Steihy Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Komodo skrev for 16 timer siden: i verste fall kan du få et ansvar hengende over deg hvis vedkommende kløner det til og ødelegger seg, i verste fall med drukning som konsekvens Dette er vel i overkant krisemaksimert. Dykkerklubbene driver seriøst, og tar sikkerhet og sertifisering alvorlig. De vil aldri ta et oppdrag der sikkerheten avhenger av en usertifisert amatør. Juridisk har du ikke mer ansvar enn om du får hjelp av Redningsselskapets eller brannvesenets dykkere. Jeg har brukt Haugesund dykkerklubb et par ganger, og er veldig komfortabel med det. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Ask Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Steihy skrev for 2 timer siden: Dette er vel i overkant krisemaksimert. Dykkerklubbene driver seriøst, og tar sikkerhet og sertifisering alvorlig. De vil aldri ta et oppdrag der sikkerheten avhenger av en usertifisert amatør. Juridisk har du ikke mer ansvar enn om du får hjelp av Redningsselskapets eller brannvesenets dykkere. Jeg har brukt Haugesund dykkerklubb et par ganger, og er veldig komfortabel med det. Dykking mot betaling er berre lov dersom ei rekke sikkerheitskrav blir etterkome. Då blir det så dyrt at få privatpersonar vil betala for det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Steihy skrev for 4 timer siden: Dette er vel i overkant krisemaksimert. Vil ikke si det, men jeg har jo satt det på spissen. Det handler bare om å være klar over hvilken risiko man tar. Steihy skrev for 4 timer siden: Dykkerklubbene driver seriøst, og tar sikkerhet og sertifisering alvorlig. De vil aldri ta et oppdrag der sikkerheten avhenger av en usertifisert amatør. Tja, he he, vet nesten ikke hvor jeg skal begynne hen her... Hvis en dykkeklubb påtar seg arbeidsoppgaver under vann bryter de lovverket. Dykkere i dykkerklubber er stort sett sportsdykkere, ikke yrkesdykkere. Så hvis du mener at dykkerklubber tar sertifisering alvorlig, så holder de seg unna oppdrag som krever yrkesdykkersertifikat. Det jeg prøvde å få fram lenger opp er at hvis en nykonfirmert sportsdykker fra en klubb takker ja til et oppdrag for å få penger til å kjøpe seg en is, så vet han mest sannsynlig ikke hva han går til. Ulykker skjer på grunt vann også. Steihy skrev for 4 timer siden: Juridisk har du ikke mer ansvar enn om du får hjelp av Redningsselskapets eller brannvesenets dykkere. Jussen i dette kan muligens @Ask si litt mer om. Han er både dykker og advokat. Men i korte trekk så er skraping av en båt undervann yrkesdykking, og det er veldig firkantet og strengt regulert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Code0 Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Er det virkelig arbeidsdykking og juss som er problemet til trådstarter? Hen skal ut på langtur alene i en 51-foter. Stusser på at den har lensetakler. Det får hen sjekke ut. Greit å kjøpe stor båt, men få den på land og nullstill båt og egen kompetanse, få med noen som vet hva dette er. Få med tre-fire som er vant med båtstørrelsen på en tur i skjærgården når det blåser kuling, og tenk å håndtere dette alene. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 46 minutes ago, Code0 said: Stusser på at den har lensetakler. Det får hen sjekke ut. Greit å kjøpe stor båt, men få den på land og nullstill båt og egen kompetanse, få med noen som vet hva dette er. hear hear! Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Code0 skrev for 3 timer siden: Er det virkelig arbeidsdykking og juss som er problemet til trådstarter? Nei, men det må uansett være lov å oppklare et par misoppfattelser. Jeg foreslo å få en dykker til å skrape av propellen og det verste under, og samtidig se hva som trengs av anoder og evt en kontroll på om gjennomføringer er tæret. Dette kunne vært nyttig for å planlegge oppholdet på land for å få kjøpt inn det som trengs, og få best mulig effektivitet og kortest mulig opphold. I tillegg vil han få litt mer fart og manøvrerbarhet fram til det. Hvis jeg hadde påtatt meg et slikt oppdrag kunne jeg utført det jeg nevnte over. Kunne også dokumentert noe med bilder og film. Jeg hadde også vært klar over at dette stengt tatt ikke er en lovlig måte å gjøre det på, og at jeg er inneforstått med at jeg tar ansvaret selv. Hvis han tror at hvilken som helst froskemann fra en dykkerklubb utfører det samme er han på villspor. Hvis han i tillegg tror at dette er kvalitetsstlikret og iht regelverk fordi det er en dykkerklubb som står bak er han enda mer villedet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steihy Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Komodo skrev for 16 timer siden: Det jeg prøvde å få fram lenger opp er at hvis en nykonfirmert sportsdykker fra en klubb takker ja til et oppdrag for å få penger til å kjøpe seg en is, så vet han mest sannsynlig ikke hva han går til. Ulykker skjer på grunt vann også. Nok en usaklig maksimering. Ingen hadde satt en nykomfirmert iskremsparer til noe som helst, langt fra et dykk. Hvor tar du det fra? De gangene jeg har bedt dykkerklubben om hjelp har de stilt med erfarne, voksne dykkere i par. Jeg ligger i nærheten, det har vært korte jobber - mistet telefon og sjekk av propellsplint - noe siste dykker som båteier hadde kompetanse på. Så fikk de en slant til klubbkassa og alle var fornøyde. Om noe av dette er "yrkesdykking" og brudd på noen forskrifter, vet ikke jeg. Jeg er trygg på at de var sertifisert for selve dykket, og at jeg ikke hadde noe ansvar for sikkerheten. De er en kjemperessurs som jeg er sikker på andre dykkeklubber kan være, og jeg kommer til å spørre dem igjen ved behov. Komodo skrev for 11 timer siden: Jeg hadde også vært klar over at dette stengt tatt ikke er en lovlig måte å gjøre det på, og at jeg er inneforstått med at jeg tar ansvaret selv. Da er det vel ikke båteiers ansvar likevel? Og ikke så nøye med forskrifter? Som CodeO og andre har vært inne på har trådstarter større oppgaver foran seg, Jeg har i hvert sagt mitt om dykking i denne omgang. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Framtia Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Sitat Eksempler på unntak fra hovedregelen kan være frivillig arbeid der dykkeren ikke mottar lønn eller annet økonomisk vederlag, sportsdykkeropplæring og sportsdykkerguiding. Dugnad blant sportsdykkere med frivillig oppmøte, og dugnadsoppgaver som opprydning på havbunnen vil normalt vurderes som frivillig arbeid. Dette forutsetter at dugnadsarbeidet ikke medfører håndtering av farlige eller tunge gjenstander, og at det skjer uten økonomisk betaling annet enn dekning av enkelte utgifter. Hentet fra arbeidstilsynets sider om dykking. Det å betale en sportsdykker for tjenester innebærer at man kan bli stilt til ansvar for eventuelle skader som evt måtte oppstå. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Steihy skrev for 2 timer siden: Nok en usaklig maksimering. Ingen hadde satt en nykomfirmert iskremsparer til noe som helst, langt fra et dykk. Hvor tar du det fra? Hvor jeg tar det fra? Tja, den gang jeg var nykonfirmert sportsdykker var jeg veldig fornøyd med å få små dykkeroppdrag for å få penger til å fylle bensin på mopeden, kjøpe nye dykkerhansker eller andre småting. Oppgavene var som regel å skrape en båt for rur, lete etter en propell, eller inspisere moringer og bytte kjettinger. For noen lusne kroner hjalp jeg en haug med rike hyttefolk å vedlikeholde moringer for en slikk og ingenting. Jeg var allerede da sertifisert som sportsdykker, men visste vel egentlig lite om at oppdragene jeg gjorde ikke var utført på lovlig vis. Var vel bare fornøyd med å få noen kroner i lomma til bensin på mopeden og litt godterier. Oppdragsgiverne var vel mest opptatt av å få gjort det de trengte å få gjort uten å betale mer enn nødvendig. Dette er snart 40 år siden, men jeg ser jo at det foregår omtrent likt i dag. Båteiere som ikke har kunnskap om farene ved dykking, krav til sertifisering, hva en dykkerklubb er og hvordan denne er organisert, mener at det bare er å ankre opp utenfor en dykkerklubb, så blir alle problemer under vann løst. Jeg tilbød meg en lett rengjøring av propell og skro under vann, inspeksjon av anoder, inspeksjon av skroggjennomføringer i den grad det er mulig, og dokumentasjon med bilder og film. Dette for et par tusen. Første gang jeg har tilbudt meg å gjøre noe mot betaling her inne på forumet. Også dette ville være en ulovlig måte å gjøre det på, det er jeg fullt klar over. Også klar på at jeg vil gjøre det på eget ansvar. Å tro at en hvilken som helst sportsdykker utfører slikt med samme resultat er naivt. Holdninger som kommer fram om at dykkerklubber generelt er seriøse i forhold til krav til sertifisering avdekker mangel på kunnskap. Helt greit at TS har andre og større utfordringer enn at det er rur på propellen, men jeg synes allikevel det er greit å belyse at det å jobbe under en båt kan være mer utfordrende enn enkelte synes å tro. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steihy Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Du får siste ordet, jeg har sagt mitt. Jeg runder av sånn: Det er krevende å diskutere i denne formen og det blir fort misforståelser. Hadde du og jeg møttes på brygga hadde vi helt sikkert funnet tonen og diskutert denne og andre saker i full fordragelighet. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Komodo Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Det vil jeg tro. Sjeldent at jeg havner i bråk med noen på brygga Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 sunod skrev On 19.5.2024 at 12.25: Jeg har prøvd å finne på nett hva en to ukers landsetting koster, men det var ingen priser å finne. Regner med at prisene er høyest på strekningen strømstad-kristiansand, og båten befinner seg midt på den strekningen. Har det hensikt å ta landsettingen i Danmark eller Nederland? Jeg har tenkt meg nedover der i sommer. Spørsmålet er om jeg skal ta landsettingen før avreise, eller gjøre det underveis (åpner muligheten til å fremskynde avreise). Hør med https://wector.no/ i bamble, det er ikke så gærne priser der og de har både plass, kran, høytrykkspyler på bryggekanten og bukker til seilbåter i alle størrelser, det er også ett seil rigging firma på samme tomta, faktisk i samme hallen som andvik propellers holder til og kan hjelpe deg med propellen også, ønsker du deg baugpropell så ordner de det også. Det er ikke så dyrt og stå på land på 2uker nå på sommeren, men ett firma som kan tilby alt du ønsker deg kan fort bli kostbart :p Sitér dette innlegget Link to post
sunod Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 On 5/20/2024 at 10:08 AM, Code0 said: Og google ‘Dunning-Kruger effekt’. Hehe. Ja. Jeg er ekspert på å gjøre ting jeg ikke kan. Der jeg ikke passer med teorien er at jeg er veldig klar over at jeg ikke kan noe, men har som innstilling at det bør være mulig å lære seg det mest grunnleggende, slik at utfordringene lar seg løse, dog med mye mer kløning enn hva noen som har gjort det en gang før ville gjort. Sitér dette innlegget Link to post
sunod Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 23 hours ago, Komodo said: Hvis han tror at hvilken som helst froskemann fra en dykkerklubb utfører det samme er han på villspor. Hvis han i tillegg tror at dette er kvalitetsstlikret og iht regelverk fordi det er en dykkerklubb som står bak er han enda mer villedet. Hva hvis han tror at dykkerklubb er et sted å gå for å spørre om det er noen der som kan gjøre en slik jobb, eller kanskje vet om noen andre som kan gjøre en slik jobb? Hva er i så fall galt med å spørre noen som driver med en aktivitet om aktiviteten de driver med? Sitér dette innlegget Link to post
sunod Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 8 hours ago, Eika said: Hør med https://wector.no/ i bamble Takk. De har en kjempefordel i at jeg har venner som bor like ved. Både for overnatting, og arbeidshjelp på kveldstid. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Jeg ville nok ha prioritert å få båten på land. Det å få sett båten under med egne øyne bidrar stort til trygghetsfølelsen ombord. I tillegg så er den nok ganske sikkert klar for både spyling, nye anoder og bunnsmøring. Om ikke forrige eier kan si deg hvilke anoder du trenger, så finner du i alle fall ut av det når båten står på land. De fleste typer er svært kurante å få tak i. Jeg pleier aldri å ha båten på land mer enn 3 dager. Spyling med en gang den kommer opp, sjekk av gjennomføringer, bunnsmøring (ofte bare flekking) og nye anoder dag to, og sjøsetting dag tre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Hei. Eg synest at sunod har eit kult prosjekt! Om ein vil på langtur kan det vera lurt å koma seg av garde raskt, eller så risikerer ein at ein aldri kjem seg av garde. Det er døme på at folk førebur båten i mange år før dei kjem seg av garde, om dei i det heile tatt kjem seg på langtur. Dette sagt, så er det mykje med båt som er rimelegare i Noreg enn ute i verda. Fortsett gjerne å dela frå turen/prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 index skrev 33 minutter siden: Jeg pleier aldri å ha båten på land mer enn 3 dager. Spyling med en gang den kommer opp, sjekk av gjennomføringer, bunnsmøring (ofte bare flekking) og nye anoder dag to, og sjøsetting dag tre. Helt enig med Index. Men sett av en uke når du først skal ha den på land. Det kan være tidkrevende om du må gjøre en større jobb enn du tror på forhånd. Om båten har ligget lenge i sjøen kan det også være lurt å ta polering av skrog over vannlinja (nedre del av skutesidene). Jeg pleier alltid ha min båt på land i 7 dager, noen ganger er det veldig snaut, andre ganger er det litt å gå på. Tre dager går nesten aldri. Det er mange kvadratmeter om noe må gjøres... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Indy Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 I følge Sailboatdata.com ble SO51 bygget 1989-92, har masthead kutterrigg (altså to forstag), og den har da checkstays for å støtte det indre forstaget. Det står også at de fleste ble bygget til charter, så hvis du ikke kjenner til at din båt har en annen historie kan det være god grunn til en grundig sjekk av båtens struktur ift. grunnstøtinger. Sitér dette innlegget Link to post
sunod Svart 22.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Det er en nå-eller-aldri-situasjon. Kommer jeg ikke av gårde før sommeren, er jo sommeren slutt før jeg kommer avgårde. Ikke sikkert det kribler like mye når det blir vinter, og da dukker plutselig noe annet opp som opptar neste sommer. Pynting (polering) har veldig lav prioritet. Slikt kan gjøres mens man er på tur også. Bare feste noe tungt i enden av bommen og svinge den ut, så blir motsatt skuteside tilgjengelig for polering fra jolle. Ser på tegningen @Indy postet at alle ting som ikke går til toppen av masta går mye lenger opp på tegningen enn på min båt. Indre forstag har jeg ikke. Både lensetakler og lazybag er festet mye lenger ned hos meg. Båten gikk i charter til ca år 2000. Så var den på jordomseiling, før den ble kystseiler og de siste årene som badeand. Det er mange ting å gripe fatt i. Sprayhood er morken. Har lyst til å lage en i glassfiber og pleksiglass. Trekket til storseilet trenger utskifting. Spinnaker mangler stormfokk (og stag) mangler balsakjerne i dekk er dårlig på ett sted, som jeg har funnet. Tenker å skjære ut dette og sette inn større deksluke, siden det ligger helt inntil en luke. Solceller virker ikke. Misstenker ladekontroller. Bør også ha flere solpaneler montert - trenger noe å montere dem på. Vindinstrument virker ikke - antar kabelbrudd Ene dybdemåler virker ikke - antar kabelbrudd (den andre virker) Hjernen til autopilot virker ikke - mekanisk ser ut til å være ok stand. Bør bytte til en som kan snakke med kartplotter. Komfyr trenger dysrens. en eller begge aktre vanntanker lekker. Fall til storseil må byttes Lanterner bør byttes til LED Belysning bør byttes til LED Ankervinsj har eget batteri forut, 24V, mens alt elektrisk ellers i båten en 12V. Trenger en måte å lade den på som ikke krever landstrøm. Plast som skal hindre vann i å komme inn i lufteventiler har sprukket/knekt flere steder. Alle bør byttes. Få rydde og få oversikt over alt som ligger i diverse oppbevaringsrom. Enormt mange ledninger som høyst sannsynlig ikke lenger er i bruk og bør fjernes. Mange koblinger er korrodert/eksponert. Radar er ustabil. Antar brudd i kabel eller dårlig kontakt i kobling. Vurderer også å lage hard bimini, med plass til solceller Og høytmontert sete ved styreposisjon (evt med luke i hard bimini) for å få bedre sikt. Lensepumpe med nivåsensor. Hvis den som er der har nivåsensor så gir sensoren konstant beskjed om at den står i vann. Det meste av dette er ting man kan gjøre mens man er på tur, eller fint kan klare seg uten. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Lykke til med alt og god tur! Regner med at du har kontroll på at de aller vesentligste tingene er i orden: - skrog, kjøl- og rorinnfesting, styremekanisme (30 år gammel båt som har gått charter = ikke ubetydelig sjanse for grunnstøtingsskader) - stående rigg - skroggjennomføringer Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Sett den på land en ukes tid så snart som mulig, så har du ren og fin bunn til sommerens langtur, så båten går lett og fint i sjøen. Jeg ville ikke ha skiftet propell før den er prøvd ut skikkelig med ren bunn. Få den ren og prøv ut båten i sommer, så kan du evt skifte før neste sommer om ting ikke fungerer helt optimalt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne Henriksen Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 3 hours ago, sunod said: Ankervinsj har eget batteri forut, 24V, mens alt elektrisk ellers i båten en 12V. Trenger en måte å lade den på som ikke krever landstrøm. F.eks en slik: https://www.sparelys.no/victron-orion-tr-smart-12-24-10a-240w-isolated-dc-dc-charger Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
pacuare Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 sunod skrev for 11 timer siden: Det er mange ting å gripe fatt i. Sprayhood er morken. Har lyst til å lage en i glassfiber og pleksiglass. Trekket til storseilet trenger utskifting. Spinnaker mangler stormfokk (og stag) mangler balsakjerne i dekk er dårlig på ett sted, som jeg har funnet. Tenker å skjære ut dette og sette inn større deksluke, siden det ligger helt inntil en luke. Solceller virker ikke. Misstenker ladekontroller. Bør også ha flere solpaneler montert - trenger noe å montere dem på. Vindinstrument virker ikke - antar kabelbrudd Ene dybdemåler virker ikke - antar kabelbrudd (den andre virker) Hjernen til autopilot virker ikke - mekanisk ser ut til å være ok stand. Bør bytte til en som kan snakke med kartplotter. Sprayhood er viktig. Men tror ikke du har tid til å lage en i glassfiber. Trekk til storseil kan vente. Spinnaker klarer du deg uten. Det er fantastisk noen dager, kan seile istedenfor å kjøre motor. Spesielt hvis en seiler på værvinduer med lett vind. Mange seiler uten stormfokk. Selvfølgelig noe jeg ønsker, men i en travel avreise hadde jeg gamblet på å ikke ha det. Ikke gjør strukturelle endringer på båten før du kjenner den godt. Hadde fikset tilbake til originalt uten å endre ting som gjør at ting må forsterkes. Av elektronikk ville jeg prioritert Autopilot øverst. Hadde aldri reist uten en veldig god autopilot. Alt annet kunne jeg ha droppet. Jobb døgnet rundt med båten til midten av juli. Kryss Biskaya i slutten av august, da er du på tur. Kjøp alt du trenger før du drar. Det er billigere og mye enklere å skaffe ting i Norge enn lenger syd. Ta båten opp i Norge, bunnstoffet som fås her er bedre enn mange andre steder i Europa og caribien. Og det er mye raskere å seile med ren bunn. Solbeskyttelse i cocpit er også noe jeg ville prioritert. Men ville ikke bruke tid på å lagre dette fast. Også skeptisk til fast, veldig komfortabelt å kunne ta taket helt bort av og til. Optimalt nok solceller til å slippe å lade. Litium batterier hjelper også, blir av og til motor og det reduserer behovet for solceller. Viktig å komme på tur, men jo mer som er klart i Norge jo lettere blir resten av turen. Det blir nok mekking senere uansett. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
sunod Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Jeg prøvde meg på langtur.... Egentlig bare nok ut fra land til at jeg skulle tørre å heise seil for første gang. Motorseilte i ca 10nm før jeg satt giret i fri for å se om det var nok vind til å seile uten motor. Da kom det noen merkelige lyder fra girkassa (tror jeg). Så gikk det ikke å sette den i gir fremover igjen. Prøvde revers, og det gikk, men bare en gang. Etter det funker ingen gir. Ved revers kommer rare lyder, men ingen propellstrøm. Ved fremover går ikke spaken frem i det hele tatt. Løsnet wire fra girkasse og wire beveger seg helt fint begge veier. Det er lett å dra hendelen på girkassa til reversposisjon for hånd (wire frakoblet), men fremove nytter ikke å bevege den. Har fått et tips om at noen hadde opplevd tilsvarende når det var lavt oljenivå på girkassa, og har tenkt å skaffe olje (hvilken olje trengs?), men har ikke helt troen på at det er nok. Hva annet kan man prøve? Det er strak aksling. Regner med at motor må flyttes frem for å kunne åpne girkasse. Noen som har løsnet girkasse fra motor og aksling før? Og evt gjort service inni? Båten ligger nå på svai i uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.