Jump to content

Prosjekt Team LOL - rigge purka til fin dame igjen!!!


Sonata 7

Recommended Posts

Jeg har ikke sett så mange seilbåtprosjekter her på båtplassen, derfor tenkte jeg at kanskje andre hadde nytte av en del informasjon og problemløsninger vi har vært igjennom eller skal igjennom.

 

Båten er da en Hunter Sonata 7 1978, båten er bykket på hunter verftet i England.

Båten er en IOR båt dvs at den kan delta i minitonnermesterskap, mange vill ikke kalle sonataen for en minitonner for den egentlig er 10 cm for bred etter de første reglene som kom, båtene skulle være trailbare. se mer i erfaringsdatabasen!

 

Vi er to brødre på 14 og 19 som eier båten, vi kjøpte den høsten 03 på land og har derfor brukt 04 sessongen til å teste hvordan båten oppførte seg og hvor bra den seilte, vi merket fort at den seile så det suste, vi lå i teten i onsdagsregattaene noe vi aldri hadde trodd. Vi fant litt senere ut at det var originalseilene som var de beste å bruke, 26 år gamle seil funket fortsatt å konkurrere med mot de beste www.bratlie.no/seiling vi kom på en 7 plass sammenlagt og var veldig fornøyd med sessongen. Vi fikk også tatt en tur til Strømstad i sommerferien.

 

Sånn så båten ut sessongen 04

Bilde

Bilde

 

 

Men nå har vi startet på ett langtidsprosjekt, vi ble totalt forrelska i båten, nå har vi begynt å pusse den helt opp, alt skal fikses og shines opp, målebrev skal til, riggen skal gåes over, seil skal kljøpes, men dette kommer til å ta en stund da vi er studenter og må tjene penger, gå på skole og pusse båt. Det jeg vill formidle med denne tråden er litt om seiling her på baatplassen også, hvordan skaffe målebrev, hvordan være student(14åring) og ha båt, vi skal begynne å seile flere regattaer og navnet Team LOL heter vi. Vi har mange vwenner som hjelper til med pussing og til mannskap så jeg vill gjerne benytte sjansen til å takke de!!

 

Vi har kommet ett stykke på vei, men jeg har bilder av prosjektet og det som er gjort og jeg vill fortløpende poste det her når jeg får tid, men ikke alt på en gang!!!

 

Ha en fin pussesessong til dere andre som pusser og sliter også!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Båten skulle på land 1 oktober, men vi hadde ikke noen trygg krybbe båten kunne stå i, vi hadde en gammel fabrikkrybbe, men den var så slitt og gammel at vi ikke torde å bruke den. Da sendte jeg mail til alle folka som seilte onsdagsregatta i foreningen og da ringte Per fra Marcel og sa at vi skulle få en nesten ny Andersen krybbe av han og da var båten på land:

 

Bilde

 

Skraping og fjerning av gammel maling på skroget startet vi med med en gang:

(gigve min gode kammerat og 1 styrmann om bord hjelper altid til)

 

Bilde

 

derretter startet demontering av dekksutstyr og innredning:

 

Bilde

 

Bilde

 

Litt sliten etter lange dager kanskje?? eller var det no annet?

 

Bilde

 

Senere ble det burka på båten, varmeovn ble satt inn og alt fuktighet er nå borte

Link to post
Share on other sites

Arbeidsliste:

Sliping/pussin og lakking av skrog over vannlinje: Påbegynt ca 50% ferdig med pussejobben

Fjerne alt dekksutstyr, skifte defekte ting, tette lekasjer i dekket: alt er skrudd av.

Tetting av dekksluke, ny pakkning eller kjøpe ny?: ikke påbegynt, kunn skrudd av.

Lakkin av alt trevirke innv. og innv: 70% er ferdig pusset.

Fjerning av gammal skal og lim: 99% ferdig

Lakking av vegger inne, der det har vært skai: ikke påbegynt

Nytt elekrisk annlegg: ikke påbegynt

Dobbelkøye i forkabin: såvidt påbegynt:

Overhaling av stående rigg, ny windex, ny forstagsprofil, sjekke virer.

LYS brev: holder på med å registrere seilnummer, har fått tak i måler.

Lage bedre stuverom ute under benken bak: ikke påbegynt.

Legge tak: har ingen planer eller ideer, så skjer ikke i år.

Motor: overhales, eller ny.

Skifte sideruter: fjernet og skaffet nytt glass?

Det er sikkert en haug andre ting som dukker opp ettervært

 

Vi er ikke sikre på om vi får til alt, men har kommet godt i gang og regner med det, men båten skal være på vannet innen mai så derfor gjør vi de nødvendige tingen først.....

Redigert av Sonata 7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant prosjekt. Og imponerende prosjektliste. Her skal pengene få bein å gå på, ser jeg. Kunne godt tenkt meg noen flere bilder av båten innvendig så jeg får litt bedre inntrykk av hvordan den er innvendig. Denne tråden skal jeg følge med på ja. Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Kjena Sonata 7!

Dette blir bra.

Dere har og kommer til å legge ned atskillelige timer på denne båten, men det er jo gjerne sånn når en er fornøyd med "grunnlaget".

Må si dere er flinke og det skal bli artig å følge med på prosjektet.

Driver å oppgraderer jeg å, så jeg håper min blir like fin som deres :wink:

Jeg skal se etter dere til sommeren.

Mvh

firefighter

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, hei Sonata.

 

Dette ser jo artig ut. Den båten kommer til å bli et smykke (ikke bokstavlig... :lol: ). Ser ut som både arbeidstimer og penger får ben å gå på ja...men hva bedre enn båt kan man bruke fritid og litt sparepenger på? :wink: Jeg er også student og restaurerer/pusser opp båt samtidig. Jeg tar et og et halvt årsstudie på høyskolen samtidig med at jeg regner med å bruke over tusen timer på båten før jeg får den på vannet til sommeren. Da er det viktig å prioritere tiden sin godt. Det kommer nok dere også til å merke at dere må gjøre. Jeg tror det er viktig å ikke la pussestøvet gå helt til hode, og ikke glemme skolen helt da....må skjerpe meg selv også... :wink: . Det er jo ofte mye mer morsomt å pusse båte enn å lese faglitteratur.. Det er uansett godt å ha venner med på lasset, å være flere til å hjelpe hverandre. Lykke til. Jeg gleder meg til å følge med på tråden deres videre utover våren.

 

Trulte

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at det er fler enn meg som går radikalt tilverks i seilbåten.

Benytt anledningen til å sjekke bunnkonstruksjon, røstjernsinnfestninger osv.

på den forrige seilbåten min lempet jeg bunnstokkene av tre på bålet, sammen med en del treskott og alt av luker i tre. Alt ble erstattet med Divinycell og glassfiber.

På den jeg har nå finnes heldigvis ikke en eneste kvadratmillimeter innlaminert treverk, den er en 100% glassfiberkonstruksjon, men også her erstatter jeg alt treverk som ikke er der fordi det skal se ut som tre med glassfiber. Båten blir lett, stiv, skranglefri og evigvarende.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Fler bilder kommer i morgen eller søndag, regner med å jobbe litt i helgen....

 

 

Hyggelig å se at det er fler enn meg som går radikalt tilverks i seilbåten.

Benytt anledningen til å sjekke bunnkonstruksjon, røstjernsinnfestninger osv.

på den forrige seilbåten min lempet jeg bunnstokkene av tre på bålet, sammen med en del treskott og alt av luker i tre. Alt ble erstattet med Divinycell og glassfiber.

På den jeg har nå finnes heldigvis ikke en eneste kvadratmillimeter innlaminert treverk, den er en 100% glassfiberkonstruksjon, men også her erstatter jeg alt treverk som ikke er der fordi det skal se ut som tre med glassfiber. Båten blir lett, stiv, skranglefri og evigvarende.

skroget er bygget uten trelaminat, men delvis av den lille innredningen som er der er jo støpt fast i skroget, men det er ingen vits å gjøre no med dette foreløpig ivertfall. Båten er nokså lett ca 1200kg og 1,01 i lys så vill ikke gjøre no endringer på dette....

 

 

Hyggelig at så mange liker det vi driver med!!! :cheers:

Vi sees nokk på fjorn til sommern!!!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg nettopp kommet hjem fra en hel dag i båten, Pussejobben innvendig begynner å bli ferdig. Men kamera forble desverre hjemme så blir ingen bilder i dag, men skal huske det neste gang.

 

Da vi kom ned i dag merka vi at pioneer'n hadde tattt kvelden, derfor er jeg på utkikk etter ny cd-spiller og muligens nye høyttalere.

 

Er det noen her som har testa biltema sine høyttalere?? eller cd-spillere for den saks skyld?? Er ikke sikker på om jeg gidder å kjøpe cd-spiller der, når de kun har 4x40w, er i det minste laget for god lyd....

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd Biltemas, men synes Eltax fra komplett.no har veldig god lyd ift pris. har dem selv i båten og de klarer seg fint i fuktig klima og har ålreit lyd.

 

Synes ellers det er spennende å se på prosjektet, godt det er flere som begynner tidlig på båtprosjektene (kjøpe min første seilbåt som 12 åring, en 20 fots spissgatter fra 1947 som jeg(vi) restaurerte og hadde det vedlig gøy med! Så lykke til med prosjektet!!!

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Kult med et seilbåt-prosjekt ;)

 

Stå på , og alle kommer til å svare så godt vi kan på evt spm.

 

Husk evt vektbesparing, men er jo regler , som dere vet.

Hilsen Opus

 

Ja, vi har jo som sagt tømt båten, og det var en del der vi ikke hadde bruk for så prøver å spare vekten...

 

Har sett på avlastere og har funnet ut at jeg skal ha 2 x Spinlock dobbel SUA og 4 x PX avlastere, noen som vet om Swang fører dette som lagervare, eller hadde ikke skaane fabrikkutsalg i hortens området før??

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har testa biltema sine høyttalere??

Biltemas marinehøytalere har en utrolig råtten lyd, ville ikke engang vurdert disse... De satt i en tidligere båt jeg hadde, og ble umiddelbart skiftet med Sonys marinehøytalere - natt og dag.

 

Da jeg kjøpte båten jeg har nå syntes jeg lyden ute var skral. Det sto imidlertid Clarion utenpå så jeg var noe overrasket over den elendige lyden, men hva fant jeg under skallet? Jo, ganske riktig Biltemas ubrukelige høytalere. Nå sitter det Sony høytalere der også - mye bedre!

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg vært nede og tatt noen bilder innvendig, da det er ganske rotete og jeg ikke er den flinkeste fotograf så ser man kanskje ikke så mye, men....

 

forkabin:her vill det bli stor køye, fra tidligere var det bare 2 enkeltkøyer, men disse var svært smale og vonde å ligge i når man er litt lang og sliten, derfor lager vi en plate imellom så blir det stor dobbelkøye.

 

Bilde

 

Bysse:Her er bilde av byssa med plass til 2 kokebluss, og ett romslig skap til maten, er ikke av de beste stedene man kan lage mat, men vi liker å ha det primitivt :cool:

 

Bilde

 

Styrbord køye: køya går fra byssa og bak under cokpitbenkene, lengde ca 180cm

 

Bilde

 

 

Babord køye: Går fra under cokpitbenkene og helt frem til forkabin, lenge ca 250cm

 

Bilde

 

Inn i midtsalong, sett utenifra: Det er grei plass her til å være en såpass liten båt

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det har ikke blitt så altfor mye jobbing på båten i det siste da jeg har måtte ta igjenn litt på skolen, sånn går det når man pusser for mye...

 

Har vært en tur innom i dag og har nesten gjort ferdig alt som skal pusses innvendig så det kommer vell bilder av ferdig pusset og vaska båt til helgen, kanskje malt....

 

 

Vi har også laget først utkast til logoen:

 

Bilde

 

Tenker at den blir nesten slik, men med rød skrift, da det skal være gult skrog med rød stripe...

Link to post
Share on other sites

Spennende og lærerikt prosjekt. :)

 

Selv har jeg mangel på tid, kunnskap og gnist til få gjort alle de prosjektene jeg har.

 

Har lassevis med ting og remedier kjøpt inn for å fikse og forbedre. Blir desverre ofte liggende i bæreposen, uten at jeg har kommet til å faktisk bruke det.

 

Ny fugemasse til teaken i cockpitbenkene....der kom jeg jammen ikke langt nei. Aner faktisk ikke hvor det ble av Sikaflextuben...

 

Og nå har jeg altså 2 stk nye vinsjer som skal monteres...en vakker dag.

 

Noen som kjenner seg igjen?

 

Lykke til med prosjektet deres, blir en fin og morsom båt! Gleder meg til å se båten når den er "ferdig"!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg vill tro at jeg ikke hadde gått i gang med så mye jobb på en gang viss jeg ikke viste at jeg har med meg en del kammerater.

 

Hva med å ta med seg en kompiss en fin dag og montere så kan han/hun være med utpå eller låne båten ett par dager, det er litt flaut og spørre også men en middag hjelper altid....

 

Jeg takker Sigve, Steffen, Jon og de andre som har hjulpet meg, noen er vell medlemmer her også tror jeg eller har ivertfall tenkt..

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da begynner det å bli en stund siden det har blitt gjort noe i båten, dette er på grunn av mye skole.

 

Men jeg har fått tak i originale tegninger og salgsbrosjyre fra 1977 og det er en del interresange ting der, blant annet en mye bedre løsning på byssa og jeg vurderer og endre hele denne delen med en gang. Tegning og bilder under:

 

Sånn det ser ut i dag:

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Sånn jeg vill ha det:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4885/LOL_etter_oppusing.jpg

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4885/Untitled-1.jpg.

 

 

Planen er å lage byssa litt høyere, mer plass forran konfyr. Ett bord ved siden av og ryggstøtter bak. Neste vill bli å legge ny dørk og så derretter tak...... Men jeg drømmer vell litt mye, men det å lage ny bysse tror jeg det blir noe av.

 

Jeg har vinterferie fra klokka to i morgen og en uke fremmover så da blir det mye mekk i båten tenker jeg så skal komme med bilder og tilbakemeldinger senere neste uke....

Redigert av Sonata 7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...