Jump to content

Anker akterut. Blytau eller kjetting? 42 fot, 13 tonn. Prosjekttråd.


dennrick

Recommended Posts

dennrick skrev for 14 timer siden:

En observasjon er jo at båten pendler veldig mye på svai da. Et ankerseil kan kanskje hjelpe noe. Alternativt kan jeg kanskje dumpe ut litt av innstallasjonen jeg har akterut for å begrense pendlingen noe?

 

Ankerseil er sikkert bra.

 

Man kan kjøre inn inntil 4-5x dybden avhengig av været, eller bruke ankerseil.  Jo mer lett (8mm) kjetting du med dine 13 tonn har ute på grunt vann, desto lenger pendler båten fra side til side med ubehagelige bevegelser.  Å slippe ut noe akter ville jeg definitivt ikke gjort da det gir veldig ugunstige krefter sideveis.  Båten ligger roligere på dypere vann har jeg erfart. Har du 8-10 meter dybde og 4-5x dybden, så hjelper det endel. Men ideelt sett så skulle du hatt litt tyngre kjetting fremme for å få mykere bevegelser / mer demping.  Det ville også vært bedre for nedgravingen av ankeret ditt når det er på hele 33 kilo.  Skal ett såpass stort anker utnyttes fullt ut, så må du nok ha bra scope ettersom du har for lett kjetting for det ankeret.  

Link to post
21 hours ago, Komodo said:

 

Det ble et bra teamwork det der @dennrick :flag_bp: Føler at det lønte seg med den grundige detaljplanleggingen på forhånd, hvis ikke hadde det garantert blitt skjæring med tiden. Samtidig var det mange detaljer som skulle på plass for å sikre solide forsterkninger i alle ledd samt valg av materialer osv.

Et minne for livet, Komodo - planlegging og så gjennomføring. Lange dager, men det var gøy, og noe jeg har tenkt mye på. Senest idag tittet jeg gjennom alle bildene:smiley: Vi er definitivt i mål når det gjelder ankerutstyret akterut - både med tanke på vekt og kjetting dimensjon. Så var det det forut da:

 

7 hours ago, Seilars said:

 

Man kan kjøre inn inntil 4-5x dybden avhengig av været, eller bruke ankerseil.  Jo mer lett (8mm) kjetting du med dine 13 tonn har ute på grunt vann, desto lenger pendler båten fra side til side med ubehagelige bevegelser.  Å slippe ut noe akter ville jeg definitivt ikke gjort da det gir veldig ugunstige krefter sideveis.  Båten ligger roligere på dypere vann har jeg erfart. Har du 8-10 meter dybde og 4-5x dybden, så hjelper det endel. Men ideelt sett så skulle du hatt litt tyngre kjetting fremme for å få mykere bevegelser / mer demping.  Det ville også vært bedre for nedgravingen av ankeret ditt når det er på hele 33 kilo.  Skal ett såpass stort anker utnyttes fullt ut, så må du nok ha bra scope ettersom du har for lett kjetting for det ankeret.  

Gode innspill som alltid, Seilars. I dette tilfellet hadde jeg vel 7x ute, så det gjorde vel at pendlingen ble ekstra stor kombinert med litt lett kjetting? Det blåste som nevnt over fælt, men bevegelsene i båten var ikke ille siden vi lå nærme land der vinden kom fra, og det er ganske skjermet der også. Det var i toppen av masta jeg hadde høy vindstyrke. Men det er klart, Admiralen ble ytterst forvirret av den nye utsikten hva gang hun var nede og kom opp igjen :giggle: Det hadde kanskje blitt bedre om jeg hadde kjørt inn 10m etter at jeg hadde kjørt det fast på dybden vi lå på som var 5m. Det lå en tysker med anskerseil der, og han pendlet lite. Vi og en annen seilbåt raste rundt i hele bukta, og vi var ganske i synk la jeg merke til. De som lå på to blå bøyer, lå ganske dønn stille i samme retning - motorbåter.

 

Uansett, jeg tror ankeret hadde festet seg ganske bra. Det kom opp 1.7 m2 med mudder/sand. Men selvsagt, du har jo rett: Anbefalingen fra Rocna er 10mm kjetting både på 25 Kgs original (med bøyle) som jeg nå har akterut (så der kan jeg ticke i riktig boks) og også på 33 Kgs Vulcan. Grensen for 8mm er på 20 Kg på begge slik de har oppgitt det i sine tabeller og anbefalinger. Det er jo også det du advokerer for her. Og jeg har tenkt det samme ila sommeren. Dreneringen i båten vår er ikke bra i brønnen forut, og kjettingen har ligger konstant i vann siden båten ble sjøsatt i 2015. Den ser ikke pen ut. Jeg har hindringer der nå som holder den tørr, men skal oppgradere denne løsningen til noe bedre og som vil holde kjettingen over vannet som ligger der. Og så har jeg lurt på om jeg egentlig burde få oppgradert kjettingen. Så takk for innlegget: Idag fikk jeg sjekket det.

 

Jeg skrev hva jeg hadde av vinsj i baugen veldig tidlig i tråden, men gjentar det her: Det er en Quick DP3 Prince series, sannsynligvis fra 2015 da båten var ny. Fikk positivt svar fra Seatronic idag av han som fasiliterte valg av utstyr på det som skjedde akterut, og vinsjen forut kan få seg et kabelar som håndterer 10mm.  De hadde faktisk et på lager, og det koster 2.850,-.  Jeg var egentlig ikke forberedt på denne kostnaden nå, og hadde håpet å kunne drøye dette til neste år. Men kanskje er det vanskelig å få dette utstyret fra Quick i Italia siden vinsjen er såpass gammel? Det kan da tale for at jeg må prioritere dette nå?

 

Et siste spørsmål om bruk av begge ankre: Her var vinden veldig stabil fra en retning og hadde vært det en stund, og skulle være det en stund også. Jeg har sett båter ankre opp slik (rolige forhold). Ser poenget med sideveis krefter, men det skal min båt nå tåle ganske bra etter oppgraderingen akterut. Men man gjør kanskje ikke slikt uansett når det blåser kuling?

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 1 time siden:

Et siste spørsmål om bruk av begge ankre: Her var vinden veldig stabil fra en retning og hadde vært det en stund, og skulle være det en stund også. Jeg har sett båter ankre opp slik (rolige forhold). Ser poenget med sideveis krefter, men det skal min båt nå tåle ganske bra etter oppgraderingen akterut. Men man gjør kanskje ikke slikt uansett når det blåser kuling?

Sikkert dumt forslag, men hva med å slippe ut ankeret bak og bare la det subbe i bunn med et par meter slakk? Tenker da ikke at det skal sette seg, men kun bremse pendlebevegelsene du beskriver. 

 

dennrick skrev 1 time siden:

Et minne for livet, Komodo - planlegging og så gjennomføring. Lange dager, men det var gøy, og noe jeg har tenkt mye på. Senest idag tittet jeg gjennom alle bildene:smiley: 

Moro at du sitter igjen med den opplevelsen :thumbsup:  Viktig for min del også at du er fornøyd :flag_bp:

Link to post
3 minutes ago, Komodo said:

Sikkert dumt forslag, men hva med å slippe ut ankeret bak og bare la det subbe i bunn med et par meter slakk? Tenker da ikke at det skal sette seg, men kun bremse pendlebevegelsene du beskriver. 

 

Igjen, jeg beskrev det nok litt dårlig før @Seilars svarte. Det var nøyaktig det jeg tenkte på. Spent på en evt "fasit" på noe slikt. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 1 minutt siden:

Igjen, jeg beskrev det nok litt dårlig før @Seilars svarte. Det var nøyaktig det jeg tenkte på.

Ok, da misforstod jeg litt. Men det er jo ikke verre enn å gjøre en test. Funker det dårlig, så er det jo bare å kjøre det inn, for det skal jo ikke sitte. 

 

Et annet og lignende forslag kan være å hive ut en 10kg paraplydregg i baugen med kort tau. Den vil ikke sette seg, men vil kanskje bremse pendlebevegelsene litt. Blir kanskje litt annen effekt enn å ha ankeret ute bak. Bare en tanke. 

Link to post
dennrick skrev On 5.9.2024 at 20.54:

Gode innspill som alltid, Seilars. I dette tilfellet hadde jeg vel 7x ute, så det gjorde vel at pendlingen ble ekstra stor kombinert med litt lett kjetting?

Det er min erfaring ja. Lett kjetting og liten dybde i kombinasjon med mye ute gir mye pendling og kan gi ubehagelige bevegelser/rykk. 

 

dennrick skrev On 5.9.2024 at 20.54:

Det hadde kanskje blitt bedre om jeg hadde kjørt inn 10m etter at jeg hadde kjørt det fast på dybden vi lå på som var 5m.

 

Ja, det er nøyaktig det jeg ville gjort med en 33kg vulcan og 5m dybde. Jobb deg rolig oppover mot 2000rpm i revers, la det stå i spenn i ett minutt eller noe slikt med 7x dybden. Sett så i fri og kjør inn  til ca. 5x dybden om det er mye vær. Men er det greit vær, så går jeg for 4x dybden. Unntaket er om jeg ligger alene i veldig soft mud, da kan 5x være aktuelt. 

 

dennrick skrev On 5.9.2024 at 20.54:

Anbefalingen fra Rocna er 10mm kjetting både på 25 Kgs original (med bøyle) som jeg nå har akterut (så der kan jeg ticke i riktig boks) og også på 33 Kgs Vulcan.

 

Min erfaring er at ett for stort anker kan gi problemer med nedgraving ved hard bunn og kombinasjonen av for lett kjetting og for lite scope.  10mm er det rette valget for deg om du skal bytte kjetting. 10mm vil også gi en båt som ligger roligere med mykere bevegelser på svai. 

dennrick skrev On 5.9.2024 at 20.54:

Et siste spørsmål om bruk av begge ankre: Her var vinden veldig stabil fra en retning og hadde vært det en stund, og skulle være det en stund også. Jeg har sett båter ankre opp slik (rolige forhold). Ser poenget med sideveis krefter, men det skal min båt nå tåle ganske bra etter oppgraderingen akterut. Men man gjør kanskje ikke slikt uansett når det blåser kuling?

 

Nei, det ville jeg aldri gjort i en kuling. Ikke i en bris engang.  Jeg har kun spent opp båten mellom to ankere for å komme nærmest mulig stranden med småunger i nydelig vær.  Svai er definitivt det tryggeste om man ikke ligger aktenfor andre med 13 tonn båt og 15 kilo bruce. 

 

Komodo skrev for 23 timer siden:

Sikkert dumt forslag, men hva med å slippe ut ankeret bak og bare la det subbe i bunn med et par meter slakk?

 

Det ligger mye rart på havets bunn. Jeg har selv fått opp kraftige wire, vannledninger, kabler som ikke er på kartet, ett stereoanlegg, og da har jeg ikke tatt høyde for at båten kan bevege seg med 1 knop sideveis med 1,2x dybden når den hugger tak i bunnen.  Det regner jeg med er utafor design.  Ankerseil er nok en bedre løsning på en seilbåt som tross alt har plass til det. Men man kunne sikkert laget ett mini drivanker og festet på hekk ankeret om man låret det halvveis ned til bunnen. 

 

Link to post

Det er utrolig mye læring her, @Seilars, takk for et grundig svar. MEN: Stereoanlegg - nå drar du på litt? Eller? :lol: Jeg har sett et bilde av en sykkel hengende under propellen til en stor båt. 

 

Vanskelig å kontre dette @Komodo Jeg har ikke noe å slå i bordet med. Har du? 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 1 time siden:

Vanskelig å kontre dette @Komodo Jeg har ikke noe å slå i bordet med. Har du? 

Tja, jeg fikk opp en hagestol en gang jeg soknet etter teiner, men stereoanlegg har jeg aldri fått opp 😅 

Men det er sant som @Seilars sier, det ligger mye søppel i sjøen! Rester etter moringer, kjetting og tau er noe. Men man kan jo se litt an i forhold til hvor man ankrer også. 

Link to post
dennrick skrev On 4.9.2024 at 22.15:

 

En observasjon er jo at båten pendler veldig mye på svai da. Et ankerseil kan kanskje hjelpe noe. Alternativt kan jeg kanskje dumpe ut litt av innstallasjonen jeg har akterut for å begrense pendlingen noe?

Flott installasjon du har fått!!

 

Angående ankerseil kan det varmt anbefales! Jeg har samme størrelse båt (Dufour 425 Grand Large) kjøpte ankerseil før sesongen og ligger nå mye roligere på svai, selv i 15-16m/s i Gluppö i sommer lå vi stabilt med ankerseil.

Link to post
19 hours ago, Morten_L said:

 

Angående ankerseil kan det varmt anbefales! Jeg har samme størrelse båt (Dufour 425 Grand Large) kjøpte ankerseil før sesongen og ligger nå mye roligere på svai, selv i 15-16m/s i Gluppö i sommer lå vi stabilt med ankerseil.

Takk skal du ha og for tips. Jeg foretok et søk på "ankerseil" og en av de første linkene er til denne finn annonsen. Er det noe slikt du har også?

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=252084892&srsltid=AfmBOoouh3zGkm4mkVQKvWEJBztJW243IzK0GqHZk0QM6WKQus7UoUyw&ci=10

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 3 minutter siden:

Takk skal du ha og for tips. Jeg foretok et søk på "ankerseil" og en av de første linkene er til denne finn annonsen. Er det noe slikt du har også?

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=252084892&srsltid=AfmBOoouh3zGkm4mkVQKvWEJBztJW243IzK0GqHZk0QM6WKQus7UoUyw&ci=10

Ja, det ser veldig likt ut. Mitt er fra Lundh seil

 

20240729_145112.jpg.4d987ecc2a2565c53c71683f3f19918c.jpg

Link to post

Takker igjen for gode innspill! Da skjer det noe mer "utvikling" her, men det kommer til å gå litt sakte fremover, siden jeg må fylle på båtsparegrisen litt også - noe vil skje først til våren, men da har jeg ihvertfall en (ny) plan :flag_bp:

Siden Seatronic hadde nytt kabular til baugvinsjen på lager, så bestilte og betalte jeg for det idag for å sikre at jeg har det ihvertfall. Det skal da kunne håndtere 10mm kjetting til Rockna Vulcan ankeret der fremme på 33 kg. Seatronic sender gratis til Drammen:smiley: Så da blir kjettingen der fremme oppgradert fra 8mm til 10mm, noe som er ihht anbefalingene fra både deg @Seilars og leverandør. Da får jeg etterhvert 50m med 8mm kjetting til overs om noen har interesse av det. For evt nye lesere, så har den nye ankerinstallasjonen akterut 10mm kjetting og en Rockna på 25 Kg (også dette ankeret har en anbefaling på 10mm da 8mm blir for lett).

 

Å bytte kabular ser også greit ut med denne vinsjen. Alt kan visstnok gjøres fra oversiden av dekk med god tilgjengelighet. Bare det er jo ikke helt vanlig i båt når noe skal fikses:lol:

 

Men det blir nok ikke ny 10mm kjetting i baugen før til våren (sparegrisen). Og så er jo spørsmålet med bakgrunn i at leverandør av Vulcan og Rockna sier at maks scope er 8x dybde. Noe mer gir ikke særlig effekt. Til vårt bruk som er langs kysten vil jeg vel anta at det holder med en ny 50m kjetting der fremme med et 33 Kgs Vulcan i enden? Vi skal ikke jorden rundt med denne båten, men dersom noen har lyst til å argumentere for hvorfor jeg bør kjøpe kjetting lengre enn 50m når jeg først er igang, så hører jeg gjerne fra dere. Jeg er jo allerede i overkill modus når det gjelder dette prosjektet :giggle:

 

Annonsen fra FINN reklamerer med betydelig mindre bevegelse i båten med ankerseil, noe som fremkommer på dette bildet - men dette er jo salg, ikke nødvendigvis erfaring (?):

Plogseil.JPG.a80504e126dfb80763a53fbf7f8601a7.JPG

 

Syntes dog at jeg kjenner igjen tracket på plotteren min fra de gangene vi har ligget på svai når det gjelder det øverste bildet. Sjekket Lundh seil @Morten_L. Har et kundeforhold allerede til Elvstrøm, så hørte med de. De har også slike i plog-utgave. Til og med med dobbelt duk - tipper det betyr at de tåler mer vind enn oss. Uansett, plog utforming ser også mer effektive ut ihht Youtube. Elvstrøm var konkurransedyktige på pris, så det kan hende det blir et slikt til våren. Dersom det stemmer, så vil vel ned til 65 fra 160 grader, så antar jeg at mindre pendling belaster ankeret mindre?

 

Avslutningsvis kan det hende at releet ditt kommer ut av båten denne uken @Komodo. Snakket med mekanikeren som jobber med oljelekkasjen idag på Ragnar Ringstad, så det er mulig han tar det ut . Marianne syntes det ble kjedelig dersom jeg hadde gjort det nå i helgen som var - nå igjen :lol:

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 42 minutter siden:

Avslutningsvis kan det hende at releet ditt kommer ut av båten denne uken @Komodo. Snakket med mekanikeren som jobber med oljelekkasjen idag på Ragnar Ringstad, så det er mulig han tar det ut .

Ikke noe stress @dennrick 👍

Jeg kan jo stikke ned og skru det ut selv også, så slipper mekanikeren å bruke tid på det. Jeg kjører forbi der i morgen. 

 

 

dennrick skrev 42 minutter siden:

Marianne syntes det ble kjedelig dersom jeg hadde gjort det nå i helgen som var - nå igjen :lol:

Forstår godt at hun synes det. Når man først har en helg i båten så er det koselig å hygge seg sammen, ikke bare ligge med rørleggersprekken i været 😅

Link to post
dennrick skrev 1 time siden:

Annonsen fra FINN reklamerer med betydelig mindre bevegelse i båten med ankerseil, noe som fremkommer på dette bildet - men dette er jo salg, ikke nødvendigvis erfaring (?):

Plogseil.JPG.a80504e126dfb80763a53fbf7f8601a7.JPG

 

Syntes dog at jeg kjenner igjen tracket på plotteren min fra de gangene vi har ligget på svai når det gjelder det øverste bildet. Sjekket Lundh seil @Morten_L. Har et kundeforhold allerede til Elvstrøm, så hørte med de. De har også slike i plog-utgave. Til og med med dobbelt duk - tipper det betyr at de tåler mer vind enn oss. Uansett, plog utforming ser også mer effektive ut ihht Youtube. Elvstrøm var konkurransedyktige på pris, så det kan hende det blir et slikt til våren. Dersom det stemmer, så vil vel ned til 65 fra 160 grader, så antar jeg at mindre pendling belaster ankeret mindre?

 

Ser på tracket at bevegelsen er mye mindre, men nesten viktigere er at båten pendler roligere frem og tilbake mens uten ankerseil var det mer brå bevegelser i slutten av pendelbevegelsen.

Liker også at den har dagsignalet for anker, tar få minutter å få opp/ned

 

Jeg kjøpte mitt brukt (dvs så helt nytt ut) om ikke hadde jeg nok også ringt til Sverre på Elvstrøm. Har også kjøpt både genoa og storseil av han 😀

Link to post
dennrick skrev for 23 timer siden:

Vi skal ikke jorden rundt med denne båten, men dersom noen har lyst til å argumentere for hvorfor jeg bør kjøpe kjetting lengre enn 50m når jeg først er igang, så hører jeg gjerne fra dere.

 

Det er min erfaring at den eneste gode grunnen til å ha mer enn 50 meter ute er for å ankre på større dyp enn 11-12 meter.  Du har en solid ankerutrustning, og trenger ikke hente ut de siste kiloene med holdekraft som vulcan har å by på.  Jeg har aldri ute mer enn 5x dybden, men sørger gjerne for at det skjer ved å ha omtrent alle de 50 meterene ute.  Når du etterhvert får 10mm kjetting på svai ankeret, så vil du merke at tyngden på 115 kilo kjetting påvirker båtens bevegelser veldig positivt. Det gjelder når du ligger på svai i litt dårlig vær, dersom du ikke har større scope enn 4-5x.  Ligger du på veldig grunt vann og går for større scope, så går den komfortable dempe og posisjonerings effekten av kjettingen nedover, selv om ankerets holdekraft øker. 

 

 

Link to post
dennrick skrev for 1 time siden:

Som nevnt på tlf @Komodo: Takk igjen :thumbsup:

 

Det var så lite @dennrick 👍

 

Og for min del tror jeg at jeg skal gå litt videre med det med fjernkontroll. Satser på å kjøpe fjernkontrollmodulen til Quick, og håper det lar seg gjøre å få Sleipner kontrollen til å snakke med denne. Men ikke umulig at @VegJoh må settes på den saken der :wink:

Link to post

Jeg støtter opp om de som argumenterer for kjetting. Det er utvilsomt best om en tenker på sikkerhet. Jeg har hatt to Viknes båter i Nord Norge siden 2007. Den første hadde blytau og 15 kg Bruce kopi; og den nåværende kjetting 8 mm med 15 kg Bruce kopi. Vi har aldri mistet festet med kjetting; men opplevde dårlig feste med tau. Nå er det også andre faktorer involvert, som at en er blitt dyktigere med ankring. Likevel, min klare anbefale kjetting om det ellers er mulig.

Link to post
  • 3 uker senere...

8 mm kjettingen ble solgt til et hyggelig medlem her @Bergers. Vi kjørte vinsjen slik at kjetting omtrent falt rett inn i bilen hans her på opplagsplassen. Satser på en "happy customer" der :smiley:

 

Et skritt videre med bytte av kabelar idag. Altså da fra 8 -> 10mm. Det vil bety ca 50 kg mer i baugen, noe jeg ikke bryr meg om siden vi aldri har tenkt til å vinne en regatta med denne båten :-) 

 

Det var litt forvirrende en stund dette her, spesielt siden Quick har skrudd inn skruene i det nye kabelaret i motsatt ende av det det originale hadde. Men byttet gikk fint. Fant også ut hvordan det der med clutch i en ankervinsj fungerer:giggle:

Kabelar.jpg.318c472a97da58cd3ad986d0cc6e7702.jpg

 

Fikk også rengjort "litt" med mirakelspray før jeg monterte det nye kabelaret.

 

Utover det kan jeg bare melde om at det var veldig rolige arbeidsforhold @Komodo. Det var ikke trangt, ingen tunge løft, null vind, ei heller sol, og jeg er spent på om jeg noensinne kommer til å oppleve dette igjen neste gang jeg må mekke båt :lol:

Telt.jpg.f9af342db9c19f9ad8e33d1aee59a0d1.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...