MajorAndy Startet 27.Mai Del på Facebook Startet 27.Mai Jeg leder efter erfaringer med den bedste løsning til at se tv via streaming ombord. Udgangspunktet er, at jeg har abonnement på diverse tjenester som Netflix og TV2. Disse vil jeg gerne se på en større skærm ombord - omkring 22-26 tommer - ikke for stor, da apparatet skal pakkes væk når det ikke bruges. Jeg har ikke trådløst netværk ombord, men har meget data via mit telefonabonnement som jeg kan dele. Så jeg kan vel ikke bruge fx Chromecast eller Apple tv hvis jeg ikke har andet netværk end det på telefonen, vel? Helst vil jeg undgå kabler! Hvad er jeres setup og erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Chromecast er rimeligste vei til mål. De nye er vesentlig enklere enn de gamle, siden de nye har et fullverdig OS. Personlig hadde jeg kjøpte dette og en rimelig 4g router+tvillingsim 😊 Vi kjører denne løsningen på hytta, byttet ut Apple Tv pga hinsidig forbruk av data. (100GB om dagen) Jeg har ikke funnet rotårsaken til forbruket, de ble byttet ut kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Nye Chromecast er veldig bra. Men hvis du også trenger ny TV, så kan du gjerne vurdere en Android TV med innebygd Chromecast, og mange andre muligheter. Det bør gå fint å bruke telefonens Wifi "Hotspot". Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai MajorAndy skrev 13 minutter siden: Jeg leder efter erfaringer med den bedste løsning til at se tv via streaming ombord. Hvad er jeres setup og erfaringer? Jeg hadde 4G router og AppleTV boks ombord. Fungerte perfekt. 4G routeren etablerte et lokalt WiFi nett som AppleTV boksen (og andre nettbrukere, eks. nettbrett - telefoner - PC'er) koblet seg til. HDMI kabel mellom AppleTV boksen og TV'en. Anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Bonus skrev 1 minutt siden: Jeg hadde 4G router og AppleTV boks ombord. Fungerte perfekt. 4G routeren etablerte et lokalt WiFi nett som AppleTV boksen (og andre nettbrukere, eks. nettbrett - telefoner - PC'er) koblet seg til. HDMI kabel mellom AppleTV boksen og TV'en. Anbefales Har samme og det fungerer prikkfritt. Kan helt sikkert dele nett fra mobilen til AppleTV også men jeg hadde investert i en liten 4G/5G mobil router som kan koples til et USB uttak (om du ikke har dette er det lett å lage til, fås for noen kroner fra Ali) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Har nytt moderne smart tv på 24 tommer i båten. Det har alle apper å alt en trenger ferdig installert. Så alt gutten gjør, er å koble det trådløst til mobilen, som har ubegrenset data. Trenger ikke noen Chromecast eller annet her. Enkel løsning som fungere. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai J-Å skrev 6 minutter siden: Nye Chromecast er veldig bra. Men hvis du også trenger TV, så kan du gjerne vurdere en Android TV med innebygd Chromecast, og mange andre muligheter. Av nysgjerrighet lurer jeg på hva du mener med "Men hvis du trenger tv"?😊 Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Eg brukar ein 24" TV med Apple TV, som får internett fra min telefon. Eg syns dette fungerer utmerket, og eg liker at Apple TV er ein stand alone enhet som kan opereres uten innblanding av telefon (annet enn å dele internett). Det er heilt klart ei økonomisk gunstig løysing. Minuset er at dersom eg forlater båten med telefonen, så mister naturligvis Apple TV dekningen og dei som er igjen i båten mister muligheten til å sjå på TV. TrikkerN Lønning skrev 6 minutter siden: Vi kjører denne løsningen på hytta, byttet ut Apple Tv pga hinsidig forbruk av data. (100GB om dagen) Eg deler ikkje denne erfaringen. Når eg set ned oppløsningen opplever eg ikkje at den trekk meir data enn andre former for streaming. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Vestlandssong skrev 1 minutt siden: Eg brukar ein 24" TV med Apple TV, som får internett fra min telefon. Eg syns dette fungerer utmerket, og eg liker at Apple TV er ein stand alone enhet som kan opereres uten innblanding av telefon (annet enn å dele internett). Det er heilt klart ei økonomisk gunstig løysing. Minuset er at dersom eg forlater båten med telefonen, så mister naturligvis Apple TV dekningen og dei som er igjen i båten mister muligheten til å sjå på TV. Eg deler ikkje denne erfaringen. Når eg set ned oppløsningen opplever eg ikkje at den trekk meir data enn andre former for streaming. Hvis du hadde latt telefonen ligge igjen, så kunne du nok oppleve det samme?😊 Googlet dette før jeg byttet de ut (det var 2.stk) og flere har opplevd det samme. Chromecast er også standalone og er betydelig hyggeligere i pris, samt man slipper mod. for å bruke den på 12V(5V) i båt 😊 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai TrikkerN Lønning skrev 7 minutter siden: Av nysgjerrighet lurer jeg på hva du mener med "Men hvis du trenger tv"?😊 Jeg mente det slik at hvis han har et passende TV-apparat allerede, så er Chromecast greit (den har jo ingen skjerm). Hvis han likevel må kjøpe ny TV, så er det like greit å kjøpe en med Chromecast og andre smartfunksjoner innebygd., Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai J-Å skrev 6 minutter siden: Jeg mente det slik at hvis han har et passende TV-apparat allerede, så er Chromecast greit (den har jo ingen skjerm). Hvis han likevel må kjøpe ny TV, så er det like greit å kjøpe en med Chromecast og andre smartfunksjoner innebygd., Ah, selvsagt 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Her går det i Telia med ubegrenset data innen Schengen. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Dumt spørsmål, men kommer ikke chromecasten med 220w støpsel? Kan den og brukes til 12v? Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Chromecast har usb for strøm, kan ofte plugges rett i TV’en. Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai HDMI til lighning på telefon /nettbrett virker alltid.Riktignok kabel Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Nyeste Chromecast (hvit med fjernkontroll) trenger dog en god del strøm via USB, så den kan ikke nødvendigvis hente det rett fra TV-en. Tror den trenger minst 2A (2,4?) fra 5v USB-kontakten. Jeg måtte kjøpe en kraftigere USB-kontakt for å forsyne Chromecasten med nok strøm. Den gamle kunne ta det rett fra TV-en. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
msmoraas Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Chromecast TV her, og delt nett fra mobil. Nyeste Chromecast trenger egentlig ikke mye strøm, men den ser etter en USB-strømforsyning som kommuniserer at den kan gi mye strøm. Slår man på USB-debug i menyen bypasser man denne sjekken, og kan bruke svakere strømforsyninger, gjerne tven's innebygde 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Tidligere hadde jeg TV med TV-antenne og Riksnett. Nå har jeg kastet det ut og strømmer fra en Thinkpad laptop med kabel til en 22" Samsung PC-monitor. Lyd kablet fra lydutgang på PC'n til AUX inngang på stereoanlegget (pioner bilradio). PC-monitoren sto egentlig bare og støvet ned hjemme, der klarer jeg meg med to andre skjermer. Signalet inn (WiFi) får jeg fra en liten NetGear router (størrelse som en kortstokk) med simkort og mobilt bredbåndabonnement fra Telia. Jeg har også Telia hjemme. Dermed får jeg allle kanaler jeg har hjemme her i båten, også når jeg som nå ligger i Fjällbacka i Sverige. I gjestehavner med gratis internett kobler jeg meg selvfølgelig opp mot det nettet slik at jeg slipper å bruke av datakvoten jeg har hos Telia. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
El barco de Sol Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Android tv fra Finlux. Har Te-We fra Telenor og går rett inn på tv. Ingen kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandssong Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai TrikkerN Lønning skrev for 4 timer siden: Chromecast er også standalone og er betydelig hyggeligere i pris, samt man slipper mod. for å bruke den på 12V(5V) i båt 😊 Aha, det visste eg ikkje👍 Eg har hatt to chrome cast, men det var nok av den gamle typen. Eg vart aldri heilt venn med dei, og de ligger i dag innerst i ein skuff. Hvis Chromecast er stand alone og i tillegg får strøm fra USB i TVen høyres det ut som eit bedre valg ja.🙂 Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai 7 hours ago, Okkaby said: Har nytt moderne smart tv på 24 tommer i båten. Det har alle apper å alt en trenger ferdig installert. Hvilket mærke er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai MajorAndy skrev 22 minutter siden: Hvilket mærke er dette? Mener det er Finlux. Mener jeg kjøpte på Maritim i fjor vår. Kan sjekke når jeg er i båten Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Vestlandssong skrev for 5 timer siden: Aha, det visste eg ikkje👍 Eg har hatt to chrome cast, men det var nok av den gamle typen. Eg vart aldri heilt venn med dei, og de ligger i dag innerst i ein skuff. Hvis Chromecast er stand alone og i tillegg får strøm fra USB i TVen høyres det ut som eit bedre valg ja.🙂 Nå kommer de med egen fjernkontroll og man er ikke avhengig av mobil, som tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai Selv har jeg ice mobil abonnement med ubegrenset data kr 365,- . Har Telenor tv abonnement hjemme med tilsvarende app på telefonen. Twe . Og med Chromecast kaster jeg til tv i båten like mange kanaler som jeg har hjemme . Og Netflix ved behov. Fungerer toppers. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Okkaby Svart 27.Mai Del på Facebook Svart 27.Mai MajorAndy skrev for 3 timer siden: Hvilket mærke er dette? Gutten sier Finlux. Så husket rett. Er vel de som har mest av 12V tv i den størrelse. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.