Jump to content

Yanmar 6LP-DTE Register reim bytte , ny nummerserie?

hanto1

Recommended Posts

Bytter reg reim på motoren og fikk vite Toyota nummer 13568-19195 skulle være rett, men det står en reim med nummer 13568-17030 på motoren.

Reimene er tilsynelatende like og i noen nettbutikker går disse om hverandre, men er usikker på om de er like eller ei..

Toyota delesalg åpner ikke før mandag:confused:

Har funnet 16 kilder på nett til nå og alle sier det samme:

Tannantall: 92

Reimbredde: 25 mm

Reimlengde: 876 mm

Motorkode i båt: 6LP(A)-Dxx(x)x 12 ventiler motorer

Motorkode i bil er Toyota 1HD-T  12 ventiler motorer

(eldre motorkoder kan passe men lurt å bruke siste versjon for å plukke opp site oppdatering)

Kan ikke garantere disse opplysningene men de er ikke tatt ut av løse luften....

hanto1 skrev 1 time siden:

Begge reimene har samme lengde og antall tenner, stusser bare over 2 ulike Toyota delenummer på tilsynelatende samme reima.

Når Toyota endrer delenummer, noe de (og andre) gjør ganske ofte, så kan det skyldes at de har skiftet/lagt til underleverandør som feks bruker en litt annen aramidtråd eller gummiblanding, eller kanskje tåler litt mer varme +++ og dermed er ikke spec identisk, og Toyota har valgt å endre nummer.

hanto1 skrev 1 time siden:

Tror 24V utgaven ( Ste ) har 105 tenner om internett ikke tar feil.

For info så er det bare "S" i motorkoden som angir at motoren er en 24 ventiler.

(jeg endret "S" i ditt sitat til bold og stor, for å gjøre det synligere)

hanto1 skrev for 5 timer siden:

Begge reimene har samme lengde og antall tenner, stusser bare over 2 ulike Toyota delenummer på tilsynelatende samme reima.

Husk å sjekke bredden på reima også :smiley:

tilplan skrev for 15 timer siden:

Toyota ville ikke selge meg reim da jeg prøvde for noen år siden. 

Høres ikke bra ut og jeg synes det virker mildt sagt rart.
Kanskje ikke smart å basunere at reima (delen) skal brukes i båt...
For egen del så fant jeg en bilannonse på Finn hvor bilen hadde samme motorkode som den som er relevant for min 6LPA-STP2. I annonsen fant jeg bilnummeret. Det noterte jeg i mappa for Yanmar 6LP på mobilen min. Så når jeg går til Toyota så oppgir jeg skiltnummereret... jeg har lagret. Skiltnummer er jo det som teller i skranken.
Om jeg får problemer med båtmotoren og er langt hjemmefra, men har en Toyotaforhandler i nærheten, så er det gull å ha disse detaljene klare. Samme med en liste over typiske deler som er like i bil og båt :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...