Islandur0707 Startet 19.Mai Del på Facebook Startet 19.Mai Hei, jeg har en 20” Dromedille som må ha ny motor etter et havari i høst. tenker å kjøpe brukt motor til maks pris i området 50k. båten veier 900kg tørrvekt pluss det den evt har lagt på seg i sin levetid. Og brukes for det meste til skjærgårdscruising med kone og små barn. Og så synes far det er stas med litt fart når han er alene på tur eller med en kompis eller to på vei ut for å fiske litt. Den havarerte motoren er en 2005 Yamaha F100 med forgassere. Synes den kanskje var litt i minste laget med full båt. Jeg ser på Finn nå at det er mest Optimax og E-tec til salgs i det området jeg ser på. 115-150hk har vel egentlig landet på 4 motorer å velge mellom. 1. 2011 90hk Optimax med medfølgende 115hk ECU og instruksjoner for oppgradering til 115. Ca 1200 timer, men ser ut til å være godt holdt og er nylig tatt omfattende service hos merkeforhandler med impeller sink, diagnose osv. 2. 2007 optimax 135 med ca 270 timer. 3 2008 etec 115 ca 300 timer. Ny service 4 2008 Mercury 100 4T EFI verado med ukjent timeantall da timetallet ikke er med på medfølgende instrument. jeg blir bare mer og mer usikker på valg her etterhvert som jeg leser meg opp på motorene. er det noen som har noen formening om hva man bør unngå eller sjekke/spørre om? setter pris på alle innspill 😀 legger ved bilde av båten for info Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mai Del på Facebook Svart 19.Mai Er det kort eller lang stamme du skal ha på den båten? Med budsjett på 50 lapper så begrenser det seg litt med 150 hestere av kurant merke. Kommer du opp mot 2010 ligger det gjerne rundt 70.000 for Suzuki og Yamaha. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Islandur0707 Svart 19.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai Det er lang stamme 20” ser det ligger og en 150 etec HO 2008 til 49. Tenkte litt på den og, men den har stått på en liten speedbåt, tenkte da at den sikkert har hatt mange timer med høy belastning og kanskje best å styre unna. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mai Del på Facebook Svart 19.Mai Nå ville ikke jeg kjøpt etec, men hvis jeg først skulle gjort det så hadde jeg kanskje holdt en knapp på den hvite 2009 modellen som står til salgs i Tønsberg. @Eika har erfaring med diverse etec modeller, han kan sikkert si mer om det. Jeg har en Yamaha 150 som kommer for salg nå etterhvert. Det er en 2009 modell, og den blir lagt ut for 70. Men først skal den ha en grundig service og kontroll av undervannshuset. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 19.Mai Del på Facebook Svart 19.Mai Etec g1, løp og kjøp :) men vær forberedt på høye dele priser hvis alt kjøpes nytt og at man burde ha diagnose program osv så man kan kjøpe løse injektorere for eks å programmere de hvis man kjøper deler brukt Sitér dette innlegget Link to post
Islandur0707 Svart 19.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai Takk for svar @Komodo bare av nysgjerrighet, hvorfor ville du ikke kjøpt etec? @Eika mange takk for svar 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mai Del på Facebook Svart 19.Mai Islandur0707 skrev 10 minutter siden: Takk for svar @Komodo bare av nysgjerrighet, hvorfor ville du ikke kjøpt etec? Av flere grunner egentlig. Synes totakterene bråker for mye, også de nye etec-ene. Er også skeptisk mtp at de er konk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Janoho Svart 19.Mai Del på Facebook Svart 19.Mai Evinrude er også nedlagt. Får ikke kjøpt nye motorer. Men eieren garanterer tilgjengelige deler iallefall noen år fremover. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Evinrude_Outboard_Motors Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 19.Mai Del på Facebook Svart 19.Mai Komodo skrev 52 minutter siden: Av flere grunner egentlig. Synes totakterene bråker for mye, også de nye etec-ene. Er også skeptisk mtp at de er konk. G2 er jo enda hardere i gangen enn g1, grunnen til at de er konk er v4 motorene og denn jævla eksosventilen også g2 som skjærer seg, så brp fikk til slutt såpass mye gjeld pga de v4'ne de aldri fikk skikkelig orden på og det var 4-5-6 stamme bytter på motorer world wide. Også kom de med den jævla driten g2 i ettertid. Men konk, det gikk de ikke (selv om de ville gått det under corona og div handelsblokkader fra Trump) mercury kjøpte evinrude ut av brp og la ned evinrude navnet og tok over hundrevis av akterspeil kontrakter world wide. Brp skal leveres deler i lang tid fremover Men etec g1 v6 <3 har en g2 150 som jeg faen ikke tørr selge engang, vurderer å bruke den som moring Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.