Jump to content

Bedste TV løsning til streaming ombord?

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg leder efter erfaringer med den bedste løsning til at se tv via streaming ombord. 

Udgangspunktet er, at jeg har abonnement på diverse tjenester som Netflix og TV2. Disse vil jeg gerne se på en større skærm ombord - omkring 22-26 tommer - ikke for stor, da apparatet skal pakkes væk når det ikke bruges.  

Jeg har ikke trådløst netværk ombord, men har meget data via mit telefonabonnement som jeg kan dele. Så jeg kan vel ikke bruge fx Chromecast eller Apple tv hvis jeg ikke har andet netværk end det på telefonen, vel?

Helst vil jeg undgå kabler!

Hvad er jeres setup og erfaringer?

Chromecast er rimeligste vei til mål. De nye er vesentlig enklere enn de gamle, siden de nye har et fullverdig OS.

Personlig hadde jeg kjøpte dette og en rimelig 4g router+tvillingsim  😊

Vi kjører denne løsningen på hytta, byttet ut Apple Tv pga hinsidig forbruk av data. (100GB om dagen)
Jeg har ikke funnet rotårsaken til forbruket, de ble byttet ut kjapt. 

MajorAndy skrev 13 minutter siden:

Jeg leder efter erfaringer med den bedste løsning til at se tv via streaming ombord. 

Hvad er jeres setup og erfaringer?

Jeg hadde 4G router og AppleTV boks ombord. Fungerte perfekt. 4G routeren etablerte et lokalt WiFi nett som AppleTV boksen (og andre nettbrukere, eks. nettbrett - telefoner - PC'er) koblet seg til. HDMI kabel mellom AppleTV boksen og TV'en.

Anbefales :flag_bp:

Bonus skrev 1 minutt siden:

Jeg hadde 4G router og AppleTV boks ombord. Fungerte perfekt. 4G routeren etablerte et lokalt WiFi nett som AppleTV boksen (og andre nettbrukere, eks. nettbrett - telefoner - PC'er) koblet seg til. HDMI kabel mellom AppleTV boksen og TV'en.

Anbefales :flag_bp:

Har samme og det fungerer prikkfritt. Kan helt sikkert dele nett fra mobilen til AppleTV også men jeg hadde investert i en liten 4G/5G mobil router som kan koples til et USB uttak (om du ikke har dette er det lett å lage til, fås for noen kroner fra Ali)

Har nytt moderne smart tv på 24 tommer i båten. Det har alle apper å alt en trenger ferdig installert. Så alt gutten gjør, er å koble det trådløst til mobilen, som har ubegrenset data. Trenger ikke noen Chromecast eller annet her. Enkel løsning som fungere.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Eg brukar ein 24" TV med Apple TV, som får internett fra min telefon. Eg syns dette fungerer utmerket, og eg liker at Apple TV er ein stand alone enhet som kan opereres uten innblanding av telefon (annet enn å dele internett). Det er heilt klart ei økonomisk gunstig løysing.

Minuset er at dersom eg forlater båten med telefonen, så mister naturligvis Apple TV dekningen og dei som er igjen i båten mister muligheten til å sjå på TV.

TrikkerN Lønning skrev 6 minutter siden:

Vi kjører denne løsningen på hytta, byttet ut Apple Tv pga hinsidig forbruk av data. (100GB om dagen)

Eg deler ikkje denne erfaringen. Når eg set ned oppløsningen opplever eg ikkje at den trekk meir data enn andre former for streaming.

Vestlandssong skrev 1 minutt siden:

Eg brukar ein 24" TV med Apple TV, som får internett fra min telefon. Eg syns dette fungerer utmerket, og eg liker at Apple TV er ein stand alone enhet som kan opereres uten innblanding av telefon (annet enn å dele internett). Det er heilt klart ei økonomisk gunstig løysing.

Minuset er at dersom eg forlater båten med telefonen, så mister naturligvis Apple TV dekningen og dei som er igjen i båten mister muligheten til å sjå på TV.

Eg deler ikkje denne erfaringen. Når eg set ned oppløsningen opplever eg ikkje at den trekk meir data enn andre former for streaming.

Hvis du hadde latt telefonen ligge igjen, så kunne du nok oppleve det samme?😊 

Googlet dette før jeg byttet de ut (det var 2.stk) og flere har opplevd det samme.

Chromecast er også standalone og er betydelig hyggeligere i pris, samt man slipper mod. for å bruke den på 12V(5V) i båt 😊

TrikkerN Lønning skrev 7 minutter siden:

Av nysgjerrighet lurer jeg på hva du mener med "Men hvis du trenger tv"?😊

Jeg mente det slik at hvis han har et passende TV-apparat allerede, så er Chromecast greit (den har jo ingen skjerm). Hvis han likevel må kjøpe ny TV, så er det like greit å kjøpe en med Chromecast og andre smartfunksjoner innebygd.,  

J-Å skrev 6 minutter siden:

Jeg mente det slik at hvis han har et passende TV-apparat allerede, så er Chromecast greit (den har jo ingen skjerm). Hvis han likevel må kjøpe ny TV, så er det like greit å kjøpe en med Chromecast og andre smartfunksjoner innebygd.,  

Ah, selvsagt 😁

Chromecast TV her, og delt nett fra mobil. Nyeste Chromecast trenger egentlig ikke mye strøm, men den ser etter en USB-strømforsyning som kommuniserer at den kan gi mye strøm. 

Slår man på USB-debug i menyen bypasser man denne sjekken, og kan bruke svakere strømforsyninger, gjerne tven's innebygde 🙂

Tidligere hadde jeg TV med TV-antenne og Riksnett.

Nå har jeg kastet det ut og strømmer fra en Thinkpad laptop med kabel til en 22" Samsung PC-monitor. Lyd kablet fra lydutgang på PC'n til AUX inngang på stereoanlegget (pioner bilradio). PC-monitoren sto egentlig bare og støvet ned hjemme, der klarer jeg meg med to andre skjermer.

Signalet inn (WiFi) får jeg fra en liten NetGear router (størrelse som en kortstokk) med simkort og mobilt bredbåndabonnement fra Telia. Jeg har også Telia hjemme. Dermed får jeg allle kanaler jeg har hjemme her i båten, også når jeg som nå ligger i Fjällbacka i Sverige.

I gjestehavner med gratis internett kobler jeg meg selvfølgelig opp mot det nettet slik at jeg slipper å bruke av datakvoten jeg har hos Telia.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

TrikkerN Lønning skrev for 4 timer siden:

Chromecast er også standalone og er betydelig hyggeligere i pris, samt man slipper mod. for å bruke den på 12V(5V) i båt 😊

Aha, det visste eg ikkje👍

Eg har hatt to chrome cast, men det var nok av den gamle typen. Eg vart aldri heilt venn med dei, og de ligger i dag innerst i ein skuff. Hvis Chromecast er stand alone og i tillegg får strøm fra USB i TVen høyres det ut som eit bedre valg ja.🙂  

Vestlandssong skrev for 5 timer siden:

Aha, det visste eg ikkje👍

Eg har hatt to chrome cast, men det var nok av den gamle typen. Eg vart aldri heilt venn med dei, og de ligger i dag innerst i ein skuff. Hvis Chromecast er stand alone og i tillegg får strøm fra USB i TVen høyres det ut som eit bedre valg ja.🙂  

Nå kommer de med egen fjernkontroll og man er ikke avhengig av mobil, som tidligere. 

image.png

Selv har jeg ice mobil  abonnement med ubegrenset data kr 365,- . Har Telenor tv  abonnement hjemme med tilsvarende app på telefonen. Twe . Og med Chromecast kaster jeg til tv i båten like mange kanaler som jeg har hjemme . Og Netflix ved behov. Fungerer toppers.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...