Jump to content

Litt lokkemiddel til kanalferie i år!

Kanalkapteinen

Recommended Posts

Med fare for å bli beskyldt for både inhabilitet (stemmer), skjulte motiver (stemmer ikke) og å gjøre dette for egen vinnings skyld (I wish!) slenger jeg ut en liten teaser som viser litt av det du kan møte på turen opp eller ned her i Telemarkskanalen. Noen har sikkert sett den før.
Til inspirasjon for dere som vurderer noe annet enn vestlig liten kuling, gjestehavner fulle av værfastesjuke folk, brennmaneter og kald sjø i fellesferien. 

(Jeg har ingen kommersiell interesse i noe som har med kanalen å gjøre, men har bidratt i filmen på frivillig basis. Ikke han med flybridge, altså. Det får vente noen tiår og årslønner.)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Kanalkapteinen skrev 1 time siden:

Med fare for å bli beskyldt for både inhabilitet (stemmer), skjulte motiver (stemmer ikke) og å gjøre dette for egen vinnings skyld (I wish!) slenger jeg ut en liten teaser som viser litt av det du kan møte på turen opp eller ned her i Telemarkskanalen. Noen har sikkert sett den før.
Til inspirasjon for dere som vurderer noe annet enn vestlig liten kuling, gjestehavner fulle av værfastesjuke folk, brennmaneter og kald sjø i fellesferien. 

(Jeg har ingen kommersiell interesse i noe som har med kanalen å gjøre, men har bidratt i filmen på frivillig basis. Ikke han med flybridge, altså. Det får vente noen tiår og årslønner.)

Siden du er i området: Jeg har lagt merke til at et firma hadde elektriske Greenline for utleie på Telemarkskanalen, men ser nå på Finn at de ser ut for at de selges. Vet du noe mer om dette? Har fundert på det som et kult alternativ å prøve ‘en gang’ 

Chilli Solbris skrev 13 minutter siden:

Anbefales!! Tok turen for 6 år siden! Skal definitivt gjentas!??

Da må @Kanalkapteinen stille med kaiplass en dag!!!??

Det må vi kunne ordne, Chilli :thumbsup:

Fantino skrev 6 minutter siden:

Siden du er i området: Jeg har lagt merke til at et firma hadde elektriske Greenline for utleie på Telemarkskanalen, men ser nå på Finn at de ser ut for at de selges. Vet du noe mer om dette? Har fundert på det som et kult alternativ å prøve ‘en gang’ 

I følge hjemmesidene så er det fortsatt full drift i utleiebusinessen, men de selger vel ut noen båter hvis de kan innimellom. 
Har sett de til havn her hos oss mange ganger, siden vi har hurtiglader for båt her. 
Helt nydelige båter, og majestetisk når de kommer sigende lydløst inn fjorden her! 

https://canalboats.no/

nomen skrev for 2 timer siden:

En kamerat tok ei gjedde  som var 124cm og ca 12 kg i kanalen, det er vel det nærmeste en kommer??

Hekri skrev for 10 timer siden:

Du må ringe hvis du tenker på å ta turen @Chilli Solbris, flott å ha deg som veiviser i ukjente farvann. Er det krokodiller der @Kanalkapteinen

Vi har gjort en fordeling her oppe. 
Nedafor fiskesperra ved Kjeldal sluse regjerer gjedda, men oppafor er det storauren som er konge. Den kan bikke 15 kg. Sleng ut en stor sluk etter båten når du rusler oppover «Vestvanna» i kanalen, så kan du få deg en solid middag.

Krokodillene holder seg primært i sivet rundt sluserestauranten på Lunde sluse i fellesferien. Slu skapninger som dormer i sola på flybridge hele dagen og virker totalt harmløse, helt til sola går ned og første akkord av det lokale dansebænnet strømmer ut over amfiet. Da våkner udyret. 

Står definitivt på to do-lista mi. Drømmen i flere år har vært å dra oppover og legge meg i Notodden for å få med bluesfestivalen der.

Må bare få meg noe mannskap først, blir nok litt fot tøft å sluse alene, spesielt når man ikke har erfaring fra før.

Har uansett lyst å ta Telemarkkanalen først, for å få litt erfaring, og deretter prøve meg på Dalslands kanal og til slutt Göta kanal, dra ut ved Stockholm og dra samme ruta som @Tom Rør gjorde. Da har jeg fått litt erfaring før jeg prøver meg på tyske og nederlandske elver og kanaler!

Men ligger vel fremdeles litt lenger fram i tid...

Vi hadde vår første tur helt opp til Dalen i 2022. Det var fantastisk, så da blir det ny tur i år, med mulig Kviteseid som endestasjon før returen. I 2022 var vi omtrent alene i kanalen, føltes det ut som ihvertfall. Aldri venting i slusene, både opp og ned. Det var året hvor dieselprisene var lite hyggelige her på østlandet, så om det hadde utslag er mulig.

Det er litt jobb å sluse opp, men ned lå vi bare mitt i slusen uten en tamp i land, gikk helt strålende. Turen koster noen kroner, men til gjengjeld får du en fantastisk naturopplevelse, utrolig hyggelige slusevoktere og ingen vind å snakke om, det liker vi med motorbåt godt. Spent på trafikken der oppe i år, men dyrtid og renter gjør kanskje kanalen lite besøkt i år også.

tilplan skrev for 1 time siden:

Er visst best å innrømme sine feil i denne tråden. Vi var der i 2016, ikke 2017 som tidligere påstått. :wflag:I motsetning til @Chilli Solbris så er jeg mer anonym og forventer ingen bildebevis fra andre medlemmer. Fin tur var det uansett. 

IMG_0971.jpeg

Forlanger ikke bevis!?? Det er bare så koselig med bilder!!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev On 15.5.2024 at 9.14:

Men i år kan dere slå følge gjennom Göta kanal @Hekri!??

Soon ready.... bare lekkasje i vanntanken og stoffing og polering og ..... alt det andre... juni juli eller noe sånt. Noen som har ukenummer for Telemarkskanalen og Gøta? 20240510_103555.jpg.a739bee07f77d2fd79587f7fe7d96a75.jpg

Off topic; går araldit greit å tette alu? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Fantastisk opplevelse! Overnattet i Ulefoss på vei opp, og det var helt OK. Dro så opp til Lunde (for å få med oss den største og mest imponerende slusa). For å få opphold på vei ned, så tok vi en ekstra natt i Lunde. Der var det veldig koselig, selv om maten på restauranten ikke var en stor kulinarisk opplevelse. Vi reiste første uka i fellesferien, og det var da overraskende få andre der. 

• 1 måned senere...
Hekri skrev for 4 timer siden:

Vi vil benytte tilbudet Skien-Hogga-Skien for 4600 kr, og kan da sluse så mye vi orker! 

Hvor mange vendinger bør vi orke @Kanalkapteinen ? Hele juli? En? 

Hehe! ?

Vi som bor her er jo opp og ned noen turer som ren transport. Som turist tror jeg du er fornøyd med en runde ?

Velkommen til fjells! 

• 2 uker senere...

Da våger vi oss oppover i "krokodille-land"! 

Ut fra Vallø ved Tønsberg i går,

20240702_155203.jpg.3b9412ae34a78ecb35d54d2243f1e7fd.jpg

Og vi gikk inn til gjestehavna ved Ula i går. Flott sted å våkne opp i dag før ferden går videre mot Frierfjorden og etterhvert Telemarkskanalen. 

20240702_202913.jpg.56500fa40dc77ec5d721bff447f9aacb.jpg

Vi ser frem til å seile i @Kanalkapteinen's kjølvann!

Håper på godt vær! 

Skal prøve å lage egen tråd med alle våre tabber og feil på denne turen, som humor for mange av dere, og kanskje til nytte for andre ferske "kanalfarere" 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...