Jump to content

Volvo penta tamd 31p-a drar på seg luft i dieselsystemet.Drittlei feilsøking!

Alfonzo

Recommended Posts

Er nå på tur ut til båten,å skal få sjekket mere. Men,det med at dieselen renner tilbake pga at retur rør er over nivå i tank,det skal vel ikke uansett gå ann da det er tilbakslagsventil i matepumpe? Det er jo igjennom den at det er eneste vei tilbake? Ellers må det vel  være lekasje etter pumpe en plass,mellom pumpa og tanken? Hmm må vel teste ut med gjennomsiktige slanger..

mons skrev On 20.5.2024 at 21.20:

Prøv å stikke både sugeslange og returslangen oppi en femlitersdunk med diesel og se om problemet blir borte.

TS - gjør det enkelt for deg selv. Start med 5liter dunken som @mons forslår.  Husk, både sug og retur helt til bunnen av dunken....

Da har jeg fått sjekket retur til tank. Joda,retur gikk rett i åpen luft i tanken,men på min tank er det enda et utak oppa tanken. Der går det stigrør nesten i bånn,så jeg koblet retur til den nippelen. Lufter å starter motor,å lar den gå en stund. Stopper å venter en halv time,starter fortere en før,men slettes ikke fort nok. Ok,drar på en 3 timers tur å motoren oppfører seg helt som den skal. Etter endt tur å stopp av motor,så går jeg tilbake i etter 2 timer for å skjekke om den starter kjappere,men nei. Nå er det ikke liv overhode. Lufter på finfilter,men ser ikke anntydning til luft. Åpner på dyser å der spruter d diesel,men den er ikke engang etter å tenne. Altså den får tydeligvis diesel fram til dyser,men gir ikke tegn til engang å tenne. Så nå er det værre en det noen gang har vært. Filer å filer,men null anntydning til at den tenner,ikke engang eksos som tilsier at den får diesel. Altså ikke livstegn til tenning.. Denne motorn må være gannet på..

Det er fordelerpumpe (Bosch VE) på denne motoren? Bare lurer på om det skal komme diesel helt fram til dysene når stoppsolenoiden sier stopp? Den er vel bare en trykkavlastningsventil, så noe resttrykk vil det sikkert være, uten mottrykket fra dysa vil det sikkert komme noe diesel okke som. Bare tenker høyt her.

Hvordan står det til med grunninnstillinga av pumpa di da, har du kontrollert den? Ikke sikkert du merker at den er lat pga for sen timing eller at du får høy eksostemperatur hvis du ikke har måler, men er pumpa sein blir det et helvete å starte. Men å starte med stoppsolenoide høres ut som en bra plan. Første tiltak er å måle at den faktisk får spenning når tenninga er på. Så å høre at den klikker til når du setter kontakten bortpå med tenninga på.

subwoofer skrev for 2 timer siden:

Det er fordelerpumpe (Bosch VE) på denne motoren? Bare lurer på om det skal komme diesel helt fram til dysene når stoppsolenoiden sier stopp? Den er vel bare en trykkavlastningsventil, så noe resttrykk vil det sikkert være, uten mottrykket fra dysa vil det sikkert komme noe diesel okke som. Bare tenker høyt her.

Hvordan står det til med grunninnstillinga av pumpa di da, har du kontrollert den? Ikke sikkert du merker at den er lat pga for sen timing eller at du får høy eksostemperatur hvis du ikke har måler, men er pumpa sein blir det et helvete å starte. Men å starte med stoppsolenoide høres ut som en bra plan. Første tiltak er å måle at den faktisk får spenning når tenninga er på. Så å høre at den klikker til når du setter kontakten bortpå med tenninga på.

Stopp selenoiden har jeg også tenkt på. På denne stoppes motorn med å vri tennings nøkkel til venstre fra stopp stilling. Når motorn ikke går og jeg vrir nøkkel til stopp,så hører jeg at det klikker enten i selenoiden eller et rele. Så skulle tru den var i orden da. Timingen har jeg ingen anelse om hvordan det står til med. Hvordan sjekke den? Har hatt båten 3 mnd,å hatt problem fra dag 1 med dette start problemet som nå altså har til at den ikke starter i det hele tatt..

Båt er vel omvendt fra bil, stoppsolenoiden spenningssettes for å stoppe motoren - altså motsatt av for bil hvor den må ha spenning for å kjøre? Det er selvfølgelig mulig at det er noe mekanisk galt med den så den ikke står i kjør-stilling når den skal.

Er det ECU på denne motoren eller er den helmekanisk? Helmekanisk har gasswire koblet til pumpa. Med ECU (a la VW TDI fram til pumpedysemotorene kom) kan feil grunninnstilling maskeres av at ECU kompenserer, men den funker ikke før spetakkelet går. Grunninnstillingen måles med måleur. Bor du i søndre Vestfold kan du komme innom og låne. Litt knotete hvis tilkomst er trang, men vanligvis greit. Så roteres pumpe eller reimhjul for å komme til riktig løft ved øvre dødpunkt.

Var akk nede i båten nå for og hente noe. Tenkte å prøve å starte for se va som skjedde nå,å motorn starter umiddelbart å går klokkerent som om ingenting skulle være galt. Altså etter eks antall feilsøk,lufting å filing i går kveld,så starter motorn uten et nykk nå idag. I værdens navn er det som er feil her? Kan d opparbeide seg for mye trykk i forhold rundt stopp selenoid som slipper etter lengre hvile? Eller stopp selenoide henger seg opp,for så å slippe etter vert. Men uansett testet jeg selenoiden i går kveld med nøkkel,og den klikket av å på da. 

subwoofer skrev 53 minutter siden:

Båt er vel omvendt fra bil, stoppsolenoiden spenningssettes for å stoppe motoren - altså motsatt av for bil hvor den må ha spenning for å kjøre? Det er selvfølgelig mulig at det er noe mekanisk galt med den så den ikke står i kjør-stilling når den skal.

Er det ECU på denne motoren eller er den helmekanisk? Helmekanisk har gasswire koblet til pumpa. Med ECU (a la VW TDI fram til pumpedysemotorene kom) kan feil grunninnstilling maskeres av at ECU kompenserer, men den funker ikke før spetakkelet går. Grunninnstillingen måles med måleur. Bor du i søndre Vestfold kan du komme innom og låne. Litt knotete hvis tilkomst er trang, men vanligvis greit. Så roteres pumpe eller reimhjul for å komme til riktig løft ved øvre dødpunkt.

Ingen ecu på denne. God gammel mekanisk tamd31 fra 95:smiley:

Ja d er et eller annet i forbindelse med denne selenoiden jeg også begynner å tenke. Leste på en gammlere innlegg her en som også hadde start problem,å måtte ta ut selenoiden for så sette den tilbake. Da startet motoren. Det samme gjenntok seg mere å mere,å tilslutt ikke start i d hele tatt. Hva konklusjonen til slutt ble,sto d ingenting om,da som regel når folk finner ut av ting,så skrives det ikke her. 

Ask skrev for 1 time siden:

Hei. Med fare for å spora av litt. Kvifor er det viktig at returdieselen blir leia under overflata i dieseltanken?

Det kan vel tenkes at dieselen siger tilbake gjennom pumpene, og skaper et undertrykk som trekker luft inn via returslangen.

Har hatt problem med stopp solenoid på valmet traktor, når den var kald startet den med en gang, men når motor var varm kilte solenoid seg, enten måtte jeg tømme vann på den eller vente til motor ble kald(ere), løsningen ble å klippe av litt av fjæra så solenoid klarte å "dra". Så det kan godt være solenoiden som er problemet. Prøvte du å starte igjenn når motor var varm? 

Alfonzo skrev On 23.5.2024 at 2.11:

Så nå er det værre en det noen gang har vært.

Har sove dårlig i natt, lurer på hvorfor du hopper rundt på motoren i stedet for å montere på i det minste en klar slangebit på returen, litt vacuum og får gjort deg ferdig med om du har falsk luft eller ikke....

Det er en ting som fører mye raskere til mål enn alle andre metoder:

Jobbe systematisk.

Det er 20 komponenter på den motoren det kan være, om du ikke jobber med en om gangen finner du aldri ut hvem som egentlig var synderen, med sikkerhet.

Hva om du har et kombinert problem.

Kan komme me en oppdatering. Som jeg nevnte så satte jeg returen til en annen nippel på tanken som hvar ledig,og som der stigrøret går under nivået i tanken. Etter dette så tok jeg en lengre kjøretur. Etter den turen og 2 timers stopp,så ville ikke motorn starte i d hele tatt. Hadde fra verandre  alt for å sjekke over enda en gang,og tok samtidig av finfiltret for å rett og slett se om jeg hadde kuket til å satt på dobbel pakning. Nei d hadde jeg ikke,men derimot på pakningen,så lå d en liten malingsbit! Ja dette er nok til at den drar på seg luft,så etter at alt hvar satt sammen igjen å luftet har motoren startet som den skal. Hadde flere turer igår med start stopp,ingen problem. Gikk i båten i dag,å den fyrte opp som den skulle. Så så langt ser det ut til å være i orden. MEN,jeg gir ikke helt slipp enda på at stopp selenoidn kuker,men vi får se.. Forøvrig så starter den nå fortere en den noen gang har gjort,og skal nok heller ikke starte fortere. Da må den starte før jeg tar i nøkkelen?

Alfonzo skrev for 19 timer siden:

Hadde fra verandre  alt for å sjekke over enda en gang,og tok samtidig av finfiltret for å rett og slett se om jeg hadde kuket til å satt på dobbel pakning. Nei d hadde jeg ikke,men derimot på pakningen,så lå d en liten malingsbit! Ja dette er nok til at den drar på seg luft

Det er derfor jeg starter ALL feilsøking som indikerer falsk luft, med å sette på en klar slangebit på returen...
Skjønner jo at du heller går på vannet enn å sette på den klare slangebiten så jeg holder meg unna

Du fikk et godt råd her av Mons. Begynn med å prøve ut det, og gjør som @dieselfan sier; jobb systematisk videre for å eliminere en og en feilkilde. Det er mange dyktige mennesker som gjerne bruker av sin tid og gir gratis hjelp her inne. Men hvis du ikke følger de rådene du får så stopper det opp.

mons skrev On 20.5.2024 at 21.20:

Prøv å stikke både sugeslange og returslangen oppi en femlitersdunk med diesel og se om problemet blir borte.

Bruk gjerne klar slange på returen og etter motorens fødepumpe for å se etter luft.

dieselfan skrev On 20.5.2024 at 21.15:

Dette er diesel... dersom inntak og utløp står under veskespeil, og det ikke er en lekkasje i systemet imellom inn og ut, så kan det IKKE "renne tilbake" 

Uthevet av meg.

Fantino skrev On 20.5.2024 at 22.00:

Retur til tank står vel ikke nødvendigvis under væskespeil. Det gjør den i alle fall ikke hos meg. 

Tror ikke dette er uvanlig, har også sett tank hvor returen gikk ut i toppen. Fungerte fint inntil eier kjøpte ny motor. Den sugde luft via returen når den hadde stått en stund.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...