Seilars Svart Lørdag 16:50 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:50 dennrick skrev 41 minutter siden: Nye dreneringshull er kanskje et alternativ, eventuelt å bygge opp med noe i bunnen der som fortrenger vannet? Disse tyske ingeniørene lager ikke tusenvis av båter med unøyaktig plassering av dreneringshullene vel 🧐Forklaringen er nok at bunnslam og andre ting som ligger i bunnen ikke skal tette dreneringen med den konsekvens at du får ett halvt tonn ekstra foran der. Min løsning har alltid vært å ha noe som kjettingen løftes litt opp av nederst. Og ved vasking så skyller jeg ut salt og slam. dennrick skrev 41 minutter siden: over eller under den indre rulla ? Over, men dersom vinkelen inn i winsjen blir for høy, så bør du vurdere å senke den eller få mindre rulle. All lyden er jo slitasje på galvaniseringen, og det ønsker man minst mulig av. Teflon glideklosser kan også brukes om man vil langt ned og ikke har plass til rulle. Det har jeg laget til akter, og det høres mye bedre ut enn metall. Det er veldig artig å se hvor bra alt fra batterier til ankring blir i båten din. Det er virkelig en flott båt med den riktige utrustningen for trygg og komfortabel ferie seilas. 😃 Link to post
dennrick Svart Lørdag 18:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:09 1 hour ago, Seilars said: Disse tyske ingeniørene lager ikke tusenvis av båter med unøyaktig plassering av dreneringshullene vel 🧐Forklaringen er nok at bunnslam og andre ting som ligger i bunnen ikke skal tette dreneringen med den konsekvens at du får ett halvt tonn ekstra foran der. Min løsning har alltid vært å ha noe som kjettingen løftes litt opp av nederst. Og ved vasking så skyller jeg ut salt og slam. Kanskje jeg her har gått i en slags "confirmation bias" felle, dvs man tenker basert på det man hører fra mange at det er ikke så god kvalitet på Bavaria som det er på f.eks noen av de andre merkene. "Så her har Bavaria surret". Jeg har faktisk ikke reflektert over at det kan være en god grunn til at de gjør det slik. Og så kommer du med en plausibel forklaring som resonnerer hos meg umiddelbart. Men det er bra. Jeg er ingeniør selv, så da skal vi klare å finne på noe lurt der fremme i ankerbrønnen. Akkurat hva vet jeg ikke. Enn så lenge, så er jo bøtta der Det blir også mer ferskvann ned der enn tidligere. Jeg håper det blir fra meg og ikke været. Å la den luka stå åpen når vi går fra båten er også noe jeg har tenkt på. Vinkelen inn i vinsjen er noe jeg må se nærmere på. Jeg tror ikke det er dramatisk galt, basert på bildet over. Bråk fra kjetting og vinsj akterut er ikke-eksisterende. Men slik det var, så hadde det ikke vært noe gøy å kjøre ankervinsj i baugen en sen, vindstille kveld, eller en tidlig morgen. Veldig hyggelig å høre deg si det siste. Du har jo på andre tråder vært innom temaet med oppgraderinger og det å ta vare på båtene man har (mener jeg på huske?). Jeg gjorde det samme i motorbåten. Det var et lite prosjekt i året. Nå når ankringsprosjektet er klart, så blir det strøm iår, samt en riggsjekk. Jeg tror dette skal være en båt som kan vare i mange år, og også en som kan gi andre glede når vi ikke lengre kan ha den av en eller annen grunn. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart Lørdag 19:06 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:06 dennrick skrev 55 minutter siden: Jeg er ingeniør selv, så da skal vi klare å finne på noe lurt der fremme i ankerbrønnen. Akkurat hva vet jeg ikke. Dette tittet vi på i fjor @dennrick, jeg foreslo en løsning for deg der Ellers, flott oppdatering, skriver mer svar i morgen eller når jeg får tid... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart Lørdag 19:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:22 4 minutes ago, Komodo said: Dette tittet vi på i fjor @dennrick, jeg foreslo en løsning for deg der Ja, takk, jeg husker det (og jeg holdt på å nevne deg da jeg skrev det), men jeg husker ikke detaljene. Men jeg husker at det inneholdt noe om å borre hull i båten Fra å være i overload da, så er jeg nok noe mer mottakelig for tips nå. Fremover nå er det jo bare "dugnad". Av med telt, stoffing, polering, vask, rens av teak. Det er sånn passe kjedelige greier, men det handler mest om å bare beslutte å få det gjort, og så gjennomføre, og glede seg til det blir bra. Dennis og jeg rotet litt under båten idag også, forresten, så vi fikk på anoder og litt propell-deler. Mutteren skulle skrus til med 60 NM. Av en eller annen grunn er det like artig hver gang momentnøkkelen sier ifra. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart Lørdag 19:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:34 dennrick skrev 7 minutter siden: Ja, takk, jeg husker det (og jeg holdt på å nevne deg da jeg skrev det), men jeg husker ikke detaljene. Men jeg husker at det inneholdt noe om å borre hull i båten Fra å være i overload da, så er jeg nok noe mer mottakelig for tips nå. Helt kort. Bor et 6mm pilothull fra innsiden som går helt ned mot radien av støpen i bunn. Så borer du et større hull fra utsiden med liten hullsag. Da kommer du helt ned i bunn. Så forsenker du hullet forsiktig på begge sider, og coater med topcoat eller gelcoatsparkel. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Code0 Svart Søndag 08:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:12 dennrick skrev for 13 timer siden: Jeg er ingeniør selv, så da skal vi klare å finne på noe lurt der fremme i ankerbrønnen Jeg har snekret en rist av trykkimprignerte planker. Du kan bruke hva som helst som er vannfast, for eksempel klippe ut av bunnen på en sånn sammenleggbar plastkasse. Link to post
Seilars Svart Søndag 08:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:25 dennrick skrev for 13 timer siden: Kanskje jeg her har gått i en slags "confirmation bias" felle, dvs man tenker basert på det man hører fra mange at det er ikke så god kvalitet på Bavaria som det er på f.eks noen av de andre merkene. "Så her har Bavaria surret". Bavaria bygde i 1999 europas største og mest avanserte fabrikk for produksjon av båter. De klarte å bygge båtene sine såpass smart og automatisert at kun 12% av utgiftene ved å bygge en båt var lønnsutgifter. For resten av bransjen ble dette ett sjokk, så det ble slengt ut mange stygge franske gloser. Bavaria var først ute med veldig mye, bla. hulltaking med CNC fres av alle hull i dekk. Det gav millimeter presisjon, og det sparte mange titalls timer med arbeid pr. båt. Så at de hullene i ankerbrønnen på 3000 båter er tilfeldig plasserte…..neppe. Dessverre ble verftet solgt i 2007, og ny eier tok lån til over pipa. Det ble en perfekt storm med finanskrise samtidig, så verftet vil nok aldri klare å levere like rimelige båter igjen. Vår 38 foter fra 2003 kostet indeksregulert til 2024 kroner 1,8 millioner, og den har skroglengde som er 11,91m. Dvs. den er like stor som de fleste som beskrives som 40 fot. Verftet har idag ett mye større utvalg av modeller, og prisene er noe høyere. Men skulle vi fått fart på båtsalget igjen….da tror jeg nye 40 fotere til under 2 millioner ville vært ei løsning. Men når det er sagt, det ville ikke vært noe morro å gå tur i havnene om alle båtene var bavaria, så det er gøy at utvalget er variert. Men den båten din @dennrick, det er en av de penere Bavaria har laget. Link to post
Hulda Svart Søndag 11:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:03 Dette med installasjon av anker. Jeg skulle gjerne hatt et 30+ kg Vulcan til 30000 kroner, ville passet råbra på Hulda. Men sammenlignet med 30+ kg Brucekopi til 3000 kroner, biter jeg det i meg. Må leve med ulempen. Hulda er nærmest designet for Vulcan. Nok om det. Lensehull i ankerbrønn. Jeg har alltid hatt et hat/elsk-forhold til å slippe vann inn i ankerbrønnen. Hulda har en ankerbrønn som ligger en snau halvmeter over vannlinjen med designet avløp. Og arrangert slik at avstanden mellom utløpet fra selve ankerkassen til skroget har en avstand på en halvmeter. Derfor kommer det ikke vann plaskende inn om Hulda setter baugen i sjøen. Så begynte jeg å ta rede på hvor mye vann kommer det inn med 50 meter kjetting? Det er så mye: Om man myser, ser man en kvart bleie med vann. Nå skal ikke jeg hevde at jeg har den ultimate løsningen. Men dette greier jeg å tørke opp sånn en gang i blant. Derfor er ankerbrønnen til Hulda nå uten avløp. Alt vannet som som kommer inn over baugen under seilas, og alt regnvannet som kommer ned fra dekket? Før hadde jeg en kjempebra patent på det. Så byttet jeg ankerwinch til Tigres, som har et idiotdesign der vannet kommer rett ned fra kabularet. Problemet er løst med en kledelig søppelsekk som dekker winch og kjettinghull. Kommer jeg ut i skikkelig vær, over lang tid, kan jeg ta en klump kitt (butyl) og tette gjennomføringen. Det mange kanskje ikke gjør, er en gang eller to i sesongen og ta en titt ned i ankerbrønnen. Spole ut kjettingen på brygga og gjøre rent nedi der. Jeg er en av dem som er meget slapp i så måte. Jeg skal forbedre meg. For ankerboksen er slik arrangert at adkomsten er meget lett, rett inn fra køyene i forpiggen. Der har jeg en 'vanntett' luke. Som det fremgår, jeg har ingen sans for drenering rett gjennom skroget. Om man ligger i hardt vær med sterk krengning, kan det bli forbanna mye vann i kjettingrommet. Og det er en vekt man ikke vet noe om og egentlig ikke trenger. På bildet over er det også et tau. Dette er 'the Bitter End'. Slik var det før i tiden. I enden av dette tauet er det siste leddet til ankerkjettingen. Og tauet er så langt at det går helt ut til ankerrulla i baugen. Poenget er om man er i en klemt situasjon, skal man kunne la ankerkjettingen rase ut, kutte the Bitter End med kniv og stikke av i løpet av sekunder. Ikke begynne å rote nedi ankerboksen i drittvær og kølamørke for å kvitte kjettingen. Eller fikle rundt på fordekket med vinkelsliper for å kutte kjettingen. Kjetting til anker, slik: Sjakkel av samme materiale og omtrent styrken av kjettingen. Øyet på sjakkelen er kuttet av og sjakkelbolten er klinket. Det gjør at sjakkelen ikke under noen omstendighet kan komme løs. Vinkelsliper er metoden for å separere anker og kjetting. Jeg tror kjettingen min har en bruddstyrke på 7 tonn (det er den tyske kjettingen, 10 mm, som Seatronic selger). Jeg lurer på hvor mye drag det er fra en 17 tonn båt i drittvær. Men ett tonn er veldig mye. Dog, jeg driver og funderer på å skaffe svivelen fra Mantus. Det er for ofte at ankeret kommer en kvart omdreining feil opp av vannet. Får se etter denne sesongen, jeg har gjort noen modifikasjoner. Nå er dette slik jeg har gjort det ut fra min erfaring. Jeg hevder ikke å sitte med den ultimate sannheten. Link to post
Komodo Svart Søndag 14:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:12 dennrick skrev for 21 timer siden: Ja, det skal bli spennende å teste utrustningen når sesongen begynner @Seilars. Har satt stor pris på dine innspill gjennom tråden, og ikke minst er jeg veldig takknemlig overfor @Komodo som utførte mesteparten av arbeidet i den andre enden av båten Det var bare hyggelig dennrick, gleden er på min side Vi fikk oss noen trivelige dager nede i havna her, og ikke minst knyttet et meget hyggelig bekjentskap dennrick skrev for 21 timer siden: Så lurer jeg på hvorfor det er slik i ankerbrønnen. Dreneringshullene sitter litt for høyt, så det ligger alltid vann der med mindre sommeren er knusktørr. Det bar den forrige kjettingen min litt preg av også. Som nevnt i går kveld ville jeg boret et dreneringshull til for å få ut den siste vannskvetten. Ser ingen grunn til å alltid ha litt råttent vann liggende nedi der. Gjør du det på den måten jeg beskrev, så slipper du å risikere stygge sprekker i gelcoaten rundt hullet, og det blir heller ikke særlig synlig. Dersom du bruker et vanlig spiralbor til å bore ut hullet bør det slipes med null i sponvinkel, da sprekker ikke gelcoaten. Det er en metode for å slipe bor for boring i sprø materialer, f.eks. plexiglass, mesing og gelcoat. Videre ville jeg vurdert å bygge meg ei kasse til kjettingen som er drenert i bunnen. Det rommet du har der framme er jo digert, og dersom du bygger ei kasse og monterer den under vinsjen frigjør du en god del plass til andre ting. Det kan være alt fra fendere, tauverk, fortøyningskiler eller rett og slett samle søppelposer til neste gang du er i havn. dennrick skrev for 21 timer siden: I gjengene på den brukte jeg loctite som fulgte med propell reservedeler fra Gori, så den antar jeg tåler saltvann. Det blir sikkert bra Har aldri hørt noe om at Loctite gjengelåsning ikke tåler saltvann, er det egentlig et tema? Jeg hadde nok gått for en 270 (grønn pinneskruelåsing) hvis jeg skulle brukt Loctite. dennrick skrev for 21 timer siden: For de som ser brunfargen på kjølen, så er det noe jeg går og lurer på også. Enten bør noe gjøres, eller ikke. Vet ikke om du behøver å gjøre noe i det hele tatt, tar jo et par år før den kjølen der ruste vekk uansett. Men det mest riktige er vel å sandblåse, deretter legge på noen lag tokomponent epoxyprimer før bunnstoff. Men du kommer sikkert langt med å slipe over de rustne partiene med vinkelsliper og vanlig slipeskive (ikke flapdisk). dennrick skrev for 21 timer siden: Jeg savner dog et ordentlig baugspyd. Jeg må se om det finne noen brukbare løsninger der med så stort anker. Litt usikker på hvor jeg skal søke, men det er uansett et prosjekt som ikke haster. Jeg har akkurat forlenget et baugspyd fra Båtsystem som skal monteres på en Princess V42. Måtte bygge det litt om for å på plass til anker og ankerrulle på undersiden. Mange muligheter her, bare å begynne å se på hva som er i handelen og hvilke mål de har. Poenget mitt er imidlertid at det ikke nødvendigvis behøver å passe rett på. Det går an å bygge om. dennrick skrev for 21 timer siden: Det hvite fendertauet er til å sikre ankeret, men jeg trenger en ny krok som er egnet / kan passe. Tenker du en brakett med bøyle ala det vi monterte bak? dennrick skrev for 21 timer siden: .... Det bråkte selvsagt svært mye når kjettingen danset og slo mot metallet her, men det var slik det var satt opp. Slik jeg ser det, så er det ikke mulig for ankeret å løsne slik det nå på en måte har "grepet" seg fast rundt den ytre rulla. Men kanskje jeg undervurderer kreftene et slikt stort anker vil utsettes for når store bølger slår opp i baugen og ankeret? Jeg har gjerne imot tips her - over eller under den indre rulla ? Vet ikke om kjettingen skal over eller under den bakre rulla, men har uansett to forslag her. På den Princessen jeg nevnte over her la jeg merke til at det var en bøyle over ankerrulla helt ute i tuppen. Med en slik bøyle vil ankeret aldri kunne ramle av. Når det gjelder støyen så har jo @Seilars allerede vært inne på det. Du kan kjøpe plater i termoplast som du skjærer til i riktig bredde og skrur fast i bunn av det rustfrie beslaget hele veien fra tuppen og bakover. Du kan bruke teflon som Seilars foreslår, men PE er nok mye billigere og like bra til dette. Teflon har en stor fordel med å tåle høy varme, det trenger du ikke her. Både teflon (PTFE), polyethylen (PE) og nylon (PA) vil egne seg til dette. Hardere termoplaster som PET eller POM ville jeg ikke valgt her. Billigste stedet å handle slik plast er hos Finn Løken AS i Ås. De selger også små kvanta til privatkunder. Har de kapp, så får du kjøpt det til grei pris også. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart Søndag 14:41 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:41 Gode tips frå Komodo. (Som alltid.) For å følja avsporinga til Hulda. Vår seglkatamaran har ankerbrønn rett føre masta. Dreneringa er ca. 70 cm over sjøen. Eg plar spyla kjettingen kvar gang eg fyller ferskvatn. Utruleg god plassering med vekta 4-5 meter frå baugane. Nedsida er at ankerbrønnen er så grunn at eg må flytta kjettingen kontinuerleg når den kjem ut frå vinsjen. Me har 30 kg brucekopi på 75 meter 10 mm kjetting. Ingen svivel. Det har funka bra ca. 25 år. Inkludert langtur, og tur til Svalbard. Førre eigar hadde same ankeret på ein tur til Karibien og til Middelhavet. Link to post
J-Å Svart Søndag 20:09 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:09 Hulda skrev for 8 timer siden: På bildet over er det også et tau. Dette er 'the Bitter End'. Slik var det før i tiden. I enden av dette tauet er det siste leddet til ankerkjettingen. Og tauet er så langt at det går helt ut til ankerrulla i baugen. Poenget er om man er i en klemt situasjon, skal man kunne la ankerkjettingen rase ut, kutte the Bitter End med kniv og stikke av i løpet av sekunder. Ikke begynne å rote nedi ankerboksen i drittvær og kølamørke for å kvitte kjettingen. Eller fikle rundt på fordekket med vinkelsliper for å kutte kjettingen. Jeg har også et slikt opplegg med tau. Men det straffet seg litt en tidlig morgen, da jeg litt trøtt i trynet og uten briller klarte å trykke på feil knapp på miniatyrfjernkontrollen min, og la ut alt jeg hadde av kjetting. Problemet var jo at vinsjen ikke fikk tak på tauet, og det var tyngre enn jeg trodde å få kjettingen inn på kabelaret igjen. Men jeg har jo båten full av vinsjer og tauverk, så det lot seg selvsagt løse. Jeg slapp jo da den kraftige sjokklasten det ville ha blitt uten tau. Link to post
dennrick Svart Onsdag 18:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:10 Takk for alle bra innspill igjen. "The bitter end" som @Hulda har er en litt annen løsning enn den jeg har valgt. Men min skal også være enkel å kappe. Jeg må riktignok åpne luka først. Neida, @Komodo. Det hvite fendertauet henger jo greit i den lille bøylen sammen med soft-sjaklene som enden til kjettingen er festet i. Den bøylen er original fra Bavaria. Når jeg sa krok til dette tauet, så mente jeg rett og slett en krok til å feste i enten ankeret eller kjettingen som en sikring mot at det plutselig skulle finne på å sjøsettes seg selv. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart Onsdag 19:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:56 Ingen grunn til å krisemaksimere. Hulda har ingen luke der jeg kan dukke ned å kappe noe som helst. Og jeg har aldri hatt bruk for min bitter end heller. Det er bare en av alle de inretningene som er der som jeg håper at jeg aldri får bruk for. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn