Jump to content

Volvo Penta kad 32 - bytte simmering bak på veiv

larseluke

Recommended Posts

Noen som har tips til hvordan simmering bak på veiv byttes? LASA marine mente selve svinghjulshuset måtte av, men mener å ha sett at folk peller den ut med en skrue eller lignende og presser den inn igjen. Har ikke lekki mye olje, fant noen rester på skruer bare, men tenkte det var greit å bytte den når jeg først har av svinghjulet (som hadde rusta noe forferdelig) som dere ser på bildet var det ikke pent inn i der, masse ruststøv sannsynligvis iblanda litt olje som hadde blitt til en gugge det var rimelig vanskelig å få vekk.

DSC_0662.JPG

1616809868_IMG_21461.thumb.JPG.f25ee0589ac6f6b7b0f5a45815561697.jpeg.c099f161e098160222f95f5c7a7922a4.jpegHej, Jag borrade ett litet hål, väldigt försiktigt, för att inte få borrspån på insidan sedan drog jag i en skruv och drog ut packboxsen. Den sitter hårt.

För att få dit den fick jag tips om att använda brickor med distans mot packboxen, vevaxeln ligger ju lite utanför packboxen, och pressa in den nya jämnt.20231025_145242.jpg.19dee7a3974f82b0c403389a4f84caa2.jpg

Jeg er nok enig med LASA. Jeg hadde det samme problemet med min Volvo 2003 for noen år siden. Det lakk ganske mye rundt simmeringen. Jeg hadde med meg motoren hjem, slik at det var ganske kurant å ta ut svinghjulshuset. Det ser ut som om arrangementet på din motor ligner. Gjør ordentlig rent og poler flensen på akseltappen (som simmerringen slutter mot), f.eks. med Autosol. Simmeringen er lett å få på plass når svinghjulshuset er ute. Bruk hammer og trekloss og bank forsiktig. Husk å montere simmerringen riktig vei. Lykke til.

Eivind

Ser ut til at jeg må av med bunnpanne for å få løs svinghjulshuset. I hvert fall løsne den delen av bunnpanna som er skrudd fast i svinghjulshuset. Ser for meg at det kan være vrient å få det tett igjen uten å ta av bunnpanna og skifte pakning. Noen som har erfaring?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...