Jump to content

Daycruiser eller Jeep? Førstegangsbåtkjøpere.


defender_oj

Recommended Posts

Vi (dvs foreløpig Far) har begynt leting etter båt.

 

To voksne pers med 2 schæfere, og en 16-åring av og til. Mulighet for etpar passasjerer er hyggelig.

Far er inngrodd vestfolding, har hatt båtførerbevis siden 80-tallet og er båtvant etter å tilbragt sommere i båt på 80-, 90- og 2000-tallet. I all hovedsak plastsnekker 21-28 fot. Kan skru litt motor. Solgte siste båten i 2010.

 

Mor kommer fra innlandet, har null seil-peil, men har blitt glad i vestfoldskjærgården.

 

Derfor er vi nå i vurderingsboksen på å skaffe oss en dagsturbåt. Noe som kan ta oss raskt ut på sommerettermiddagene, men også som kan gå i litt roligere tempo en lørdag formiddag.

Er vel daycruiser og skjærgårsjeep som er aktuelt.

Outboard, 17-20 fot og pris opp til 140-150-tusen inkl båthenger er søkekriterier.

 

Tenker i utg.pkt å sette båten ut fra henger til hver tur, siden båthavner m rampe ligger tett her, og båtlivet blir en ny erfaring for familien.

 

Hvilke alternativer bør vi se nærmere på, og hvorfor?

Har Du båt til salgs vi bør vurdere?

 

 

 

 

 

Redigert av defender_oj (see edit history)
Link to post
defender_oj skrev for 1 time siden:

Er vel daycruiser og skjærgårsjeep som er aktuelt.

Outboard, 17-18 fot og pris opp til 140-150-tusen inkl båthenger er søkekriterier.

 

Jeg ville tatt bowrider med i vurderingen, samt prøvd å få strukket budsjettet litt opp samt heve maks str til 19-20 fot,
feks som noe ala dette:  https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=230295630

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

E alternativ til Daycruiser / bowrider som gir bedre plassutnyttelse ombord kan være HT varianter:

Yamarin 5930

Tror Flipper også har noen modeller av disse.

 

Jeep er en luftig og noen ganger våt opplevelse. Best egnet til fiske for 1-2 personer, og overlegen de andre variantene til dette.

Dine passasjerer setter også pris på å være bak vindskjerm.

 

Link to post

Hei,

 

Har du også vurdert walk around?😊

 

Hva er årsak til henger er nødvendig?

 

Jeg har tidligere hatt henger, men den blir jo stort sett stående, samt krever litt vedlikehold tiltross for man er flink til å spyle etter bruk.
Derfor droppet jeg det på siste innkjøp. Et løft koster 900kr på min båt og opplag i kommunal av koster 1300 😊

Link to post

Jeg hadde båt på henger noen år. Billig, men man mister mange impulsive fine kveldsturer når man ikke har alt for god tid.

 

å ha båtplass ble en helt annen opplevelse👍 men det funker jo greit om bil og henger fungerer bra👍

 

Har hatt både skjærgårdsjeeper og daycruiser. Kommer jo litt an på hva den skal brukes til. Daycruisere på 16-19 fot har ofte veldig trang kabin. Båter med hardtop er ofte like praktiske og mer luftig. Selv om de kanskje ikke er like pene..

 

skibsplast har mange fine modeller.. 555 ht, 605, 500 cl. 
Mange andre fine båter.

 

ikke kjøp for liten motor. Det er kjedelig.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Veldig enig med @glalaks ang å ha båt på henger, blir strax ganske mye mer tiltak å dra på båttur.

 

Ville prioritert å ha muligheter til overnatting også, daycruiser med mulighet for overnatting, når det er varme sommerkvelder, folk fyrer opp grillen, tar et kveldsbad og sitter med noe godt i glasset i solnedgangen, så må dere reise hjem for å sove..

Med noen muligheter for overnatting blir det i allfall muligheter for å gi båtlivet en god start for kona/samboer.

 

Vil også slå et slag for snekka i dette prisområdet, kan få ganske pen snekke for den summen i str 22-25fot, "gratis" å kjøre med og enkelt vedlikehold.

Nidelv 24, Polar 770, Joda 7500 er fine snekker, Nidelv 26, men den er stoor til å være 26fot. Marex 770 er også en kaditat, som er halvplaner. (rett hekk), Master 740.

 

 

eksempel: med 110hk går denne som er rakett, ser ut som en snekke, men er halvplaner. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=343772849

 

Nidelv 24: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=353478788

 

Link to post
Førstefender skrev for 3 timer siden:

Veldig enig med @glalaks ang å ha båt på henger, blir strax ganske mye mer tiltak å dra på båttur.

 

Ville prioritert å ha muligheter til overnatting også, daycruiser med mulighet for overnatting, når det er varme sommerkvelder, folk fyrer opp grillen, tar et kveldsbad og sitter med noe godt i glasset i solnedgangen, så må dere reise hjem for å sove..

Med noen muligheter for overnatting blir det i allfall muligheter for å gi båtlivet en god start for kona/samboer.

 

Vil også slå et slag for snekka i dette prisområdet, kan få ganske pen snekke for den summen i str 22-25fot, "gratis" å kjøre med og enkelt vedlikehold.

Nidelv 24, Polar 770, Joda 7500 er fine snekker, Nidelv 26, men den er stoor til å være 26fot. Marex 770 er også en kaditat, som er halvplaner. (rett hekk), Master 740.

 

 

eksempel: med 110hk går denne som er rakett, ser ut som en snekke, men er halvplaner. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=343772849

 

Nidelv 24: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=353478788

 

Man har jo alltids telt som en mulighet 😁

glalaks skrev for 9 timer siden:

Jeg hadde båt på henger noen år. Billig, men man mister mange impulsive fine kveldsturer når man ikke har alt for god tid.

 

å ha båtplass ble en helt annen opplevelse👍 men det funker jo greit om bil og henger fungerer bra👍

 

Har hatt både skjærgårdsjeeper og daycruiser. Kommer jo litt an på hva den skal brukes til. Daycruisere på 16-19 fot har ofte veldig trang kabin. Båter med hardtop er ofte like praktiske og mer luftig. Selv om de kanskje ikke er like pene..

 

skibsplast har mange fine modeller.. 555 ht, 605, 500 cl. 
Mange andre fine båter.

 

ikke kjøp for liten motor. Det er kjedelig.

Jeg hadde båtplass og henger, der av svært lite bruk av henger. Ideelt sett burde man leid ut, men det frister lite når man ser hvordan enkelte bruker hengeren på slipp 😐

 

Det høres ut ut som et veldig tiltak og ta opp og ned båt for hver tur 😄

Link to post
defender_oj skrev On 15.5.2024 at 16.18:

To voksne pers med 2 schæfere, og en 16-åring av og til. Mulighet for etpar passasjerer er hyggelig.

Med tanke på dette så tenker jeg at overnatting i en liten båt ikke er så aktuelt. Greit å komme seg hjem med bikkjene.

 

defender_oj skrev On 15.5.2024 at 16.18:

Far er inngrodd vestfolding, har hatt båtførerbevis siden 80-tallet og er båtvant etter å tilbragt sommere i båt på 80-, 90- og 2000-tallet. I all hovedsak plastsnekker 21-28 fot. Kan skru litt motor. 

Ut fra dette tolker jeg det slik at det ikke nødvendig behøver å være en helt strøken båt, og at du kan gjøre litt praktisk småfiks selv? Det har jo litt å si for hvilke objekter som kan være aktuelt. 

 

defender_oj skrev On 15.5.2024 at 16.18:

Er vel daycruiser og skjærgårsjeep som er aktuelt.

Outboard, 17-20 fot og pris opp til 140-150-tusen inkl båthenger er søkekriterier.

 

Tenker i utg.pkt å sette båten ut fra henger til hver tur, siden båthavner m rampe ligger tett her, og båtlivet blir en ny erfaring for familien.

 

Jeg har hatt båt på henger som ble satt ut for hver gang, det fungerte utmerket til det bruket jeg hadde da. Bruket var da dykkebåt (åpen RIB) på 20 fot. Når man får erfaring med å sette ut og ta opp, så går det omtrent like fort som å fortøye båten i båtplassen. Men det forutsetter at du har en god henger, en bil som trekker nok, og at du blir lokalkjent på de forskjellige rampene. Jeg hadde kun manuell vinsj på hengeren. Det var helt greit siden båten var veldig lett. Men med en litt tyngre båt ville jeg helt klart montert elektrisk vinsj. Til denne typen bruk ville jeg sett på åpne båter, det forenkler prosessen med sjøsetting og opptak. Svela har gode hengere, men de koster. Har vel kommet noen andre produsenter med lignende hengere etterhvert. Hvis ikke båt og henger er godt tilpasset vil ikke dette fungere noe særlig, da blir det fort mye styr. Med åpen båt og Svelahenger kan du lett sjøsette og trekke opp en 20 foter alene. 

Link to post

 

Ask skrev On 16.5.2024 at 21.06:

Hei.

 

Når du skal ha båten på hengar må kriteria supplerast med kva bilen din kan trekka, maks lovleg breidda på offentleg veg.

 

 

Hei, jeg har SUV m egenvekt på 2600kg og godkjent 3500 på kroken.

Link to post
Komodo skrev On 19.5.2024 at 12.43:

Når man får erfaring med å sette ut og ta opp, så går det omtrent like fort som å fortøye båten i båtplassen. Men det forutsetter at du har en god henger, en bil som trekker nok, og at du blir lokalkjent på de forskjellige rampene.

 

Og rampa kan også utgjøre endel.   I mi båthavn er det grusrampe som endrer seg (og lokale miljømyndigheter tillater ikke mudring eller andre tiltak) - for noen år siden satte jeg ut og tok opp min 19 fots yamarin alene. Nå er rampa slakere og det gjør det straks mer knotete å sette ut eller ta opp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...