Edh1 Startet 13.Mai Del på Facebook Startet 13.Mai Turboen har dessverre tatt kvelden, har hatt merkeverksted på besøk som bekrefter dette. Kan kjøpe ny original for 20.000 pluss mva, i tillegg kommer arbeid. Har lest om at det finnes rehabiliterte turboer å få kjøpt. Noen som har kunnskap om pris og kvalitet på denne løsningen? Gode råd tas imot med takk, sesongen starter jo nå:-). Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Jeg ville i hvertfall ikke gått for en uoriginal. Der er det mange som har spart seg til fant på kort tid. Hvorfor har den røket? Kokset igjen på eksossiden? Send en forespørsel rundt til de som leverer ny turbo. Mulig du kan spare ett par lapper på det. Jeg hadde kontaktet Turboservice. Dyktige folk. De har både nytt og bytte-turbo: https://turboservice.no/produkter/marineturbo/ Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 13.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai Jeg ringte akkurat Turboservice. De kunne bare levere original til samme pris som merkeverksted. Heller mot at det monteres en ny original. Dyrt, men til å stole på. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Edh1 skrev for 6 timer siden: Jeg ringte akkurat Turboservice. De kunne bare levere original til samme pris som merkeverksted. Heller mot at det monteres en ny original. Dyrt, men til å stole på. Overhaler de ikke Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Edh1 skrev for 9 timer siden: Turboen har dessverre tatt kvelden, Har også en 4LHA, og av nysgjerrighet, hva har skjedd med turboen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Edh1 Svart 13.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai @Komodo Turboen var kokset og hadde slark i akslingen. Motoren har kun 720 timer, men eier fra 2006 til 2022 har trolig småkjørt båten i snekkefart. @TrikkerN Lønning Sjekket ikke om de kunne overhale, ble heller ikke tilbudt dette når jeg ringte dem. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Edh1 skrev 18 minutter siden: @Komodo Turboen var kokset og hadde slark i akslingen. Motoren har kun 720 timer, men eier fra 2006 til 2022 har trolig småkjørt båten i snekkefart. Koksing kan jeg forstå, det kan man gjøre noe med. Men slark I aksling etter 720 timer... Kjente du på den slarken selv, eller fikk du det fortalt? Turboen i vår båt satt seg på siste tur til opplag i forifjor. I fjor før sesongen tok jeg av turboen og reparerte den. Ikke noe unormalt slark i aksel på den, og funket som ei klokke etter rep. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Edh1 Svart 14.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai @Komodo Jeg stolte her på merkeverksted (annerkjent Yanmar-verksted på østlandet). Mulig jeg burde sjekket selv, men har liten kompetanse på hva som er innenfor på slark. Og er ikke flink til å skru selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Når ny turbo skal monteres, påse at oljekanalene er rene, så den nye turboen får god smøring og et langt liv. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 14.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai @Sørlandet2 Takker for tips, det skal jeg påse:-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Edh1 skrev for 2 timer siden: @Komodo Jeg stolte her på merkeverksted (annerkjent Yanmar-verksted på østlandet). Mulig jeg burde sjekket selv, men har liten kompetanse på hva som er innenfor på slark. Og er ikke flink til å skru selv. Full forståelse for det 👍 Når jeg reparerte min turbo i fjor hadde jeg aldri skrudd på en turbo før, men hadde nok en del erfaring med annet mekanisk arbeid. Radielt slark i aksel skal måles, toleranser er angitt i rep. manual. Her bør du spørre hvor mye dødgang de har målt. Dersom det er korrekt at du har mer dødgang enn tillatt tror jeg du har hatt noe feil med smøringen. Den skal ikke bli utslitt så fort, og det har ingenting å gjøre med mye kjøring på lav fart. Jeg ville ikke slått meg til ro med dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havlengt Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Yanmardelar kostar ein arm og halve foten.. Timetalet på motoren tilseier at denne turboen bør vera reparerbar. Eg ville ha demontert og sendt den til ein spesialist for vurdering. "Merkeverksted" er ikkje nødvendigvis eit stempel for spesialkompetanse desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Havlengt skrev 1 time siden: Yanmardelar kostar ein arm og halve foten.. Timetalet på motoren tilseier at denne turboen bør vera reparerbar. Eg ville ha demontert og sendt den til ein spesialist for vurdering. "Merkeverksted" er ikkje nødvendigvis eit stempel for spesialkompetanse desverre. Enig👍 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Husk at turboen de skrur ut er din. Si at du vil ha med denne hjem. Vedr soting så er ikke Yanmar så glad i dette. Hadde en liten 4jh-dte fra 1987 og i manualen sto det ettertrykkelig at etter en dag med rolig kjøring under 2600 omdr så skulle man ha flatt jern de siste 10 min av turen (Yanmar bruker et annet formspråk vel og merke), så skulle den kjøle seg ned på tomgang mens man fortøyde. Min motor ble bare sprekere og sprekere. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 14.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai Takker for gode tips. Skal å ta med den gamle turboen hjem, har nok en verdi selv om den ikke er fungerende. Blir bytte til ny, jeg er dessverre ikke kompetent til å gjøre vurderinger, og nå starter sesongen for alvor - vil ikke miste mer av den:-). Gir beskjed til mekaniker at han skal sjekke at smøring av turbo fungerer som den skal, samt at jeg skal kjøre med spaken i bånn både titt og ofte fremover:-). Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Kan anbefale svenske Turboshop (Turboshop.se). Eg bestilte nylig ein renovert, original turbo til min 4LH-STE for rundt 10 lapper inkl moms, som er ca halvparten av det dei norske verkstedene tar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.