Jump to content

Forskjellig temp på motorer - kan årsaken være vv-sløyfa?


Hekri

Recommended Posts

Ved full belastning blir bb motor ca 90 gr. , mens stb holder seg på 80. 

Vv-sløyfa innom bereder går fra bb motor. 

Begge motorer har ny-renset kjølere og begge gearoljekjølere er renset. 

 

Kan årsaken til temp-foskjellen være at bb motor ikke kvitter seg med nok varme fordi noe kjølevann aldri får kjølt seg ned - fordi det går gjennom varmtvannsbereder? 

Har ikke testet med å stenge kraner t/ret til bereder.

 

På vanlig fart 6-8 kn. med under 1000 o/min er tempen under 80 på begge motorer.  TAMD72P EDC.

 

Jeg brukte tusen kr i fem minutter for å se forskjellen.....

20240525_161654.jpg.5d20e321daedb52158f857445c6a04f8.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Minner om et bilde jeg tok i forrige uke...

 

Sjelden beredersløyfa har noe å si, men steng kranene så finner du ut.

 

Om sjøvannskretsen er renset, så står du igjen med termostat eller mindre gjennomstrømning av sjøvann på den ene av en eller annen grunn.

En måte å finne ut det på er å sammenligne temp på sjøvannet i siste ledd etter alle kjølere før det går inn i eksoskrøken (ved full belastning). Man kan feks bruke en billig inne/ utetemp måler med ledning for utetemp som logger maks/ min og tape denne til slangene. En annen er å se etter om det damper mer ut av den ene eksosen.

 

I mitt tilfelle sist uke med 2 x 63P, var det en impeller som ikke var helt frisk og dermed mindre gjennomstrømning på den ene. Den ene begynte å gå varm allerede på 20 kn og 2200 rpm (av 2800).

 

Forøvrig ser det ut som du mangler 200 rpm på begge motorene. Det er en god del avvik og motorene dine jobber tungt når du går i plan. De pumper også mindre sjøvann på 2400 enn 2600 men ytelsen og kjølebehov er omtrent lik. Sirkulasjon av ferskvannskretsen er også mindre pga lavere rpm.

 

 

IMG_4418.jpg

IMG_4417.jpg

Mvh. SAP

Link to post

Hvordan i alle verden har den klysa kommet gjennom vanninntaket @Worry II ? Har du ikke noe slags sil? 

Min vv-bereder er nok ikke mer enn 40-50 liter @Hulda, men vannet blir glovarmt under motordrift, ikke så varmt med landstrøm. 

 

Det er sjelden jeg tar meg råd til å blåse sot over fjorden i 24-25 knop @sap_2000, men neste gang skal jeg stenge vv-sløyfa. 

Forøvrig ligger tomgangen på 550 og 6-7 knop ved ca 800. Ved 1000-1100 skyves det merkbart mer vann, og forbruket dobles. 

 

Som gammal sjåfør; dengang disse motorene satt i Volvo F7, likte de seg best på 12-1500 o/min. 1900 og mer var mishandling! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev for 9 timer siden:

Kan årsaken til temp-foskjellen være at bb motor ikke kvitter seg med nok varme fordi noe kjølevann aldri får kjølt seg ned - fordi det går gjennom varmtvannsbereder? 

Det er det hos meg, Ford Sabb 100HK

når 300l vann i berederen har 90 grader ved 1750/1800 omd  så holder tempen seg på 90 gr.,  helt til jeg gir på litt da stiger motortemperaturen til jeg stenger motorventilen til  sløyfa til berederen da detter tempen til 90 grade og jeg kan gi mer gass og tempen holder seg på 90 grader..

Det problemet kom da jeg byttet ut 40l  varmtvannsbereder med en 300l.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Nei, men derfor burde varmetapet også være mye mindre enn fra en bereder på 200 liter. Altså, omformet til at motoren ikke vil merke noe til den berederen i form av kjøling av motorvannet. 

 

V8'ern til Hulda dytter også beredertemperaturen opp i 80 grader ganske kjapt. Tror jeg har en 40 liters bereder. På Hulda har motortemperaturen ligget limt til mellom 80- og 82 grader de siste 24 årene. 

Link to post
Hekri skrev 9 minutter siden:

Hvordan i alle verden har den klysa kommet gjennom vanninntaket @Worry II ? Har du ikke noe slags sil? 

 

 

Har akkurat samme sila under som deg og de fleste andre :-) Men disse klysene som danner seg i havner med mye nitrogen i vannet er jo nesten som å suge inn bløt avføring .. eller noe i den gata :cryin: 

Link to post
Hulda skrev 9 minutter siden:

På Hulda har motortemperaturen ligget limt til mellom 80- og 82 grader de siste 24 årene. 

Gamle amerikanere dør aldri, det bare ser sånn ut :smiley:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 1 time siden:

Det er sjelden jeg tar meg råd til å blåse sot over fjorden i 24-25 knop @sap_2000, men neste gang skal jeg stenge vv-sløyfa. 

 

Ja disse tunge, britiske overklassedamene tar seg godt betalt for å sprinte :giggle:

 

Hekri skrev for 1 time siden:

Som gammal sjåfør; dengang disse motorene satt i Volvo F7, likte de seg best på 12-1500 o/min. 1900 og mer var mishandling! 

 

Jo, men de motorene hadde neppe 425 hk og hadde vesentlig mindre kjøling. Turboen var nok halve størrelsen også.

Disse motorene tåler fint å gå på marsjfart, men siden de yter relativt mye er det viktig at kjøling og belastning er som foreskrevet. Hadde man satt på en EGT måler ville man sett ganske stor forskjell på full belastning på 2400 rpm og 2600 rpm. 

Men tusler man i sakte fart gjør det ingenting. 

 

Hekri skrev for 1 time siden:

Ved 1000-1100 skyves det merkbart mer vann, og forbruket dobles. 

 

Min erfaring også som blir bekreftet på de som har forbruksmålere. L/nm går i taket over ca 7,5 kn. Omtrent samtidig som man ser at bølgene man lager vokser fra slake på 25 cm til krappe på det dobbelte eller mer. Vann er tungt

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 8 minutter siden:

Min erfaring også som blir bekreftet på de som har forbruksmålere. L/nm går i taket over ca 7,5 kn.

Men finnes det tall for l/nm ved 2400 og ca 25 kn? 

Har et gammalt "excel-ark" som jeg ikke helt stoler 100% på. Noen som har noe nyere målinger/tabeller for aktuelle motorer og 15 tonn/45-ish båt? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

@Hekri

Neppe. 

Tabellene til VP er basert på en teoretisk "prop demand curve". På effektkurven har de ofte en 100% (full gass) kurve og en pop demand kurve.

Feltet som stemmer ganske bra med virkeligheten, er den på maks rpm. Spes om det etter propeller som ikke gir maks rpm.

 

Men hadde du flate spaker på bildet med 2400 rpm og høy temp ?

 

I så fall kan du gå ut fra det VP skriver motorene bruker på maks da motorene dine avgir tilnærmet samme effekt på 2400 som på 2600 med flate hendler. 

Har du trukket av gassen litt (200 rpm ned fra maks) på bildet så bruker de selvfølgelig mindre.

 

Gitt at du hadde flatt jern på bildet og fikk 25 knop så er du på rundt 7 liter på mila :drink:

Mvh. SAP

Link to post

Det var flatt maks, ja. Mulig kalibrering av spaker vil bidra litt nærmere 2600. 

Men det blir bare 5 min en gang i uka jeg har råd til flatt jern. Har dessverre større båt enn lommebok. 

 

Skal våge meg over til Engelsviken neste uke, og bli kvitt nær 20 båtlapper, som bør vare til neste år.

Deretter blir det Telemarkskanalen. Og der er tempoet mer i min stil. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...