Jump to content

Sun Odessey 51, dumme spørsmål fra ny båteier.


sunod

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Sun Odessey 51. En oppgradering fra 20fot med påhenger. Den nye båten er ganske mye for stor til å ta på land med henger, og er man plutselig avhengig av planlegging ved båtvedlikehold. Her er det mye nytt å lære seg.

 

Båten har ikke vært på land på to år, solgt av et dødsbo og selger med minimal kunnskap om båten.

Første prosjekt var å rense dieseltanker. Der var det flere cm tykt lag med slam i bunnen. Med rene tanker, nye filter og olje tok jeg sjansen på prøvekjøring. Motor går fint, men det går ikke fort. Ca 3 knop ved 2000rpm. Rundt halvparten av forventet. Det er selvsagt mye groe, og jeg misstenker at propellen også har mye groe. Propelltype er ukjent.

 

Selger fortalte at avdøde alltid bakket inn til kai fordi båten hadde en tendens til å snu 90 grader før man fikk igjen styring ved brems/bakking. Det fikk jeg selv erfare ved prøveturen. Det er virkelig helt håpløst å gjøre en oppbremsning uten å snu 90 grader. Er det noe som kan gjøres for å redusere dette? Få bort groe fra propellen? Bytte propell? Hva er anbefalt propell på en slik båt?

 

Båten må jo på land for å få bort groe. Da er det passende å bytte propell også, om det har noen hensikt. Eller finnes det noen mirakelløsninger som ikke krever landsetting?

 

Jeg har prøvd å finne på nett hva en to ukers landsetting koster, men det var ingen priser å finne. Regner med at prisene er høyest på strekningen strømstad-kristiansand, og båten befinner seg midt på den strekningen. Har det hensikt å ta landsettingen i Danmark eller Nederland? Jeg har tenkt meg nedover der i sommer. Spørsmålet er om jeg skal ta landsettingen før avreise, eller gjøre det underveis (åpner muligheten til å fremskynde avreise).

 

Link to post
sunod skrev 8 minutter siden:

Det er virkelig helt håpløst å gjøre en oppbremsning uten å snu 90 grader. Er det noe som kan gjøres for å redusere dette? Få bort groe fra propellen?

 

Båten høres veldig nedgrodd ut. Antagelig propellen også. 

En veldig grodd propell får utrolig dårlig virkningskraft, og "paddleeffekten" sideveis blir desto større.

Så dette blir nok vesentlig bedre med ren bunn og med ren propell som pr nå kanskje ikke folder seg ut riktig pga groe (om det er foldepropell).

 

Istendefor å evt bruke masse penger på ny propell, så hadde jeg sterkt vurdert å sette inn en baughthruster. Da har man mye mer kontroll ved stillestående og fart under 0,5 kn.

 

sunod skrev 14 minutter siden:

Spørsmålet er om jeg skal ta landsettingen før avreise, eller gjøre det underveis (åpner muligheten til å fremskynde avreise).

 

Hadde gjort det først, så grodd som den båten høres ut som å være.

Mvh. SAP

Link to post

Ja, har tenkt tanken med baugpropell også. Er bare ikke helt komfortabel med den. Om den skal være av tunelltypen, må den ganske langt bak for å komme ned i vann. En klump som henger under er jeg heller ikke glad i. Det blir en slik typisk ting man hekter seg fast med.

Har et lite håp om å finne en løsning som er nedsenkbar. Litt som et baugspyd med propell i enden som kan vippes ned når man skal i havn. Har aldri sett noen slike, men det må da være noen som har tenkt den tanken før meg?

 

Når jeg først begynner med ting, baller det fort på seg med flere ting. Plutselig er det skroggjennomføringer som bør byttes, eller sink som har leveringstid - jeg aner jo ikke hva som trengs før båten har kommet på land. Fremmed båt kommer til å gi overraskelser. Jeg ingen tro på at det rekker med 3-4 dager.

 

Er det noen som kjenner til steder som kan løfte en så stor båt som er relativt rimelige? Regner med at det er litt stille for dem nå som de fleste båter har kommet på sjøen, og før skoleferien starter. Område tønsberg-arendal. Evt er det ikke lange veien over til danmark.

Link to post
sunod skrev 50 minutter siden:

Når jeg først begynner med ting, baller det fort på seg med flere ting. Plutselig er det skroggjennomføringer som bør byttes, eller sink som har leveringstid - jeg aner jo ikke hva som trengs før båten har kommet på land. Fremmed båt kommer til å gi overraskelser. Jeg ingen tro på at det rekker med 3-4 dager.

Et alternativ for deg kan være å sende ned en dykker og få skrapet propellen og litt av det verste på skroget. Da kan du samtidig få en kontroll av sinkene, samt hva slags sink du må sørge for å handle inn. 

Kommer du over hit på denne siden kan jeg gjøre det for deg for et par tusenlapper. Da kan jeg også ta bilder og filme litt slik at du får se hvordan det ser ut. Med litt gode forberedelser behøver du ikke å stå lenge på land. Skroggjennomføringer kan til en viss grad sjekkes fra utsiden med unntak av sjøvannsinntak som har sil. 

 

Link to post
sunod skrev 18 minutter siden:

rense propell

Jeg skrapet min i dag. Brukte plast is-skrape, plastplate du får gratis. Ikke metall, det riper. Så børstet jeg skroget med myk børste, bunnstoffet hadde holdt vekst unna, bortsett på drevet, der hadde det satt seg stillehavsøsters, de gror godt fast…

Jeg hadde ikke krysset hav med en båt som er så ukjent for deg. Begynn langs kysten og få ett inntrykk av integriteten før du fjerner deg langt fra land.

Link to post

Enig med dem over. 
 

Til bunnstoffet bruker «dykkeren min» først isskrape med plastblad (jepp, slike man bruker til bil) for å løsne rur, blåskjell og anemoner, så grove skurepader, en i hver hånd. Jordan har, Scotch Brite har også en variant. Effektiv og frisker opp overflaten på bunnstoffet slik at de aktive stoffene (kobber) kommer til overflaten igjen (selvpolerende bunnstoff). 
 

IMG_1661.jpeg

Link to post

Jeg får ta med meg isskrape og ankre opp utenfor en dykkeklubb og høre om noen har lyst til vrakdykking på et fremtidig vrak.

 

Har noen prøvd slik feiekost som festes på drill og brukes til å rense luftkanaler i masseovn? Aner ikke hva det heter, men har en nabo med masseovn som har en årlig runde med en slik. Det ser ut som en forvokst oppvaskbørste til flasker. Tenkte hvis man har drillen i den ene enden og et tau med kulelager i den andre enden, må det vel la seg gjøre at noen drar i tauet på den en siden av båten, mens drillen driver kosten på den andre siden. Så får man kostet hele bunnen, bortsett fra der noe står i veien, som kjøle og aksling.

Link to post

Baugpropell på såpass stor båt vil nok være nyttig uansett. 

Når det gjelder "prop walk" altså tendensen til å dra hekken sidelengs i revers. Jeg hadde fast venstrepropell, noe som gir trekk styrbordover i revers. Nå har jeg en foldepropell helt uten prop walk, og savner den veldig. Hadde kommet inn i vanen alltid å fortøye styrbord og dra rumpa inntil med stoppreversen. Nå velger jeg mye oftere å bakke inn.

Rådet er egentlig å ta det litt rolig med å bekymre seg om alt på en gang, og bli litt kjent med greiene.

Jeg mener selvsagt etter å ha blitt kvitt noe som virker som ekstrem groe, etter rådene over.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Husker du hvilken propell du hadde, og hvilken du byttet til?

 

Det er helt greit at båten drar hekken litt til side ved bremsing. Men det får da være grenser! 90 grader er mye. Det betyr at om man skal legge baugen inn mot land, må man som utgangspunkt kjøre parallelt med land på babord side. Alternativt må man satse på å stoppe på hekkankeret.

 

Utfra hva selger fortalte tyder det på at denne propellen enten alltid har vært begrodd/ute av stand til å folde seg helt ut (hvis det er foldepropell) eller drar så mye til siden selv om den er ren.

Link to post

Fra midten av masta kommer det ned en wire som ender i en blokk med et tau til enda en blokk som er festet i dekk ved siden av sprayhooden. Det er en slik på hver side.

I.o.m at denne går bare opp til midten av masta betyr det at den står i veien for storseilet når det skal utenfor ripa. Bommen går under, men seilet gjør jo ikke det, med mindre man kun har heist det til midten av masta. Hva er meningen med dette? Jeg har dessverre ikke noe godt bilde av dette. Legger ved det eneste bildet jeg har hvor det har kommet med. Håndtaket på winsjen på bildet peker på tauet mellom de to blokkene.

 

Jeg har søkt etter bilder på nett, og ingen SO51 jeg har sett bilde av har disse. Er det meningen at man skal fjærne dem ved seiling? Er det meningen at man skal ta bort den ene og ikke den andre, og hver gang man slår må man bytte om hvilken som er av og på? Hvor skal man gjøre av den som ikke er på plass? Har de bare funksjon om man seiler med kun stormfokk eller spinnaker? I.o.m at blokkene har tre løpehjul hver, må det jo være meningen at disse skal kunne strammes ganske mye. Og det er vel helt meningsløst at man skal kunne stramme opp masta massen kun når man ikke har seil oppe!

rar-wire.jpg

Link to post
sunod skrev 53 minutter siden:

 Det er helt greit at båten drar hekken litt til side ved bremsing. Men det får da være grenser! 90 grader er mye.

Ja, det er så mye at det ikke er normalt. Som sagt, vent med å evaluere dette til du har blitt kvitt ekstrem groe og/eller har funnet andre evt. feil - og båten oppfører seg normalt. Du har en kjempetur foran deg, ta det etter hvert. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
sunod skrev for 5 timer siden:

Det er kanskje så enkelt som å oppsøke en lokal dykkeklubb og spørre om noen har lyst til å rense propell?

Ja, i prinsippet. Men i praksis kan det være litt sjansespill. Det er ikke alle som vet hva de går til når de tar på seg et slikt oppdrag, og i verste fall kan du få et ansvar hengende over deg hvis vedkommende kløner det til og ødelegger seg, i verste fall med drukning som konsekvens. 

 

sunod skrev for 5 timer siden:

Hvilke verktøy bør jeg ha i hånda hvis noen skulle ha lyst til å gjøre det med en gang?

Som nevnt over, isskrape i plast er fint. En liten plankebit kan også være fint.

Link to post

Så det heter altså lensetakler. Hva gjør man med dem når bommen skal utenfor ripa?

 

Jeg har kjente flere steder som sier de har lyst til å bli med på langtur. Hvor mange som faktisk blir med, avhenger av hvor turen går, og hvor lange strekk de blir med på står fortsatt åpent. Gjetter på at jeg kommer til å seile alene til danmark, eller kanskje noen fra portugal flyr opp hit for å seile hjem igjen. Vi får se hva tiden bringer. Drøyer det helt til fellesferien med avreise blir nok noen nordmenn med fra start, ellers flyr de til hvor enn båten måtte ha kommet til når ferien deres starter. Tar det hele litt som det kommer. En grunn til at jeg tenker landsetting i danmark er at det er nevenyttige folk jeg kjenner der.

Link to post

Hei. Eg har dykka aktivt i mange år, og har skrapt båtar mange gangar. Dersom båten er kraftig grodd er skraping, når båten ligg på sjøen, ok for å få av det verste. 

 

Resultatet kan vanskeleg bli i nærleiken av så bra som det blir med båten på land.

 

Eit anna moment er at det er ikkje sikkert at alle utanlandske verft lar deg få lov til å bu om bord, og/eller gjera jobben sjølv.

 

 

Link to post

Forslaget ditt går ikke helt til toppen av masta. Du har en brøkdelsrigg. Forholdet mellom den delen som forseilet ditt ikke bruker og full lengde på mast danner en brøk f.eks 7/8.

Lensetaklen på den siden du slipper ut seilet på er slakk. Det strammes på den siden som vinden kommer fra. Så når du slår så slippes en lensetakle og den andre strammes. Jeg tror at disse er beregnet på å støtte masten i mye vind. 
Det finnes gode bøker om seiling, kjøp en. Eller prøv å få en eller flere erfarne seilere med deg. Holder du til i nærheten av en seilforening?

Link to post
sunod skrev for 10 timer siden:

Så det heter altså lensetakler. Hva gjør man med dem når bommen skal utenfor ripa?

 

Du sier at disse går til midten av masten. Da kan de gjerne defineres som sjekkstag(checkstays), heller enn lensetakler(running backstays). Sjekkstag brukes til å stabilisere masten. De kan også gi mer bus i seilet i lite vind. En tredje funksjon er å stramme opp et eventuelt indre forstag, hvor man kan sette en fokk i mye vind.  

 

Lensetakler er altså festet like høyt som forstaget, mens sjekkstag er festet mye lavere, evt på samme høyde som et indre forstag. 

 

Trolig kan du seile uten å sette disse i lett til moderat vind, men det er vanskelig å si sikkert uten å se en tegning av hele riggen. 

 

Link to post

Jeg ville fått den på land først og fjernet groe sjekke skroggjennomføringer, anoder, rorlager, og annet som må gjøres med båten på land.  Avhengig av hva du allerede har kontroll på gjøre en grundig sjekk av hele båten før du seiler noe særlig langt: rorlager, rorkvadrant kjede/wire, pakkboks, rigg, seil, motor, dynamo/batteri/elektrisk system, gear, gass/girwire, alle sjakler, blokker, tauverk, vinsjer. En båt som har gått så lenge uten bruk og vedlikehold kan ha mange ubehagelige overraskelser på lur, og som regel svikter ting når det er som mest ubehagelig. Når du har gjort alt dette og fått alle MÅ-ting på stell kan du begynne å tenke på budsjett for oppgraderinger og kjekt-å-ha-ting som f.eks. kartplotter, autopilot, baugpropell, nytt kjøleskap, ny batteripakke, mm.  Jeg håper for din skyld du har greit med penger til å få båten sjøklar, det kan fort bli dyrt bare med MÅ-tingene  :wink:  

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...