2.jpg

 

På innsiden av speilet er det imidlertid ikke like enkelt, der så det slik ut:

2.jpg.1cf26f0c0cc0605537720f54bd3a124b.jpg

 

3.jpg.1afec17bb7e937a03e2ee0819774abd1.jpg

 

Som man ser sitter vinsjen nesten helt oppunder, og rett over den ligger det en kabel som går til akterlanterna. Den fleksible slangen er for tilførselluft til motorrommet. Slangen måtte selvsagt av, og vi ble enige om å trekke ut kabelen til lanterna og flytte den. Ingen vanskelig jobb akkurat det, men en av mange knotejobber som suger tid fra en begrenset tidsplan. 

 

Bak ankerrulla så det slik ut. De som har montert utstyret har brukt ei kraftig aluplate på 10mm, men som det skarpe øyet kan observere så dekker jo ikke denne plata hele baksiden av braketten til rulla. Den har jo 6 skruer, og den site skruen gikk ikke gjennom akterspeilet. Der har de bare boret et hull og tredd inn skruen med sikaflex. For i den forhøyningen på styrbord side ser det ut til å være divinycell. Den skruen hadde altså ikke noen hold overhode. Utfordringene med å forsterke dette arealet var flere. For det første var ikke selve akterspeilet helt plant. For det andre var det en forøyning på hver side av den "plane" flaten, og for det tredje var ikke disse forhøyningene like høye. Og som om ikke det var nok, så var den forhøyningen som ses på babord side høyere nede enn oppe. Så her måtte vi bare improvisere og planere etter beste evne. 

8.jpg.0559d5330634bf78a7da3ee75b7e22d4.jpg

 

4.jpg.f6b1b68e78dc94634d268a3d038b621d.jpg

 

Med modelleire, rettholt og målebånd klarte @dennrick etter mye møye å få laget disse to målsatte bildene av området bak rulla som skulle forsterkes. Forhøyningene på hver side av flaten varierte mellom ca 20 og 30mm, og her fikk vi også et mer nøyaktig bilde av hvor stor plate vi trengte til forsterkning. Denne skulle støpes på forhånd i glassfiber. 

9.jpg.658a020c4d512a348844163c86bc7b8a.jpg

 

10.jpg.04d74a5de26dc0159c770e07762fcd8d.jpg

 

For å fylle ut fordypningen mellom forhøyningene lagde dennrick en koordinatbasert mal som ble sendt på epost, og jeg skaffet ei 30mm tykk kryssfinerplate i førsteklasses kompakt kvalitet som ble tilpasset i fasong og tykkelse. Den skulle limes inn før selve glassfiberplata. 

14.jpg.4b6aa142cb0ce66c4d9977c82705229a.jpg

 

Plata ble etter beste evne tilpasset i garasjen på forhånd med elektrisk høvel og båndsliper, men den måtte selvsagt tilpasses ytterligere før den ble limt inn. 

15.jpg.069cf6dc595bda49d9b6d5b1134d2db1.jpg

 

Sett bakfra var det altså tre braketter på akterspeilet. Det var plata til vinsjen, D-ringen, og en brakett i midten som antagelig kun var et anlegg for at ankeret ikke skulle dunke rett i gelcoaten. D-ringen skulle erstattes med en kraftigere, og det skulle forsterkes på baksiden av denne. Den gamle D-ringen var skrudd med 3 M5 skruer, den nye skulle skrus med 4 M8 skruer. 

5.jpg.8cc3548632ac5fdfff448beaed79d4cd.jpg

 

Inni dette vesle rommet skulle det forsterkes for D-ringen.

6.jpg.57b4902fe04551054da74a5237d59265.jpg

 

Utfordringen her var at kabelen til lanterna var i veien, at vi måtte ha vekk store kaker med gammel fugemasse, og man bare kom til med en hånd (og det måtte bli venstre hånd :crazy:). I tillegg kom to av skruene fra den midterste braketten i konflikt med forsterkningen vi skulle ha på plass, så det måtte vi løse på en måte. Forsterkningen vi skulle ha på plass her var en kraftig vinkel støpt i glassfiber. 

7.jpg.a5820ae809dfe7a784347db306f39345.jpg

 

Det ble handlet inn en rull med 450g CSM glassfiber, 5kg polyester, og her har jeg også fått tak i 30mm kryssfiner. 

11.jpg.f349d82ecc1a4aca23485fb47c10e527.jpg

 

Det ble kjøpt inn 4 bokser med langtrådet glassfibersparkel. Alt ble brukt, og det hadde ikke gjort noe om vi hadde hatt 5 bokser. Det var relativt store arealer som skulle rettes av, så det gikk med ganske mye sparkel. Vi fikk det til å holde, men det hadde vært lettere om vi hadde hatt mer sparkel å gå på. 

12.jpg.0d84ed084af4a544559f2af3f74f2487.jpg

 

Kjøpte inn ca en kg med diverse skruer, muttere og skiver i A4 kvalitet. Må ha litt å gå på når man ikke på forhånd vet hvilke lengder man trenger. Tidligere har Båtbua i Fredrikstad hatt god pris på syrefaste skruer i løs vekt, men de hadde visst sluttet helt med skruer. Tilfeldigvis fikk jeg et tips av en annen kunde om at Fossum & Ingerø ved Simo på Mosseveien hadde en del rustfritt, og de hadde gode priser. Det viste seg å stemme, og i følge ekspeditøren lå de på omtrent halve prisen av Tools på de produktene. Utvalget var litt tilfeldig, men fant stort sett det jeg skulle ha. 

13.jpg.731f2ee32e4c62cefbbce037f4964386.jpg

 

Denne hjemmelagde braketten skulle erstatte den gamle D-ringen. Jeg lagde den av en 8mm tykk plate og en 12mm sjakkel i 316 fra Biltema. 

30.jpg.9350a854747c33262dd62452ed3b4d69.jpg

 

Denne braketten skulle være for å feste tampen av kjettingen inne. 

31.jpg.8709979faf3ccf511457c4b2ff8d1784.jpg

 

Og disse to skruene skulle løse problemet med at forsterkningen for D-ringen kom i konflikt for to av skruene til den midterste braketten. Her ville det ikke gå å sette på mutter på innsiden, så vi måtte bruke karroseriskruer eller treskruer. Da kom også utfordringen med at man ikke får kjøpt treskruer med samme senkehode som maskinskruer. Løsningen ble å kappe av hodene på to maskinskruer og sveise dem på to 8mm syrefaste franske treskruer som også måtte miste hodet :giggle:

32.jpg.18a400af3ca3c952f2cc6b000aec213c.jpg

 

Her er glassfiberplate, vinkel i glassfiber og kryssfinerplate ferdig prefabrikkert. Resten av tilpassingen måtte gjøres etter at vi fikk laget mer nøyaktige maler. Jeg brukte opp hele femkilosdunken med polyester pluss en kilosboks jeg hadde stående. Det rakk til 10 lag glassfiber på den store plata, som da ble 9-10mm tykk. Vinkelen ble vel ca 14mm på det tykkeste. Den store plata måler 980x620mm. 

16.jpg.f27f0bb933a2295ab291c2d82da7a0f7.jpg

 

I tillegg til glassfiberplate skulle vi ha på ei aluminiumsplate bak vinsjen for å fordele kreftene ytterligere. Her ville jeg bruke alu, ikke rustfritt, siden braketten til vinsjen er i støpt alu. Denne plata i 5mm sjøvannsbestandig aluminium (57S) skulle få gjøre nytten til det. Den var egentlig tiltenkt akterspeilet på Dracoen da jeg bygde den, men da fikk jeg tak i ei annen original plate som passet bedre til formålet. 

17.jpg.7f1d4811729a8c8dc9f34a11c92b4025.jpg

 

Tilskjæring ble gjort på snekkersaga til kona. Kanskje like greit at hun ikke vet at saga hennes blir brukt til aluminium :giggle:

18.jpg.c54171478a274655163cbf6217c5f23a.jpg

 

Litt boring og utfelling,

19.jpg.3b330ad3595179951f70a57565e52eb6.jpg

 

Og klar til montering. Lagde den med vilje på litt overmål, så den måtte kappes litt før montering. 

20.jpg.4d79d2695b8f20831c55ad93c536afdf.jpg

 

Vinsjen ble hentet hos Seatronic i Moss, og overlevert av medlemmet @Benji som ønsket oss lykke til.

33.jpg.82bf3c1a83dc706c6a8bc11f0d2612fb.jpg

 

Så var det bare å pakke alt man trengte av verktøy og materiell i bilen og sette i gang. Vi hadde på forhånd skrevet ned ei liste over to A4 sider med ting vi trengte. Det er faktisk ikke lite verkøy man trenger for å gjøre en slik jobb. Her er litt av det...

35.jpg.dd8b48c4349b7a19e66ed8616ac82301.jpg

 

ff

Link to post

Så kom dagen hvor @dennrick ankom Hvaler, og det var klart for å sette i gang med montering. Det første vi gjorde var å konstantere at det var lite hjelp i å montere inn ei større luke inn mot vinsjen. Denne luka måtte nemlig i tilfelle monteres nede i et oppbevaringsrom og mot vinsjen, og det rommet var så smalt at det ikke ville gi oss en veldig bra adkomst allikevel. 

 

Men det var himla trangt mot akterspeilet fra undersiden, for der kom nemlig kassa til dette oppbevaringsrommet ned. Her var det kun mulig å få opp en arm, og så vidt plass til vinsj med motor. Vi fant derfor ut at vi ville forsøke å ta ut hele denne kassa for å få bedre adkomst. Etter å ha skjært og skrapet vekk fugemasse rundt hele kanten fant vi imidlertid ut at kassa var limt fast med polyester mot en flens, så dette forsøket måtte vi rett og slett gi opp. Hadde Bavaria gjort det mulig å demontere denne kassa ville installasjon av vinsj o.l. vært vesentlig enklere! Litt bortkastet tid der altså...

65.jpg.4b14b982e9e0e8009895c153d73d79ca.jpg

 

Dette bildet viser kassa som stikker langt ned i "kjelleren". Den var veldig i veien :thumbsdown: Det er bare litt mer klaring mot speilet enn diameteren på den lufteslangen som går inn her. 

8.jpg.cb7acae04860c1611fb02d39d6340803.jpg

 

Da dette gikk i dass bestemte vi oss for å begynne med å bytte ut D-ringen og forsterke på baksiden av denne. Det ble en tolmodighetsprøve av de sjeldne å skrape vekk fugemassen som var klint inn i hjørnet der vi skulle ha på forsterkningen, men med mye møye gikk det til slutt. Etter en liten vurdering ble vi enige om å blande opp en halv boks med glassfibersparkel for å legge mellom speilet, skottet, og glassfibervinkelen som skulle bli forsterkning her. Glassfibervinkelen hadde vi på forhånd selvsagt tilpasset etter beste evne for å passe inn. Den var jo laget på litt overmål. Her er den på plass, og sparkelen har herdet. Vi brukte ei tvinge, to treklosser, og en trekile for å sette dette i press samtidig som sparkelen tøt ut. Hensikten med å bruke langtrådet glassfibersparkel til dette er å fylle ut hulrommene og ujevnhetene mellom forsterkningene og akterspeilet samtidig som den limer godt. Dette kan jo også gjøres med fugemasse. Men for det første tar det voldsomt lang tid før den gjennomherder når det blir store fuger som blir helt lufttett, og selv etter at den har herdet så er den litt fleksibel. Med glassfibersparkel blir det like hardt som selve laminatet i skroget, dermed kan man trekke til alle skruer hardt uten at laminatet bøyer seg, med båfølgende sprekker og krakilleringer i gelcoaten. Det er lite som er så irriterende som store roser av gelcoatsprekker rundt diverse utstyr som er montert på båten. De fleste har vel sett dette. 

36.jpg.689720998fbc7237a3ce362a0eeb5dc4.jpg

 

Og her har den nye D-ringen kommet på plass. 

38.jpg.31452e8a28d9a5e0eb24a1a00b23efb1.jpg

 

På innsiden ble det slik. Det ble nemlig bare plass til to av maskinskruene med skive og mutter på innsiden, de to andre ville kommet helt inn i radien mot vinkelen. Løsningen på det ble at vi skrudde på en ekstra doblingsplate med to gjennomgående M8 skruer og mutter på andre siden (mot vinsjen altså). Denne plata målte omtrent 60x140mm (fritt etter husken), og ble laget av kapp fra tilpassingen av vinkelen. Plata ble også lagt i ei kake av sparkel slik at det tøt ut alle veier. 

På den måten fikk vi så tykk og massiv glassfiber at vi kunne bruke de to spesiallagde treskruene og skru disse rett inn i glassfiberen. Forboret med et passelig bor, og dro disse inn med Sika. Det ble hel ved!

37.jpg.c2ad3e42dcd726ed517ace9063094cc3.jpg

 

Dette bildet er tatt litt senere etter å ha utbedret forsterkning av ankerrulla, men her ser vi hvordan det ble med ny D-ring. Det ble en solid konstruksjon, og ingen problem for kællær på 100kg å stå bakpå her :thumbsup: Hvis noe ryker her så må det bli pressingen av vaieren. 

39.jpg.27f6cc3db45f021ee8485c269939b525.jpg

 

Da var det klart for å begynne å forsterke bak ankerrulla og vinsjen. Men dette hadde jo allerede tatt litt tid, så det var vel på dette tidspunktet at rederen begynte å mistenke at tidsskjemaet kom til å skjære seg :giggle:

 

Vi valgte å starte med å forsterke på innsiden av ankerrulla. Det første som måtte gjøres var å slipe rent på innsiden. Jeg kledde på meg støvdress, lange sveisehansker og helmaske med doble filter, og krabbet inn med vinkelsliper og lamellskive. Vi var nødt til å slipe vekk klumper, topper og forhøyninger for å glatte ut mest mulig, hvis ikke ville det blitt en håpløs oppgave å lime på forsterkningene. I tillegg ville jeg matte ned overflatene, særlig der det var topcoat, for å få en god limforbindelse med sparkelen. 

 

Det neste var å fintilpasse den kryssfinerplata som skulle fore ut mellom forhøyningene. Det ble mange turer ned i kjelleren og ut på brygga for å slipe litt her og litt der, men til slutt sa vi oss fornøyde og limte den fast. Vi boret to hull og skrudde inn to skruer for å presse den mot speilet mens sparkelen herdet. Tror vi brukte ca 3/4 boks med sparkel akkurat der. Da vi skrudde til skruene tøt det ut sparkel, så dette lå an til å bli massivt og kraftig. Da ble det seende slik ut:

40.jpg.796587354f06293ca58be9fb70a0e198.jpg

 

Da var det klart for å tilpasse glassfiberplata som skulle dekke over hele området og gå ut forbi forhøyningene. Til det lagde vi en mal som så slik ut. På det breieste oppe målte den 53cm, og var 43cm høy.

41.jpg.5daae3de72ac8e3d547c3c023f7fd321.jpg

 

Glassfiberplate ble skjært ut etter mal, men vi fant ut at det kom til å bli en utfordring å få fylt ut hele spalten mellom plata og speilet 100% med sparkel. Årsaken til det var todelt; for det første var det uhorvelig trangt, og det var kun mulig å jobbe med venstrearmen for å påføre sparkel mot speilet, for det andre var det veldig varmt denne dagen, ikke minst nedi kjelleren der, så det var et sjansespill hvor lang tid det ville ta før sparkelen herdet. For det tredje ble det såpass tykke klaser med sparkel at den ville sige litt ned når man påførte, og for det fjerde var det i praksis umulig å vite hvor det var størst klaring, og hvor man dermed måtte ha på tykkest lag med sparkel. Ser nå at dette ble en firedelt problemstilling og ikke todelt, men det vår være :giggle:

 

Løsningen på denne utfordringen var å bygge opp med sparkel i to omganger. Vi teipet derfor på byggeplast på innsiden av plata, og la på sparkel på de stedenen på speilet hvor det så ut til å være størst åpninger. Så ble plata med plasten på presset mot speilet og skrudd fast med tre skruer. Den M6 skruen som ses lengst opp til høyre i bildet er den ene festeskruen til et av trinnene som står på akterspeilet. Underlaget var ikke plant, så hele plata bøyde seg da en liten smule men da fikk vi en grovoppretting av den flaten vi skulle lime mot.

42.jpg.96118b1ab758d4bca9145b5ffee49648.jpg

 

43.jpg.33b360394087abe37794fd0d8d8a0546.jpg

 

Og da vi fjernet plata så det slik ut. Operasjonen ble ansett som vellykket, og vi hadde nå fått bygget opp de største avvikene, så da var det klart for å montere forsterkningsplata. Som man kan se på dette bildet hadde vi skrapet vekk litt fugemasse rundt de gjennomføringene på høyre side i bildet (babord i båten) for å få så god overlapping på denne forhøyningen som mulig. 

44.jpg.ca7e8dd4d00f1484fd4e314723fb5cb1.jpg

 

Så var det å lime på plata. Til dette blandet vi opp en hel boks med sparkel og fordelte utover plata. Klasket den på plass på speilet, og trakk til med alle skruene til ankerrulla samt den lille til trinnet oppe. Nå tøt det ut sparkel på alle sider, så dette lå an til å bli solid :thumbsup: Litt av greia med denne plata var at vi ønsket en forsterkning som skulle gå så langt ut mot skrogsiden og så langt mot babord som mulig, for på den måten å gi en god avstivning mot sideveis bøyemoment i speilet fra ankerrulla. Det følte jeg at vi klarte å få til på en god måte med denne plata. Den store utfordringen her var altså de store ujevnhetene, og at vi måtte fore ut med kryssfinerplata som hadde mange underlige fasonger og kurver. 

45.jpg.218577f3fc8232b3081fd943f6be3218.jpg

 

Den gamle aluminiumsplata som satt bak rulla var jo skråkappet og hadde bare fem hull. Men det var en rest av den plata som vi brukte bak vinsjen, så den tilpasset vi som en ekstra forsterkning bak rulla. Denne ble mattet ned med lamellskive på vinkelsliperen for å fjerne oksidkiktet og klemt på plass med Sikaflex. Her monterte vi også braketten for å feste tampen på kjettingen som ved en tilfeldighet passet i hullbildet når vi la den i 45 grader. Understreker at det gjorde litt vondt å skru denne på skrå bak her, men det får stå sin prøve :giggle:

46.jpg.271191d556ff8a1a6f88b41a2da5c6ca.jpg

 

Dette er lengden på de skruene som ankerrulla er skrudd med. Skyvelæret viser hvor tykt speilet ble etter forsterkningen...

51.jpg.e291b8a13d23a54de05240a106b72caf.jpg

 

 

--------------

 

Med ankerrulla vel montert (se bilde av det over) var det endelig på tide å forsterke bak vinsjen. Vi fant da ut at vi hadde gjort en tabbe som jeg ennå ikke skjønner hvordan vi klarte å få til. De to glassfiberplatene hadde blitt skjært ut etter de malene vi hadde laget, og vi hadde begge dobbeltsjekket at malene var riktige. I tillegg hadde jeg insistert på at vi tegnet omrisset av malene på glassfiberplata sammen, slik at det ikke skulle være noe rom for å kappe feil. Allikevel klarte vi på en mystisk måte å lage denne plata for liten. Men vi hadde heldigvis rikelig med kapp, så vi bestemte oss for å legge to plater utenpå hverandre. Her er den første plata montert, og det manglende stykket er fylt ut med sparkel. På dette tidspunktet hadde vi også fjernet ledningen til lanterna, den ble strekt tilbake og trekt i nytt hull før vinsjen kom på plass. Denne gangen med god klaring til kabelaret. (Den skarpe leser kan jo se av nederste del av bildet at jeg jukser litt med rekkefølgen her, men ikke tenk på det :giggle:)

47.jpg.9a36b09a236442a32f72fd9e7c4668d9.jpg

 

Og her har vi fått på plass en glassfiberplate til, samt tilpasset og montert aluplata som altså er 5mm tykk. På dette tidspunktet hadde vi brukt opp alle boksene med sparkel, så dette ble limt med fugemasse. Men nå var flatene så plane, så det gikk helt greit. Vi la på fugemasse så det tøt ut alle veier. De to skruene med skive og mutter lengst til høyre er forresten de skruene som holder doblingsplata utenpå vinkelen som forsterker bak D-ringen. På dette tidspunktet er ennå ikke vinsjen montert. Nå er det på tide å skjære ut hull for kjettingen. Det ble (av naturlige åraker) gjort fra utsiden. 

48.jpg.e3313f3b7113338c387acbf5c81fab9c.jpg

 

Vi ser også at skruene til den midterste braketten mangler. Her skal det komme ut seks skruer. Vi har heller ikke boret hullet til kabel for kjettingstopper. 

49.jpg.5e66a58c9ca0bf88ec351608aa268970.jpg

 

Og her har vi saget ut for kjettingen. De to skruene som stikker ut er de som holder den midterste braketten på akterspeilet. 

50.jpg.ecf4daec6de76e3e43f81535b142a5d5.jpg

 

På dette bildet ser vi at det ble en skade i akterspeilet da vi fjernet den gamle syrefaste plata for vinsjgjennomføringen. Den var limt med fugemasse, men da vi bikket den av fulgte det med en god bit med gelcoat og glassfiber. Her har det rett og slett vært en støpefeil fra båten ble produsert. På dette tidspunktet hadde vi pusset vekk løs fiber og malt på et strøk topcoat, men her kunne vi tydelig se at det var et lag med glassfiber som ikke var mettet med polyester. Ripe i lakken for Bavaria har altså :smash:

52.jpg.4477a9e61baae9df11ad7d1cf18a9e6a.jpg

 

Og her ser vi tykelsen på speilet etter forsterkning, ca 32,5mm. Dette bør være rikelig! Vi ser også at forsterkningen er massiv og uten luftlommer mellom lagene. Dette ga oss en god følelse videre :smiley:

53.jpg.f9e37bc7d6b18fb825e9d0cfed11844a.jpg

 

Her er den rustfrie plata som tilhørte den gamle vinsjen. Det er helt tydelig at det har vært glassfiber her som ikke har blitt fuktet med polyester. På akterspeilet var det enda mer tørr fiber som stakk ut, men glemte dessverre å ta bilde av det. Den ble pusset vekk og malt over med topcoat. Noen kommentarer til denne @Knude eller @Eika? Er det vanlig med slike støpefeil i båtskrogene?

54.jpg.eadaaa13173719c2872b67b384e2fc41.jpg

 

Og så til slutt, endelig, var det å få på plass vinsjen! Som man ser er det minimalt med klaring mellom vinsjen og kassa som er foran. Det ble en gymnastisk utfordring av de sjeldne å få løftet opp vinsjen :sweat: Vet ikke hva den veier, men det var kun mulig å komme til med en arm, og den skulle klemmes helt oppunder dekk og samtidig tres på boltene som dennrick holdt på utsiden! Og dette måtte faktisk gjøres to ganger, for den første gangen tørnet motoren i glassfiberkassa :headbang:  Da var de bare å krype til korset å ta den ned. På det tidspunktet var jeg redd hele installasjone var i ferd med å skjære seg. Vi hadde jo foret ut akterspeilet med nesten 30mm, og i tillegg var den nye vinsjen større :ghost:  Men dennrick mente på at det gikk an å justere litt på motorens vinkel pga. klaringen i festehullene til braketten, og det gikk faktisk. Stor var lettelsen da vi kunne måle nesten 30mm forskjell på motoren etter en slik justering. Som vi kan se er det heller ikke mye klaring fra vinsjen og til inspeksjonslokket i kassa....

55.jpg.f2af9de78a546b6377b9144a67a3f7ed.jpg

 

Her er vinsjen sett fra inspeksjonsluka. På grunn av forsterkningene vi har gjort og at den nye vinsjen er større, så er det nå ikke mulig å få på slangen til motorromsluft. Den må nødvendigvis ende opp nede i kjelleren der. 

66.jpg.c00aacbee1dd0ef01b18405debd20cec.jpg

 

De gamle strømkablene ble brukt om igjen, men kabelskoene måtte kappes for å tre dem i niplene på motoren. Da vi presset den første kabelskoen var vi nok litt i tåkeheimen, for den presset vi uten å tre inn kabelen først :crazy: Men vi hadde heldigvis fire kabelsko til 35mm2 med 8mm hull, så det gikk bra. Den øverste kabelskoen er fra originalmontasjen, den nederste er vår avkappede. Enda en ripe i lakken til Bavaria her :thumbsdown:  Eller hva sier folket om denne pressingen?

56.jpg.8a7e2821a98d8c5d41b02b282d6e4fea.jpg

 

Releet som sitter på skottet midt i bildet er vinsjreleet. Dette skal byttes, men det blir gjort av dennrick i ettertid. Det jeg imidlertid ikke likte var at den som har montert vinsjen har lagt opp en 2,5mm2 minusledning fra vinsjen til releet. Han har altså hentet strøm til releet fra vinsjen! Det gjør jo i prinsippet ikke noe, dette er jo bare styrestrøm. Men når du har en vanntett koblingsboks på motoren, så blir det i mine øyne uproft å trekke en 2,5mm2 ledning i samme nippel som en 35mm2. Da blir det jo ikke tett. Så denne ledningen fjernet vi og hentet isteden minus fra Lewmarboksen til venstre i bildet. Her lå det 70mm2(?) kabel rett fra batteriet, og avstanden var bare 20cm. Jeg likte heller ikke at de har lagt opp en strømførende plussleder uisolert midt på dette skottet. Her har de montert en knivsikring som er uisolert, og like ved ligger det både pluss og minusledninger helt inntil. Hvor mange skraper i lakken er vi oppe i nå? :giggle:

57.jpg.85a9a08c636e5e12bce5279b93fc923e.jpg

 

Må også legge til at vil tullet litt med å få vinsjen til å fungere. Dette ble naturligvis testet ut før den ble hengt opp. Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å koble opp ledningene for autostopp av kjetting, rett og slett fordi dette er en funksjon kapteinen ikke vil trenge. Men ved testkjøring fant vi ut at vinsjen ikke virker dersom denne ikke kobles. (Det sakal ærlig talt innrømmes at vi måtte gruble litt før vi fant ut av dette, og det var rederen selv som fikk ideen om at den kun gikk ut og ikke opp fordi dette ikke var koblet).

 

Under har jeg lagt inn to bilder bilder som viser hvordan kjettingstopperen fungerer. Dette har jeg vist med det gamle utstyret vi demonterte. Det er fire ledninger fra kjettingstopperen, eller taustopperen som vi har her. En til pluss, en til minus, og to blå som rett og slett er en bryter som bryter kretsen. Den ligger altså i serie med bryteren som kjører vinsjen inn, så når den åpner, så får man ikke kjørt vinsjen inn. På dette første bildet har jeg koblet til et ohmmeter på de to blå ledningene, og som man ser så ligger den røde ballen (som skal monteres på ankertauet) ved siden av gjennomføringen til tauet. Ohmmeteret viser da at kretsen er sluttet, altså at bryteren i gjennomføringen er lukket. 

58.jpg.626098af4b67e77fadf681b721e685ab.jpg

 

På dette bildet har jeg lagt ballen opp i gjennomføringen, og da ser vi på ohmmeteret at bryteren åpner. Her er det ingen gjennomgang, og dermed vil vinsjen slutte å trekke. Dette skjer når ballen er noen millimeter fra hullet i gjennomføringen. 

59.jpg.cc08045d25612118ca40d518a7cfbcf0.jpg

 

Vi fikk altså ikke vinsjen til å trekke inn uten at vi koblet til de fire ledningene til kjettingstopperen, og årsaken er naturligvis at bryteren ligger i serie med funksjonsbryteren, og bryter dermed kretsen. Men hva skjer dersom vi ikke kobler til strømmen? Jo, da vi vinsjen trekke, men endestopperen vil ikke fungere! Og akkurat det kan det jo være greit å være klar over. For om det blir brudd i enten pluss eller minus her, så vil altså ikke vinsjen stoppe å trekke når ankeret er oppe! Det kan vi se av disse to bildene. Her har jeg koblet fra plussledningen, så nå får ikke endestopperen spenning. Men som instrumentet viser så er det allikevel gjennomgang i bryteren. 

60.jpg.aa81e379c22a4c2ab969aba3a2425124.jpg

 

Og når jeg legge ballen opp i rulla, så åpner altså ikke bryteren. Kan være greit å klar over. 

61.jpg.2ee774b1fbf4ca7c6c98f884bf0fcfff.jpg

 

Men med en tidsoverskridelse på 50% måtte vi til slutt si at nok var nok, til tross for at det ennå gjenstod enkelte detaljer. Men dette var bare småting som rederen mente at han greit fikk til med litt hjelp av sønnen i huset og frua. Så da tok vi en avskjedsskål, og morgenen etter heiste @dennrick og vendte nesa hjem mot Vestfold. Men vi var enige om at resultatet ble ganske så bra, så da måtte vi bare si oss fornøyde :flag_bp:

63.jpg.a9afe13c64476db6492834f29ca6f0bc.jpg

 

Så en liten avsporing på slutten. Jeg vet at du følger med i tråden her @lurvetass, ser du hva som spirer i denne potta? 

64.jpg.a48f1484be511adbebb3e6da71589b4b.jpg

 

Link to post
1 hour ago, Eika said:

la meg gjette, Bavaria ? 

Stemmer. Vi tror også at det er Bavaria som har montert den forrige vinsjinnstallsjonen med blytau og 15 Kg syrefast Bruce. Såvidt jeg kan bedømme ut ifra tabellen jeg la ut over i denne tråden er det en komfigurering som passer for en båt på 6-8 tonn.

 

Baugspyd vurderte jeg helt i begynnelsen av tråden @J-Å, men det kom frem ting her som gjorde at jeg valgte det bort. Utslagsgivende faktorer var bl.a at det var veldig dyrt fra Båtsystem, og jeg fant heller ikke et som tålte vekten av et anker på 33 Kg. Jeg tror kanskje vi skal komme oss i land med fenderstep, evt med badestigen på siden helt foran - hengende på fotlisten som går langs kanten av dekket. Et annet og litt mer tungvint alternativ er å sette ankeret, og så ta jolla inn til land med tau fra baugen. Klaringen når ankeret henger der nå er på 15-20 cm. Det er offsett mot styrbord også, og der sitter det en metallplate som beskytter skroget. Tror dette skal fungere bra.

 

Men: @Komodo Takk for en grundig dokumentasjon på prosjektet! Dette var så detaljert og bra at det var som å gjenoppleve prosjektet vårt, og det syntes jeg var artig her jeg sitter i båten sammen med familien:smiley: Som du sier, så var det er par tre virkelig bra dager vi fikk sammen, og veldig hyggelig å bli kjent. Utfordringene dukket opp og ble løst. Enig i at kollisjonen mellom motor og lukebrønnen mot slutten av dag nr 3 var en nedtur, spesielt siden den kom rett etter at vinsjen ikke ville gå opp. Men det ble funnet ut av det også:thumbsup: Men der var jo en rekke av slike små og litt større ting som gjorde at det trakk ut litt i tid. Planleggingen og forberedelsene tror jeg ikke det er mye å si på. Men pussig med den malen til vinsjforsterkningen. Har tenkt mye på det uten å bli klokere.

 

Men; Ikke minst: Tusen takk for alt du har bidratt med og hjulpet til med underveis i dette prosjektet, og selvsagt under gjennomføringen. Dette hadde ikke vært mulig for meg å få til like bra uten det du gjorde ombord her. Som vi har vært inne på - gjøre dette på verksted?!? OM noen hadde tatt jobben, så hadde det kostet en bondegård. Så får vi håpe at ankerutstyret du har overtatt blir en god oppgradering for dere også, slik dette har blitt i båten her. Jeg er uansett veldig takknemlig, og tror jeg du vet :thumbsup: Dette har blitt veldig bra !!

 

Så er det slik at den ene guttungen (vel.... han er 18) og jeg montert på kjetting og anker igår - dere så jo hva vi gjorde forut igår med Vulcan ankeret lengre opp. Idag har jeg erstattet sjakkel me soft-sjakkel, så nå kan jeg bare kappe den med kniv om jeg får lyst til å kvitte meg med kjetting og Vulcan i en fei. Sikring har jeg fått på også.

 

Jeg skal legge ut noen bilder etterpå ikveld av hvordan det ser ut akterut med kjetting Rockna påmontert.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Ja, klart jeg følger denne tråden. Har ikke sett maken til kvalitetsarbeid.

Det har jo vært nevnt i andre tråder om båtplassen på sitt beste, men slik dere @dennrick og @Komodo har jobbet med denne oppgraderingen er jo bare helt supert.

 

Nå hadde det jo vært moro om det hadde vært biff og hjemmelaget bernaise saus, men ble ovnsbakt laks  her i kveld. 

Ellers gror det godt i solveggen her også så estragonen nærmer seg gamle høyder og forsøker å ta over hele urtebeddet. 

 

Ellers venter vi på at vinden skal løye så vi kan kaste loss her. Håper morgendagen blir rolig. Rederinnen har vært flere turer bort og fylt opp skuta. Litt usikker på hvor mye hun har lastet ombord, men håper vi kommer opp i plan.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Eika skrev for 1 time siden:

Så lenge det er mennesker som støper, så blir det støpe feil her og der, spess hvis det er noen ferske i med på teamet som skulle få en enkel jobb og blei tatt litt på senga av herdetid 

Ja, ser den Eika. Er også av den oppfatning at alle båter har støpefeil, vi har bare ikke sett dem :giggle: Men akkurat denne synes jeg var av den litt grove sorten, her har det manglet litt polyester... 

 

Eika skrev for 1 time siden:

Men enkelte merker har mer feil enn andre, noen setter høyere krav til kvalitet enn andre, la meg gjette, Bavaria 

Ehh, og du har ikke tjuvtittet i signaturen til @dennrick hva slags båt han har :rolleyes: kors på halsen :lol: 

Det jeg forøvrig lurer litt på er om Bavaria vacuumstøper skrogene sine. Tipper vel egentlig på at de gjør det. De bruker jo tydeligvis en del divinycell også. 

 

 

dennrick skrev 10 minutter siden:

Baugspyd vurderte jeg helt i begynnelsen av tråden @J-Å, men det kom frem ting her som gjorde at jeg valgte det bort. Utslagsgivende faktorer var bl.a at det var veldig dyrt fra Båtsystem, og jeg fant heller ikke et som tålte vekten av et anker på 33 Kg. Jeg tror kanskje vi skal komme oss i land med fenderstep, evt med badestigen på siden helt foran - hengende på fotlisten som går langs kanten av dekket. Et annet og litt mer tungvint alternativ er å sette ankeret, og så ta jolla inn til land med tau fra baugen.

Du ender nok opp med et baugspyd etterhvert. Må bare få laget et custum som er litt mer solid enn de fra Båtsystem :cool:

 

dennrick skrev 10 minutter siden:

Men: @Komodo Takk for en grundig dokumentasjon på prosjektet! Dette var så detaljert og bra at det var som å gjenoppleve prosjektet vårt, og det syntes jeg var artig her jeg sitter i båten sammen med familien:smiley: Som du sier, så var det er par tre virkelig bra dager vi fikk sammen, og veldig hyggelig å bli kjent. Utfordringene dukket opp og ble løst. Enig i at kollisjonen mellom motor og lukebrønnen mot slutten av dag nr 3 var en nedtur, spesielt siden den kom rett etter at vinsjen ikke ville gå opp. Men det ble funnet ut av det også:thumbsup: Men der var jo en rekke av slike små og litt større ting som gjorde at det trakk ut litt i tid. Planleggingen og forberedelsene tror jeg ikke det er mye å si på. Men pussig med den malen til vinsjforsterkningen. Har tenkt mye på det uten å bli klokere.

 

Men; Ikke minst: Tusen takk for alt du har bidratt med og hjulpet til med underveis i dette prosjektet, og selvsagt under gjennomføringen. Dette hadde ikke vært mulig for meg å få til like bra uten det du gjorde ombord her. Som vi har vært inne på - gjøre dette på verksted?!? OM noen hadde tatt jobben, så hadde det kostet en bondegård. Så får vi håpe at ankerutstyret du har overtatt blir en god oppgradering for dere også, slik dette har blitt i båten her. Jeg er uansett veldig takknemlig, og tror jeg du vet :thumbsup: Dette har blitt veldig bra !!

Veldig hyggelig dennrick, takk for det! Og gleden er på min side :smiley: Og angående det du skriver, som jeg sa så kunne du jo godt satt bort dette til et verksted, men du hadde jo aldri klart å kommunisere alle detaljene vi har drøftet, for som du sier; hvis du stiller fem spørsmål på en epost, så får du maks svar på tre av dem :giggle:

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Ja, ser den Eika. Er også av den oppfatning at alle båter har støpefeil, vi har bare ikke sett dem :giggle: Men akkurat denne synes jeg var av den litt grove sorten, her har det manglet litt polyester... 

 

Ehh, og du har ikke tjuvtittet i signaturen til @dennrick hva slags båt han har :rolleyes: kors på halsen :lol: 

Det jeg forøvrig lurer litt på er om Bavaria vacuumstøper skrogene sine. Tipper vel egentlig på at de gjør det. De bruker jo tydeligvis en del divinycell også. 

 

Jeg hadde faktisk ikke sett mer enn innlegget ditt. Bavaria vakuumstøper ja

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Det jeg forøvrig lurer litt på er om Bavaria vacuumstøper skrogene sine.

 

Nei, kan ikke svare for absolutt alle bavaria modellene, for verftet har testet ut vakuum støping, men kommet til at på cruising båter som serie produseres, så er det mer effektivt å gjøre dette for hånd uten sprøyting eller vakuum.   Bavaria har normalt benyttet divinycell i skutesider og dekk, samt kevlar/aramid i baug mot kollisjon.  Fra 5cm over vannlinje og ned er det fritt for divinycell, det samme gjelder der ting skal festes i skrog/dekk.  Metoden gir mer vekt, men skrogene blir stive og kan løftes ut av form raskere. 

 

Det kan absolutt skje menneskelige feil som @Eika skriver. Slik er det jo med de fleste håndlagde ting.  Og skrogene til bavaria er en av de få ikke automatiserte produksjonene på verftet.  Det har i hvertfall vært slik hos dem  i alle år, med mindre de har måttet endre pga. miljø nå i nyere tid. 

 

Men winsj akter….den tipper jeg er montert hos importør og ikke på verft.  

 

Forøvrig veldig imponerende arbeid dere driver med.  Slikt arbeid tror jeg nesten ikke lar seg kjøpe for penger lenger.  De fleste håndtverkere leverer på en kombinasjon av pris og kvalitet.  Her ser det ut til å gå utelukkende på kvalitet. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...