Jump to content

12 fot With. Noen som vet mer om denne typen?


eita

Recommended Posts

Tusen takk, begge to. Dette var rask presis informasjon. Jeg så denne på boat.no da jeg lette der men slo det fra meg fordi fargen på bildet der så vesenlig mer gul ut enn den jeg har. Men sol og vær gjennom mange år har nok gjort en jobb med det.

 

Skal sjekke om det er noen trafikkstasjon med åpen vekt et sted i brukbar vstand, kan være artig å veie den for moro skyls. Ser at vekt skalle være 125kg, selv om det ikke er veldig mye kan det kanskje kjennes værre ut enn som så når man skal velte den over alene. Men hvis den har trukket mye vann er det vel bare å innse at den ikke er reddbar.

 

Fenderlista (heter kanskje ikke det, den gummilista som går runt hele båten?) er tydelig merket av at årene har gått. Like hel, men nesten steinhard. Er det noe jeg kan pensle eller spraye på for å gi den litt nødhjelp?

 

Men i tilfelle den ikke er druknet - kanskje noen også kan si noe om det hullet som er framme i båten, nesten helt oppe ved ripa?

IMG_1124.jpg.a098a2026a19c33812535461b893da6c.jpg

Link to post
eita skrev for 12 timer siden:

Men hvis den har trukket mye vann er det vel bare å innse at den ikke er reddbar.

@Ingar har en gammel tråd om hvordan man kan få en aldrende With til å skinne igjen. Du kan jo søke opp dem tråden.

 

eita skrev for 12 timer siden:

Fenderlista (heter kanskje ikke det, den gummilista som går runt hele båten?) er tydelig merket av at årene har gått. Like hel, men nesten steinhard. Er det noe jeg kan pensle eller spraye på for å gi den litt nødhjelp?

Så lenge fenderlista er hel så spiller det ikke så stor rolle. Du kan vaske den med aceton (bytt fille ofte), da får du vekk det ytterste laget av plasten.

 

Men hvis du skal gjøre skikkelig jobb så må du dele skrog og innerliner. Da må du ha på ei ny fenderlist etterpå. 

 

Link to post

Dette er den originale "12 fot With" (300) som kom på midten av 60-tallet. Da hadde den enkelt skrog og akterspeil, reling og tofter i mahogny.

(Båten på bildet er modifisert akter)

 

with.jpg

 

Tidlig på 70-tallet fikk båten innerliner i glassfiber, men skroget var uforandret. Er denne utgaven som er omtalt i denne tråden.

Etter at skroget var støpt ble det lagt en kryssfinérplate (brun) i dørken. Platen ble sikret med jigg og hulrommet under fylt med polyuretanskum (grønt).

Deretter ble platen støpt over med glassfiber.

Så ble innerlineren montert og mer eller mindre støpt fast til den først dørken. (blått)

 

Samme byggemåte ble brukt på 10 fot (200) og 15 fot (442). Antagelig også på de større Dromedille-modellene.

Eneste som ikke har kryssfinér og skum er 9 fot, 265.

 

 

dobbeltskrog.png

 


Kommer det vann inn til hulrommet mellom innerliner og skrog, noe det i praksis alltid vil gjøre over tid, må båten vendes opp-ned og vannet dreneres via den pluggen i baugen som er vist lenger opp.

Over tid vil de også lekke vann inn i den skumfylte delen og spesielt finerplaten vil kunne bli enormt tung. Dette er i praksis umulig å reparere eller tørke ut.

 

Her er en 442 hvor innerlineren er fjernet.  Kryssfinértplaten er delvis fjernet så man ser skummet.

 

with442_start.jpg

 

På slutten av 70-tallet ble 300 erstattet av 385. Dette er en helt annen båt, 13 fot og Dromedille-skrog.

 

Link to post
  • 11 måneder senere...

Jeg har kjøpt en With 12, tilsynelatende fra 1963. Stått opp ned på land i noen år, satt på vannet nå. Trenger renovering og skal bli sparklet, grunnet og lakkert som planlagt. Men så merker jeg at gulvet i fremre halvdel er mykt (virker delaminert/oppblåst), men jeg forventet ikke dobbel bunn og båten har ingen plugg. Kan noen mene noe om hva som er problemet? Antar vann kommer inn i toppen av transom og vil fikse der. Transom virker ellers hel. Spørsmålet er om jeg også må skjære ut gulvet?

IMG_6681.jpeg

IMG_6680.jpeg

IMG_6657.jpeg

Link to post
Super24 skrev for 18 timer siden:

Jeg har kjøpt en With 12, tilsynelatende fra 1963. Stått opp ned på land i noen år, satt på vannet nå. Trenger renovering og skal bli sparklet, grunnet og lakkert som planlagt. Men så merker jeg at gulvet i fremre halvdel er mykt (virker delaminert/oppblåst), men jeg forventet ikke dobbel bunn og båten har ingen plugg. Kan noen mene noe om hva som er problemet? Antar vann kommer inn i toppen av transom og vil fikse der. Transom virker ellers hel. Spørsmålet er om jeg også må skjære ut gulvet?

 

Bunnen består at en kryssfinérplate og hulrommet under er denne fylt med skum. Alt er sannsynligvis gjennomtrukket av vann.

Mest vanlig er at vannet kommer inn via en skade under vannlinjen. Eller sprekker mellom finérplaten og skrogsiden. Eller at noen har montert tømmeplugg under vannlinjen i akterspeilet.
Heller ikke uvanlig med hull etter gamle skruer.

Siden det er blitt mykt i fremre delen er nok forfallet kommet så langt at alt må fjernes og bygges opp på nytt.

Den første utgaven hadde løse tiljer. Ville valgt det om jeg skulle renovert en slik båt i dag.
Eller best, men mye jobb, ny dørk som er hevet slik at båten blir selvlensende. (Slik jeg gjorde med den 442'en)

Link to post

Takk så mye! Det høres ut som jeg får litt mer jobb enn tenkt. 
 

@Ingar har du link til ditt 442 prosjekt? 
 

Jeg tenker da å renovere ytre skrogside og tette overgang transom i år. Muligens bidrar det til noe tetting. Har ingen tømmeplugg. Dørken virker hel, men er syltynn i malinga. Det vil si at jeg ser glassfibertrådene godt. 
 

Innvendig, neste år. Skjære ut bunn forsiktig med vinkelsliper. Prøver å ta ut som hel plate, for evt gjenbruk og heller forsterke etterpå. Fjerne finerplate og skum, hakke løs. Vet du evt størrelse på plata? Om den er helt rektangulær og ikke går helt i bredden akter forenkler jo det jobben noe. 
 

Hvis jeg skal gjenoppbygge med løse tiljer, finnes det noe bilde eller illustrasjon av gammel båt/løsning som referanse? 

Link to post
Super24 skrev for 2 timer siden:

har du link til ditt 442 prosjekt? 


Nei, men mulig jeg kan finne flere bilder. Jeg erstattet skummet med stringere og hevet bunnen slik at båten ble selvlensende.
Fungerte glimrende. KMV gjorde en elendig jobb med innerlinerene til jollene. Ble først rettet opp når Viksund laget nye.

Platen dekket hele dørken og er ikke firkantet. Du må bruke den gamle som mal.

Og sett en "nugle" i dørken, ikke i akterspeilet.

Vet ikke om bilder av båt med tiljer, er nok ikke mange av de igjen i dag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...