Jump to content

Risiko å eie Evinrude nå?

ND4SPD

Recommended Posts

Har en 13 modell Evinrude 90 etc. Motoren har servet meg bra, men under årlig vedlikehold oppdaget jeg lekkasje i undervannshuset. Mulig etter uhell med fiskeline. Det lokale verkstedet har ikke klart å skaffe pakninger for å fikse dette. Har ventet siden mars nå. Pakninger er jo noe som burde være lett å få tak i. Er det slik at det kommer til å bli problemer å få tak i deler til denne motoren framover? Jeg vil gjerne ha ekspert svar, ikke bare folk som synser. Vurderer å selge båt og motor hvis det kommer til å bli sånn framover. 

Ikke for å være for tullete - men å ha båt i Norge betyr jo at det er vanskelig å få tak i deler. Det er useriøse små selskap uten logistikk evne hos "alle" sammen. Viser erfaring. Bestille fra Frankrike/USA/Sverige gir enkle raske svar, men dessverre dyr frakt.

https://www.crowleymarine.com/evinrude/oem-parts

for å bestille deler

https://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=b7378a73-ad5d-468f-b96f-933aad448585

(delekatalog)

https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/evinrude-johnson/vaxelhusdelar

Politiet sliter med deler til Mercury med deres nye V12, men er ikke noe problem i US... så vidt jeg har funnet ut.

8 minutes ago, alfaalfa said:

Ikke for å være for tullete - men å ha båt i Norge betyr jo at det er vanskelig å få tak i deler. Det er useriøse små selskap uten logistikk evne hos "alle" sammen. Viser erfaring. Bestille fra Frankrike/USA/Sverige gir enkle raske svar, men dessverre dyr frakt.

https://www.crowleymarine.com/evinrude/oem-parts

for å bestille deler

https://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=b7378a73-ad5d-468f-b96f-933aad448585

(delekatalog)

https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/evinrude-johnson/vaxelhusdelar

Politiet sliter med deler til Mercury med deres nye V12, men er ikke noe problem i US... så vidt jeg har funnet ut.

Ja veldig rart at det skal være så vanskelig og dyrt i Norge. så klart er det ikke gunstig at Evinrude ikke selges lengre, men vil tro det finnes masse deler i USA enda!   Selv hadde jeg en Mercury basert på Yamaha 115, tidligere og Mercury hadde bestemt seg for ikke å satse mere på samarbeidsmotor, så de fleste deler var utgåtte.. noen hadde Yamaha delenr. men stort sett til dobbel bris!  f.eks bensintrykksregulator, sånn blekkdings som er på plenklippere og alle motorer som går på bensin.  kosta 5200kr!  tror bensinpumpa og kosta over 4000.  Hadde vel fått en ny bruktmotor for den prisen i USA!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 14 minutter siden:

Ja veldig rart at det skal være så vanskelig og dyrt i Norge. så klart er det ikke gunstig at Evinrude ikke selges lengre, men vil tro det finnes masse deler i USA enda!   Selv hadde jeg en Mercury basert på Yamaha 115, tidligere og Mercury hadde bestemt seg for ikke å satse mere på samarbeidsmotor, så de fleste deler var utgåtte.. noen hadde Yamaha delenr. men stort sett til dobbel bris!  f.eks bensintrykksregulator, sånn blekkdings som er på plenklippere og alle motorer som går på bensin.  kosta 5200kr!  tror bensinpumpa og kosta over 4000.  Hadde vel fått en ny bruktmotor for den prisen i USA!

BRP lever i beste velgående og lager deler til E-tec - dette er motorer og deler som brukes i fly/motorsykler/vannscootere så det finnes en masse deler. Men selvsagt kan det være noe som er vanskeligere å få tak i  - men bruk US som kilde, - ikke spør den lokale som ikke "får tak i deler til noe som helst". Det er jo dessverre ofte slik at selv olje og tennplugger er vanskelige for båtreperatører...

Bare å bestille fra ebay, eller Ravns Garage. Det meste finnes der ute.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Kommer an på hvilken type man er.

- Liker å fikse selv, google, handle fra utlandet og ser lyst på det meste, så kjør på.

- Bekymret for annenhåndsverdi/ få solgt senere, vil at alt skal fungere smertefritt og at det lokale verkstedet kjapt får orden på ting om noe skulle skje, så styr unna.

Det at de ikke produseres lenger, samt kanskje ikke verdens beste kvalitet har allerede og vil antagelig fortsette å reduserer populæriteten til E-Tec.

Har aldri vært noen E-tec fan selv. Synes de jeg kjenner som har eid de stort sett har hatt mer plunder enn snittet og det var mens de fortsatt ble produsert og var populære.

Mvh. SAP

O-ringer og simmeringer er helt sikkert hyllevare hvis du bare finner ut hvilke dimensjoner som er brukt. Ikke vær forundret om det er tommestørrelser. Utover det er vel det eneste som kan bli krøkkete å få tak i toppakninger, resten av pakninger bør kunne lages på stedet. Og toppen skal jo ikke av med mindre det er noe gæli. Impellere kan potensielt også bli problematisk til slutt, er du paranoid kjøper du 20 stk og legger i en mørk, tett plastpose i kjelleren så har du motorens levetid og vel så det.

Men som er sagt allerede, er du av typen som ikke rører et verktøy selv stiller ting seg annerledes.

Dessverre så er det blitt noe vanskelig til tider å få tak i deler, spesielt modeller før 2008.

Injektorer begynner å bli dyre nå på E Tec, 2008 og eldre er ca 12000 kr per stk og 2008 

og nyere er litt rimeligere ca 9000 kr. Men dette gjelder jo alle fabrikanter ettersom årene går.

Men når det er sagt så er det ikke bare E Tec som har høye priser , Merc Optimax kan skilte

med saftige priser på luft kompressoren, luft injektorer og fuel injektorer, du kan få bakoversveis 

av mindre.

12 minutes ago, Kiekhaefer said:

Dessverre så er det blitt noe vanskelig til tider å få tak i deler, spesielt modeller før 2008.

Injektorer begynner å bli dyre nå på E Tec, 2008 og eldre er ca 12000 kr per stk og 2008 

og nyere er litt rimeligere ca 9000 kr. Men dette gjelder jo alle fabrikanter ettersom årene går.

Syntes det var dyrt med 7200 for 4 stykk til den gamle Merc Motoren min jeg! 12000 per stykk var jo vanvittig! da hadde jeg kassert motoren om jeg måtte ha skifta 4!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

'ND4SPD' fix tetningen på gearhuset og behold motoren, dette er en grei motor som holder lenge.

Har en arbeidskollega som har en 75 ETec i fra 2006 og har hatt den hele tiden med svært lite problemer.

75/90= samme motor. Sørg for et ordentlig fuel filter/vannutskiller på desse motorene så vil du minimere risikoen 

på injektor problemer.

Heldigvis kan E-tec injektorer ofte overhales. Iallefall flere spesialisfirma som gjør dette, men har ikke sjekket om det er noen i Norge/Europa.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

ND4SPD skrev On 13.5.2024 at 13.24:

Jeg vil gjerne ha ekspert svar, ikke bare folk som synser. 

Da skal jeg la vært og svare noe mer👍 

Jeg har bare hatt 20-30 etec'r, jobba som plastmsnn på etec verksted, jobba som "lærling" på ett annet etec verksted og jobba på 3 og 4 opplag med masse etec. Men ekspert, det er jeg ikke. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...