Jump to content

Valg av påhengsmotor til 20” Dromedille


Islandur0707

Recommended Posts

Hei,

jeg har en 20” Dromedille som må ha ny motor etter et havari i høst.

 

tenker å kjøpe brukt motor til maks pris i området 50k.

 

båten veier 900kg tørrvekt pluss det den evt har lagt på seg i sin levetid. Og brukes for det meste til skjærgårdscruising med kone og små barn. Og så synes far det er stas med litt fart når han er alene på tur eller med en kompis eller to på vei ut for å fiske litt.

 

Den havarerte motoren er en 2005 Yamaha F100 med forgassere.
Synes den kanskje var litt i minste laget med full båt. Jeg ser på Finn nå at det er mest Optimax og E-tec til salgs i det området jeg ser på. 115-150hk

 

har vel egentlig landet på 4 motorer å velge mellom.

 

1. 2011 90hk Optimax med medfølgende 115hk ECU og instruksjoner for oppgradering til 115. Ca 1200 timer, men ser ut til å være godt holdt og er nylig tatt omfattende service hos merkeforhandler med impeller sink, diagnose osv. 

 

2. 2007 optimax 135 med ca 270 timer. 

 

3 2008 etec 115 ca 300 timer. Ny service

 

4 2008 Mercury 100 4T EFI verado med ukjent timeantall da timetallet ikke er med på medfølgende instrument.


jeg blir bare mer og mer usikker på valg her etterhvert som jeg leser meg opp på motorene. 
 

er det noen som har noen formening om hva man bør unngå eller sjekke/spørre om? 

setter pris på alle innspill 😀
 

legger ved bilde av båten for info 

 

IMG_0413.jpeg

Link to post

Det er lang stamme 20” 
 

ser det ligger og en 150 etec HO 2008 til 49. Tenkte litt på den og, men den har stått på en liten speedbåt, tenkte da at den sikkert har hatt mange timer med høy belastning og kanskje best å styre unna.

Link to post

Nå ville ikke jeg kjøpt etec, men hvis jeg først skulle gjort det så hadde jeg kanskje holdt en knapp på den hvite 2009 modellen som står til salgs i Tønsberg. @Eika har erfaring med diverse etec modeller, han kan sikkert si mer om det. 

 

Jeg har en Yamaha 150 som kommer for salg nå etterhvert. Det er en 2009 modell, og den blir lagt ut for 70. Men først skal den ha en grundig service og kontroll av undervannshuset.

Link to post
Komodo skrev 52 minutter siden:

 

Av flere grunner egentlig. Synes totakterene bråker for mye, også de nye etec-ene. Er også skeptisk mtp at de er konk.

 

G2 er jo enda hardere i gangen enn g1, grunnen til at de er konk er v4 motorene og denn jævla eksosventilen også g2 som skjærer seg, så brp fikk til slutt såpass mye gjeld pga de v4'ne de aldri fikk skikkelig orden på og det var 4-5-6 stamme bytter på motorer world wide. Også kom de med den jævla driten g2 i ettertid. 

 

Men konk, det gikk de ikke (selv om de ville gått det under corona og div handelsblokkader fra Trump) mercury kjøpte evinrude ut av brp og la ned evinrude navnet og tok over hundrevis av akterspeil kontrakter world wide. Brp skal leveres deler i lang tid fremover 

 

Men etec g1 v6 <3

 

har en g2 150 som jeg faen ikke tørr selge engang, vurderer å bruke den som moring 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...