Jump to content

"Mon Bijou" Sommertur 2024. Ikke langtur denne gangen

Tom Rør

Recommended Posts

Denne forkortede ferien bekrefter i tillegg til at jeg liker å ha lang ferie, og  ikke liker å gå i kø med båt.

Vi lå i Strømstad i kulingen i går, og det er ikke tvil om at vi ikke var de eneste.

Vi gikk altfor sent, og går i kolonne nedover. Jeg droppet runden forbi Tanumstrand og Hamburgsund, og går nå på utsiden. Ikke så "folksomt" der. Så får vi se hvor vi havner, men jeg vil i det lengste slippe å betale 1000; i Sotenäs :smiley:

IMG_2846.jpeg

Du får komme deg ned til utenfor Göteborg, her er det helt andre priser. For oss her på Donsö SEK280 inkl. strøm, og ikke urimelig for litt større båter heller. Men det er klart at det er greit å være liten, uansett. Når vi dra nordover har vi ligget en uke og det har da kostet oss SEK1960.

havneavgifter_2024.jpg.e224c86a39abcb6805de4e8a3dde8253.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Du får komme deg ned til utenfor Göteborg, her er det helt andre priser. For oss her på Donsö SEK280 inkl. strøm, og ikke urimelig for litt større båter heller. Men det er klart at det er greit å være liten, uansett. Når vi dra nordover har vi ligget en uke og det har da kostet oss SEK1960.

havneavgifter_2024.jpg.e224c86a39abcb6805de4e8a3dde8253.jpg

I sotenäs kommune tilsvarer det to døgn for oss, så det er om å gjøre å komme seg et stykke nedover ja :-) 

Jeg hadde et brennende ønske om å finne en plass i en uthavn, og forsøkte først Dannemark, men der var det folksomt. 
Vi gikk litt til, og fant en fin plass inntil berget på Alvö. Det var to hyggelige karer som hjalp oss med å feste tau i land, så vi slapp lårhalsbrudd, så nå ligger vi særdeles bra. 
uthavn gir en ro som man ikke finner i en gjestehavn i fellesferien :smiley:

IMG_2847.jpeg

IMG_2848.jpeg

IMG_2850.jpeg

IMG_2851.jpeg

Alvön er et fint sted, vi lå der en gang longside en fjellhylle da vi hadde den første hunden vår, Labradoren Brutus. Det må ha vært for rundt |30 år siden! Vi lå på NØ siden av øyen, lunt og godt selv om det blåste kuling, se rød markering på kartet.

Innseilingen er kronglete, men følger en merkene på fjellet går det fint selv for seilbåter med kjøl.

alvon_losen.jpg.6227a46e3e4d6853fe54d1d5676678dd.jpg

alvon_foto2.jpg.22e71be87f1b65d2a90fa436e860809e.jpg

alvon_foto1.jpg.b3e5d346c12f8ebc882ee7253d2f7fb9.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi gikk fra Alvö klokka 10.00 i går, da jeg så at det var et ok værvindu for å komme seg over pytten.

Planen var egentlig Skagen, da det hadde vært korteste vei over, men da hverken kona eller jeg hadde noe ugjort i Skagen, la vi til noen nm, og gikk til vår danske favoritt Vesterø Havn på Læsø.

der fikk vi en lun plass. Turen over ble på 72 nm, og selvom det var litt kvapsete til å begynne med, ble det vesentlig roligere etterhvert. Nå deler vi brygge med en stor stålbåt som vi lå sammen med i Cuxhaven i 2017, og som ble solgt til Ålborg mens vi lå

der. Den har nå blitt solgt til en familie som har kvittet seg med hus, og nå bor på 110 m2 flytende hus av stål.

Dagens frokost ble nystekte fiskefrikadeller fra fiskebutikken nede i havna.Da føler man at man er på rett plass :cool:

IMG_9022.jpeg

IMG_2857.jpeg

IMG_2859.jpeg

IMG_2862.png

IMG_2864.jpeg

IMG_2863.jpeg

IMG_2867.jpeg

IMG_2873.jpeg

IMG_2877.jpeg

IMG_9026.jpeg

IMG_2865.jpeg

IMG_2881.jpeg

Fin tur i Skagerraks nærområde, men ser det går fortsatt i *kjøpefisk* (med reklamemannens stemme)

fiskefrikadeller fra fiskebutikken

:giggle::lol:

Men det er vel enten tomt for fisk eller ikke fristende å pilke i Skagerrak. En tur til Sørøya hadde vært noe om noen testa om det er gjennomførabelt :giggle: har sett du har tatt tur til Nord-Norge før men ikke så langt opp om jeg ikke bommet på noe turtråd.

Nyt turen videre og takk for bilder og turinspirasjoner!

XardasKSP skrev 4 minutter siden:

Fin tur i Skagerraks nærområde, men ser det går fortsatt i *kjøpefisk* (med reklamemannens stemme)

:giggle::lol:

Men det er vel enten tomt for fisk eller ikke fristende å pilke i Skagerrak. En tur til Sørøya hadde vært noe om noen testa om det er gjennomførabelt :giggle: har sett du har tatt tur til Nord-Norge før men ikke så langt opp om jeg ikke bommet på noe turtråd.

Nyt turen videre og takk for bilder og turinspirasjoner!

De har et godt utvalg av fisk i fiskebutikken her, men at fisket kan måle seg med Sørøya er helt utelukket.

Å gå med fritidsbåt til Sørøya for å fiske er vel nokså dødfødt. Da er det bedre å leie et hus og en mindre båt og fiske for harde livet. 

@Tom Rør Var jo turinspirasjon den turen til Lofoten gikk jo med 42 fots båt, er jo ikke så langt unna fra Lofoten om det skulle være penvær og man gir på i full marsjfart. Men skulle gjerne hatt en måned for å fiske der da, verre om været senere ikke vil tillate båtens retur.

Flotte turer i hvert fall, liker å følge med på hvor man kommer uten å kunne seile seilbåt, beste var pilking i Lofoten :giggle: Bilde bevis at man kan fiske fra en Princess :giggle:

• 2 uker senere...

Vi har nå ligger to uker i Vesterø Havn, og der har vært særdeles avslappende.

Været har vært helt ok, og vi har badet en håndfull ganger i relativt varmt vann.

Da vi har vært her så mange ganger før, ble det ikke så mye sightseeing på oss. En tur til Østerby Havn ble det, og fikk nok en gang bekreftet at vi liker Vesterø best :-)

Jeg slenger ved noen bilder, og det er i overkant med matbilder, men det ble sånn i år. 

IMG_2931.jpegSolnedgangene i Vesterø Havn er utrolige 

IMG_2932.jpeg

IMG_2954.jpegEn gammel traver fra Tønsberg 

IMG_9100.jpegAnimert fyr som passer på væskebalnsen

IMG_9085.jpeg

IMG_9083.jpegNydelige strender 

IMG_9091.jpeg

IMG_9093.jpeg

IMG_9094.jpeg

IMG_9207.jpegHavnefesten i Vesterø Havn 

IMG_9210.jpegDen pølsa var nok ikke min

IMG_9206.jpeg

IMG_9238.jpegTullingen vasker båt i pissregnet 

IMG_9135.jpegØsterby

IMG_9136.jpegØsterby

IMG_9137.jpegØsterby

IMG_9138.jpegSelene 59 

IMG_9140.jpegVakkert skue

IMG_9165.jpegPuddel i solnedgang 

IMG_9171.jpeg

IMG_2948.jpegObligatoriske jomfruhummerhaler 

IMG_2949.jpeg

IMG_2945.jpegDen alltid velsmakende Schnitzelen på Carlsen 

IMG_2925.jpegFra pølsevognen i Byrum

IMG_2928.jpegStekte ribbensteg på grillen 

IMG_9127.jpegDet der er nok ikke meg ?

IMG_2921.jpegLekkert skalldyrfat på Hummerens Hus i Vesterø Havn 

IMG_2922.jpegDessert på Hummerens Hus 

IMG_9122.jpegDessert nummer to

IMG_2937.jpeg

Rooftop Chillout Lounge 

IMG_2947.jpeg

IMG_2937.jpeg

Vi gikk til Sæby etter to uker i Vesterø Havn. Der ble vi liggende i seks dager, noe som er nok, da vi tross alt har vært der før. 
Det har vært mye vind, så overfart til Sveariket ble utsatt et par ganger.

En positiv konsekvens av det, var at vi fikk med oss livemusikken på Lanternen.

Der er det livemusikk hver lørdag mellom 11 og 14. 

At de også serverer pølser fra slakteren over gata, gjør heller ingen ting:cool:

IMG_9250.jpegLitt ribbensteg måtte handles før vi betalte havneavgift. Det viktigste først :-)

IMG_3002.jpegDer var aldri fullt i havnen 

IMG_3003.jpegEt sjarmtroll 

IMG_9261.jpeg

IMG_9262.jpeg

IMG_9263.jpeg

IMG_9264.jpeg

IMG_9265.jpeg

IMG_9267.jpeg

IMG_9268.jpeg

IMG_9269.jpeg

IMG_9270.jpeg

IMG_9271.jpeg

FullSizeRender.jpegEt nydelig kumlokk 

IMG_9301.jpegKlokken 21 spilles det for å ta ned flagget 

IMG_9331.jpeg

IMG_3044.jpegEn real pølse til musikken på Lanternen (PS: Det kom meg for øret at en litt fyldig rørlegger inntok hele tre stykker?)

IMG_3046.jpegHer måtte det hjelpes til, så han ble kvitt pølsene 

IMG_3049.jpeg

IMG_3050.jpeg

IMG_3053.jpeg

IMG_3056.jpegVi møtte Læsøfergen på vei over 

Gabi skrev for 2 timer siden:

Virkelig gøy å se bilder og følge med! ?Mange havner du har vært i som frister til besøk, men det får bli senere ferier for nå går vår mot slutt dessverre. Du har vel endel tid igjen fortsatt?

Skal på jobb 18 august ?

Jeg har ikke oppdatert så mye i det siste, men det har vært avslappende og rolig som resten av denne ferien har v-er. Etter dieseifyllin på öckerö, ble det noen dager på Kallö Knippla, og deretter et par dager på Dyrön. 
Mens bi var på Knippla, tok vi fergen til Rörö, og det var et trivelig gjensyn. Der var vi sist en gang mellom 2010 og 2013, og det er fremdeles en liten perle.

Her er et par bilder fra Dyrön 

IMG_9499.jpeg

IMG_9500.jpeg

IMG_9501.jpeg

IMG_9504.jpeg

IMG_9509.jpeg

IMG_9498.jpeg

IMG_9511.jpeg

IMG_9513.jpeg

IMG_9514.jpeg

IMG_9516.jpeg

IMG_9517.jpeg

IMG_9518.jpeg

IMG_9519.jpeg

IMG_9526.jpeg

IMG_9558.jpeg

IMG_9553.jpeg

IMG_9562.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...