Jump to content

Nidelv 24, drypper i akselgjennomføring

Arsva

Recommended Posts

Hallo,

Ny i båtverden, og nettopp fått kjøpt ei skute.

nettopp satt Nidelven på vannet.

ser det kommer inn noe vann i akselgjennomføringen ut, skal det være sånn, eller kan dette stoppes på noen måte uten og måtte ta opp båten.

det er en 1980 Nidelv 24.

IMG_1432.jpeg

IMG_1429.jpeg

IMG_1431.jpeg

IMG_1430.jpeg

Det skal ikke lekke der nei. Om det er så lite at du kan leve med det frem til båten skal opp neste gang er det jo greit. Hvis ikke bør den på land. 

Jeg synes det kan se ut som om hylserøret har skrudd seg løs. Lar det seg skru inn igjen for hånd? Med litt flaks kan det kanskje gjøre det tett?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har du klart å finne ut hvor deg kommer inn vann? Ser at det ligger en vanndråpe oppe til høyre på det svarte, og så ser det ut som om det henger en vanndråpe på venstre siden av skruehodet. Snakker da om det første bildet. 

Du bør suge ut alt vannet med en våtsuger, og tørke helt rent med papir. Men vask først bort alt fett og smuss med varmt vann og kraftvask. Da kan du med sikkerhet konstatere hvor vannet kommer og hva du må gjøre. Men du må nok mest sannsynlig på land. Unntaket er hvis du bare trenger å stramme litt på glanden på pakkboksen. 

Hvis det er så lite ville jeg, som @index og @Komodo sier prøvd å skru til litt forsiktig. Og jeg ville plassert båten på et grunt sted med tilkomst for kranbil når jeg prøver det. f,eks på slippen i marinaen eller en strand med bilvei. Hvis noe ryker når du strammer og vannet fosser inn, er det kjekt med få cm ned til fast grunn.

Hvis det ikke hjelper å skru til ville jeg guffa på masse Biltema Marintett rundt hele, etter en avfetting. Det burde holde for sesongen.

På bildene ser du forover mot motoren, rett bak akseltetningen. Akselrøret avsluttes med en gummislange som er en del av akseltetningen (gland). Sjekk om de to slangeklemmene som tetter mot akselrøret er stramme nok,står hver sin vei og med hver sin skrue retning. Sjekk også om slangen er tett. Kommer det to - tre dråper vann pr minutt langs akselen der den går inn? (Forutsatt original fett-versjon). Det skal ikke kunne komme vann inn der du viser på annen måte.

Jeg har samme båt av samme årgang som deg. Jeg opplevde det samme som deg og var urolig. Hos meg var det for slakke slangeklemmer som var problemet.

Arsva skrev On 19.5.2024 at 23.13:

Tolker det som om det ikke er krise, er det sånn at set kan vente en 14 dagers tid før jeg drar opp båten og fikser hele problemet, eller tenker dere det er kritisk? 
Er vell ikke sånn at plutselig på en tur så kommer fossen?

Ikke godt å si. Om det er skrudd så langt ut at det sitter på siste runde på gjengene så kan det jo fort bli vått. Jeg ville i alle fall ha kjent etter om det føles løst, og prøvd å dra til om ikke røret er festet på et vis. Lekkasjen kan jo også være mellom stevnbeslag og skrog, en tilsynelatende ny bolt kan jo også tyde på det. Men alt blir jo bare gjetting for oss som kun ser et bilde, det er du som er på plassen som er best i stand til å vurdere dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...