Jump to content

Seilmagasinet. Tråden med ris, ros og tips til redaksjonen

Ask

Recommended Posts

Hei

Det er sikkert fleire har på BP som les Seilmagasinet.

Dette enten som fast tingar av bladet, eller enkelte gratisartiklar på nett.

Det er i alle høve liten tvil om at redaktøren av Seilmagasinet les BP.

Det har hendt eg har lest om tekniske ting her på BP. Kort tid seinare kjem det liknande i Seilmagasinet.

Eit døme kan vera omtale av små slangeklemmer.

Eg freistar å laga ein tråd om Seilmagasinet. Ris, ros og tips til redaktøren.

Redaktøren er velkommen til å posta innlegg i tråden.

Eg byrjar med eit spørsmål.

I dag kan ein sjå at Seilmagasinet har kåra "Årets gjestehamn". Når det ikkje står anna så legg eg til grunn at Seilmagasinet meiner året i år. Altså 2024.

https://www.seilmagasinet.no/bekkjarvik-hordaland-arets-gjestehavn/bekkjarvik-karet-til-arets-gjesthavn-igjen/877864

Korleis går det an å kåra "årets beste" før året er slutt?

2 hours ago, Ask said:

I dag kan ein sjå at Seilmagasinet har kåra "Årets gjestehamn". Når det ikkje står anna så legg eg til grunn at Seilmagasinet meiner året i år. Altså 2024.

https://www.seilmagasinet.no/bekkjarvik-hordaland-arets-gjestehavn/bekkjarvik-karet-til-arets-gjesthavn-igjen/877864

Korleis går det an å kåra "årets beste" før året er slutt?

Det er ikke Seilmagasinet som har kåret - det står jo at det er Båtmagasinet?

For fjerde gang gikk Bekkjarvik til topps da Båtmagasinets lesere kåret Årets Gjestehavn 2024.  Idyllen i Austevoll fikk 22,7 prosent av stemmene, mens Oscarsborg i Oslofjorden seilte inn på annen plass med 15,7 prosent av stemmene.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:

Det er ikke Seilmagasinet som har kåret - det står jo at det er Båtmagasinet?

Hvilken verdi har en slik kåring?  Det er jo totalt forskjellige brukergrupper som benytter gjestehavnene i Bekkjarvik og Oscarsborg? Så det eneste rsultatet sier noe om er hvor mye båtbrukere i Oslofjorden gidder å bry seg om slike avstemninger? Ved lik prosentandel som stemmer så ville jo havner i Oslofjorden ha vunnet hver gang?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
2 minutes ago, index said:

Hvilken verdi har en slik kåring?  Det er jo totalt forskjellige brukergrupper som benytter gjestehavnene i Bekkjarvik og Oscarsborg? Så det eneste rsultatet sier noe om er hvor mye båtbrukere i Oslofjorden gidder å bry seg om slike avstemninger? Ved lik prosentandel som stemmer så ville jo havner i Oslofjorden ha vunnet hver gang?

Fullstendig enig! kommer vel aldri til å oppsøke noen av de topphavnene!  Her oppi Trøndelag har vi kke så mange store havner, og store overfyldte havner frister ikke særlig uansett. Vi vil heller se fint kystlandskap fremfor betongkaier med badebasseng og tivoli, for å sette det på spissen.  De fineste plassene er som regel ikke på slike lister.  Så for de som bor nord for Sinsen har ikke slike kåringer all verden av verdi.  men sikkert en fin opplysning for dem som bor på disse stedene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

8 hours ago, -morten- said:

..Så for de som bor nord for Sinsen har ikke slike kåringer all verden av verdi.  men sikkert en fin opplysning for dem som bor på disse stedene

Ut fra bildet ser det jo ut som Bekkjarvik er ei fin havn, og om den ikke er veldig langt nord for Sinsen er den ihvertfall ganske langt unna Sinsen  :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev 52 minutter siden:

Ut fra bildet ser det jo ut som Bekkjarvik er ei fin havn, og om den ikke er veldig langt nord for Sinsen er den ihvertfall ganske langt unna Sinsen  :-)

Langt vest for Sinsen i alle fall. Men hvor mange er det som har grunnlag for å sammenligne gjestehavner over hele landet? Det kan ikke være mange...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Arne Henriksen skrev for 10 timer siden:

Bekkjarvik er et greit sted å stikke innom for å handle utenom toppsesongen, men det er blitt litt "posh".  En skal helst ha flybridgebåt over 40 fot, Rolex og noen tunge gullsmykker, for å passe inn. Og dyre, trange sportsklær, som en trenger for å bestige den lille fjellknausen, som selvsagt har fått sherpatrapper.  I restauranten er muligens noe av maten lokal, men kelnerene snakker ikke norsk.

Det er bare å se på bildet, hvor det er kun to seilbåter. Den ene ligger ved bunkerskaien, og den andre seiler forbi. Litt rart da at den vinner en avstemning i Seilmagasinet.

J-Å skrev 1 time siden:

Litt rart da at den vinner en avstemning i Seilmagasinet.

Jeg har hatt en natt i Bekkjarvik, og det frister ikke til gjentagelse. Festbråk hele natta, roet seg vel en halvtime før vi skulle avgårde igjen neste morgen. Men for de som fester om nettene er det sikkert en bra plass. 

1 hour ago, J-Å said:

Bekkjarvik er et greit sted å stikke innom for å handle utenom toppsesongen, men det er blitt litt "posh".  En skal helst ha flybridgebåt over 40 fot, Rolex og noen tunge gullsmykker, for å passe inn. Og dyre, trange sportsklær, som en trenger for å bestige den lille fjellknausen, som selvsagt har fått sherpatrapper.  I restauranten er muligens noe av maten lokal, men kelnerene snakker ikke norsk.

Det er bare å se på bildet, hvor det er kun to seilbåter. Den ene ligger ved bunkerskaien, og den andre seiler forbi. Litt rart da at den vinner en avstemning i Seilmagasinet.

I den beskrivelsen er den plassen ikke noe for meg ihvertfal!!  Det er jo litt forskjellig hva folk vil oppnå med båtlivet. Har en kjenning som importerte en Sunseeker og ville prøve båtlivet! viste seg at en god del måtte utbedres, nok om det, men ble ganske kort båtliv, da han ikke klarte å henge med på kompisbåtenes pengeforbruk og streben etter å være storkar!! For meg en helt fjern måte å bedrive båtliv på!  Så sånn sett er oppfattning av hva som er en bra båthavn/marina veldig forskjellig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

index skrev 42 minutter siden:

Jeg har hatt en natt i Bekkjarvik, og det frister ikke til gjentagelse. Festbråk hele natta, roet seg vel en halvtime før vi skulle avgårde igjen neste morgen. Men for de som fester om nettene er det sikkert en bra plass. 

Det er nok ikke bare gjester som er plaget av festbråk. Jeg kjenner noen som fikk besøk av Halstensen himself ut på natten, med beskjed om å roe seg ned, eller flytte til ytre havn.

J-Å skrev for 7 timer siden:

Det er nok ikke bare gjester som er plaget av festbråk. Jeg kjenner noen som fikk besøk av Halstensen himself ut på natten, med beskjed om å roe seg ned, eller flytte til ytre havn.

Hei.

Eg vil tru at han reagerte av hensyn til andre gjester/båtfolk, og ikkje sin eigen nattesøvn. 

Positivt. 

Eg har seglbåt, og berre positive minne frå Bekkjarvik. Eg er likevel ikkje ofte i slike hamner.

En ting jeg savner fra Seilmagasinet er hvordan de følger opp regattaer.  F.eks Skagen race. En får inntrykk fra magasinet at de skal holde oss oppdatert underveis,  noe jeg føler ikke skjer. Hjelper ikke å få en oppsummering dagen etter. Skal en øke interessen blant folk flest må en være aktiv på sosiale medier. 

• 1 måned senere...

Hadde to netter i Bekkjarvik forrige veke, på indre havn. Stille og roleg, men midt i veka og dårleg ver. Fekk og høyre at det var ein "mafia" med store båtar frå Bergensområdet som var litt problematiske. Var nokre av desse kom då vi var der,men heldigvis på ytre hamn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...