Jump to content

Ny Jolle.. Hvilken skal man ha??

Thomas_h

Recommended Posts

Skal ha ny jolle til båten. Har snap daviter på båten, som ca er 3.5 meter bred. Tror ikke jeg ønsker lengre enn ca 3 meter jolle. 

Så hva velger vi? Oppblåsbar? Alu? Fast skrog? Dyr? Billig? Maritim.no sett? Eller noe annet? Hva tenker dere som har jolle er viktig? 

Sikkert noen som spør hva budsjettet er, men det er så billig som mulig, men ikke så billig at jeg må kjøpe ny neste år pga jeg er missfornøyd. 

Jeg tenker den ikke trenger å gå fort med alle 4 ombord (2 voksne, og 2 små barn). 

Men hadde vært kjekt om den gikk i plan når jeg er alene (100kg). 

Ønsker også å ha lett motor, så helst ikke 9.9hester.

Ellers tenker jeg det er fornuftig med 2 stk tofter da vi er 4 stk. 

Andre tips?? 

Kjøpte Zodiac jolle i 1991. Den holdt i 24 år (med endel lapping). Så kjøpte jeg en Kina-jolle som holdt i 7 år (ikke reparerbar). Da ble det en Zodiac igjen (vi får se om den også holder i 24 år -det gjør nok ikke jeg).

Jeg tror du er noe optimistisk med hensyn til størrelse / nyttelast / fart.

Lykke til med valget.

Eivind

eivindch skrev 1 minutt siden:

Jeg tror du er noe optimistisk med hensyn til størrelse / nyttelast / fart.

Det er helt ok kommentar, takker for det. Skal se på zodiak. 

Jeg har ikke hatt noe jolle før, så er på tynn is. Men nyttelast på de 2.80 til 3 meter jollene jeg har sett på er gjerne 3 vokse og et barn etc. Når det gjelder fart har jeg ingen forhåpninger med alle ombord, men hadde vært praktisk med litt fart alene. 

Så bare fortsett med rådene. ?

Har selv en Zodiac 260 med 4hk på, denne har vi på smartdaviter. 

Vi har vært to voksne og tre barn i den uten å se livet passere i revy. Litt verre ble det da hunden også skulle være med ?

Den planer såvidt med en voksen og ett barn, og planer greit med to barn. Helt ok.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Ville helt klart valgt en rib på rundt 3m, veldig mye bedre å kjøre en gummiljoller med feks finerdørk. 

Feks Suzumar 310, kommer i 2 versjoner med enkel eller dobbel bunn, der enkel bunn er endel lettere, det flere modeller som kommer i flere versjoner.

En ekstremt lett rib er Mercury 270, med enkel bunn, kun 38kg ut fta husken, jeg hadde en tohatsu 9,8hk på denne som i virkeligheten er enn oppskremt 8hk (samme slagvolum), også denne motoren er svært lett.

Denne ribben gikk i plan med 2 voksne og 2 små barn, men var ingen rakett, heller ikke like gode sjøegenskaper som Grand, Suzumar mfl. men mye bedre en feks en Zodiac som ikke er rib utgave. Zodiac  er forresten ganske tunge joller, men bra.

Jeg har to eldre joller. En zodiac 310 med 15 hk.. den er på grensa til farlig alene, men planer til gjengjeld uten problem med 4-5 personer.

har også kjørt ring/tube med 2 stk i båten pluss to barn i ringen..

zodiacen er nok20-25 år gammel. Holder seg greit. Hatt et rolig liv på sommerhytte hele livet.

den andre er en QuickSilver 270 med oppblåsbar dørk. Med Yamaha 5 hk totakt. Fin kvalitet og vi har kjørt med to voksne+ to barn på småturer. Føles ganske trygg. 

Litt skuffende, men den sliter med å plane med meg på 105 kg.. klart det er par ganger med å ligge forover på baugen. 

virker som de litt dyrere jollene holder lengre.

ville fulgt med på finn etter en brukt Yamaha/tohatsu 8 hk totakt. Lette og spreke motorer?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

glalaks skrev for 7 timer siden:

Litt skuffende, men den sliter med å plane med meg på 105 kg.. klart det er par ganger med å ligge forover på baugen. 

Oppblåsbar bunn krever generelt sett mer for å plane, men en forlengelsesarm for påhengs kan være en løsning? Har en Valiant 270D (rib) med samme motor som din, der gjorde forlengelsesarmen underverker for min del (som kan plusse på enda noen kilo).

Jeg har en 25 år gammel Achilles LS4 i Hypalon, som er et gummimateriale (de fleste "gummibåter" er egentlig plastbåter).  Bunnen er i kryssfiner. Båten holder fortsatt bra på luften og ser ok ut. Den planer fint med 140 kg ombord med 6 hk. 

Jeg tror disse båtene med sammenleggbar tredørk og oppblåsbar "pølse" under, planer like lett som RIB båter, men de klarer seg gjerne ikke  fullt så bra i bølger.

Tofter er ikke så viktig i en gummibåt, det trengs egentlig bare én for den som skal ro. 

Som alt annet et valg mellom kompromisser. Det eneste jeg vil skyte inn er at plan/ikke plan er veldig viktig. Selv kjøpte jeg av vekt- og plasshensyn en 2m oppblåsbar, flatbunnet jolle (23 kg) og 3,3 hk Mercury (13 kg).

Den motoren planer en 2m jolle med V skrog med bare meg ombord, men ikke denne. Det kjennes fullstendig meningsløst å sitte og grave i 3 knop og svi av samme mengde bensin som jeg hadde gjort i 8 - 10 knop i plan. Flytter myyye vann og lager større hekkbølge enn moderskipet i samme fart.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Takker for alle innspill. Er på sjøen nå, så skal søke opp alle forslagene når jeg legger til kai i kveld. Til nå har vi klart oss med SUP og oppblåsbar jolle ala Europris med årer, så alt er vel en oppgradering. 

Disse dagene har SUP vært helt supert, men ikke alle dager som er like fine på Vestlandet. ?

Jeg skaffet en highfield 290. Den har V-bunn av aluminium. Den imponerte meg. Går mye penere i sjøen enn andre båter jeg har kjørt i samme størrelse (zodiac og with). Og den er lett. Uten motor og tofter klarte jeg selv å bære den på ryggen igjennom et skogholt (100m) og bort til bilen. Infestingene til toftene var fine å holde i ved bæring på rygg. Trengte litt hjelp med å få den opp på biltaket uten å komme borti lakken, men hadde jeg lagt noen våte håndkler på bilen i forkant kunne jeg nok ha gjort det helt alene. (Jeg er ganske liten, 174cm, 70kg)

Jeg har en 20hk motor på den. Det er altfor mye, men det var den motoren jeg hadde fra før. Skal bytte etter hvert. Planingsterskelen er skummelt bratt, men det kommer nok av motorens vekt. Båten blir liggende i plan nesten ned til tomgangshastighet.

Båten har to tofter. Burde fint ha plass til 4 personer. Jeg har bare prøvd den alene, men med mye bagasje.

Uten motor er båten også imponerende god å padle. Jeg satt meg i baugen med kanoåre og padlet den baklengs som en kano. Det gjelder bare å finne rett vektbalanse slik at V-bunnen i hekken bare så vidt er nede i vannet.

sunod skrev for 4 timer siden:

highfield 290

Googlet denne, og så bra ut.. ca 25 000 kr for båten uten motor, og ingen brukte på finn så vidt jeg kunne se. 

Den typen med fast bunn og lett konstruksjon høres ut som det treffer kriteriene våre. Hva er minste motor for å få en slik i plan med 1 ombord? 

Tipper det går med en 6hk, kanskje også mindre hvis du er villig til å flytte kroppen fremover. Det finnes sikkert noen som har gjort tester på slikt et eller annet sted i verden. Men du må forvente at en såpass skarp v-bunn krever litt mer fart (og motor) for å komme opp i plan enn flatbunnede båter. Min har gummi pålimt langs alle hjørner (steg og kjøl) som gjør at den både er beskyttet selv, og ikke skader dekket om du legger den oppå. Men disse gummilisten gir også økt friksjon i vannet, så om du vil ha minst mulig motor kan de være lurt å dra de av. Jeg tror heller ikke man skal dra båten så mange ganger opp på stranden før de listene begynner å løsne av seg selv.

At det ikke er noen på finn akkurat nå betyr ikke at det ikke dukker opp en snart. Tipper de som dukker opp selges ganske raskt Jeg kjøpte min for et par uker siden. Jeg ble overrasket over å finne highfield i Norge. Visste ikke at de ble importert hit. Highfield er veldig populære joller blant jordomseilere.

Har en Suzumar rib 270. Planer med 8hk Yamaha 2t og to voksne ombord, ca 200kg. Med 15hk 2t Yamaha Vmax går den i plan med fire voksne. Da er det fullt oppi. 
Synes jolla har en helt annen bruksverdi når man får den i plan. Tørrere og lenger rekkevidde. 

Min erfaring er at planende og ikke-planende jolle er to forskjellige verdener.

En saktegående jolle er et fint redskap for korte turer til og fra land.  Dersom man skal kjøpe melk, må man finne seg en ankringsplass i nærheten av en matbutikk, eller besøke en gjestehavn eller lignende.  Når man har ankret opp et sted, så begrenser aksjonsradiusen seg til nærmeste landingssted for jolla.  Man ender opp med å bli liggende for anker i kortere tidsrom før man forflytter hele moderskipet.

En rask jolle utvider aksjonsradiusen vesentlig.  Har man kontorjobb på dagtid, så kan man våkne opp i en fin uthavn, lemne moderskipet der, hive seg i jolla og dra på jobb en tur.  Man kan ligge for anker og invitere gjester ombord - og svippe over til nærmeste fastland eller fergstopp for å plukke opp gjestene.  Man kan ligge i en fantastisk uthavn langt unna sivilisasjonen, og svippe over for å kjøpe melk.  Besøke øyer i nabolaget, øyer som det ikke er mulig å komme seg til med stor båt, og som heller ikke har gode ankringsplasser.  Undersøke områder hvor man ikke kommer seg med moderskipet pga lave bruer eller grunt vann.  I saktegående seilbåt, og dersom man er flere ombord, så kan en person forlate moderskipet, dra i land og kjøpe melk, og så komme tilbake til båten uten behov for å stoppe eller ta ned seil.

Med en velfungerende 9.9 hk motor og en god RIB, så kommer man seg kanskje opp i plan dersom man er alene ombord.  Med passasjerer er det bare å glemme - da må man opp i minimum 15 hk, helst mer.  Det koster selvfølgelig - både i vekt og pris.  Man får en jolle som det er vanskelig å slepe opp på stranden  (nedfellbare hjul kan være ganske kjekt), og en motor som det er tungt å demontere og løfte opp.

Det meste av fossilmotorer som selges i dag er uansett tunge greier, og elektromotorene er enten svindyre eller de har ikke nok oomph nok til å få jolla i plan.  For mitt vedkomne har jeg konkludert med at det er ett av to, enten jolle som er kraftig nok til å gå i plan (med passasjerer ombord), eller jolle uten tung motor - dersom formålet bare er å komme seg noen hundre meter avgårde for å komme seg i land, så kan jeg like godt ro.

Akkurat nå har jeg en liten jolle uten motor, lett nok til at jeg kan bære den alene, kan tømmes for luft ganske raskt og fylles med luft ganske raskt.  Det er perfekt til korte turer til nærmeste land.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Forøvrig er det mange ulemper med "tung planende jolle med tung påhengsmotor":

• Det er ikke alltid man med lettvinthet kan frese avgårde i planfart - i havner, uthavner, byer, elver, etc må man ofte allikevel gå i "ruslefart" for ikke å lage plagsomme hekkbølger.  I tung sjøgang så kan det bli ganske så ubehagelig, tidvis vanskelig, tidvis umulig å gå i planfart med ei lita jolle.
  • Å frese frem på helt flatt vann kan være deilig og avslappende (men også noe egoistisk - vannet er alt annet enn flatt bak jolla), men man blir fort sliten dersom det er bølger.
  • Er værforholdene røffe, så blir man våt (saltvannsvåt).  Inkludert bagasjen man har med seg.
  • Dersom man planlegger å henge jolla opp i daviter ... så må man undersøke om daviteren tåler vekta!  Særlig dersom man skal seile under røffe forhold.
  • Man får ikke dratt jolla lettvint opp på land.  Man får heller ikke snudd den lettvint, dersom det skulle være behov for dét.  Jeg har hatt en lettere jolle med hjul, det var fantastisk å kunne trille den med meg og låse den til nærmeste sykkelstativ.
  • En planende jolle er også en dyr jolle.  Man bør ha et godt låsesystem, og helst også en god GPS-tracker ombord - en tracker som tåler litt sjøvann.  Det er ikke bare-bare med lås på jolle, de færreste låsesystemene tåler saltvann særlig bra.
  • Jolle som tar stor plass er alltid et problem.  Man kan slepe den, men det er ikke helt uten risiki bl.a. dersom det er dårlig vær, og den gir en del ekstra motstand -> lavere fart.  Henge den i daviter, men da må daviteren være solid, den må ikke komme i veien for lanterne, og helst ikke dekke til båtnavnet (i enkelte land kan man få bot for dét).  Heise den opp på dekk, det er en stor jobb, og jolla vil garantert være i veien.  Etc.
  • Påhengsmotorer er ofte problematiske (eller kanskje det bare er jeg som ikke er på bølgelengde med disse innretningene) - startproblemer, motor som slokner uten grunn av seg selv, dødmannsknapp som ikke fungerer optimalt, bensinkanne hvor man glemmer av å åpne/lukke ventilasjonen, tidvis er påhengsmotorene skitne ting som lukter fælt, påhengsmotorer som plutselig trenger vedlikehold pga ulyder, at de ikke gir optimal fart, etc.

Sikkert flere ulemper jeg ikke kommer på i farta.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Når det gjelder størrelsen: Jeg vet ikke om båten vår trives så godt med for mye vekt bakpå badeplatformen. Så derfor vi ønsker lett jolle. Vekten på motor bør være så pass lav at jeg klarer å henge den på jolla UTEN at den er en tur nedom havbunnen først. ?.. om det er 6, 8 eller 9.8 hk vet jeg ikke. Tror 15hk blir for mye.

Må ikke bli et hinder for bruk tenker jeg. 

Men helt enig i at det beste hadde hadde vært å hatt en fullverdig rib med god plass og fart, men da må jeg gå opp en 10-15 fot på morskipet så jeg får den med meg. ? Dette er planen, men må innom er par steg på veien først. 

@Thomas_h Vel, Mercury 270 er absolutt en fullverdig rib, selv om V-bunn ikke er så skarp. Og den er knapt tyngre enn en gymmijolle med finerdørk, sammen med en fin 2-takt 8hk, så er det en motor som skal kunne håndteres alene av og på.

Nå har du jo en båt på 34fot, så er jo en god størreelse, personlig ville jeg forsøkt å få tak i TG2 davit eller lignede, så slipper du ta motor av og på og måtte slippe ned den jolla i tide og utide. Har hatt snap-davit når jeg hadde båt på 27fot, kan ikke si jeg er noe stor fan av disse davitene..

Uten at jeg kjenner Skilsø 34 så godt, så tror jeg vel ikke en jolle og motor på tilsammen 60-70kg merkes noe særlig montert på hekken.

Jeg kjøpte en ny Mercury 270 jolle og solgte den etter 3-4år, jolla var like fin, så god opplevd kvalitet. Den ble kjøpt ene og alene pga lav vekt.

Har hatt Mercury Dynamic 300 i ca 10 år nå. Den veier bare 51 kg og tåler fint 15 hk totakt. Om jeg husker rett så kom vi i plan med den også da jeg hadde med et barn både da vi hadde 6 hk firetakt og 5 hk totakt. Har kanskje skrevet om det i en tråd for noen år siden. Vi er veldig fornøyd med den, men har ikke prøvd andre rib. 

Thomas_h skrev 1 time siden:

Når det gjelder størrelsen: Jeg vet ikke om båten vår trives så godt med for mye vekt bakpå badeplatformen. Så derfor vi ønsker lett jolle. Vekten på motor bør være så pass lav at jeg klarer å henge den på jolla UTEN at den er en tur nedom havbunnen først. ?.. om det er 6, 8 eller 9.8 hk vet jeg ikke. Tror 15hk blir for mye.

Må ikke bli et hinder for bruk tenker jeg. 

Men helt enig i at det beste hadde hadde vært å hatt en fullverdig rib med god plass og fart, men da må jeg gå opp en 10-15 fot på morskipet så jeg får den med meg. ? Dette er planen, men må innom er par steg på veien først. 

8hk Yamaha 2t veier ca 25kg

9,9/15 Yamaha 2t ca 36kg

suzumar 270 rib husker ikke vekt men er ikke tung. 
Har en kompis som har med seg prorib 320 med Vmax , ratt, konsoll og seter på en forlenget plattform på Scand Baltic. Ikke tg davidter, men noen med hjul og vippe. Det går fint men er maksimalt. 
Kan ikke tenke meg at Skilsøen din ikke skulle klare det samme eller litt mindre. 

Hva med å legge jolla på taket fremfor hekken? Det er jo ikke mye vekt i jolle og motor, så en liten kranløsning for å få den opp burde ikke være et stort problem. Og skal du under en bru, kan den sendes ned på dekk. Daviter montert på hekk utgjør jo like stor vektøkning i hekken som jolle og motor tilsammen. Hver davit vil nødvendigvis være dimensjonert for at en voksen henger seg i den. Og en kran på taket som vil klare samme last trenger ikke veie mer enn en davit. Altså, bare ved å redusere fra to daviter til en kran har du redusert vekten så mye at du kan oppgradere motor til 15hk med fortsatt mindre totalvekt. Kanskje du får den på tvers foran takluka også?

sunod skrev 7 minutter siden:

Hva med å legge jolla på taket fremfor hekken? Det er jo ikke mye vekt i jolle og motor, så en liten kranløsning for å få den opp burde ikke være et stort problem. Og skal du under en bru, kan den sendes ned på dekk. Daviter montert på hekk utgjør jo like stor vektøkning i hekken som jolle og motor tilsammen. Hver davit vil nødvendigvis være dimensjonert for at en voksen henger seg i den. Og en kran på taket som vil klare samme last trenger ikke veie mer enn en davit. Altså, bare ved å redusere fra to daviter til en kran har du redusert vekten så mye at du kan oppgradere motor til 15hk med fortsatt mindre totalvekt. Kanskje du får den på tvers foran takluka også?

Lurer på hvordan du tenker det skulle innstalleres på en Skilsø 34? Har du sett båttypen?

sunod skrev for 4 timer siden:

Dette hørtes i overkant problematisk og innviklet ut.. Har hatt jolle i davit på ca 80-90kg på en 35foter, kan ikke si jeg merket noen forskjell på planingsterskel eller noe annet, hadde jolle på 150kg på en 42 foter, den sto på davit 50cm utenfor badeplattform, kan ikke si jeg merket denne heller på båten. Det kommer natuligvis litt ann på motorisering og båttype, men TS er opptatt av å få en lett jolle, så tror neppe 50-60kg har noe spes negativ innvirkning på en 34foter.

Når hver eneste jolletur resulterte i konstant våte shorts i baken som etterhvert utviklet seg til fine saltstriper så fant vi til slutt løsningen.

Løsningen var diameteren på tubene, små tuber = våte romper.

Vi fant ut at små tuber på 38cm eller mindre blir veldig vått med oss ombord, og at 44 cm eller større ble tørrere. Høres lite ut men gjør mye for salte romper.

Vi kjøpte til slutt Highfield 310 UL som har 44 cm.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...