Seilars Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Lars H. skrev for 9 timer siden: Batteriene? Selv har jeg åpne bly/syre batterier som er uproblematiske å bruke og vedlikeholde. Lading kan gå greit med en dum dynamo eller en dum landstrømlader, uansett temperaturer og årstid. Dagens nye batteriteknologi? Det er ikke noe for "tante Agathe", her kreves det elektro/elektronikk/data kompetanse for å forstå og gjøre noe selv. Men for all del, muligheten til å ligge lenge i uthavn uten lading er betydelig forbedret med denne typen batterier. Du har det du vet fungerer, og som dekker ditt behov. Men når det er sagt. Båtbransjen våkner nok etterhvert, og da leveres båter ferdig med gjennomtenkte løsninger og lithium. Tiden da alle og enhver skal forstå teknikken er forbi, nå skal teknikken forstå folkene. Biler er slik, båter blir slik, men bransjen er litt treg. Folk flest skal ikke forholde seg til lading i minusgrader, varme dynamoer, og alt som kan gå galt om man ikke ligger på kne med en ir måler og ser på dynamoen. Båten vår er ferdig ombygget til lithium på en gjennomtenkt måte, så den passer seg selv. Det trengs ingen kunnskap for å bruke den, året rundt. Men om noe går galt….da må man kunne litt mer enn på den opelen din fra 1955. Men sånn er jo nesten alt i samfunnet om dagen, bare ikke i båtbransjen. Jeg tipper mye har endret seg om 5 års tid for dem som kjøper ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Det blir selvfølgelig slik at båter leveres med ferdigtenkte løsninger med lithium, men selv de båtene vil nok kreve reparasjoner og vedlikehold og ombygging ved endrede brukerbehov. Mer avanserte funksjoner reduserer ikke nødvendigvis behovet for fagfolk, det blir bare litt mer å sette seg inn i. Når det gjelder trådens opprinnelige og primære tema, "en enkel løsning for forbruksstrøm ombord" så kan i alle fall det ha en veldig enkel løsning. Jeg kjøpte inn (eller hadde noe fra før) av dette utstyret: 100 Ah Lithium LiFePo4 batteri fra Maritim: 5.500,- Solcellepanel fra Jula: 1.000,- Ny regulator fra Kjell & Co: 400.- Det blir til sammen 6.900,- Den regulatoren som fulgte med fra Jula ga ikke noe godt resultat, men da jeg skiftet den til en annen billig type fra Kjell og co, så ble resultatet meget bra. Ladeeffekten ble målt til eksakt 110W slik som spesifikasjonene tilsier. I følge de data som kom fram på BMS/Bluetooth, så ble batteriet ladet opp til 110 Ah i løpet av et par dager med vekslende vær. (Startnivå 53%) Når spesifikasjonene er oppfylt, da er kvaliteten god nok for meg. Ut i fra det lille behovet som jeg har, så falt ladenivået fra 100% til 97% etter ett døgns bruk, slik at det ser ut til å være nok til ukevis med forbruk. For lading så kan man for eksempel ha to valg: Man kan kjøpe et batteri til og ha ett til lading på dekk og det andre til forbruk. Da kan man ha en ganske stor reserve av elektrisk energi og det behøves ikke å strekkes noen kabel. Alternativt så kan man jo trekke en kabel ned fra solcellepanelet og lade batteriet der det står. Så lenge man holder systemene atskilt så oppnår man disse fordelene: Tilstrekkelig med strøm til forbruk, ut i fra mitt behov. Reduksjon i antall cycler på eksisterende blybatteri slik at disse lever lengre. Reduksjon i slitasje av dynamo ved at den ikke blir utsatt for ladestrømmen fra Lithiumbatterier. Ingen mulighet for tekniske problemer som følge av "mismatch" mellom lithium og blybatterier. Ingen tap av kapasitet ved at man hiver ut de eksisterende blybatteriene. I det store og hele, 0,0 problemer og også 0,0 mulighet for framtidig mulige problemer. Det er ellers viktig å velge et batteri med Bluetooth da dette gir tilgang til mange viktige opplysninger om batteriet. Jeg nevnte over at jeg ikke hadde plass til mer enn de 3 blybatteriene som jeg allerede har i "batterikassa". Lithiumbatterier er jo helt "reine" og de er lette, så de kan man plassere "mange andre steder", og da har man jo plass. Når det gjelder det som har vært nevnt over om å bruke 12V og inverter til matlaging (hvis jeg leste rett), så kan man jo kikke litt på denne videoen. For en enebolig så kan man jo kjøre med typisk 40-60 Ampere på bygningens hovedinntak. Mange branner starter akkurat der, på grunn av varmgang over tid. Når man kjører en kokeplate på 2.000 over en 12V til 230V inverter, så må man trekke en strøm på 167 Ampere fra batteriene og gjennom båtens ledningsnett. Det er jo mer enn det som leveres som standard på inntaket til de største eneboligene. Det er nok ikke en løsning som jeg ønsker meg i min båt. Spenning gir mulighet for elektrisk sjokk. Strømstyrke gir mulighet for brann. For min del så vil jeg nok velge en løsning med "adskilte systemdeler" som kan kobles sammen med "bus-tie brytere", slik at man kan koble sammen ved behov. På denne måten så bør man både kunne oppnå fordelene med adskilte systemer og fordelene med sammenkoblede systemer, alt etter som behovene melder seg. Før var man avhengig av en felles dynamo, der strømmen kom i fra. Nå er det jo ikke lengre slik, og når man har flere elektriske energikilder så har man også flere muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Inverter skal jo stå nærme batteri for korte kabler. De kan legges dobbelisolert, kortslutningssikkert og skal ha riktig tversnitt for strømtrekket. Det er jo bare 12V siden som har høyt strømtrekk. Kan jo legges opp med røykdetektor om man har hyppig bruk og vil ha varsel. Slukke brann i et Lithiumbatteri ombord derimot..... Til sammenligning, handlet for 5200kr og fikk Victron smartsolar 100/50 regulator og 455W solceller, lader godt over det jeg klarer å bruke opp på en solfyllt dag med to kjølebokser og produksjon av varmtvann via inverter. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 23 hours ago, Lars H. said: Batteriene? Selv har jeg åpne bly/syre batterier som er uproblematiske å bruke og vedlikeholde. Lading kan gå greit med en dum dynamo eller en dum landstrømlader, uansett temperaturer og årstid. Dagens nye batteriteknologi? Det er ikke noe for "tante Agathe", her kreves det elektro/elektronikk/data kompetanse for å forstå og gjøre noe selv. For folk flest så er et batteri noe som bare skal virke, uten noe behov for vedlikehold. Å skulle demontere en batteribank, måle syrevekt og fylle på destillert vann, det krever litt innsats og kompetanse, og selv med denne kompetansen så kommer man før eller senere til et punkt hvor batteriet er i en slik stand at for å få gjort noe, eneste mulighet er å kaste batteriet og kjøpe nytt. Moderne "vedlikeholdsfrie" blybatterier er vel i realiteten mer designet slik at vedlikehold er umulig heller at vedlikehold er unødvendig, slik at levetiden blir kortere. Jeg anar at et gåent moderne LiFePo4-batteri ikke kan eller skal vedlikeholdes og må resirkuleres når det ikke lengre fungerer. Jeg antar også at levetiden er minst like god som for et åpent blybatteri som er godt vedlikeholdt. I tillegg har man et tynt lag med elektronikk som sørger for at batteriet ikke blir overladet under lading eller underladet under forbruk, eventuelt også noe slags form for interface for å kunne lese ut ladestatus. Dersom noe i realiteten faktisk er "vedlikeholdsfritt" (og kan leveres tilbake på reklamasjonsretten innen fem år), så må jo det være bedre enn at noe faktisk kan vedlikeholdes av en "allminnelig" person gitt at vedkomne har kompetanse, erfaring, riktig verktøy og materiell. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 tobixen skrev 12 minutter siden: Å skulle demontere en batteribank, måle syrevekt og fylle på destillert vann, det krever litt innsats og kompetanse Demontere? Du mener vel å ta av lokket på en batterikasse/stuerom? Å skru av noen propper med fingrene sette tuten på en syremåler ned i batteriet, suge opp syre og lese av verdien et par ganger i året og eventuelt fylle på en skvett destillert vann krever kanskje litt innsats men null kompetanse. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 51 minutes ago, Lars H. said: Demontere? Du mener vel å ta av lokket på en batterikasse/stuerom? Ja, takk for korreksjon. Enkelt i noen båter, vanskelig i andre. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 4.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 On 6/3/2024 at 9:16 AM, Gullfisk said: Inverter skal jo stå nærme batteri for korte kabler. De kan legges dobbelisolert, kortslutningssikkert og skal ha riktig tversnitt for strømtrekket. Det er jo bare 12V siden som har høyt strømtrekk. Kan jo legges opp med røykdetektor om man har hyppig bruk og vil ha varsel. Slukke brann i et Lithiumbatteri ombord derimot..... Hvis man har fått inn en Ohmsk overgang på 0.1 Ohm i en kobling og leverer 2.000W, som krever 167A, så blir den jo den effekten som utvikles i den koblingen 167*167*0.1=2788 Watt, det vil vel i praksis si at halvparten av avgitt effekt går med til å koke poteter, og så går den andre halvparten med til å tenne fyr på båten. Det ble stilt spørsmål over i tråden om løsningene til EcoFlow er mer eller mindre sikker enn hjemmesnekret 12 Volt. De er nok sannsynligvis designet på en måte som gjør dem sikrere, ved at de ikke arbeider ut i fra 12V intern spenning, men heller noe slikt som 36 eller 50 Volt. Hever man spenningen så går jo strømstyrken ned, og ved for eksempel 50 Volt så kan man nok levere 2.000 Watt "på en grei måte". Når det gjelder "brann i Lithiumbatteri" så er det vel slik at det er forskjellige typer lithiumbatterier. Man har for eksempel Lithium Ion som produserer sin egen oksygen ved brann og som ikke las seg slukke. Så har man også Lithium LiFePo4, som ikke har de samme dårlige brannegenskaper, men som heller "freser" og gir fra seg røyk hvis man ødelegger dem, for eksempel ved å slå på dem i stykker. Det skal også være en forskjell på energitettheten, i favør av Lithium Ion, og i holdbarheten i favør av Lithium FeFePo4 batterier. (Sistnevnte skal vare 5-10 ganger lengre enn Lithium Ion.) Ecoflow leverer forskjellige modeller med forskjellig type batteri, dette ser ut til "å gå om hverandre", så man bør kikke litt godt etter hva man kjøper. Har jo allerede kjøpt inn et Lithium LiFePo4 batteri, og det ser da ut til å være bort i mot evigvarende til mitt bruk, men tror faktisk at jeg vil kjøpe inn en tilsvarende fra EcoFlow også, ikke for at jeg kanskje egentlig behøver det, men heller for å få testet ut og få lært meg litt "ny teknologi". Kanskje også for å kombinere egenskapene til ny og gammel teknologi. Har ellers også en hytte som eventuelt kan arve noe utstyr av det som måtte bli til overs. Det ligger vel i sakens natur at har man 400 Watt solcellepaneler, så produserer man faktisk mer elektrisk energi enn hvis man har 1 solcellepanel på 100 Watt, men det er jo også et spørsmål om hvor mange slike man ønsker å ha ombord på en båt, og hvor mange slike som det er "nødvendig å ha plass til". Noe av egenskapene til EcoFlow, det er jo ar man kan "hurtiglade" og "ta med seg landstrøm på tur". Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 On 6/3/2024 at 9:16 AM, Gullfisk said: Til sammenligning, handlet for 5200kr og fikk Victron smartsolar 100/50 regulator og 455W solceller, lader godt over det jeg klarer å bruke opp på en solfyllt dag med to kjølebokser og produksjon av varmtvann via inverter. Ved nærmere ettertanke... Å bare å kjøpe inn solcellepanler og regulator og så koble utgangen på solcelleregulatoren til de eksisterende forbruksbatteriene av bly, det må vel også fungere, og det må vel både bli billig og enkelt? I teorien så har vi da to regulatorer, når dynamo går, som regulerer den samme batterispenningen på forbruksbatteriene. I teorien så kan jo det gi ustabilitet og problemer når to regulatorer og to forskjellige pådrag regulerer den samme prosessen. (Spenningsnivået i forbruksbatteriet.) Jeg ville imidlertid tro at denne prosessen, altså batteriet, og spesielt et blybatteri representerer en så langsom prosess med en så lang tidskonstant at dette ikke er et problem? Jeg forstår at Solcelleregulatoren må være denne. Hva med socellepanelene, er det noe sånt eller noe annet? Jeg lurer også på om det kan fungere med å koble to solcellepaneler med to regulatorer i parallell mot det samme blybatteriet? Det ville jeg tro skulle kunne fungere pga enkel og langsom prosess. Forsøker man også dette i forhold til et Lithium LiFePo4 batteri, så er det jo også regulerigssystemer inne i batteriet (BMS), så da er det jo ikke så godt å se for seg hvordan dette vil fungere, uten å ha prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Arne2 skrev 3 minutter siden: Jeg lurer også på om det kan fungere med å koble to solcellepaneler med to regulatorer i parallell mot det samme blybatteriet? Hvorfor vil du ha 2 regulatorer? Jeg har to 110W paneler koblet sammen og inn på en Victron 75/15 regulator. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 4.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 31 minutes ago, Lars H. said: Hvorfor vil du ha 2 regulatorer? Jeg har to 110W paneler koblet sammen og inn på en Victron 75/15 regulator. Sant og si på grunn av at jeg har mye gammelt billig skrot liggende og det gjelder vel ikke for alle. Forstår at Victron 75/15 indikerer "opp til 75 Volt inn" og "15 Ampere ut". Er det rett? Hvordan kobler man opp, går det for eksempel å koble de to panelene i serie på inngangen å ha ca 40V inn "på tomgang", og så ta ut riktig ladespenning for batteriet på utgangen, eller kobler du de to panelene i parallell? Skal tro om denne regulatoren kan konfigureres for Lithium LiFeOp4 batterier? (Kikket akkurat i data, det kan den.) Det framgår ellers av bruksanvisningen for den billige regulatoren som jeg bruker at den ikke er beregnet for Lithium batterier, men det fungerer da 100% allikevel med 110W lading og lading opp til fult 100% og 110 Ampere timer. Godt mulig at jeg skulle ha hatt tak i en "ordentlig regulator", selv om også "billigvarianten" fungerer. Edit: Ser at det står noe i manualen, side 6: Quote Recommended number of cells for highest controller efficiency: 72 (2x 12V panel in series or 1x 24V panel). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 En slik Victron MPPT regulator belaster et slikt vanlig panel (med open loop spenning på 20V) slik at spenningen inn på regulatoren ligger rundt 17 - 18V som er ved den spenningen inn som gir størst effekt. Til batteriet vil det da gi 14,4V og lavere float spenning om regulatoren er satt til det. Med to paneler i parallell, blir det bare som et panel med dobbel effekt. Med panelene i serie, blir spenningen inn på regulatoren regulert til 34 - 36V, men samme spenning ut til batteriet. NB. Jeg har null greie på noe som helst angående Lithium batterier, og har ingen planer om å bruke slike batterier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 14 minutes ago, Arne2 said: I teorien så har vi da to regulatorer, når dynamo går, som regulerer den samme batterispenningen på forbruksbatteriene. I teorien så kan jo det gi ustabilitet og problemer når to regulatorer og to forskjellige pådrag regulerer den samme prosessen. I praksis - not so much. Jeg har generator fra motoren, to landstrømsladere (en kraftig og en mindre kraftig) og regulator fra solcellepanelet. Det eneste jeg observerer av problemer: 1) Jeg har et ønske om å kunne regulere flyten litt bedre. Solenergien er gratis, landstrøm og generator for motorenergi betaler man for (sant nok betaler man ofte fastpris for oppkobling i mange gjestehavner, men allikevel ...), så preferansen er selvfølgelig at batteriene lades med solenergi når sola skinner. I praksis tror jeg nok ofte det er generator og landstrøm som "vinner" og står for brorparten av batteriladingen, men jeg har ikke målt. 2) Av og il kobler jeg til begge landstrømsladerene for å få ladet batteriene raskest mulig. Det fungerer fint når batteriene er ganske så tomme, batterispenningen går langsomt opp mot 14.4V, men etterhvert vil den sterke laderen gå over til å levere floatspenning - dvs, den kraftige laderen leverer null og niks, mens den mindre laderen leverer "full pupp", mindre enn 14.4V, men mer enn 13.6V. 3) Jeg tror bare det er landstrømsladeren som er "intelligent" og først kjører med øvre grense på 14.4V for deretter å falle ned til 13.6V etter en stund. Det vil si at når batteriene aldri er koblet til landstrøm, så vil de heller aldri oppleve 14.4V. Den siste ladingen går også svært tregt. Så vidt jeg kan forstå, så spiller dette ikke så st rolle i praksis man kobler til LiFePo4, da er det vel i praksis BMS som styrer ladingen - og ettersom forskjellige batterier er ulike, gir det forsåvidt mening å ha regulatoren sittende på batterisiden heller enn på leverandørsiden (men jeg leser nå at ladespenning på LiFePo4 bør være 14.6V, det er vel mer en hva regulatorene leverer). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gullfisk Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Arne2 skrev 37 minutter siden: Ved nærmere ettertanke... Å bare å kjøpe inn solcellepanler og regulator og så koble utgangen på solcelleregulatoren til de eksisterende forbruksbatteriene av bly, det må vel også fungere, og det må vel både bli billig og enkelt? Det er jo akkurat det jeg har gjort, er fornøyd med og har foreslått som enkelt og rimelig fra starten av tråden Det gjør ikke noe å kjøpe litt stor regulator, da slipper du å bytte ved utvidelser du ikke trodde kom. (Er på min tredje nå) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 35 minutes ago, Lars H. said: En slik Victron MPPT regulator belaster et slikt vanlig panel (med open loop spenning på 20V) slik at spenningen inn på regulatoren ligger rundt 17 - 18V som er ved den spenningen inn som gir størst effekt. Til batteriet vil det da gi 14,4V og lavere float spenning om regulatoren er satt til det. Med to paneler i parallell, blir det bare som et panel med dobbel effekt. Med panelene i serie, blir spenningen inn på regulatoren regulert til 34 - 36V, men samme spenning ut til batteriet. NB. Jeg har null greie på noe som helst angående Lithium batterier, og har ingen planer om å bruke slike batterier. Og jeg har så langt null peiling på ordentlige regulatorer, bare det gamle skrotet jeg fant i skuffen. Det som jeg synes er "det store nye" med Lithium LiFePo4 batterier, det er jo at man kan logge seg på og få eksakte data for ladignsgrad, strøm inn og ut og spenninger. Og så er de "reine" og lette å flytte på. Ellers så ville jeg nok tro at "problemet" kan være løst vel så bra med å beholde de gamle blybatteriene, og la dem "etterfylles" vha "solenergi", da får man jo på et vis "økt kapasitet", i stedet for å sette Lithium batterier inn i et anlegg bygget for bly batterier, med de latente problemene som det kanskje kan medføre. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 23 minutes ago, tobixen said: I praksis - not so much. Mange takk for tilbakemelding. Det var det som jeg trodde, og det er alltid lettere og mer praktisk å få tilbakemeldinger på forum, enn å svi av tusenlapper selv, for å finne det ut. 23 minutes ago, tobixen said: Så vidt jeg kan forstå, så spiller dette ikke så st rolle i praksis man kobler til LiFePo4, da er det vel i praksis BMS som styrer ladingen Hvis spenning inn på BMS er en stabil likespenning med riktig nivå, så stemmer vel sikkert det. Hvis spenning inn er "opphakkede pulser" fra en regulator som jobber ut i fra pulsbreddemodulasjon, så kan det vel bli litt problemer. Den første regulatoren som jeg testet var av "Jula type" og den fungerte ikke noe særlig bra i forhold til BMS. Den "senser" nok inngangsspenningen som en av de parametrene den jobber ut i fra. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Pulsbredderegulatorer er fra pil og bue tiden og er kun spesialavfall. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilars Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 Arne2 skrev On 3.6.2024 at 0.00: For en enebolig så kan man jo kjøre med typisk 40-60 Ampere på bygningens hovedinntak. Mange branner starter akkurat der, på grunn av varmgang over tid. Når man kjører en kokeplate på 2.000 over en 12V til 230V inverter, så må man trekke en strøm på 167 Ampere fra batteriene og gjennom båtens ledningsnett. Det er jo mer enn det som leveres som standard på inntaket til de største eneboligene. Det er nok ikke en løsning som jeg ønsker meg i min båt. Spenning gir mulighet for elektrisk sjokk. Strømstyrke gir mulighet for brann. Jeg er en av dem som bruker inverter i ett høy effekt 12V DC system ombord. Det er riktig som du skriver at strømstyrken i slike systemer medfører en økt risiko. Derfor er dimensjonering viktig. Min erfaring er at det ikke er selve kabelen som blir varm, men hovedbrytere, billige kabelsko, og den typen komponenter. Hos oss har jeg derfor dimensjonert høyeffekt DC systemet for minimum 200A kontinuerlig effekt med rikelige marginer i ulike deler av installasjonen. Noen steder er anlegget dimensjonert for 800A(med gode marginer), andre steder kun 200A (mindre marginer). Men felles for store deler av anlegget, er at den normale strømmen i perioder med høy last ligger kortvarig på høye nivåer. I en båt, så kan man ikke «fyre» med 12V slik man kan i ett hus, det skyldes naturligvis batterienes begrensning. Vi snakker stort sett om kortvarige belastninger mens man er våken og tilstede. De strømmene som hos oss er langvarige er gjerne ladestrømmene. Dynamo er en slik risiko, samt landstrømsladingen. Av disse to vil jeg fremheve dynamoen som den mest risikoutsatte. Her går det store kontinuerlige strømmer, og det er vibrasjoner og hos noen ett korrosivt miljø. Hvordan kan man redusere risiko når høy effekt blir en del av DC systemet? -Øke spenningen til feks. 48V for å redusere strømmene. -Dimensjonere rikelig med god kvalitet på komponentene. -Regelmessig kjenne etter varme komponenter da 12V er såpass lav spenning at man kan bruke hendene for å kjenne etter varme. -Holde båten tørr og fri for korrosjon ved feks. varme eller bruk av avfukter. -Følge med på DC strømmene til ulike kjente komponenter. Bruker en airfryer feks. 167A, så skal den ikke begynne å trekke 190A fra inverteren. Logger man hva kjente komponenter trekker, så får man ett svar på om inverteren må kompensere for økt tap i tilførselen for å levere tilstrekkelig 230V spenning med fast effekt. -Har man lithium batterier som har relativt flat kurve, så benytt ett batterimeter, feks. BMV-712, og sett en lav DC alarm som ligger på ett nivå ikke så langt under der man er ved bruk av inverter på normalt lav SOC. -Sett inverter til å stenge ned på relativt høy spenning. Victron har vel 9,6V som standard om jeg husker riktig. Men om man normalt aldri er lavere enn 12V, så kan man fint stenge ned på 11,5V. Poenget med dette er at mengden % vis energi som kan komme på avveie reduseres om utstyret som er tilkoblet stenger ned ved unormale verdier. Ett anlegg som feiler ved unormale verdier er ett tryggere anlegg enn ett som blir varmt. -Smart dynamo regulering som går i feil modus om tapet mellom batteri og dynamo blir for stort. -Sørge for 30mA jordfeilbryter ut av inverter dersom man benytter inverter ombord. Mye kan gjøres, og det er liten tvil om at 12V DC ikke er den ideelle spenningen for høye effekter, men det er nå slike anlegg de fleste av oss har i båtene våre. Dynamo og hovedstrømsbryter er sannsynligvis stedet hvor flest burde legge inn fokuset sitt mtp. brann i el. anlegg. Her snakker vi effekter over tid, og mange har ikke oppgradert kabler og brytere etter at nye batterier har endret strømmer og ladetider ut av dynamo. Så jeg er enig i at du har ett poeng, men mener at risiko lar seg håndtere ved en gjennomtenkt installasjon og noe mer oppfølging og kunnskap om anlegget enn man har hjemme. En av grunnene til at risiko er håndterbar er som sagt at store laster gjerne er kortvarige og med folk tilstede. Slik er det ikke i bolighus der mange dør hvert år fordi de sov mens det tok fyr i el. anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 2 hours ago, Seilars said: Jeg er en av dem som bruker inverter i ett høy effekt 12V DC system ombord. Ja, men her var det mye godt gjennomtenkt som det er lett å si seg enig i. Men det er nok ikke alle som er like gode til å dimensjonere for 200A. Jeg kan for eksempel ta meg selv og mine egne testinstallasjoner. Med Vago klemmer og 1.5 kvadrat ledning, så vil det nok ikke fungere like godt med 200A. Det som "folk" har lett for å tro det er at 12V er ufarlig mens 230V er farlig. For litt større effekter så er det jo nesten omvendt. Hvis man kobler seg til batteriet via en 20A eller 30A sikring, da er vel 12V forholdsvis ufarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 5.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 12 hours ago, Lars H. said: Pulsbredderegulatorer er fra pil og bue tiden og er kun spesialavfall. Jeg hadde noe i "bakhodet" om det ikke var slik at blybatterier blir ladet i pulser, men det viste seg å være stort sett feil. Det jeg tenkte på var tydeligvis det å veksle mellom to spenningsnivåer ved topplading. Forsøker å bygge opp litt "kompetanse" og her fant jeg noe info. Jeg fant også en video som forklarer ganske godt hvorfor jeg ikke hadde særlig suksess med å koble flere paneler til en PWM regulator, og hvorfor dette kan fungere helt fint med en MPPT regulator: Og hva står så MPPT for? "MMPT stands for Maximum Power Point Tracking". Og så link til Maritime Link Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2024 33 minutes ago, Arne2 said: Jeg hadde noe i "bakhodet" om det ikke var slik at blybatterier blir ladet i pulser, men det viste seg å være stort sett feil. Når man kobler blybatteriet til regulatoren, så spiller det ingen som helst rolle om ladestrømmen kommer som helt jevn likestrøm eller om den kommer som firkantpulser - batteriet i seg selv sørger for å jevne ut ladespenningen. 33 minutes ago, Arne2 said: Det jeg tenkte på var tydeligvis det å veksle mellom to spenningsnivåer ved topplading. En typisk "tre-stegs" "smart" ladesyklus for blybatterier er å pøse på med så mye som mulig frem til ladespenningen når 14.4V, så holde ladespenningen på 14.4V frem til batteriet er fullt, og til slutt droppe ned til "floatspenning" på 13.6. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 6.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 Da takker jeg for mange gode og veldig nyttige tilbakemeldinger. Noe av hensikten var jo å få bygd opp og systematisert litt mer av det som går på kompetanse innenfor "småbåtelektrikerfaget" (Faget som ikke finnes, men som vel dog praktiseres en god del.) Tanken var vel også at ved å etterlyse noe "enkelt" så kunne man også gå litt mer i dybden. Når det gjelder "det enkle", så går det vel kanskje også an å lage en liten foreløpig oppsummering: Det aller enkleste og billigste, hvis man bare skal litt mer strøm til forbruk, det må vel være å beholde de gamle blybatteriene og så sørge for litt "etterfylling" ved hjelp av solcellepaneler, så mye og så mange som man har bruk for. Risiko bør være forholdvis minimal, og man får forholdvis mye for pengene. Regulator bør da være MPPT, spesielt hvis man bruker flere solcellepaneler. Man kan, slik som jeg nå velger å gjøre det, i alle fall for en periode, koble opp et separat elektrisk anlegg basert på solcellepaneler og ett eller flere Lithium LiFePo4 batterier. Risiko med dette er jo også tilnærmet null, hvis man sørger for å ha en 20-30A sikring på batteriet. Brukstiden ser jo ut til å være bort i mot "uendelig og ukesvis" i forhold til mitt forbruk. Jeg vil mene at løsninger av type EcoFlow "batteristasjon" faktisk også kan ha sin "gode misjon". I det tilfellet at man ønsker å trekke ut for eksempel 1.000 eller 2.000 Watt, så arbeider EcoFlowen sannsynligvis ut i fra høyere intern spenning enn 12V, pluss at den er bygd av profesjonelle på fabrikk, slik at den kanskje blir sikrere for store effekter. En annen problemstilling er at man kan få økt kapasitet og hurtiglade og "ta med seg landstrøm på tur". Man kan også ta med seg Ecoflowen på land, på hytta, og alle andre steder. Man kan også lade med båtens dynamo, uten at det trekker mer enn ca 100W. (8A) Vil som nevnt forsøke å få sammenfattet det hele i form av et nettsted, eller "notatbok på nett", egentlig i utgangspunktet til eget bruk, men egen bruk blir jo ikke dårligere ved at også andre kan bruke den samme informasjonen. Snarere tvert i mot. Hvis man kan få tilbakemeldinger om feil og missforståelser, slik at man kan rette opp feilene, så er jo det "gull verdt". Edit: Linker opp en tråd med nyttig diskusjon rundt plassering. av solcellepaneler. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Fant et hefte fra Victron med ganske nyttig info om prinsippløsninger. Legger inn linken i tråden for senere referanse: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Booklet-Marine-Systems-EN.pdf https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/en/index-en.html https://www.victronenergy.com/support-and-downloads/technical-information https://www.victronenergy.com/upload/documents/BatteryCables.pdf En problemstilling som har vært diskutert i tråden over er om det vil være risiko forbubdet med å skifte ut bly forbruksbatterier med "tisvarende" Lithium LIFEPo4 batterier. Denne videoen bør kaste litt lys over den problemstillingen. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Har samme utfordring som TS. 300ah med AGM blir utladet på ca en natt i uthavn (altså ned til 12.05v, så 50%). Disse batteriene er bare et år gammel, og ser ikke for meg å utvide AGM banken noe mer. Pga mulige planer om å bytte båt gidder jeg ikke bygge om til litium. Har 350w med solceller, men når solen ikke dukker opp hjelper de ikke så mye. Så for å overleve til jeg tenkte jeg en midlertidlig løsning. Tenkte å kjøpe et Lifepo4 og 2 stk DcDc . Tenkte å sette opp den ene dcdc til å lade litiumbatteriet. Kobler den til argofet med innstilling at den slår seg på når motor er på eller volt går over f.eks 13.8. Da får den også lading på landstrøm. Videre kobler jeg den andre dcdc converter mellom litium og busbar på husstrømmen, og setter den opp i power supply modus på f.eks 12.0 -> 12.8v, og at den er på når motor er av, og frem til litium er under en vis %. Fordel med dette oppsettet er at disse delene er relativt lett for meg å bruke på andre prosjekter, så investeringen er ikke tapt når båten byttes. Ulemper er vel at det er noe tap i 2 x konvertering. Noen øyeblikkelige tanker om oppsettet? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Thomas_h skrev 1 time siden: Har samme utfordring som TS. 300ah med AGM blir utladet på ca en natt i uthavn (altså ned til 12.05v, så 50%). Disse batteriene er bare et år gammel, og ser ikke for meg å utvide AGM banken noe mer. Pga mulige planer om å bytte båt gidder jeg ikke bygge om til litium. Har 350w med solceller, men når solen ikke dukker opp hjelper de ikke så mye. Så for å overleve til jeg tenkte jeg en midlertidlig løsning. Tenkte å kjøpe et Lifepo4 og 2 stk DcDc . Tenkte å sette opp den ene dcdc til å lade litiumbatteriet. Kobler den til argofet med innstilling at den slår seg på når motor er på eller volt går over f.eks 13.8. Da får den også lading på landstrøm. Videre kobler jeg den andre dcdc converter mellom litium og busbar på husstrømmen, og setter den opp i power supply modus på f.eks 12.0 -> 12.8v, og at den er på når motor er av, og frem til litium er under en vis %. Fordel med dette oppsettet er at disse delene er relativt lett for meg å bruke på andre prosjekter, så investeringen er ikke tapt når båten byttes. Ulemper er vel at det er noe tap i 2 x konvertering. Noen øyeblikkelige tanker om oppsettet? Det var da et voldsomt forbruk? Har du på vv tank via inverter hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Gullfisk skrev 1 time siden: Det var da et voldsomt forbruk? Skulle kanskje regnet på forbruket å sjekker om det er noe gale. Men tenker vi bruker over 150ah, altså det vi har tilgjengelig på et 300ah batteri og vi får litt ekstra fra solcellene, ca 600wh i går pga dårlig vinkel. De store strømtyvene her er: webasto, 85l kjøleskap, 26liter fryser og tv på inverter. Er en god del annet skit som vannpumper til unger som Dusjer her og der. Sist båt hadde vi vel 300-400 ah med litium, så bortskjemt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.