Familiesnekke Startet 14.Mai Del på Facebook Startet 14.Mai Jeg skal nå støpe igjen et hull (en tidligere «inspeksjonsluke) på en gammel glassfiber vanntank, som nå ikke er i bruk, siden jeg satte inn en ny PE-vanntank på 220 liter, for noen år siden. Hullet er omtrent kvadratisk (30x30cm), og er på toppen av tanken. Gamle skruehull et tettet med fortykket polyester. Planen er nå å tre ned en glassfiberplate, og lime den fast, opp mot hullet (nedenfra, altså). Masterplan: Bruke gammel vanntank til å få ferskvann til toalett, for å unngå utfordringene med sjøvann i septiken, og til å kunne fersksvannskjøre motoren noen minutter før jeg forlater båten (har kun bøyeplass). Det blir en ny inspeksjonsluke på vanntanken; av typen WEMA/KUS. Spørsmål #1: -Hva bør jeg lime platen opp mot kanten av hullet med? Fortykket epoxy eller lim av typen Tec7, Sika? Planen etterpå er å støpe ovenfra, slik at jeg kan stå på denne platen senere, siden dette er midt i "nedgangen" til lasterommet under akterdekket. Spørsmål #2: -Holder det med 5-6mm støp på toppen? Hullet (kanten rundt og skruehullene er her pusset ned til "ren" glassfiber): Platen jeg har støpt, som skal limes opp; her har jeg forsøkt å støpe på 5 "løfte-ører", for å ha noe å holde i mens jeg klemmer opp mot limet (får håpe de holder): (*hm; klarer ikke å laste opp bilder fra mobilen (iOS); de blir bare sort. Måtte bruke PC for å få det til) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 14.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai @Komodo; du har jo sett denne vanntanken; hvordan ville du ha limt platen fast på undersiden av hullet? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Ideen med løfteører er god. Jeg ville støpt på 4 stk som ser ut som en U, og dyttet inn en kile for å presse plata oppunder. Pass på at du sliper litt på innsiden av tanken der du skal lime plata slik at du får rent laminat. Du kan nesten lime med hva som helst, men jeg hadde nok brukt polyester. Jeg ville lagt to lag med csm langs hele kanten og mettet med polyester. Ville også penslet litt oppunder kanten. Så er det bare å stemple oppunder. Ville brukt 3% herder på akkurat det, da kan du støpe oppå etter kort tid. Men jeg synes det ser ut som om du har slipt litt lite gelcoat utvendig. Ville kanskje slipt et større areal. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Ville egentlig snudd plata slik at den helt plane siden vendte opp mot støpeflaten. Sett bagasjestrikk i løfteørene og opp i taket el. Du klarer ikke å holde stille til det herder. Bruker du sika el er det litt vanskelig å sjekke om du har nok press mot det relativt stive limet hele tiden. Alternativt kan du sette i noen skruer som du tar ut før du støper oppå for å trekke inntil. Noen få lag matte oppå gir svært god styrke, så plata under blir nesten bare forskaling. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Familiesnekke Svart 14.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai Takk @Komodo :) Men jeg forstod ikke helt det med kilene… Båten er i bøya nå, så fra nå av blir det sliping for hånd; men jeg skal prøve å pusse av litt mer maling rundt kanten👍🏻 Hvis jeg får slipt av godt nok på undersiden, så bruker jeg polyester/csm, hvis ikke; så bruker jeg sika, og så får plata bare bli «forskaling», som mons skriver. Takk @mons :) Det med strikker var en god ide; jeg kan jo legge et par årer på tvers over lasterommet, og feste strikker fra løfteørene og opp til årene! Det er allerede gelcoat på undersiden av plata, så det blir ned. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Familiesnekke skrev for 7 timer siden: Takk @Komodo :) Men jeg forstod ikke helt det med kilene… Prøv hardere å forstå det. Et kjempesmart forslag fra Komodo dette med U-formede løfteører og kiler. Da har du 100% kontroll på det presset du vil ha på anleggsflata mellom plata og tanken mens "limet" herder. Strikk er strikk. Det har du liten kontroll på. Blir bare tull. Jeg ville helt klart ha fulgt Komodos råd (+ å bruke polyester og csm, som han beskriver). Gjør du det slik vil plata bli en integrert og kompakt del av tanken, og ikke bare fungere som en forskaling. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Familiesnekke skrev for 10 timer siden: Takk @Komodo :) Men jeg forstod ikke helt det med kilene… Det er mange måter å gjøre dette på. Legger ved to skisser som viser hvordan det kan gjøres. Først lager du to håndtak av to lektebiter og fire små treklosser. Du bruker selvsagt bare noe kapp du har liggende i garasjen til dette. Fest håndtakene med to treskruer hver, da kan du bare plukke dem av når polyesteren har herdet, og du slipper å slipe av diverse greier du har støpt fast. Legg to lag med csm som du fukter langs kanten der plata kommer oppunder tanken. Ikke ha på så mye polyester at det renner inn i tanken (men det gjør vel heller ikke noe...). Så trer du to lekter gjennom håndtakene slik at lokket ikke ramler ned. Bruk fire trekiler (slike som du bruker når du monterer vinduer og dører) og press mellom lektene og tanktoppen. Da vil lokket presses oppunder med en passelig kraft. Ikke press så hardt at lokket buler, bare så hardt at det begynner å piple ut polyester. Bruk 3% herder når du gjør dette. Innen du har smelt i deg ei brødskive og en kopp kaffe har polyesteren herdet, og du kan demontere greiene og støpe et ønsket antall lag fra oversiden. Dette laminerer du vått-i-vått. Bruker du tec7 eller annen fugemasse til dette må det stå i press i et døgn før du kan jobbe videre. På denne måten får du gjort deg ferdig i en omgang. Familiesnekke skrev for 10 timer siden: Båten er i bøya nå, så fra nå av blir det sliping for hånd; men jeg skal prøve å pusse av litt mer maling rundt kanten👍🏻 Det løser du lett med en batteridrevet vinkelsliper. Hvis du ikke har det, så er det en fin anledning til å svinge innom Jula og plukke opp en slik Slip også kanten av hullet ned til null slik at du ikke får en markant kant der når du skal støpe fra oversiden. De fire små skruehullene i lokket kan du bare sette en bitteliten maskeringstape over slik at det ikke drypper polyester ned i tanken. Familiesnekke skrev for 10 timer siden: Hvis jeg får slipt av godt nok på undersiden, så bruker jeg polyester/csm, Du trenger ikke slike veldig mye fra undersiden. Bruk et K40 sandpapir og dra over for hånd slik at overflaten er sånn cirka ren. Så vasker du godt med aceton slik at det ikke er forurensninger der. Så tar du et nytt sandpapir og pusser over en gang til. Da er det godt nok. Jannmar skrev for 4 timer siden: Et kjempesmart forslag fra Komodo dette med U-formede løfteører og kiler. Da har du 100% kontroll på det presset du vil ha på anleggsflata mellom plata og tanken mens "limet" herder. Takk for hyggelig kommentar Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Komodo skrev 1 time siden: Takk for hyggelig kommentar Forslaget ditt var jo bare helt genialt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Ser tanktoppen blir et trappetrinn da ville jeg støpt inn en finerplate når du forsterker mannloket, så en slipper å punktbelaste tanktoppen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Familiesnekke Svart 15.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai @Komodo; tusen takk for at du tegnet opp med skisse; da ble det mye klarere Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Hvorfor støper du ikke bare platen fast på utsiden av hullet? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 16.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai @paxo; det er for å få en sterkere løsning; platen under skal holde imot trykket fra vannet; både væskesøyle (ca 2 meter) fra påfyllingsrøret ved helt full tank, og «bølgeslag» fra delvis full tank. Det jeg støper fra oversiden skal tåle at jeg står oppå. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 22.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai Mens jeg venter på "rørdeler" så har jeg forsterket "løfteørene" med 4 lag ekstra CSM, slik at de tåler metoden til @Komodo Brukte noen trebiter og tvinger til "forskaling"; for å få løfteørene rette og på linje. Jeg la mellom litt plast for å få forskalingen av igjen. Etter støp: Prosjektet har stoppet opp litt pga venting på en simpel del fra TruDesign.... Jeg tenkte jeg skulle koble sammen rørdelene, før jeg lukker det store hullet i vanntaken. Dette er slangenippelen som skal kobles til stigerøret fra bunnen av vanntanken; er det noen som har en slik liggende å slenge (Rett slangenippel, 1.5"/38mm, innvendige gjenger)? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mai Del på Facebook Svart 22.Mai Familiesnekke skrev 55 minutter siden: Mens jeg venter på "rørdeler" så har jeg forsterket "løfteørene" med 4 lag ekstra CSM, slik at de tåler metoden til @Komodo Moro Også litt spent på hvordan du løser dette nå, for det var vel ikke helt slik jeg mente Familiesnekke skrev 55 minutter siden: Prosjektet har stoppet opp litt pga venting på en simpel del fra TruDesign.... Jeg tenkte jeg skulle koble sammen rørdelene, før jeg lukker det store hullet i vanntaken. Dette er slangenippelen som skal kobles til stigerøret fra bunnen av vanntanken; er det noen som har en slik liggende å slenge (Rett slangenippel, 1.5"/38mm, innvendige gjenger)? Kan du ikke bare bruke en vanlig messingkobling? Dette er vel ikke en spesielt kritisk del. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Familiesnekke Svart 22.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai Komodo skrev for 1 time siden: Også litt spent på hvordan du løser dette nå, for det var vel ikke helt slik jeg mente Hehe; jeg så at du på din skisse hadde skrudd klossene ned i plata; jeg skal skru klossene i de forsterkede løfteørene (nå totalt 6 lag CSM); ellers skal jeg kopiere løsningen din Komodo skrev for 1 time siden: Kan du ikke bare bruke en vanlig messingkobling? Dette er vel ikke en spesielt kritisk del. Ja; jeg er jo litt sta; men her blir det TruDesign hele veien; og aldri mer korrosjon i det jeg bygger nytt i vannsystemene i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 17.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni Det tok sin tid, sann, men nå er endelig gjennomføring, stuss og «stigerør» på plass, og jeg kunne i dag støpe hullet igjen, fra undersiden. Jeg rullet på polyester og tre lag CSM, lag på lag langs kanten, før jeg monterte spetakkelet og klemte platen opp med treklosser og kiler, slik som Komodo foreslo. Det tøyt ut en del polyester langs kanten, så jeg håper presset ble sterkt nok til å få en tett kant rundt: Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 25.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni Da var det tid for en økt igjen; Demonterte treverket og det så ut til å ha vært et godt press hele veien rundt, siden det var polyester-innsig hele veien. Takk for godt tips @Komodo -Det som nå tok lengst tid var å kutte og slipe vekk disse løfteørene, for hånd, men det gikk da det også… -så var det pusse, støvsuge, vaske med aceton, pusse, støvsuge, helt til jeg var fornøyd med underlaget -det var en skarp kant mot gammel glassfiber, og denne pusset jeg ned med en avrundet kloss -jeg klippet så opp CSM-matter; de første til å passe nedi hullet (4stk), opp mot avrundet kant, og så noen gradvis større til å legge også oppå gammel glassfiber (5stk) -så blandet jeg opp 800ml polyester med 16gr herder -fuktet flaten jeg skulle støpe på med liten «mohair»-rulle, og rullet litt polyester på en og en matte (på en papp-plate), før jeg la de på støpet, og rullet på med mer polyester. -etter noen lag brukte jeg aluminiumsrulla til å klemme glassfiberen sammen, og få overskytende polyester opp til overflaten -så kom utfordringen; da jeg akkurat hadde lagt på siste matte, så jeg at polyesteren hadde begynt å bli «gelé» -jeg klarte ikke å rulle på mer for å få matten gjennomfuktig… (med alu-rullen) -det jeg da gjorde var å raskt blande opp 50ml til, som jeg helte på de tørre flekkene, og fortsatte rullingen med alurullen *Spørsmålet da er; var det dumt å legge «nyblandet polyester» oppå polyester som allerede hadde blitt «gelé»? Hvis det går bra, så er jeg endelig ferdig med å støpe igjen dette hullet… Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.