eita Startet 21.Mai Del på Facebook Startet 21.Mai Hei. Jeg har overtatt en gammel, liten With (jolle). Den er 12" lang. Kjennes utrolig tung ut, og skroget virker å være dobbelt. Jeg har søkt på With båtene i boat.no men finner ingen som matcher denne. Noen som kan fortelle litt nærmere om denne? Sitér dette innlegget Link to post
Stranna Svart 21.Mai Del på Facebook Svart 21.Mai 12 fots With jolle bygget i 1972 eller påfølgende år pga den sennepsgule innerlineren. Denne utgaven er fra før Drommedille kom på markedet. Bunnen er fylt med skum som kan være gjennnomtrukket av vann. Dette kan være årsak til høy vekt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Mai Del på Facebook Svart 21.Mai Denne ble vel solgt under navnet With 300..? Kan høres ut som at skummet har trekt vann ja https://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16878&mid=25588 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
eita Svart 21.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai Tusen takk, begge to. Dette var rask presis informasjon. Jeg så denne på boat.no da jeg lette der men slo det fra meg fordi fargen på bildet der så vesenlig mer gul ut enn den jeg har. Men sol og vær gjennom mange år har nok gjort en jobb med det. Skal sjekke om det er noen trafikkstasjon med åpen vekt et sted i brukbar vstand, kan være artig å veie den for moro skyls. Ser at vekt skalle være 125kg, selv om det ikke er veldig mye kan det kanskje kjennes værre ut enn som så når man skal velte den over alene. Men hvis den har trukket mye vann er det vel bare å innse at den ikke er reddbar. Fenderlista (heter kanskje ikke det, den gummilista som går runt hele båten?) er tydelig merket av at årene har gått. Like hel, men nesten steinhard. Er det noe jeg kan pensle eller spraye på for å gi den litt nødhjelp? Men i tilfelle den ikke er druknet - kanskje noen også kan si noe om det hullet som er framme i båten, nesten helt oppe ved ripa? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai Del på Facebook Svart 22.Mai Prøv å snu båten opp ned, og se om det kommer vann ut av hullet i baugen. Fenderlista ville jeg bare ha vasket godt, det gjør vel ikke noe om den er steinhard. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 22.Mai Del på Facebook Svart 22.Mai Ikke sikkert det er skum i denne, mulig bare vanntrukken finer ( blir tungt nok det ) Tror de ble støpt i Høllen, Søgne. 12` var regnet som en ok båt ( dengang ) som gikk bra med 9,9/15 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mai Del på Facebook Svart 22.Mai eita skrev for 12 timer siden: Men hvis den har trukket mye vann er det vel bare å innse at den ikke er reddbar. @Ingar har en gammel tråd om hvordan man kan få en aldrende With til å skinne igjen. Du kan jo søke opp dem tråden. eita skrev for 12 timer siden: Fenderlista (heter kanskje ikke det, den gummilista som går runt hele båten?) er tydelig merket av at årene har gått. Like hel, men nesten steinhard. Er det noe jeg kan pensle eller spraye på for å gi den litt nødhjelp? Så lenge fenderlista er hel så spiller det ikke så stor rolle. Du kan vaske den med aceton (bytt fille ofte), da får du vekk det ytterste laget av plasten. Men hvis du skal gjøre skikkelig jobb så må du dele skrog og innerliner. Da må du ha på ei ny fenderlist etterpå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 26.Mai Del på Facebook Svart 26.Mai Dette er den originale "12 fot With" (300) som kom på midten av 60-tallet. Da hadde den enkelt skrog og akterspeil, reling og tofter i mahogny. (Båten på bildet er modifisert akter) Tidlig på 70-tallet fikk båten innerliner i glassfiber, men skroget var uforandret. Er denne utgaven som er omtalt i denne tråden. Etter at skroget var støpt ble det lagt en kryssfinérplate (brun) i dørken. Platen ble sikret med jigg og hulrommet under fylt med polyuretanskum (grønt). Deretter ble platen støpt over med glassfiber. Så ble innerlineren montert og mer eller mindre støpt fast til den først dørken. (blått) Samme byggemåte ble brukt på 10 fot (200) og 15 fot (442). Antagelig også på de større Dromedille-modellene. Eneste som ikke har kryssfinér og skum er 9 fot, 265. Kommer det vann inn til hulrommet mellom innerliner og skrog, noe det i praksis alltid vil gjøre over tid, må båten vendes opp-ned og vannet dreneres via den pluggen i baugen som er vist lenger opp. Over tid vil de også lekke vann inn i den skumfylte delen og spesielt finerplaten vil kunne bli enormt tung. Dette er i praksis umulig å reparere eller tørke ut. Her er en 442 hvor innerlineren er fjernet. Kryssfinértplaten er delvis fjernet så man ser skummet. På slutten av 70-tallet ble 300 erstattet av 385. Dette er en helt annen båt, 13 fot og Dromedille-skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.