Jump to content

Bedste TV løsning til streaming ombord?

MajorAndy

Recommended Posts

Veldig god erfaring med nye Chromecast med Google TV (Den med fjernkontroll.) Bruker det både hjemme og i båten. Ønsker du ikke å bruke en internett router deler du bare nett fra telefonen.
Du kan installere TV apper som Altibox, Telia play, tv2, Nrk osv rett på chromecasten  

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

jeg har denne tv’n fra Nokia. 32 tommer. 12v/220v. Innebygd wifi og android.

knyttet opp mot en 4g ruter.
ruteren tar opp til 32 enheter.

så da har jeg noen stikkontakter, vifteovn, lys, vannvakt, og tempraturfølere fra Nedis på wifien. 

https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/nokia-32-hd-ready-android-tv-12v-hne32gv210c/p-1786561/

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/rutere/4g-ruter/tp-link-m7450-4g-ruter-med-modem-ac1200-p61671?gad_source=1

Mange tak for alle svar !

Tænker at løsningen må blive et Tv med Android eller andet smart løsning og så forbinde dette til telefonens wifi. 

Der kommer jo lidt sport her i løbet af sommeren som der skal følges med i…:-)

MajorAndy skrev On 28.5.2024 at 15.33:

Jeg har fri data og 5G i Norden. 

Vis hele sitatet  

Lige en OBS :

Fruen har Samsung Galaxy og jeg har Iphone.  Vi skiftes til at lave datadeling ”på vores mobiler, og vi oplever begge,  at mobilen bliver ret varm, efter noget tid med TV streaming. Men det har altså ikke givet fejl på mobilerne. 

Du kan fint bruke 2.gen Chromecast (150-200kr på finn.no) til streaming med bare en telefon.

Bruk to telefoner til å koble Chromecast til wifi: en telefon deler internett/er wifi-router, den andre telefonen kobler du opp med Chromecasten til wifi-nettet som
den andre telefonen lager.

Så bruker du alltid samme wifinavn SSID/passord, som du koblet opp med, når du deler internett fra telefonen. Får du ikke opp Chromecasten som casting-enhet i appen, start bare telefonen på nytt.

Du trenger ikke koste på Chromecast med Google TV eller en ekstra router og tvilling-sim kostnad per mnd.

Telefonen bruker selvfølgig mer strøm når den også benyttes som wifi-router og kontinuerlig mottar data. Koble til lader under bruk. Varmen er normalt for dette.

MajorAndy skrev On 27.5.2024 at 9.11:

Hvad er jeres setup og erfaringer?

Vis hele sitatet  

For meg som har Rikstv og Pc til navigering og Finlux Tv hengt oppi taket i styrehuset

er det bare å logge meg på Rikstv og Hdmi ikabel vippe ned TV  se i vei når vi er i utlandet, bruker havnens nett eller eget nett via ruter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

alidal skrev On 29.5.2024 at 14.32:

Fikk det heller ikke til, men regner med min Chromecast er for gammel...

Vis hele sitatet  

Brukte du to telefoner eller en telefon og en wifi-router til å sette opp?

Har du rund Chromcast? Jeg har kun brukt dette med rund Chromecast

Resatte du Chromecast først?

Startet du telefonen på nytt?

Telefonen du deler internett med (og skal spille fra) må ha nøyaltig samme ssid/passord som du satte opp Chromecasten med.

Viktig:

Får du ikke opp cast-symbolet? Start telefonen på nytt.

Internettdeling må være aktivt på telefonen du skal spille av fra, og ssid/passord må være likt som Chromecasten ble satt opp med.

Så fik jeg det til at fungere efter @MrOtto s opskrift. Jeg måtte vælge den højeste sikkerhed (WEP2?) inden det fungerede. 

Efter at have taget al strøm og startet igen, så ville Chromecasten ikke finde telefonens netværk. Det kom efter jeg genstartede Chromecasten. ? Det er jo som om andre enheder ikke automatisk går på internet-deling men skal tvinges til det. Uanset, så er dette den bedste og billigste løsning, så tak for gode råd!

?

Dette virker "hver gang" du starter opp Chromecasten og setter på delt internett på mobilen. Chromecasten finner wifi-nettet (ssid/passord) og kobler seg til dette. Man åpner strømmeapp på samme mobil og velger cast til denne Chromecasten.

Hvis du ikke finner, enhenten i strømmeappen, så start mobilen din på nytt.

Ja  du må konfiguere samme type sikkerhet (WEP/WPA/WPA2 etc.) når du setter opp Chromecasten første gang, som på telefonen du deler internett på senere.

Det er mulig også 2.4GHz/5GHz må være likt, uten at jeg har prøvd ulikt oppsett på dette.

Fordel med denne metoden:

Denne type Chromecast (sirkulær/2.gen) er billig.

Du trenger kun en mobil (to første gang).

Du trenger ikke betale for datasim per mnd.

Okkaby skrev On 27.5.2024 at 17.26:

Mener det er Finlux. Mener jeg kjøpte på Maritim i fjor vår.

Kan sjekke når jeg er i båten 

Vis hele sitatet  

I den gamle båten hadde jeg nyere Finlux og nå har jeg tilsvarende TV fra Nokia.  Begge fungerer greit men jeg vil påstå at en ekstern cromecast er et bedre alternativ.  Jeg synes begge TVene har vært trege i responsen og enkelte apper har vært ustabil. 

I båten har jeg nå nå fjerde generasjons cromecast/google tv og er veldig fornøyd. På jobb valgte jeg å kjøpe et tilsvarende produkt fra fra Strong. Fordelen med den er at den har flere tilkoblingsmuligheter og kraftigere maskinvare. 

Ytterstad skrev On 30.5.2024 at 11.54:

I den gamle båten hadde jeg nyere Finlux og nå har jeg tilsvarende TV fra Nokia.  Begge fungerer greit men jeg vil påstå at en ekstern cromecast er et bedre alternativ.  Jeg synes begge TVene har vært trege i responsen og enkelte apper har vært ustabil. 

I båten har jeg nå nå fjerde generasjons cromecast/google tv og er veldig fornøyd. På jobb valgte jeg å kjøpe et tilsvarende produkt fra fra Strong. Fordelen med den er at den har flere tilkoblingsmuligheter og kraftigere maskinvare. 

Vis hele sitatet  

Kun gutten som bruker det hos meg. Å så lenge han er fornøyde, så får det være bra nok. Holder med pc for meg. Ser veldig lite tv hjemme å.

Han ser vel nest Netflix og YouTube.

På båttur er det avkobling for meg. Bruker jo store deler av arbeidsdagen også på pc. 

Så fred og ro er viktigste for meg på tur.

Så blir det jo også ofte mye sosialt på brygga. Er jo viktig med ankerdram ??

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev On 30.5.2024 at 15.19:

På båttur er det avkobling for meg. Bruker jo store deler av arbeidsdagen også på pc. 

Så fred og ro er viktigste for meg på tur.

Vis hele sitatet  

Veldig enig, sjelden TV er i bruk om bord, Skal det sees på tv er det som regel  på en pad oppe i cockpit

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Å sette opp Chromecast med Goolge TV med en telefon, ingen router, virker også. Aktiver internettdeling på telefonen. Koble til Chomrecast med Google TV til nettverket til telefonen, så kan man enten caste fra telefonen eller bruke fjernkontrollen.

Man trenger kun et mobilabonnement med fri data og ikke et rådyrt trådløst bredbåndabonnement og man trenger ikke betale for ekstra datasim per måned.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...