eita Startet 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2024 Hei. Jeg har overtatt en gammel, liten With (jolle). Den er 12" lang. Kjennes utrolig tung ut, og skroget virker å være dobbelt. Jeg har søkt på With båtene i boat.no men finner ingen som matcher denne. Noen som kan fortelle litt nærmere om denne? Sitér dette innlegget Link to post
Stranna Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 12 fots With jolle bygget i 1972 eller påfølgende år pga den sennepsgule innerlineren. Denne utgaven er fra før Drommedille kom på markedet. Bunnen er fylt med skum som kan være gjennnomtrukket av vann. Dette kan være årsak til høy vekt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Denne ble vel solgt under navnet With 300..? Kan høres ut som at skummet har trekt vann ja https://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16878&mid=25588 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
eita Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Tusen takk, begge to. Dette var rask presis informasjon. Jeg så denne på boat.no da jeg lette der men slo det fra meg fordi fargen på bildet der så vesenlig mer gul ut enn den jeg har. Men sol og vær gjennom mange år har nok gjort en jobb med det. Skal sjekke om det er noen trafikkstasjon med åpen vekt et sted i brukbar vstand, kan være artig å veie den for moro skyls. Ser at vekt skalle være 125kg, selv om det ikke er veldig mye kan det kanskje kjennes værre ut enn som så når man skal velte den over alene. Men hvis den har trukket mye vann er det vel bare å innse at den ikke er reddbar. Fenderlista (heter kanskje ikke det, den gummilista som går runt hele båten?) er tydelig merket av at årene har gått. Like hel, men nesten steinhard. Er det noe jeg kan pensle eller spraye på for å gi den litt nødhjelp? Men i tilfelle den ikke er druknet - kanskje noen også kan si noe om det hullet som er framme i båten, nesten helt oppe ved ripa? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Prøv å snu båten opp ned, og se om det kommer vann ut av hullet i baugen. Fenderlista ville jeg bare ha vasket godt, det gjør vel ikke noe om den er steinhard. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Ikke sikkert det er skum i denne, mulig bare vanntrukken finer ( blir tungt nok det ) Tror de ble støpt i Høllen, Søgne. 12` var regnet som en ok båt ( dengang ) som gikk bra med 9,9/15 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 eita skrev for 12 timer siden: Men hvis den har trukket mye vann er det vel bare å innse at den ikke er reddbar. @Ingar har en gammel tråd om hvordan man kan få en aldrende With til å skinne igjen. Du kan jo søke opp dem tråden. eita skrev for 12 timer siden: Fenderlista (heter kanskje ikke det, den gummilista som går runt hele båten?) er tydelig merket av at årene har gått. Like hel, men nesten steinhard. Er det noe jeg kan pensle eller spraye på for å gi den litt nødhjelp? Så lenge fenderlista er hel så spiller det ikke så stor rolle. Du kan vaske den med aceton (bytt fille ofte), da får du vekk det ytterste laget av plasten. Men hvis du skal gjøre skikkelig jobb så må du dele skrog og innerliner. Da må du ha på ei ny fenderlist etterpå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Dette er den originale "12 fot With" (300) som kom på midten av 60-tallet. Da hadde den enkelt skrog og akterspeil, reling og tofter i mahogny. (Båten på bildet er modifisert akter) Tidlig på 70-tallet fikk båten innerliner i glassfiber, men skroget var uforandret. Er denne utgaven som er omtalt i denne tråden. Etter at skroget var støpt ble det lagt en kryssfinérplate (brun) i dørken. Platen ble sikret med jigg og hulrommet under fylt med polyuretanskum (grønt). Deretter ble platen støpt over med glassfiber. Så ble innerlineren montert og mer eller mindre støpt fast til den først dørken. (blått) Samme byggemåte ble brukt på 10 fot (200) og 15 fot (442). Antagelig også på de større Dromedille-modellene. Eneste som ikke har kryssfinér og skum er 9 fot, 265. Kommer det vann inn til hulrommet mellom innerliner og skrog, noe det i praksis alltid vil gjøre over tid, må båten vendes opp-ned og vannet dreneres via den pluggen i baugen som er vist lenger opp. Over tid vil de også lekke vann inn i den skumfylte delen og spesielt finerplaten vil kunne bli enormt tung. Dette er i praksis umulig å reparere eller tørke ut. Her er en 442 hvor innerlineren er fjernet. Kryssfinértplaten er delvis fjernet så man ser skummet. På slutten av 70-tallet ble 300 erstattet av 385. Dette er en helt annen båt, 13 fot og Dromedille-skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Super24 Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Jeg har kjøpt en With 12, tilsynelatende fra 1963. Stått opp ned på land i noen år, satt på vannet nå. Trenger renovering og skal bli sparklet, grunnet og lakkert som planlagt. Men så merker jeg at gulvet i fremre halvdel er mykt (virker delaminert/oppblåst), men jeg forventet ikke dobbel bunn og båten har ingen plugg. Kan noen mene noe om hva som er problemet? Antar vann kommer inn i toppen av transom og vil fikse der. Transom virker ellers hel. Spørsmålet er om jeg også må skjære ut gulvet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Super24 skrev for 18 timer siden: Jeg har kjøpt en With 12, tilsynelatende fra 1963. Stått opp ned på land i noen år, satt på vannet nå. Trenger renovering og skal bli sparklet, grunnet og lakkert som planlagt. Men så merker jeg at gulvet i fremre halvdel er mykt (virker delaminert/oppblåst), men jeg forventet ikke dobbel bunn og båten har ingen plugg. Kan noen mene noe om hva som er problemet? Antar vann kommer inn i toppen av transom og vil fikse der. Transom virker ellers hel. Spørsmålet er om jeg også må skjære ut gulvet? Bunnen består at en kryssfinérplate og hulrommet under er denne fylt med skum. Alt er sannsynligvis gjennomtrukket av vann. Mest vanlig er at vannet kommer inn via en skade under vannlinjen. Eller sprekker mellom finérplaten og skrogsiden. Eller at noen har montert tømmeplugg under vannlinjen i akterspeilet. Heller ikke uvanlig med hull etter gamle skruer. Siden det er blitt mykt i fremre delen er nok forfallet kommet så langt at alt må fjernes og bygges opp på nytt. Den første utgaven hadde løse tiljer. Ville valgt det om jeg skulle renovert en slik båt i dag. Eller best, men mye jobb, ny dørk som er hevet slik at båten blir selvlensende. (Slik jeg gjorde med den 442'en) Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Her er en oversikt over With-båter fra den tiden: Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Super24 Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Takk så mye! Det høres ut som jeg får litt mer jobb enn tenkt. @Ingar har du link til ditt 442 prosjekt? Jeg tenker da å renovere ytre skrogside og tette overgang transom i år. Muligens bidrar det til noe tetting. Har ingen tømmeplugg. Dørken virker hel, men er syltynn i malinga. Det vil si at jeg ser glassfibertrådene godt. Innvendig, neste år. Skjære ut bunn forsiktig med vinkelsliper. Prøver å ta ut som hel plate, for evt gjenbruk og heller forsterke etterpå. Fjerne finerplate og skum, hakke løs. Vet du evt størrelse på plata? Om den er helt rektangulær og ikke går helt i bredden akter forenkler jo det jobben noe. Hvis jeg skal gjenoppbygge med løse tiljer, finnes det noe bilde eller illustrasjon av gammel båt/løsning som referanse? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Super24 skrev for 2 timer siden: har du link til ditt 442 prosjekt? Nei, men mulig jeg kan finne flere bilder. Jeg erstattet skummet med stringere og hevet bunnen slik at båten ble selvlensende. Fungerte glimrende. KMV gjorde en elendig jobb med innerlinerene til jollene. Ble først rettet opp når Viksund laget nye. Platen dekket hele dørken og er ikke firkantet. Du må bruke den gamle som mal. Og sett en "nugle" i dørken, ikke i akterspeilet. Vet ikke om bilder av båt med tiljer, er nok ikke mange av de igjen i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.