Edh1 Posted May 13, 2024 Share Posted May 13, 2024 Turboen har dessverre tatt kvelden, har hatt merkeverksted på besøk som bekrefter dette. Kan kjøpe ny original for 20.000 pluss mva, i tillegg kommer arbeid. Har lest om at det finnes rehabiliterte turboer å få kjøpt. Noen som har kunnskap om pris og kvalitet på denne løsningen? Gode råd tas imot med takk, sesongen starter jo nå:-). Quote Link to post
Torsen67 Posted May 13, 2024 Share Posted May 13, 2024 Jeg ville i hvertfall ikke gått for en uoriginal. Der er det mange som har spart seg til fant på kort tid. Hvorfor har den røket? Kokset igjen på eksossiden? Send en forespørsel rundt til de som leverer ny turbo. Mulig du kan spare ett par lapper på det. Jeg hadde kontaktet Turboservice. Dyktige folk. De har både nytt og bytte-turbo: https://turboservice.no/produkter/marineturbo/ Quote Link to post
Edh1 Posted May 13, 2024 Author Share Posted May 13, 2024 Jeg ringte akkurat Turboservice. De kunne bare levere original til samme pris som merkeverksted. Heller mot at det monteres en ny original. Dyrt, men til å stole på. Quote Link to post
TrikkerN Lønning Posted May 13, 2024 Share Posted May 13, 2024 Edh1 skrev for 6 timer siden: Jeg ringte akkurat Turboservice. De kunne bare levere original til samme pris som merkeverksted. Heller mot at det monteres en ny original. Dyrt, men til å stole på. Overhaler de ikke Yanmar? Quote Link to post
Komodo Posted May 13, 2024 Share Posted May 13, 2024 Edh1 skrev for 9 timer siden: Turboen har dessverre tatt kvelden, Har også en 4LHA, og av nysgjerrighet, hva har skjedd med turboen? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Edh1 Posted May 13, 2024 Author Share Posted May 13, 2024 @Komodo Turboen var kokset og hadde slark i akslingen. Motoren har kun 720 timer, men eier fra 2006 til 2022 har trolig småkjørt båten i snekkefart. @TrikkerN Lønning Sjekket ikke om de kunne overhale, ble heller ikke tilbudt dette når jeg ringte dem. Quote Link to post
Komodo Posted May 13, 2024 Share Posted May 13, 2024 Edh1 skrev 18 minutter siden: @Komodo Turboen var kokset og hadde slark i akslingen. Motoren har kun 720 timer, men eier fra 2006 til 2022 har trolig småkjørt båten i snekkefart. Koksing kan jeg forstå, det kan man gjøre noe med. Men slark I aksling etter 720 timer... Kjente du på den slarken selv, eller fikk du det fortalt? Turboen i vår båt satt seg på siste tur til opplag i forifjor. I fjor før sesongen tok jeg av turboen og reparerte den. Ikke noe unormalt slark i aksel på den, og funket som ei klokke etter rep. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Edh1 Posted May 14, 2024 Author Share Posted May 14, 2024 @Komodo Jeg stolte her på merkeverksted (annerkjent Yanmar-verksted på østlandet). Mulig jeg burde sjekket selv, men har liten kompetanse på hva som er innenfor på slark. Og er ikke flink til å skru selv. Quote Link to post
Sørlandet2 Posted May 14, 2024 Share Posted May 14, 2024 Når ny turbo skal monteres, påse at oljekanalene er rene, så den nye turboen får god smøring og et langt liv. Quote Link to post
Edh1 Posted May 14, 2024 Author Share Posted May 14, 2024 @Sørlandet2 Takker for tips, det skal jeg påse:-) Quote Link to post
Komodo Posted May 14, 2024 Share Posted May 14, 2024 Edh1 skrev for 2 timer siden: @Komodo Jeg stolte her på merkeverksted (annerkjent Yanmar-verksted på østlandet). Mulig jeg burde sjekket selv, men har liten kompetanse på hva som er innenfor på slark. Og er ikke flink til å skru selv. Full forståelse for det ? Når jeg reparerte min turbo i fjor hadde jeg aldri skrudd på en turbo før, men hadde nok en del erfaring med annet mekanisk arbeid. Radielt slark i aksel skal måles, toleranser er angitt i rep. manual. Her bør du spørre hvor mye dødgang de har målt. Dersom det er korrekt at du har mer dødgang enn tillatt tror jeg du har hatt noe feil med smøringen. Den skal ikke bli utslitt så fort, og det har ingenting å gjøre med mye kjøring på lav fart. Jeg ville ikke slått meg til ro med dette. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havlengt Posted May 14, 2024 Share Posted May 14, 2024 Yanmardelar kostar ein arm og halve foten.. Timetalet på motoren tilseier at denne turboen bør vera reparerbar. Eg ville ha demontert og sendt den til ein spesialist for vurdering. "Merkeverksted" er ikkje nødvendigvis eit stempel for spesialkompetanse desverre. Quote Link to post
Torsen67 Posted May 14, 2024 Share Posted May 14, 2024 Havlengt skrev 1 time siden: Yanmardelar kostar ein arm og halve foten.. Timetalet på motoren tilseier at denne turboen bør vera reparerbar. Eg ville ha demontert og sendt den til ein spesialist for vurdering. "Merkeverksted" er ikkje nødvendigvis eit stempel for spesialkompetanse desverre. Enig? Quote Link to post
Torsen67 Posted May 14, 2024 Share Posted May 14, 2024 Husk at turboen de skrur ut er din. Si at du vil ha med denne hjem. Vedr soting så er ikke Yanmar så glad i dette. Hadde en liten 4jh-dte fra 1987 og i manualen sto det ettertrykkelig at etter en dag med rolig kjøring under 2600 omdr så skulle man ha flatt jern de siste 10 min av turen (Yanmar bruker et annet formspråk vel og merke), så skulle den kjøle seg ned på tomgang mens man fortøyde. Min motor ble bare sprekere og sprekere. Quote Link to post
Edh1 Posted May 14, 2024 Author Share Posted May 14, 2024 Takker for gode tips. Skal å ta med den gamle turboen hjem, har nok en verdi selv om den ikke er fungerende. Blir bytte til ny, jeg er dessverre ikke kompetent til å gjøre vurderinger, og nå starter sesongen for alvor - vil ikke miste mer av den:-). Gir beskjed til mekaniker at han skal sjekke at smøring av turbo fungerer som den skal, samt at jeg skal kjøre med spaken i bånn både titt og ofte fremover:-). Quote Link to post
Vestlandssong Posted May 14, 2024 Share Posted May 14, 2024 Kan anbefale svenske Turboshop (Turboshop.se). Eg bestilte nylig ein renovert, original turbo til min 4LH-STE for rundt 10 lapper inkl moms, som er ca halvparten av det dei norske verkstedene tar. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.