Evgaa Startet 10.Mai Del på Facebook Startet 10.Mai Motor gir alarm og stanser ved tomgangskjøring eller dorging på lavt turtall. Service og bytte av impeller i vinter av forhandler, dette skulle løse problemet. Nå skjer det igjen. Forhandler påstår nå at dette er noe vi må regne med at skjer innimellom og at det ikke er en garantisak? Motor er 4 år gammel. Noen som har noe input her? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Mai Del på Facebook Svart 10.Mai Dette syntes jeg hørtes ut som en merkelig uttalelse fra en motorforhandler! Har eid en rekke påhengere, men aldri opplevd en sånn type stopp. Det har som regel vært Hovedstrømsbryter/sikring eller noe med drivstofftilførsel. Ikke selve motoren. Vet noen gamle forgassermotorer som surner på lavt turtall, men her snakker vi om en 4 år gammel motor sansymlivis med insprøytning Om han Forhandleren hadde hatt en 4 år gammel bil og den stoppa innimellom, hadde han godtatt samme svar fra forhandler? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Evgaa Svart 10.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai Synes det er ganske så urovekkende selv. Nå starter motoren igjen etter noen minutter, men er et usikkerhetsmoment og blitt slik at jeg kvir meg for å ha barn med i båten. En solskinnsdag er en ting, men urolig sjø og driv mot land.. Forhandler sier han kjenner til problemet, så håpet er at det er noen andre her som har vært borti lignende problem med Suzuki påheng. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 10.Mai Del på Facebook Svart 10.Mai Er du sikker på at den stopper fordi den er varm og ikke pga manglende kjøling? På min 2008 DF 90 opplevde jeg at det kom en alarm og motoren stoppet på lavt turtall. Dette kunne skje når motoren var nystartet og garantert ikke hadde rukket å gå varm, og jeg antar det var fordi det kom for lite kjølevann. Etter at jeg skiftet impeller har jeg ikke opplevd det. Jeg tror ikke det skyldes impelleren som sådan, men at det var lekkasje i impellerhuset. På min motor er den O-Ringen som skal tette, ganske vanskelig å få til å sitte skikkelig, og den var nok montert feil. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Mai Del på Facebook Svart 10.Mai Evgaa skrev 1 time siden: Forhandler påstår nå at dette er noe vi må regne med at skjer innimellom og at det ikke er en garantisak? Motor er 4 år gammel. Dette er noe av det dummeste jeg har hørt😂 Ikke godt nok av forhandleren, dere skal selvfølgelig ikke måtte regne med at en moderne og forholdsvis ny motor stopper av seg selv innimellom, vi er ikke i 1950! Her hadde jeg tatt kontakt med et uavhengig verksted (gjerne flere), forklart problemet og fått uttalelser fra dem. Disse vil (høyst sannsynlig) si at en ny og moderne motor ikke skal stoppe av seg selv, og at det da er noe som er galt og som forhandleren må ta tak i. Legger du så fram dette for forhandleren bør du få saken gjennom og få dem til å se over motoren på verkstedet deres. En påhengsmotor er ment å vare 5 år (eller mer), så her har du helt klart en reklamasjonssak, eventuelt en garantisak om motoren har 5 års garanti. Forrige bil fikk problemer med clutchen, innen garantitiden (bruktbil med garanti). Forhandler mente det var en slitasjedel og at jeg derfor måtte ta kosten selv, på tross av at bilen hadde kjørt under 5000km siden kjøpet. Fikk uttalelser fra et par mekanikere som var helt tydelige på at clutchen selvsagt skulle holde lengre enn dette. Gikk da tilbake til forhandleren og sa hva disse (uavhengige) mekanikerne hadde sagt. Nektet å gå der fra før vi kom fram til en god løsning. Jeg fikk ny clutch. Synd det ble nødvendig å måtte opptre slik, men av og til må man dessverre sette hardt mot hardt. Forhandleren må forstå at konsekvensen av å ikke følge lover og regler er større enn å stå på sitt. Båtbransjen er dessverre langt mer «cowboy» enn bilbransjen. Men også i båtbransjen må de forholde seg til realitetene med garanti- og reklamasjonstid. Skulle forhandleren din fremdeles sette seg på bakbeina ville jeg ha kontaktet Forbrukerrådet for videre hjelp der fra. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Mai Del på Facebook Svart 10.Mai 30 minutes ago, Hakkannen said: Dette er noe av det dummeste jeg har hørt😂 Ikke godt nok av forhandleren, dere skal selvfølgelig ikke måtte regne med at en moderne og forholdsvis ny motor stopper av seg selv innimellom, vi er ikke i 1950! Her hadde jeg tatt kontakt med et uavhengig verksted (gjerne flere), forklart problemet og fått uttalelser fra dem. Disse vil (høyst sannsynlig) si at en ny og moderne motor ikke skal stoppe av seg selv, og at det da er noe som er galt og som forhandleren må ta tak i. Legger du så fram dette for forhandleren bør du få saken gjennom og få dem til å se over motoren på verkstedet deres. En påhengsmotor er ment å vare 5 år (eller mer), så her har du helt klart en reklamasjonssak, eventuelt en garantisak om motoren har 5 års garanti. Forrige bil fikk problemer med clutchen, innen garantitiden (bruktbil med garanti). Forhandler mente det var en slitasjedel og at jeg derfor måtte ta kosten selv, på tross av at bilen hadde kjørt under 5000km siden kjøpet. Fikk uttalelser fra et par mekanikere som var helt tydelige på at clutchen selvsagt skulle holde lengre enn dette. Gikk da tilbake til forhandleren og sa hva disse (uavhengige) mekanikerne hadde sagt. Nektet å gå der fra før vi kom fram til en god løsning. Jeg fikk ny clutch. Synd det ble nødvendig å måtte opptre slik, men av og til må man dessverre sette hardt mot hardt. Forhandleren må forstå at konsekvensen av å ikke følge lover og regler er større enn å stå på sitt. Båtbransjen er dessverre langt mer «cowboy» enn bilbransjen. Men også i båtbransjen må de forholde seg til realitetene med garanti- og reklamasjonstid. Skulle forhandleren din fremdeles sette seg på bakbeina ville jeg ha kontaktet Forbrukerrådet for videre hjelp der fra. Ja det er enkelte som ikke burde jobbe hverken i bilbrangsjen eller båtbrangsjen, de er ikke interessert i å yte service til kundene! Kun profitt som er interessant! synd at det har blitt så useriøst. Delepriser og verkstedpriser er jo blitt hinsides dyrt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart 10.Mai Del på Facebook Svart 10.Mai Evgaa skrev for 2 timer siden: Motor gir alarm og stanser ved tomgangskjøring eller dorging på lavt turtall. Service og bytte av impeller i vinter av forhandler, dette skulle løse problemet. Nå skjer det igjen. Forhandler påstår nå at dette er noe vi må regne med at skjer innimellom og at det ikke er en garantisak? Har du noen gang startet motoren mens den er tiltet opp? Har du noen gang startet motoren mens båten står på tilhenger og det ikke er koblet til vann? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 10.Mai Del på Facebook Svart 10.Mai Jeg kjøpte en sprell ny 50 Suzuki i 2016, det var ett par ganger den gikk varm men det var når jeg kjørte på tomgang og båten full av 700L vann, masse fisk, 20-30 teiner og ett par fiskekasser fulle av reker, ga jeg på 1-200 omdreininger så var det ikke noe problem Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.