Jump to content

Turbohavari Yanmar 4LHA-DTP. Kjøpe original, uoriginal eller reparere?


Edh1

Recommended Posts

Turboen har dessverre tatt kvelden, har hatt merkeverksted på besøk som bekrefter dette. Kan kjøpe ny original for 20.000 pluss mva, i tillegg kommer arbeid. Har lest om at det finnes rehabiliterte turboer å få kjøpt. Noen som har kunnskap om pris og kvalitet på denne løsningen? Gode råd tas imot med takk, sesongen starter jo nå:-). 

 

Link to post
Edh1 skrev 18 minutter siden:

@Komodo Turboen var kokset og hadde slark i akslingen. Motoren har kun 720 timer, men eier fra 2006 til 2022 har trolig småkjørt båten i snekkefart. 

Koksing kan jeg forstå, det kan man gjøre noe med. Men slark I aksling etter 720 timer... Kjente du på den slarken selv, eller fikk du det fortalt?

 

Turboen i vår båt satt seg på siste tur til opplag i forifjor. I fjor før sesongen tok jeg av turboen og reparerte den. Ikke noe unormalt slark i aksel på den, og funket som ei klokke etter rep.

Link to post
Edh1 skrev for 2 timer siden:

@Komodo Jeg stolte her på merkeverksted (annerkjent Yanmar-verksted på østlandet). Mulig jeg burde sjekket selv, men har liten kompetanse på hva som er innenfor på slark. Og er ikke flink til å skru selv. 

Full forståelse for det 👍

Når jeg reparerte min turbo i fjor hadde jeg aldri skrudd på en turbo før, men hadde nok en del erfaring med annet mekanisk arbeid. Radielt slark i aksel skal måles, toleranser er angitt i rep. manual. Her bør du spørre hvor mye dødgang de har målt. Dersom det er korrekt at du har mer dødgang enn tillatt tror jeg du har hatt noe feil med smøringen. Den skal ikke bli utslitt så fort, og det har ingenting å gjøre med mye kjøring på lav fart. 

Jeg ville ikke slått meg til ro med dette. 

Link to post

Yanmardelar kostar ein arm og halve foten..

Timetalet på motoren tilseier at denne turboen bør vera reparerbar. Eg ville ha demontert og sendt den til ein spesialist for vurdering. "Merkeverksted" er ikkje nødvendigvis eit stempel for spesialkompetanse desverre.

Link to post
Havlengt skrev 1 time siden:

Yanmardelar kostar ein arm og halve foten..

Timetalet på motoren tilseier at denne turboen bør vera reparerbar. Eg ville ha demontert og sendt den til ein spesialist for vurdering. "Merkeverksted" er ikkje nødvendigvis eit stempel for spesialkompetanse desverre.

Enig👍

Link to post

Husk at turboen de skrur ut er din. Si at du vil ha med denne hjem. Vedr soting så er ikke Yanmar så glad i dette. Hadde en liten 4jh-dte fra 1987 og i manualen sto det ettertrykkelig at etter en dag med rolig kjøring under 2600 omdr så skulle man ha flatt jern de siste 10 min av turen (Yanmar bruker et annet formspråk vel og merke), så skulle den kjøle seg ned på tomgang mens man fortøyde. Min motor ble bare sprekere og sprekere.

Link to post

Takker for gode tips. Skal å ta med den gamle turboen hjem, har nok en verdi selv om den ikke er fungerende. Blir bytte til ny, jeg er dessverre ikke kompetent til å gjøre vurderinger, og nå starter sesongen for alvor - vil ikke miste mer av den:-). Gir beskjed til mekaniker at han skal sjekke at smøring av turbo fungerer som den skal, samt at jeg skal kjøre med spaken i bånn både titt og ofte fremover:-). 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...