Jump to content

"Mon Bijou" Sommertur 2024. Ikke langtur denne gangen

Tom Rør

Recommended Posts

Vi drar ikke så langt som planlagt i år, og det blir i så fall- noe vi ikke har gjort på flere år. 
Jeg startet med planlegging av tur på innsiden av de frisiske øyer og ned mot Texel og omegn, men da det ikke er racerfart i rørbransjen om dagen, må vi moderere turen kraftig.

Planen er å starte og avslutte ferien i farvann nærmere oslo, sånn at jeg evt.kan kaste meg på en buss eller noe for å svinge hjemom for å ta noen jobber.

Hvis det blir de to første og de to siste ukene av ferien, vil det være fire uker til rådighet til å f.eks krype ned mot Gøteborg og øyene deromkring, og kanskje koste på oss en svipptur over til Læsø/Sæbyområdet. 
Det blir litt som da vi startet båtlivet og hvis sommeren blir som noen spår, kan det bli bra vil jeg tro. 

Sjefen din er noe mer gnien på feriefri i år altså. Jaja.. han har jo oppført seg eksemplarisk i mange år, så det er vel ikke oppsigelsesgrunn enda😅😅😅

Tror at du kan få noen fine dager innimellom likavel🌞🌞🌞

Endelig ble det Bobåt

@Tom Rør Ville jo vært tur over Nordsjøen ned til de frisiske øyene, men du får vel ta den til neste år så man kan bli inspirert over hvor langt man kan komme seg med relativt ikke så utrolig svær båt.

da det ikke er racerfart i rørbransjen om dagen

Forstår det som at det er lite rørlegger jobber, egentlig rart ville heller trodd de er blitt mindre lønnsomme pga. kronekursen men at det ville bli flere da eventuelle utenlandske rørleggere med dagens kronekurs ikke finner lenger Norge som stedet hvor de vil dra for å jobbe. Danmark, Nederland og Tyskland har blitt mer lønnsomme for håndverkere.

Men det er jo mye fint i nærområdet, man kan jo bli inspirert til noe man faktisk kan få til selv å dra på tur til uten å kunne så utrolig meget båt.

XardasKSP skrev 10 minutter siden:

@Tom Rør Ville jo vært tur over Nordsjøen ned til de frisiske øyene, men du får vel ta den til neste år så man kan bli inspirert over hvor langt man kan komme seg med relativt ikke så utrolig svær båt.

"Vi går Kielkanalen når vi går til de frisiske øyene. Det er null stress å gå dit med greit vær. Jeg hadde i år mannet meg opp til å gå på baksiden av øyene, men det får vi evt. gjøre senere." 

Forstår det som at det er lite rørlegger jobber, egentlig rart ville heller trodd de er blitt mindre lønnsomme pga. kronekursen men at det ville bli flere da eventuelle utenlandske rørleggere med dagens kronekurs ikke finner lenger Norge som stedet hvor de vil dra for å jobbe. Danmark, Nederland og Tyskland har blitt mer lønnsomme for håndverkere. 

"Kronekursen er ikke avgjørende i utgangspunktet, men de typer jobber jeg har, har slitt med dårligere salg. Dette er i ferd med å bedre seg, men å reise på ferie på krita gidder jeg ikke." 

Men det er jo mye fint i nærområdet, man kan jo bli inspirert til noe man faktisk kan få til selv å dra på tur til uten å kunne så utrolig meget båt.

"Du får se hvor vi ender,så kanskje inspirasjonen kommer"

Kanskje vi møtes igjen et eller annet sted på svenskekysten iår igjen Tom? Og kanskje du også Pequod? Vi drar ihvertfall nedover på tirsdag. Hvor lenge? Sist år ble det 100 dager. Jeg tror vi får en fin start på ferien, dette er værmeldingen (med stort sett østlig vind)  for den første uken!

vaer_stromstad_feriestart_2024.jpg.472798394a4a666c5d3295cf7a5a3ec8.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Kanskje vi møtes igjen et eller annet sted på svenskekysten iår igjen Tom? Og kanskje du også Pequod? Vi drar ihvertfall nedover på tirsdag. Hvor lenge? Sist år ble det 100 dager. Jeg tror vi får en fin start på ferien, dette er værmeldingen (med stort sett østlig vind)  for den første uken!

vaer_stromstad_feriestart_2024.jpg.472798394a4a666c5d3295cf7a5a3ec8.jpg

Det er vel ikke helt umulig! Jeg tror jeg tidligst drar til helgen, kanskje torsdag/fredag, men det avhenger både av at sykmeldingen min blir forlenget, noe den omtrent 100 prosent sikkert blir, og viktigst: t betennelsen i operasjonssåret forsvinner. Jeg føler allerede litt bedring etter å ha stått på antibiotika siden onsdag, så jeg er optimist, men vil ta det med ro. Jeg har ikke helt bestemt meg for om det blir Sverige nå i så fall, men jeg heller kanskje mest til det av forskjellige årsaker. 

Pequod skrev 3 minutter siden:

og viktigst: t betennelsen i operasjonssåret forsvinner

Og ikke glem det! Du har vel mer erfaring med betennelse i sår enn de fleste andre, og vet hvor ille det kan gå. Så ta det forsiktig, og en riktig god bedring til deg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 uker senere...

Selvom det er litt tid igjen til ferien begynner, har jeg fundert på at vi kanskje skal finne oss en fin plass i Østfold som vi kan ha som base i et par uker etter St.hans, og som jeg også får plass til servicebilen. Da kan jeg ta svippturer innover med bilen for å ta noen jobber. 
Har et par steder i tankene, etter tips fra selveste Mr.Chilli Solbris.

Dypesal kan jo også være en tanke når jeg tenker meg om😳😳😳. Skjebergkilen Marina og… hør med Skjeberg Marinesenter. Mye hyggelige folk der. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

• 1 måned senere...

Nå begynner ferien forhåpentligvis i morgen utpå ettermiddagen.

Jeg har stått på i de to siste ukene som vi egentlig skulle vært på tur, og jeg kan med god samvittighet kaste loss fra Sand Marina tidlig fredag morgen. Det blir jo ikke noe langtur, men vi sniker oss nedover svenskekysten, og forsøker å nå Grebbestad hvis værgudene står på vår side. Der blir det bunkring av vått og rørt, før vi forhåpentligvis møter de vi gikk Gøta Kanal med i fjor i gluppøbassenget. 
Hvor turen går derfra vet vi ikke, men Skagen lokker litt. 

Tom Rør skrev for 10 timer siden:

Nå begynner ferien forhåpentligvis i morgen utpå ettermiddagen.

Jeg har stått på i de to siste ukene som vi egentlig skulle vært på tur, og jeg kan med god samvittighet kaste loss fra Sand Marina tidlig fredag morgen.

Jeg er selv selvstendig som tømrer og jeg føler ofte på dårlig samvittighet når jeg skal ta ferie. Det må jeg kutte ut, livet skal da bestå av mer enn bare jobb. Lyst til å begynne i kommunen snart.  Ha en flott velfortjent ferie og nyt båtlivet. 

MYVIVERA skrev for 14 timer siden:

Jeg er selv selvstendig som tømrer og jeg føler ofte på dårlig samvittighet når jeg skal ta ferie. Det må jeg kutte ut, livet skal da bestå av mer enn bare jobb. Lyst til å begynne i kommunen snart.  Ha en flott velfortjent ferie og nyt båtlivet. 

Nå har jeg parkert servicebilen for ferien,og vi har ankommet båten på Sand.

Det blåser bra, men planen er å komme oss til Strømstad i morgen tidlig. Jeg valgte å ikke gå i kveld, da det ser ut som at det er en del båter i innerhavna, og å bale der i mørket og blåsten, er en dårlig idé.

Det ble tur på utsiden til Strømstad i dag, og jeg måtte gi gass, da det var ulendt terren der ute. Innerhavna var full, så vi måtte legge oss i ytterhavna. Der har vi ligget i uvær før, så vi vet at det tar bra der. Krysser fingrene for at det ikke blir helt ille. :smiley:

Velkommen til forblåste og våte Sverige. Vi ligger inneblåst på Donsö med 10 - 15m/s vind som presser oss inn mot bryggen. Men med gode fendere ligger vi godt. Over helgen skal det bli mindre vind, så da tar vi de første små skrittene nordover. Vi har det ikke travelt.

fendret.jpg.f737f55b18f1f800b5eeedbb37e9d44d.jpg

nor star 290.. skrev for 2 timer siden:

Så på webkamera der tidligere i dag at det var endel ledig. Ligger i fjellbacka og vurderer å gå mot Strømstad men mulig vi ligger bedre her visst det er fullt der

Det er mange ledige båser, men de er forhåndsbooket, og mest sannsynlig, så kommer ikke mange av dem imdrt hele tatt. Det er en uting med bookingsystemet bortover. Mange har for mange penger, så de bare booker "i tilfelle de kommer"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...