Jump to content

Prosjekt Team LOL - rigge purka til fin dame igjen!!!


Sonata 7

Recommended Posts

Da var det på tide med en oppdatering, det blir ikke ombygging i år da vi begynner å få litt dårlig med penger og dårlig tid. Men det kan jo bli på høsten en gang.

 

Nå har vi hatt fri i en uke og det har blitt gjort mye.

Har vaska ned hele båten

Lagt på primer som grunning innvendig

alle stuerom i benkene er malt med 2 strøk jotun halvblank 20 acrylmaling og det ser ut til at det holder.

Forpigg er malt med maling og så vidt begynt å montere benker igjenn.

Skrudd opp litt elekrisk dvs. Cd-spillern og ett par høyttalere og subben.

 

Skulle gjerne hat noen bilder, men skjermen på telefonen min w800i exploderte/knuste så den er på rep. (eneste kamera jeg har men skal prøve å låne ett kamera til uken så kan jeg ta noen bilder)

 

Vi håper på og få båten i seilklar stand like etter påske! Og det ser lyst ut for det vist vi får en varm påske så det går ann å lakke utvendig.

 

Er det noen som har noen forslag til type lakk som er fin og holder godt?

Hva er best eller lettest rulle eller sprøyte? Det må gjøres utendørs.

Grunninga blir 2 komp. epoksiprimer fra hempel.

Link to post
Share on other sites

Da begynner det å bli en stund siden det har blitt gjort noe i båten, dette er på grunn av mye skole.

 

Men jeg har fått tak i originale tegninger og salgsbrosjyre fra 1977 og det er en del interresange ting der, blant annet en mye bedre løsning på byssa og jeg vurderer og endre hele denne delen med en gang. Tegning og bilder under:

 

Sånn det ser ut i dag:

 

Bilde

 

Bilde

Sånn jeg vill ha det:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4885/LOL_etter_oppusing.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4885/Untitled-1.jpg.

Planen er å lage byssa litt høyere, mer plass forran konfyr. Ett bord ved siden av og ryggstøtter bak. Neste vill bli å legge ny dørk og så derretter tak...... Men jeg drømmer vell litt mye, men det å lage ny bysse tror jeg det blir noe av.

 

Jeg har vinterferie fra klokka to i morgen og en uke fremmover så da blir det mye mekk i båten tenker jeg så skal komme med bilder og tilbakemeldinger senere neste uke....

Artig å følge prosjektet ditt.

Kjenner meg selv godt igjen i din situasjon. var selv 15 år gammel da jeg kjøpte min første seilbåt, er nå snart tjue år gammel. Det var en Magnifik midget 23, en utrolig god båt for størrelsen, og relativt prisgunstig. Den ble det også lagt endel arbeidtimer i. Kjekt med gode kamerater! :cheers:

 

Har nå tatt et "pusteår" fra studiene for å tjene mest mulig penger til å reise(var nettopp i Thailand) og kjøpe ny båt. Planen er å seile den nye til Tyskland da VM finner sted der, skal bli gøy!

Jeg prøver å "nyte livet" mest mulig før fem år på universitetet sparker igang.. :blush:

 

Helt enig i at det var en god og fin innredningløsning du hadde der. På de litt mindre seilbåtene som vi har, er det stort dett den samme type innredning; forpigg, to langsgående benker og gjerne pentry helt bak. Artig med en litt utradisjonell og ikke en helt "standard innredning".

skal bli artig å følge prosjektet ditt!

 

Mvh

Skaaden

Link to post
Share on other sites

Vi har også vurdert fotball wm men det blir for mye ferie, må nesten jobbe så vi har valgt ¨å ta ferien Sætre-strømstad-tanumstran-gøteborg-skagen-homborsund og så tusle oppover kysten igjenn tror det blir en fin tur og håper på ikke så mye bøger over skagerakk.

 

 

Det er utrolig morro å holde på med sonataen for vi vet at det er potesiale i båten.

Nå er det 29 år siden sonataen vant over all i færdern.... Målet er å delta i færdern og seile inn til en plass på toppen av lista! Men det er mye igjenn før den tid. bla nytt målebrev og nye seil...

 

 

Det er også en til sonata til salgs nå, noen som har lyst til å kjøpe den som bor i osloområde så kan det bli litt småseilaser!!

 

Ha en fortsatt fin helg alle sammen

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var det en liten oppdatering på hva som er skjedd i det siste:

 

Innvendig: Båten er grunnet med hempel light primer som er en 2 komponent epoxyprimer, og så har vi malt alle stuerom med lady våtrom, vi har også malt 3 strøk med samme malingen i forpiggen, men dette må slipes ned og gjøres på nytt en dag det er kaldt, da vi gjorde det var det veldig kaldt i luften og derfor hadde vi varme på inne og så ble det forferdelig mye kondens så det har rent av en del.

 

Utvendig:

 

Måkt bort MASSE snø og prøvd så vidt med skrapa igjenn, men da vi tok pause snakket vi om sandblåsing og en av oss har utstyr, derfor lurte jeg på hvordan dette var mot gelcoat?? Jeg tenkte da at jeg skulle sanblåse bort alt bunnstoff og kanskje lakken over vannlinjen.

 

Og så har vi sett litt på rekkestøttefestene, da vi fikk båten var 3 av fire rekkestøtter løse og det lakk som bare det, alle var rett og slett godt bøyd og derfor lurer vi litt på hva vi skal gjøre for å forsterke dette? Støpe en forsterkning eller holder det mked å montere en mettall plate innenfor skroget??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...