Jump to content

Bensin med diesel i. Bare å kaste?

Chrmeland

Recommended Posts

Er det noe dette kan brukes til, eller må det kasseres ?

Det kan brukes opp av en med dieselmotor eldre enn ca 2004 og stor tank slik at bensinandelen blir mindre enn 20% av drivstoffet på tanken, forutsatt at det som allerede er der ikke er vinterdiesel.

Vil absolutt anbefale å holde slikt langt unna CR motorer.

dieselfan skrev 1 time siden:

Det kan brukes opp av en med dieselmotor eldre enn ca 2004

Kan vel kanskje smyge litt av dette heksebrygget i en bensintank også? Blir kanskje litt røyk og hosting, men er det farlig? Kommer kanskje an på motoren. 

I ungdommen hadde jeg en Datsun Cherry 1,2, et skikkelig rustvrak (som jeg senere satte fyr på ved sveising av hjulbuer). Hadde kronisk dårlig råd, og alltid lite bensin på tanken. En dag var jeg redd for å gå tom for bensin før jeg rakk til bensinstasjonen, så jeg smelte på en femliter med diesel som jeg hadde stående. Tipper blandinga på tanken var mer enn 50% diesel. Bilen hostet og gikk, men når jeg kom til et lyskryss måtte jeg holde turtallet litt høyt for at den ikke skulle stoppe :giggle: Hadde aldri noe tull med den motoren, gikk alltid som en klokke. Men det blir kanskje litt annerledes med moderne bensinmotorer med injektorer osv. 

Ved å blande litt av gangen på nesten full tank bør dette kunne brukes også på en moderne bensin bil eller båtmotor Feks 5 % av tankvolumet hver gang tanken fylles opp. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ask skrev for 14 timer siden:

Innkjøpsprisen på drivstoffet var altså 12-1400 kr. Ikkje verdt å risikera  motorskade for.

Hva var da rådet/pålegget ditt til direktoratet når oljeselskapene ble instruert til å blande 40% bensin i diesel for å lage "vinterdiesel" som skulle sikre at dieselbiler/busser/tog ikke skulle stoppe når det ble kaldt....

Når jeg da vurderer 20% innblanding på eldre motorer som trygt, er det da mer eller mindre uansvarlig enn myndighetenes 40% ??

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Hva var da rådet/pålegget ditt til direktoratet når oljeselskapene ble instruert til å blande 40% bensin i diesel for å lage "vinterdiesel" som skulle sikre at dieselbiler/busser/tog ikke skulle stoppe når det ble kaldt....

Når jeg da vurderer 20% innblanding på eldre motorer som trygt, er det da mer eller mindre uansvarlig enn myndighetenes 40% ??

Myndigheitene har ikkje spurt neg om råd i den saka, og det veit du.

Som profesjonell rådgjevar har eg lært at det erfå som føl råd dei ikkje har bedt om.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...