Jump to content

Anker akterut. Blytau eller kjetting? 42 fot, 13 tonn. Prosjekttråd.

dennrick

Recommended Posts

Her kommer "the end-game". Prosjektet er i mål. Før testing. Men det kommer mer om testing.

Slik ser det ut der @Komodo fikk vondt i magen. Flaks, tenkte jeg. Pirkeland-greia. Nå er en soft-sjakkel på plass, festet til en hjemmelaget brakett i 45 grader:lol: At hullbildet passet var en opplevelse i seg selv. Denne kan jeg kjapt kappe nå orkanen kommer, evt om jeg ikke kommer løs og må dra på jobb.

1.Vinsjmedkjetting.jpg.bfca8879b845ddba839270a6c966ada1.jpg

Merker kjetting

2.Merkingavkjetting.jpg.f362c97cff06d15b9ce7990548d86cf6.jpg

Merker mer kjetting. Dennis hjelper til. Her er ca 5 m målt opp.

3.Merkingavkjetting.jpg.f4de246595805ff47fe621aaff92b607.jpg

Ulevelige tilstander inne i båten. Kan ikke dra våt kjetting inn her. Trenger kasse. Kjøpt slange idag for flytting av den grønne slangen. Fikk ikke lov til å fikse det idag. Hun ville ha selskap.

4.HErtrengervikjettingkasse.jpg.400ea52c817fae4cf20db5dd997410d8.jpg

Men nå kommer det! Slik ser det ut!

5.IRullafrababord.jpg.0c3e68eaca740e86d674e3d917c9de57.jpg6.Irullasettfraakterenden.jpg.b3714a16a5b1aa6d9f22fb36fa7f8e6c.jpg7.Irullafrastyrbord.jpg.8cf34a08b273807fa2054a3b8a0775a6.jpg8.klartforturbbd.jpg.8a00ab6a64147114b65536c2c7259adf.jpg9.klarfortursettfraakterenden.jpg.69b47cc9562e6ab56fea6451e0edd70b.jpg10.klartforturstb.jpg.6b494c55e6c3ef8ca82b6ecd92d23179.jpg

Autostoppen funker bra, takket være lodding og elektrikermodus fra @Komodo Rocknaen må manipuleres manuelt, men det er til å leve med. Det skal bare fungere nede på bånn.

Her ligger skuta, klar for sommerferie i 13 m/s. Håper sommeren ikke blir slik - igjen. Men det er derfor vi gjorde alt dette, Og nå er det gjort. Her sitter begge de nye ankrene på, og de er vel nærmest usynlige.

16.RocknaogVulcan.jpg.c157959706f45b4e1e56ccb4b79845eb.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Her kommer "the end-game". Prosjektet er i mål. Før testing. Men det kommer mer om testing.

Slik ser det ut der @Komodo fikk vondt i magen. Flaks, tenkte jeg. Pirkeland-greia. Nå er en soft-sjakkel på plass, festet til en hjemmelaget brakett i 45 grader:lol: At hullbildet passet var en opplevelse i seg selv. Denne kan jeg kjapt kappe nå orkanen kommer, evt om jeg ikke kommer løs og må dra på jobb.

Merker kjetting

2.Merkingavkjetting.jpg.f362c97cff06d15b9ce7990548d86cf6.jpg

Merker mer kjetting. Dennis hjelper til. Her er ca 5 m målt opp.

3.Merkingavkjetting.jpg.f4de246595805ff47fe621aaff92b607.jpg

Ulevelige tilstander inne i båten. Kan ikke dra våt kjetting inn her. Trenger kasse. Kjøpt slange idag for flytting av den grønne slangen. Fikk ikke lov til å fikse det idag. Hun ville ha selskap.

5.IRullafrababord.jpg.0c3e68eaca740e86d674e3d917c9de57.jpg6.Irullasettfraakterenden.jpg.b3714a16a5b1aa6d9f22fb36fa7f8e6c.jpg7.Irullafrastyrbord.jpg.8cf34a08b273807fa2054a3b8a0775a6.jpg8.klartforturbbd.jpg.8a00ab6a64147114b65536c2c7259adf.jpg9.klarfortursettfraakterenden.jpg.69b47cc9562e6ab56fea6451e0edd70b.jpg10.klartforturstb.jpg.6b494c55e6c3ef8ca82b6ecd92d23179.jpg

Autostoppen funker bra, takket være lodding og elektrikermodus fra @Komodo Rocknaen må manipuleres manuelt, men det er til å leve med. Det skal bare fungere nede på bånn.

Her ligger skuta, klar for sommerferie i 13 m/s. Håper sommeren ikke blir slik - igjen. Men det er derfor vi gjorde alt dette, Og nå er det gjort. Her sitter begge de nye ankrene på, og de er vel nærmest usynlige.

16.RocknaogVulcan.jpg.c157959706f45b4e1e56ccb4b79845eb.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

En liten tilleggskommentar: Startet tråden tidlig i mai. Resultatet er nøyktig som tenkt. 

Brukbart forum dette:smiley:

Resultatet er blitt kjempebra.

Når det gjelder merking av kjetting forsøkte jeg også sånne plastdingser i forskjellige farger, men syntes de syntes for dårlig. Kjører som regel ut ankeret inne fra båten.

Kjøpte spraylakk på biltema i grønn, gul og rød. Sprayet ca 1 meter med første på 15 m, så 22 og tilslutt 30. Da er det lett å se og grei oversikt over sånn ca hvor mye kjetting som er ute.

Hilsen

Lurvetass

Veldig forseggjort og flott dette! Jeg ville vurdert å lage en avlaster/tamp til kjettingen som var formet som en Y, slik at du kan få belastningen på begge festepunkter akter, og få rettet opp båten når du ligger mot land. Men det er jo en smal sak.. 

Når det kommer til kjettingkasse, så er det ikke alltid bare enkelt det heller. Der må vel være en viss skråning slik at kjettingen ikke bare tårner seg? For gjør den det så blir det krøll med vinsjen

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Flott opplegg - utrolig bra ?!

Merking av kjetting:

Plastbrikker på kjettingen knuses/faller av etterhvert. Synes også forskjellige farger er plundrete; 1) å huske fargene, 2) å se, og se forskjell på f.eks. blå, grønn, rød i mørke og på våt kjetting.

Har derfor gjort det enkelt: Kjettingledd males knall hvite for hver 5. meter. Et hvitt ledd= 5 meter. To hvite ledd (med et umalt mellom) = 10m, osv. Lett å se under alle forhold og krever kun et godt forhold til gangetabellen.

dennrick skrev for 11 timer siden:

Slik ser det ut der @Komodo fikk vondt i magen. Flaks, tenkte jeg. Pirkeland-greia. Nå er en soft-sjakkel på plass, festet til en hjemmelaget brakett i 45 grader:lol: At hullbildet passet var en opplevelse i seg selv. 

Ja, det skar i øyet å se den braketten der på skrå :lol: Men men, du skal vel kanskje ikke ha så mye gjester nede i det rommet der :giggle:

Kan ikke dra våt kjetting inn her. Trenger kasse. Kjøpt slange idag for flytting av den grønne slangen. 

Jeg skrev det jo til deg på melding, men jeg tar det her også. 

Du har en utfordring med å få plassert ei god kasse til å ha kjettingen i, særlig siden dette treffer helt ut i siden, der skroget buer ned mot dørken. Plastkasser som er å få kjøpt i butikken kan bli håpløse å plassere. 

Et forslag er derfor å få sveiset ei kasse i PE plater. Det blir jo bygd både tanker og båter på den måten. Fordelen er at du kan få laget ei kasse som passer mot skroget, det blir veldig solid, og du får et materiale som demper lyden litt i forhold til f.eks. glassfiber og andre harde materialer. Da kan du også få sveiset på et rør, eller et klyvd rør, som du skrur fast i den skruen som stikker litt ut under kabelaret. Da får du ei renne som leder kjettingen ned i kassa. Bunnen på kassa kan urformes slik at du får en nippel på det laveste punktet, og så monterer du på ei pumpe som pumper ut vannet. I tillegg kan du legge ei plate i bunn av kassa slik at kjettingen ikke blir liggende helt i bunn, tilflelle det blir litt vann der. 

5.IRullafrababord.jpg.0c3e68eaca740e86d674e3d917c9de57.jpg8.klartforturbbd.jpg.8a00ab6a64147114b65536c2c7259adf.jpg

Når jeg ser på disse to bildene, så har du jo nesten hatt i overkant flaks med passformen her! Ikke bare er bøylen på rulla akkurat lang nok, men ankeret legger seg jo også perfekt inn mot hekken. Veldig bra!

J-Å skrev for 2 timer siden:

Merking av kjetting - mange vinsjer har sensor for telleverk.

Denne vinsjen har sensor for telleverk :thumbsup:

2 hours ago, Komodo said:

Når jeg ser på disse to bildene, så har du jo nesten hatt i overkant flaks med passformen her! Ikke bare er bøylen på rulla akkurat lang nok, men ankeret legger seg jo også perfekt inn mot hekken. Veldig bra!

Denne vinsjen har sensor for telleverk :thumbsup:

Skal tenke videre på forslaget ditt om en PE kasse:thumbsup:

Enig at ankeret ligger bra. Nå har vi testet det, og det er litt manipulering som må til for å gjøre legge det klart til å kjøres ut, men det gikk greit.

Kjettingteller kan muligens bli en oppgradering senere, kanskje neste sesong?

Her har jeg akkurat strammet inn etter at vi er fortøyd inn mot en brygge. Slapp ut på ca 7m, og da brukte jeg opp ca 45 meter før baugen var på brygga. Ikke alltid så lett å beregne den avstanden der. Kjettingkrok og avlaster har jeg også.

1_test.jpg.5c9fbdfd0082d37beaae2709df5c8ab1.jpg

Her et bilde fra litt avstand:

2_test.jpg.b3d1e3c12ee001f952c39a570bc8bd70.jpg

Benyttet også anledning til å ta et par bilder av hvordan det ser ut i baugen med det nye Vulcan ankeret. Vingler bittelitt, men greit å gå på for å slippe å hoppe inn på brygga.

3_test.jpg.4a408b7f042fe6fbaeaea61f13064285.jpg4_test.jpg.62f82c33fc2534cad0372d28640bb8e4.jpg

Neste test blir jo å få det opp da, så jeg håper det ikke blir for mye styr. Krysser fingrene for at det skal gå greit...

Ser hva du mener @seilfred. Hadde vært kjekt hatt muligheten til å justere litt fra babord side også. Nå henger vi i styrbord kryssholt, samtidig som det er der vinden dytter på oss.

Slik har vi hengt i hele dag, og det eneste som har skjedd ila dagen er nok at ankeret har jobbet seg litt videre inn/ned i bunnen. Strammet opp litt nå, og festet avlasteren igjen. Vi har fått vind på ca 3-7 m/s inn fra styrbord ila dagen. Ikke akkurat storm, men jeg har blitt veldig komfortabel nå. Dette er første gang vi ligger med anker ut akterut med seilbåt. Ser andre båter ligger med spinklere utstyr enn oss, så dette monsteropplegget ombord her må jo bare være bra:thumbsup: Det jeg ikke var ukomfortabel med @Komodo var kreftene jeg utsatte akterspeilet for da vi la til !

Vi ligger forresten på Ildverket på nordsiden. Noen som er kjent som vet hva slags bunn det er her? Inne ved brygga ser det ut som sand. Og fruen har fisket opp mye tang idag:giggle:

Tenkte jeg skulle slippe oss litt mer ut fra brygga før leggetid, så blir det "gjemmekontor" imorgen:smiley:

Kom gjerne med tips om et justerbart opplegg for å avlaste kjettingen fra begge kryssholt akterut. Jeg har noen tanker, men dersom noen har funnet opp et hjul som er rundt og ruller bra osv....

5.test.jpg

Her er forresten utskjæringen av gjennomføringen til kjettingen. Original akterspeil til høyre, ca 6 (EDIT!!) mm tykt. Så kan man sammenlikne med bildet av skyvelæret til @Komodo lengre opp i tråden ??

Glassfibersparkelen har gjort jobben sin her

IMG_2812.jpeg

dennrick skrev 37 minutter siden:

Ser hva du mener @seilfred. Hadde vært kjekt hatt muligheten til å justere litt fra babord side også.

Det er akkurat det. I blandt (faktisk ganske ofte) hender det at man ligger med en stor sten eller grunne på den ene siden av båten. Da kan det være kjekt å sikre seg en ekstra meter eller to ved å trekke dreggen over på det andre kryssholtet. Men dette er jo som sagt enkelt løst med en avlaster på kjettingen som en bare trekker over. Personlig ville jeg bli sprø av å alltid ligge på skrå mot berget, derfor idéen med en Y-formet avlaster. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Hehe - @seilfred Det blir litt slik: Jeg kjenner det rykker i OCD'en når jeg ser denne :giggle: 

(Nei, jeg tuller ikke. Men av en eller annen grunn aksepterte jeg kjettingbraketten på skrå, så det slår ikke inn hver gang).

image.png.cca306fa9fd6436e61d5ff51a5ab0abe.png

10mm kjetting ferdig strammet opp på 13 tonn båt er altfor tungt til  å flytte fra side til side. Du kommer til å lære deg hvordan båten ligger ferdig strammet opp, og gjøre alt i en operasjon. Når du har ca. 100-150 kilo forspenn mellom bolt i land og rocna, så lærer du deg raskt hvordan båten plasserer seg.   Dette blir akkurat som forventet, helt suverent.  Men absolutt ikke håndterbart uten winsj. Regner med at du alt har kjent litt på hvor mye krefter som skal til for å strekke ut kjettingen.

Vi graver alltid ned ankeret som det første vi gjør når kona har hoppet i land. Da surrer hun tauet rundt tre,stein,bolt, og så kjører jeg på signal inn til winsj omtrent ikke orker mer for å etablere/bekrefte feste.  Da vet vi at båten er sikret mellom to faste punkter, og kan slakke av igjen for å feste og justere mot land.  De få gangene rocna ikke biter i bunnen, så trekker vi oss raskt ut igjen.  Snubber er kjekt, men vi bruker den kun fra samme side som winsj. 

dennrick skrev for 15 timer siden:

Kom gjerne med tips om et justerbart opplegg for å avlaste kjettingen fra begge kryssholt akterut. Jeg har noen tanker, men dersom noen har funnet opp et hjul som er rundt og ruller bra osv....

5.test.jpg

Når jeg ser på dette bildet så tenker jeg at sideveis bøyemoment på ankerrulla blir nærmest fraværende så lenge du bruker stropp for avlastning på den måten.  Jeg hadde ikke sett for meg at du kom til å huke kjettingen utenfor ankerrulla, men når du gjør det og kjører ut nok kjetting fra vinsjen, så blir jo hele belastningen på kryssholtet. Hvis du vil ha belastningen en smule mot babord kan du jo feste stroppen i D-ringen istedenfor kryssholtet. Ikke mye forskjell, men litt.

Seilars skrev for 3 timer siden:

Snubber er kjekt, men vi bruker den kun fra samme side som winsj. 

Slik ville jeg gjort det også. Ser ikke poenget med å dra stroppen over på babord side. 

Seilars skrev for 3 timer siden:

Vi graver alltid ned ankeret som det første vi gjør når kona har hoppet i land. Da surrer hun tauet rundt tre,stein,bolt, og så kjører jeg på signal inn til winsj omtrent ikke orker mer for å etablere/bekrefte feste.  Da vet vi at båten er sikret mellom to faste punkter, og kan slakke av igjen for å feste og justere mot land.  De få gangene rocna ikke biter i bunnen, så trekker vi oss raskt ut igjen.

Vi gjør det på tilsvarende måte, bare at vi kjører fast ankeret på vei inn mot fjellet for motor. Sitter ikke ankeret slik at båten stopper helt opp, så er det ut og prøve på nytt. Vår gamle vinsj ville ikke hatt trekkraft til å kjøre fast ankeret. 

dennrick skrev for 14 timer siden:

Her er forresten utskjæringen av gjennomføringen til kjettingen. Original akterspeil til høyre, ca 6 (EDIT!!) mm tykt. Så kan man sammenlikne med bildet av skyvelæret til @Komodo lengre opp i tråden ??

Glassfibersparkelen har gjort jobben sin her

IMG_2812.jpeg

Ja, den biten der viser jo at vi har fått til å fylle ut ujevnhetene mellom akterspeilet og forsterkningsplatene, der ble det hel ved :thumbsup: Hadde det vært luftspalter her så hadde det vært slurv. Og i tillegg til denne klossen er det altså en plate i 5mm sjøvannsbestandig aluminium. En ganske massiv forsterkning av det fra før 6mm tykke akterspeilet. Vi kunne nok klart oss med mindre avstivning enn dette, men noe av det viktige her er jo at vi har fått spredt kreftene fra belastningen du får i vinsjen til et større areal, og nærmere skrogsiden og steder som vil tåle et større moment enn en plan flate. Tror det ble bra til slutt :smiley:

Våknet idag på samme plass :thumbsup: :lol: Blikkstille og 0 m/s på måleren. Kokte vann og traktet i kaffetrakteren manuelt og fikk vært med på morgenmøtene på Teams. Følte på en ganske stor glede over ankerkonfigurasjonen der bak, og jeg er glad dette ble gjort og at jeg fikk så god hjelp til gjennomføringen av det. Seilbåten (38') ved siden av oss hadde ligget greit på en ganske slank kjetting (6mm?), han hadde ikke så mye som oss ute, og ankeret hans var det som så ut som en Bruce på 15 Kg. Han fikk med seg en del tang opp.

Etterhvert skulle vi hjem, og vi slapp fortøyningene på brygga, og båten begynte med en gang å sige mot ankeret. Kjørte litt vinsj, stoppet, kjørte litt til og stoppet osv. Var litt spent. Da kjettingen sto rett ned lot jeg det stå til, og opp kom det. Det dro med seg 1,4 m2 av bunnen, men det falt ganske raskt av. Det var ikke leire, men minnet mer om en slags sand. Ikke noe tang, men ankeret vårt hadde tilbrakt natten lengre ut enn naboen sitt. Lot det heng etter en liten stund til det var rent.

8 hours ago, Komodo said:

Når jeg ser på dette bildet så tenker jeg at sideveis bøyemoment på ankerrulla blir nærmest fraværende så lenge du bruker stropp for avlastning på den måten.  Jeg hadde ikke sett for meg at du kom til å huke kjettingen utenfor ankerrulla, men når du gjør det og kjører ut nok kjetting fra vinsjen, så blir jo hele belastningen på kryssholtet. Hvis du vil ha belastningen en smule mot babord kan du jo feste stroppen i D-ringen istedenfor kryssholtet. Ikke mye forskjell, men litt.

Du har selvsagt helt rett i det :smiley: Dog er juryen fortsatt på gangen om hva jeg skal gjøre. Jeg hektet snubberen på på innsiden først, men da kom gummi-fjæren i konflikt med skroget, så det var derfor jeg hektet den på på utsiden. Jeg tror det er best å hekte kjettingkroken på innsiden. Da unngår jeg at stroppen kommer i konflikt med rekkestativet på vei fra kryssholtet til kjettingen. Så tilpasse litt når det gjelder hvor gummi-fjæra sitter kanskje? MEN! Jeg er likevel meeeget godt fornøyd med at vi forsterket innfestingen til ankerrulla så mye som vi gjorde, for det utsettes for en del krefter under tillegging og før avlaster er på plass. Vinden kom rett fra siden når vi la til.

Tja - avlaster til den nye wire-braketten, ja.... Det nevnte du på Hvaler, tror jeg. Det tenkte jeg ikke på igår. Da kan jeg jo enkelt fortøye den i sjakkelen. Det er snedig, men da legger vi alle eggene i kurven til glassfiber vinkelen vår. Kjøre på med det, tenker du?

11 hours ago, Seilars said:

10mm kjetting ferdig strammet opp på 13 tonn båt er altfor tungt til  å flytte fra side til side. Du kommer til å lære deg hvordan båten ligger ferdig strammet opp, og gjøre alt i en operasjon. Når du har ca. 100-150 kilo forspenn mellom bolt i land og rocna, så lærer du deg raskt hvordan båten plasserer seg.   Dette blir akkurat som forventet, helt suverent.  Men absolutt ikke håndterbart uten winsj. Regner med at du alt har kjent litt på hvor mye krefter som skal til for å strekke ut kjettingen.

Godt innspill dette. Har håndtert denne kjettingen inn og ut av bilen, inn og ut av båten, og nå igår med første oppankring. Det er massive greier bak der nå. Jeg nappet litt i den der den hang ned mot ankeret og det er minimalt jeg kan påvirke. Med motorbåten har jeg kjørt den mer fast enn det jeg gjorde igår, ref Komodo sin oppskrift. Igår var jeg litt forsiktig (tenkte på at det skulle opp igjen) og brukte din oppskrift, dvs kjørte det fast med vinsjen. Men vinsjen hadde nok mer å gå på. Her må jeg nok bare bygge opp erfaring med bruken. Det blir litt sjø fra forbipasserende båter der vi lå, og jeg sto i baugen og studerte hvordan båten oppførte seg mot brygga da hekksjøene kom inn. Det var null stress.

Et spørsmål der: Seatronic oppgir på vinsjen min maks trekkraft på 1.000 kg, maks arbeidsbelastning på 370 kg, og arbeidsbelastning på 120 kg. Hvordan skal jeg tolke det ?

8 hours ago, Komodo said:

Vår gamle vinsj ville ikke hatt trekkraft til å kjøre fast ankeret. 

Vi kunne nok klart oss med mindre avstivning enn dette, men noe av det viktige her er jo at vi har fått spredt kreftene fra belastningen du får i vinsjen til et større areal, og nærmere skrogsiden og steder som vil tåle et større moment enn en plan flate. Tror det ble bra til slutt :smiley:

Den nye vinsjen du etterhvert skal sette inn er da kanskje noe sprekere? Den er også på 1200W som du vet.

"Belte og bukseseler" denne løsningen. Dette har blitt knallbra. Gøy å få testet det på en overnatting. De blir det flere av ! Etter at vi satte på en 20 Kgs Rockna i motorbåten, så hadde jeg en følelse av at jeg kunne legge til overalt. Det kunne vi også - med 8mm kjetting. Nå har vi 10mm og 25 Kg Rockna - dette tilfører en ny dimensjon til båtliv med seilbåt.

Det ble diskutert litt over her dette med kjettingmerking. Er enig i at det var vanskelig å følge med på fargene etterhvert som kjettingen ble kjørt ut og jeg skulle manøvrere inn til brygga. Kombinert med det er det vanskelig med "ny" båt og løsning å beregne avstand. Har flere ganger opplevet med motorbåten å ha sluppet ankeret for langt ut f.eks. Nå ble det slik igår at jeg så de oransje merkene et stykke ned i vannet etter at vi hadde fått lagt til. Så fulgte det med en "jukselapp". Så vi hadde vel ca 38m ute. På 7m. Så det ble et greit scope. Denne var det også veldig kjekt å kunne følge med på da vi skulle ha ankeret inn igjen.

Jukselapp.jpg.942f8ae2b83cefda0f53ded2e845528b.jpg

Og så rundet vi etterhvert av med en fin solnedgang i rolige forhold :smiley:

Solnedgang.jpg.3ae3a0ee355f3db30f9e448e5c236d7e.jpg

dennrick skrev 1 time siden:

Et spørsmål der: Seatronic oppgir på vinsjen min maks trekkraft på 1.000 kg, maks arbeidsbelastning på 370 kg, og arbeidsbelastning på 120 kg. Hvordan skal jeg tolke det ?

På winsjen vår akter som er en Quick winsj på 1000W med maksimal trekkraft på 900 kilo, så tolker jeg dette som den kraften winsjen trekker med på slutten før den gir opp og stopper. Men denne kraften genererer så mye varme, at winsjen ikke kan kjøre lenge med såpass høy belastning.  Skal man kjøre lenge, så er arbeidsbelastning det jeg tolker som riktig, og de siste meterne(tidsbegrenset), så kan man ha maks arbeidsbelastning på winsjen. Det er slik jeg tolker det.  Senker du ankeret på 50 meters dyp, for så å kjøre den opp igjen, så bør winsj ikke belastes med mer enn 120kg om den skal opp i en operasjon uten pauser.  Det stemmer vel sånn tålig hos deg med vekt i vann.  

Normalt så vil du kjøre maksimal trekkraft kun den siste halve meteren eller noe slikt. Da spenner du opp båten med ett tonn!!.  Hos meg er dette tallet inntil 900 kilo de gangene jeg får fullt feste, og da er det ca. 50 cm ut igjen som skal til for å avlaste ca. 800 kilo slik at vi  sitter igjen med ca. 100 kilo.  Men disse tallene er for 8mm kjetting, 4x dybden, og 44 meter ute.  Har man da ett anker som holder full trekkraft, og en avstand til land som er lenger enn den kjettingen man kjørte ut igjen for å avlaste winsj, så begynner det å bli ganske robust. Det er ikke mange som driver med slikt. 

Dette syntes jeg høres logisk og plausibelt ut @Seilars. Takker. Det er godt vi brukte tiden det tok for å forsterke akterspeilet så mye som vi gjorde:thumbsup:

dennrick skrev for 4 timer siden:

Tja - avlaster til den nye wire-braketten, ja.... Det nevnte du på Hvaler, tror jeg. Det tenkte jeg ikke på igår. Da kan jeg jo enkelt fortøye den i sjakkelen. Det er snedig, men da legger vi alle eggene i kurven til glassfiber vinkelen vår. Kjøre på med det, tenker du?

Nei, jeg skal ikke insistere på det. Nå studerte jeg ikke innfestningen av kryssholtet ditt på innsiden, men jeg vil jo tro at skroget er sterkere der enn i akterspeilet der D-ringen sitter. Forsterkningen vår kommer til å holde det meste, men når du forsterker nok vil du til slutt få et svakt punkt ved siden av forsterkningen. Ikke godt å si hva som ryker først der. Men under normale forhold er det tilstrekkelig styrke både i D-ringen og i vinsjen i seg selv uten snubber.

Den nye vinsjen du etterhvert skal sette inn er da kanskje noe sprekere? Den er også på 1200W som du vet.

Jepp, og jeg gleder meg skikkelig til å få den inn i båten! Den gamle er på 600W, så dette blir virkelig en oppgradering for oss :yesnod:

Men det gjelder ikke bare motoreffekten. Vi sliter også med andre ting, f.eks at tauet slurer på kabelaret, og mekanismen for å slippe ut ankeret og å låse gearet igjen. Så ja, der ser jeg fram til :thumbsup:

Men jeg tror ikke det blir i år. I dag har jeg vært på Ragnar Ringstad og kjøpt shims til dieseldysene. Har demontert og rengjort dysene, shimset opp til riktig trykk og testet. Men dysespissene er ikke helt gode, så i morgen blir det tilbake til Ragnar Ringstad og bestille nye dysespisser. Har ogen million andre baller i lufta, så bytte av vinsj må nok legges litt på is. TTT... 

"Belte og bukseseler" denne løsningen. Dette har blitt knallbra. Gøy å få testet det på en overnatting. De blir det flere av ! Etter at vi satte på en 20 Kgs Rockna i motorbåten, så hadde jeg en følelse av at jeg kunne legge til overalt. Det kunne vi også - med 8mm kjetting. Nå har vi 10mm og 25 Kg Rockna - dette tilfører en ny dimensjon til båtliv med seilbåt.

Ja, det er virkelig en kraftpakke du har fått bakpå der nå! Du får stramme inn til det knaker, må jo finne ut hvor grensene går :giggle:

Men nå har sola forsvunnet bak Spjærøy for et par timer siden, og om noen små timer viser den seg igjen litt lenger øst. Whiskyglasset et tomt, og det er på tide å finne dusjen ?

20240702_002228.jpg.0063e167cf40f2da94e4f44e8af67d30.jpg

Da blir det å prøve seg frem litt i sommerferien @Komodo Jeg justerer snubberen når vi er tilbake i båten.

Det blir jobb ut uken, og på søndag er det avreise til en gresk øy. Marianne som er samboeren min har hatt det høyt på ønskelista siden før Cov-19 i 2020/21, og får hun det er båtliv resten av ferien helt greit i 3 uker fra den 14. juli.

Så da er vi vel i mål, og kan proklamere en slags avslutning på tråden, takke for følget etc. Men som @Seilars sa, så kan jeg oppdatere litt underveis med nye erfaringer.

Nå ligger uansett oppskriften her på hvordan en slik oppgradering skal gjøres skikkelig i en seilbåt, og det hadde vært fint om denne erfaringen vi har gjort oss her kan komme til nytte for andre også. Tusen takk igjen til deg, Komodo, og god sommer til dere som har bidratt, dere som har fulgt oss, og dere som leser dette :smiley:

• 3 uker senere...

Jeg valgte bort baugsp(r)yd. Med litt koordinasjon klarer hele familien å bruke ankeroppgrderingen til en Vulcan 33 som en slags plattform de kan tråkke på-uten nevneverdig sutring for å komme seg inn på moloen på Verdens Ende. Stappfult her, og jeg har de to største ankrene i havna @Komodo?

Blitt havner siden tirsdag pga jr kompis treff. Han mønstrer av imorgen, så da blir det over til Koster fra Tjøme. Her får vi håpe vi får testet litt mer. Artig at været spiller på båtfolket sitt lag enn så lenge☀️?

IMG_3188.jpeg

• 1 måned senere...

Med "fair winds", ledige plasser overalt longside, kombinert med at vi etter sommerferien ikke har fått brukt båten så mye som jeg hadde håpet pga dårlig vær og fotballcuper for 14 åringen, så er erfaringen med anker akterut den jeg beskrev over @Seilars Har nå denne ulyd i seilbåten tråden på gang også. Men jeg er overbevist om at jeg har fått det jeg var ute etter. Det er et imponerende syn å se dette store ankeret der bak, vel vitende om at jeg har 10mm kjetting og en solid vinsj montert "på fjell" takket være @Komodo Når jeg selv har disse ankrene på min båt, så er det rart å gå rundt i havner og se at det er veldig få som har en slik utrustning.

Vi var ute for et par uker siden, og da blåste det mye. Da slapp vi Vulcan forut på 33 Kg på ca 5 m dyp og ca 35 m 8mm kjetting. Kjørte det fast til vi merket i båten at "oj, nå festet ankeret seg".  Vi lå i en rolig havn (Tallakshavn), men rett utenfor hørte vi bølgene rase forbi der vinden var på 16-17 m/s.

En observasjon er jo at båten pendler veldig mye på svai da. Et ankerseil kan kanskje hjelpe noe. Alternativt kan jeg kanskje dumpe ut litt av innstallasjonen jeg har akterut for å begrense pendlingen noe?

dennrick skrev 3 minutter siden:

Men jeg er overbevist om at jeg har fått det jeg var ute etter. Det er et imponerende syn å se dette store ankeret der bak, vel vitende om at jeg har 10mm kjetting og en solid vinsj montert "på fjell" takket være @Komodo Når jeg selv har disse ankrene på min båt, så er det rart å gå rundt i havner og se at det er veldig få som har en slik utrustning.

Det ble et bra teamwork det der @dennrick :flag_bp: Føler at det lønte seg med den grundige detaljplanleggingen på forhånd, hvis ikke hadde det garantert blitt skjæring med tiden. Samtidig var det mange detaljer som skulle på plass for å sikre solide forsterkninger i alle ledd samt valg av materialer osv.

dennrick skrev 3 minutter siden:

Vi var ute for et par uker siden, og da blåste det mye. Da slapp vi Vulcan forut på 33 Kg på ca 5 m dyp og ca 35 m 8mm kjetting. Kjørte det fast til vi merket i båten at "oj, nå festet ankeret seg". 

:lol: kjenner følelsen ? Fikk samme opplevelse i båten vår da vi oppgraderte fra 20kg brucekopi til 25kg "The Knife". Det bare skjærer seg fast i bunnen og stopper båten ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...